Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4012.475.2018.1.AS
z 9 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2018 r. (data wpływu 10 września 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług filmowych (relacji filmowych) oraz usług fotograficznych (sesji zdjęciowych i fotorelacji) wykonywanych przez Wnioskodawcę – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w ww. zakresie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 7 lipca 2018 r. dokonano wpisu do ewidencji działalności gospodarczej pod nazwą (…). Wnioskodawca zajmuje się działalnością związaną z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych, kod PKD 59.11.Z. Działalność tę Wnioskodawca prowadzi samodzielnie, nie zatrudnia pracowników i nie korzysta z usług podwykonawców.

Podklasa ta nie obejmuje:

  • kopiowania filmów (z wyłączeniem reprodukcji filmów w celu zapewnienia dystrybucji kinowej), taśm filmowych, płyt CD lub DVD z egzemplarza wzorcowego, sklasyfikowanego w 1820Z,
  • sprzedaży hurtowej nagranych kaset wideo, płyt CD i DVD, sklasyfikowanej w 4643Z,
  • sprzedaży hurtowej czystych kaset wideo, płyt CD i DVD, sklasyfikowanej w 4652Z,
  • sprzedaży detalicznej kaset wideo, płyt CD i DVD, sklasyfikowanej w 4763Z,
  • działalności postprodukcyjnej związanej z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi, sklasyfikowanej w 5912Z,
  • nagrywania dźwięku i książek na taśmę, sklasyfikowanego w 5920Z,
  • tworzenia i nadawania programów telewizyjnych, sklasyfikowanego w odpowiednich podklasach grupy 602,
  • obróbki taśm filmowych niezwiązanej z obróbką taśm dla przemysłu filmowego, sklasyfikowanej w 7420Z,
  • działalności agentów lub agencji występujących w imieniu indywidualnych osób, w celu zaangażowania do filmu, teatru lub innej działalności artystycznej, sklasyfikowanej w 7490Z,
  • wypożyczania kaset wideo, płyt DVD, sklasyfikowanego w 7722Z,
  • wykonywania napisów kodowanych w czasie rzeczywistym dla programów telewizyjnych na żywo z różnych spotkań, konferencji, itp., sklasyfikowanego w 8299Z,
  • działalności aktorów, animatorów, reżyserów, scenografów i innych specjalistów przemysłu filmowego prowadzonej na własny rachunek, sklasyfikowanej w odpowiednich podklasach grupy 900.

Do dnia złożenia wniosku o interpretację, nie rozpoczęto wykonywania czynności w tym zakresie i zdarzenia objęte wnioskiem nie nastąpiły, ponieważ dotychczas Wnioskodawca nie przenosił praw autorskich do utworów objętych wnioskiem, nie udzielał również licencji do praw autorskich (dotyczy to również praw do artystycznego wykonania), na co wprost wskazywały umowy pisemne zawarte z klientami.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Dotychczas stosował 23% stawkę VAT, z uwagi na fakt, że świadczył usługi filmowe i fotograficzne wskazane we wniosku, jednak nie przenosił żadnych praw autorskich (praw do artystycznego wykonania), przez co rozumie się również brak udzielenia licencji do praw autorskich (lub praw do artystycznego wykonania).

Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych, to wykonanie dzieła, które będzie polegać na filmowym udokumentowaniu przebiegu uroczystości (zwykle ślubnej) oraz wykonaniu pleneru filmowego, który odbędzie się w innym dniu. Do filmowania może zostać użyte urządzenie typu dron, aby sfilmować uroczystość, bohaterów uroczystości lub plener, w którym odbywa się uroczystość, „z lotu ptaka”.

Działalność opiera się głównie na relacjach z przebiegu imprezy, które będą wykonane na zlecenie osób fizycznych lub osób prawnych, lub podmiotów nieposiadających osobowości prawnej.

Sesje filmowe będą się odbywały w różnych miejscach: plenerze, domu lub siedzibie klienta, dowolnie ustalonym miejscu.

Każda sesja będzie wykonana w sposób indywidualny i niepowtarzalny, i będzie zależała od wizji Wnioskodawcy.

To Wnioskodawca będzie decydował o takich parametrach, jak: kadr, głębia ostrości, rodzaj oświetlenia, perspektywa, poza przybrana przez osobę filmowaną. Wnioskodawca będzie również decydował o dekoracjach i akcesoriach wykorzystanych do filmu. Wnioskodawca będzie również doradzać klientowi dobór stroju, fryzury oraz odpowiedniego makijażu.

Każdy film Wnioskodawca będzie samodzielnie obrabiać, czyli poddawać autorskiej obróbce graficznej, według własnego uznania. Film klient otrzyma w postaci elektronicznej (na płycie DVD lub pendrive).

Przed każdą sesją filmową jest zawierana umowa z klientem w formie pisemnej, w której określone zostaną warunki przebiegu sesji, takie jak: czas pracy, ilość wykonanych filmów oraz wynagrodzenie, jakie Wnioskodawca otrzyma. W umowie będzie również informacja o przekazaniu praw autorskich lub udzieleniu licencji do praw autorskich (lub praw do artystycznego wykonania). W umowie będzie także zapis o prawie do zachowania autorskiej wizji Wnioskodawcy oraz wskazanie, że Wnioskodawca nie udostępnia „plików surowych, nie poddanych edycji”.

Drugą działalnością jaką zajmuje się Wnioskodawca, są usługi fotograficzne kod PKD 74.20.Z. Działalność tę Wnioskodawca prowadzi samodzielnie, nie zatrudnia pracowników i nie korzysta z usług podwykonawców.

Podklasa ta nie obejmuje:

  • obróbki taśm filmowych związanej z przemysłem filmowym i telewizją, sklasyfikowanej w 59.12.Z,
  • działalności kartograficznej, sklasyfikowanej w 71.12.Z,
  • działalności samoobsługowych automatów fotograficznych na monety, sklasyfikowanej w 96.09.Z.

Działalność fotograficzna opierać się będzie głównie na sesjach zdjęciowych (sesje portretowe, sesje ślubne oraz fotorelacje z przebiegu uroczystości, sesje komunijne, sesje urodzinowe, sesje dziecięce, ciążowe, fotorelacja z przebiegu imprez firmowych, itp.), które będą wykonane na zlecenie osób fizycznych lub prawnych lub podmiotów nieposiadających osobowości prawnej. Do fotografowania może zostać użyte urządzenie typu dron, aby sfotografować uroczystość, bohaterów uroczystości lub plener, w którym odbywa się uroczystość, „z lotu ptaka”.

Sesje te będą odbywały się w różnych miejscach: plenerze, domu lub siedzibie klienta, dowolnie ustalonym miejscu. Każda sesja będzie wykonana w sposób indywidualny i niepowtarzalny i będzie zależeć od wizji Wnioskodawcy. To Wnioskodawca zdecyduje o takich parametrach, jak: kadr, głębia ostrości, rodzaj oświetlenia (światło stałe lub błyskowe), perspektywa fotografii, poza przybrana przez osobę fotografowaną. Wnioskodawca również zdecyduje o dekoracjach i akcesoriach wykorzystanych do sesji, a także o tematyce sesji. Wnioskodawca doradzi klientowi dobór stroju, fryzury, oraz odpowiedniego makijażu.

Po wykonanej sesji, każde zdjęcie tzw. RAW, Wnioskodawca będzie samodzielnie obrabiać, czyli poddawać autorskiej obróbce graficznej, według własnego uznania. Obrobione zdjęcia klient otrzyma w postaci plików graficznych jpg lub tif na płycie DVD lub pendrive. Na prośbę klienta, Wnioskodawca może także wykonać fotoksiążkę lub fotoalbum (z wykonanych uprzednio zdjęć). Projekt fotoksiążki Wnioskodawca będzie wykonywać samodzielnie, natomiast wydruk będzie zamawiać w drukarni.

Przed każdą sesją jest zawierana umowa z klientem w formie pisemnej, w której określone zostaną warunki przebiegu sesji, takie jak: czas pracy, ilość wykonanych zdjęć oraz wynagrodzenie, jakie Wnioskodawca otrzyma. W umowie będzie również informacja o przeniesieniu praw autorskich lub udzieleniu licencji do praw autorskich (praw do artystycznego wykonania). W umowie wskazano także prawo do zachowania autorskiej wizji Wnioskodawcy oraz wskazano, że Wnioskodawca nie udostępnia „plików surowych, nie poddanych edycji”.

Każdy projekt – zarówno filmowy jak i fotograficzny – będzie niepowtarzalny i będzie stanowić przejaw działalności twórczej. Każdy klient otrzyma przygotowany specjalnie dla niego projekt, który ma indywidualny charakter. Wnioskodawca świadcząc usługi filmowe i fotograficzne w formie opisanej powyżej, będzie działał jako indywidualny twórca/artysta w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Efektem działalności Wnioskodawcy w zakresie opisanym powyżej, jest powstanie utworu w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Aby określone dzieło mogło być przedmiotem prawa autorskiego, musi posiadać następujące cechy: mieć źródło w pracy człowieka (twórcy), stanowić przejaw działalności twórczej, posiadać indywidualny charakter.

W myśl art. 8 ust. 1 i ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej. Domniemywa się, że twórcą jest osobą, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu, lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu. Jak wynika z powyższego, twórcą w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest każda osoba prowadząca faktycznie działalność twórczą, czyli działalność, której efektem jest powstanie utworu w myśl art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Natomiast użyte w art. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych określenie: przejaw działalności twórczej, oznacza jakikolwiek uzewnętrzniony rezultat działalności człowieka o charakterze kreacyjnym. Przesłanka ta jest spełniona, gdy mamy do czynienia z subiektywnym nowym wytworem intelektu.

Użycie w art. 1 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych określenia „utwory” wskazuje, że dla zakwalifikowania określonego rezultatu działalności jako przedmiotu prawa autorskiego, konieczne jest spełnienie przesłanek utworu określonych w art. 1 ust. 1 tej ustawy, tzn. aby był on przejawem działalności twórczej oraz miał indywidualny charakter. Tylko w razie spełnienia tych przesłanek, przysługują twórcy zarówno autorskie prawa osobiste, jak i autorskie prawa majątkowe, w szczególności zaś wynagrodzenie za korzystanie z utworu. Cecha indywidualności przejawia się w samym procesie twórczym i oznacza oryginalność, niepowtarzalność.

Jednocześnie wskazać należy, że w myśl postanowień rozdziału 5 cyt. ustawy, autorskie prawa majątkowe do utworu mogą przejść na inne osoby na podstawie umowy o przeniesieniu autorskich praw majątkowych lub na podstawie umowy o korzystaniu z utworu, zwanej licencją.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 pkt 1 i 2 i ust. 2 ustawy – jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, autorskie prawa majątkowe mogą przejść na inne osoby w drodze dziedziczenia lub na podstawie umowy oraz nabywca autorskich praw majątkowych może przenieść je na inne osoby, chyba że umowa stanowi inaczej. Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub umowa o korzystanie z utworu, zwana dalej „licencją”, obejmuje pola eksploatacji wyraźnie w niej wymienione.

Za wykonanie usług filmowych i fotograficznych w formie opisanej powyżej, Wnioskodawca otrzyma wynagrodzenie w formie honorarium, które będzie stanowiło wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania albo udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania. Przeniesienie praw lub udzielenie licencji nastąpi w każdym przypadku, gdy efektem działalności będzie powstanie utworu w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, oraz gdy będzie to przejawem działalności twórczej. Wszystkie informacje dotyczące przeniesienia praw autorskich albo udzielenia licencji do praw autorskich (dotyczy to również praw do artystycznego wykonania), będą widniały na umowie zawartej z klientem.

Gdy przedmiotem działalności będzie wykonanie zdjęć np.: do dowodu, paszportu, itp. (czyli zdjęć ściśle określonych co do kadru, oświetlenia oraz ustawienia osoby fotografowanej), Wnioskodawca nie będzie działał jako indywidualny twórca, gdyż decyzja o charakterze zdjęcia nie będzie zależała od niego. W takim wypadku będzie korzystał ze stawki VAT 23%.

Przekazane klientowi filmy na płycie DVD lub pendrive i zdjęcia w postaci plików jpg lub tif na płycie DVD lub pendrive, bądź w postaci fotoksiążki, będą nierozerwalnie związane z wykonywaną przez Wnioskodawcę usługą w zakresie sesji filmowych i zdjęciowych i będą stanowiły efekt końcowy realizacji tej usługi. Nośniki, na których Wnioskodawca będzie przekazywał efekt usług fotograficznych i filmowych, będą nabywane przez Wnioskodawcę we własnym zakresie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca może do usług filmowych (relacji filmowych) 59.11.Z. zastosować obniżoną stawkę VAT w wysokości 8% na podstawie załącznika nr 3 do ustawy o VAT, poz. 181 (usługi twórców i artystów, wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania) Wykazu towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku?
  2. Czy Wnioskodawca może do usług fotograficznych (sesji zdjęciowych i fotorelacji) 74.20.Z zastosować obniżoną stawkę VAT w wysokości 8% na podstawie załącznika nr 3 do ustawy o VAT poz. 181 (usługi twórców i artystów, wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania) Wykazu towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku?

Zdaniem Wnioskodawcy, według art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

Zgodnie z ust. 2, w szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory: wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe); plastyczne; fotograficzne; lutnicze; wzornictwa przemysłowego; architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne; muzyczne i słowno-muzyczne; sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne; audiowizualne (w tym filmowe).

Zgodnie z ustawą, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, w tym utwory fotograficzne i filmowe, przygotowane specjalnie dla klienta w sposób niepowtarzalny i indywidualny. Dla każdego klienta Wnioskodawca wykona indywidualny projekt według własnego uznania. Wszystkie prace Wnioskodawcy, zarówno filmowe, jak i fotograficzne, będą przejawem jego działalności twórczej i będą miały niepowtarzalny charakter. Za wykonanie prac Wnioskodawca otrzyma wynagrodzenie w postaci honorariów. Ponadto, wszystkie prace będą spełniały definicję utworu wg art. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych: będą stanowiły przejaw działalności człowieka, będą stanowiły przejaw działalności twórczej, będą miały indywidualny charakter.

W przypadku, gdy nie nastąpi przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, Wnioskodawca opodatkuje taką usługę stawką 23% VAT.

Wnioskodawca uważa, iż do usług fotograficznych oraz usług filmowych, powinien zastosować stawkę obniżoną 8% VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się – w świetle art. 8 ust. 1 ustawy – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (…).

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Przy czym, stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod poz. 181 wskazano, że stawką tą objęte są, bez względu na symbol PKWiU, „Usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania”.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca rozpoczął działalność w dniu 7 lipca 2018 r. i będzie zajmował się działalnością związaną z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych, kod PKD 59.11.Z. Działalność tę Wnioskodawca prowadzi samodzielnie, nie zatrudnia pracowników i nie korzysta z usług podwykonawców. Do dnia złożenia wniosku o interpretację, nie rozpoczęto wykonywania czynności w tym zakresie i zdarzenia objęte wnioskiem nie nastąpiły, ponieważ dotychczas Wnioskodawca nie przenosił praw autorskich do utworów objętych wnioskiem, nie udzielał również licencji do praw autorskich (dotyczy to również praw do artystycznego wykonania), na co wprost wskazywały umowy pisemne zawarte z klientami. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Dotychczas stosował 23% stawkę VAT, z uwagi na fakt, że świadczył usługi filmowe i fotograficzne wskazane we wniosku, jednak nie przenosił żadnych praw autorskich (praw do artystycznego wykonania), przez co rozumie się również brak udzielenia licencji do praw autorskich (lub praw do artystycznego wykonania). Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych, to wykonanie dzieła, które będzie polegać na filmowym udokumentowaniu przebiegu uroczystości (zwykle ślubnej) oraz wykonaniu pleneru filmowego, który odbędzie się w innym dniu. Do filmowania może zostać użyte urządzenie typu dron, aby sfilmować uroczystość, bohaterów uroczystości lub plener, w którym odbywa się uroczystość, „z lotu ptaka”. Działalność opiera się głównie na relacjach z przebiegu imprezy, które będą wykonane na zlecenie osób fizycznych lub osób prawnych, lub podmiotów nieposiadających osobowości prawnej. Sesje filmowe będą się odbywały w różnych miejscach: plenerze, domu lub siedzibie klienta, dowolnie ustalonym miejscu. Każda sesja będzie wykonana w sposób indywidualny i niepowtarzalny, i będzie zależała od wizji Wnioskodawcy. To Wnioskodawca będzie decydował o takich parametrach, jak: kadr, głębia ostrości, rodzaj oświetlenia, perspektywa, poza przybrana przez osobę filmowaną. Wnioskodawca będzie również decydował o dekoracjach i akcesoriach wykorzystanych do filmu. Wnioskodawca będzie również doradzać klientowi dobór stroju, fryzury oraz odpowiedniego makijażu. Każdy film Wnioskodawca będzie samodzielnie obrabiać, czyli poddawać autorskiej obróbce graficznej, według własnego uznania. Film klient otrzyma w postaci elektronicznej (na płycie DVD lub pendrive). Przed każdą sesją filmową jest zawierana umowa z klientem w formie pisemnej, w której określone zostaną warunki przebiegu sesji, takie jak: czas pracy, ilość wykonanych filmów oraz wynagrodzenie, jakie Wnioskodawca otrzyma. W umowie będzie również informacja o przekazaniu praw autorskich lub udzieleniu licencji do praw autorskich (lub praw do artystycznego wykonania). W umowie będzie także zapis o prawie do zachowania autorskiej wizji Wnioskodawcy oraz wskazanie, że Wnioskodawca nie udostępnia „plików surowych, nie poddanych edycji”.

Drugą działalnością jaką zajmuje się Wnioskodawca, są usługi fotograficzne kod PKD 74.20.Z. Działalność tę Wnioskodawca prowadzi samodzielnie, nie zatrudnia pracowników i nie korzysta z usług podwykonawców. Działalność fotograficzna opierać się będzie głównie na sesjach zdjęciowych (sesje portretowe, sesje ślubne oraz fotorelacje z przebiegu uroczystości, sesje komunijne, sesje urodzinowe, sesje dziecięce, ciążowe, fotorelacja z przebiegu imprez firmowych, itp.), które będą wykonane na zlecenie osób fizycznych lub prawnych lub podmiotów nieposiadających osobowości prawnej. Do fotografowania może zostać użyte urządzenie typu dron, aby sfotografować uroczystość, bohaterów uroczystości lub plener, w którym odbywa się uroczystość „z lotu ptaka”. Sesje te będą odbywały się w różnych miejscach: plenerze, domu lub siedzibie klienta, dowolnie ustalonym miejscu. Każda sesja będzie wykonana w sposób indywidualny i niepowtarzalny i będzie zależeć od wizji Wnioskodawcy. To Wnioskodawca zdecyduje o takich parametrach jak: kadr, głębia ostrości, rodzaj oświetlenia (światło stałe lub błyskowe), perspektywa fotografii, poza przybrana przez osobę fotografowaną. Wnioskodawca również zdecyduje o dekoracjach i akcesoriach wykorzystanych do sesji, a także o tematyce sesji. Wnioskodawca doradzi klientowi dobór stroju, fryzury, oraz odpowiedniego makijażu. Po wykonanej sesji, każde zdjęcie tzw. RAW, Wnioskodawca będzie samodzielnie obrabiać, czyli poddawać autorskiej obróbce graficznej, według własnego uznania. Obrobione zdjęcia klient otrzyma w postaci plików graficznych jpg lub tif na płycie DVD lub pendrive. Na prośbę klienta, Wnioskodawca może także wykonać fotoksiążkę lub fotoalbum (z wykonanych uprzednio zdjęć). Projekt fotoksiążki Wnioskodawca będzie wykonywać samodzielnie, natomiast wydruk będzie zamawiać w drukarni. Przed każdą sesją jest zawierana umowa z klientem w formie pisemnej, w której określone zostaną warunki przebiegu sesji, takie jak: czas pracy, ilość wykonanych zdjęć, oraz wynagrodzenie, jakie Wnioskodawca otrzyma. W umowie będzie również informacja o przeniesieniu praw autorskich lub udzieleniu licencji do praw autorskich (praw do artystycznego wykonania). W umowie wskazano także prawo do zachowania autorskiej wizji Wnioskodawcy oraz wskazano, że Wnioskodawca nie udostępnia „plików surowych, nie poddanych edycji”. Każdy projekt – zarówno filmowy jak i fotograficzny – będzie niepowtarzalny i będzie stanowić przejaw działalności twórczej. Każdy klient otrzyma przygotowany specjalnie dla niego projekt, który ma indywidualny charakter. Wnioskodawca świadcząc usługi filmowe i fotograficzne w formie opisanej powyżej, będzie działał jako indywidualny twórca/artysta w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Efektem działalności Wnioskodawcy w zakresie opisanym powyżej, jest powstanie utworu w rozumieniu art. 1 ust. 1 ww. ustawy. Aby określone dzieło mogło być przedmiotem prawa autorskiego, musi posiadać następujące cechy: mieć źródło w pracy człowieka (twórcy), stanowić przejaw działalności twórczej, posiadać indywidualny charakter. Za wykonanie usług filmowych i fotograficznych w formie opisanej powyżej, Wnioskodawca otrzyma wynagrodzenie w formie honorarium, które będzie stanowiło wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania albo udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania. Przeniesienie praw lub udzielenie licencji nastąpi w każdym przypadku, gdy efektem działalności będzie powstanie utworu w rozumieniu art. 1 ust. 1 ww. ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz, gdy będzie to przejawem działalności twórczej. Wszystkie informacje dotyczące przeniesienia praw autorskich albo udzielenia licencji do praw autorskich (dotyczy to również praw do artystycznego wykonania), będą widniały na umowie zawartej z klientem. Gdy przedmiotem działalności będzie wykonanie zdjęć np.: do dowodu, paszportu, itp. (czyli zdjęć ściśle określonych co do kadru, oświetlenia oraz ustawienia osoby fotografowanej), Wnioskodawca nie będzie działał jako indywidualny twórca, gdyż decyzja o charakterze zdjęcia nie będzie zależała od niego. W takim wypadku będzie korzystał ze stawki VAT 23%. Przekazane klientowi filmy na płycie DVD lub pendrive i zdjęcia w postaci plików jpg lub tif na płycie DVD lub pendrive, bądź w postaci fotoksiążki, będą nierozerwalnie związane z wykonywaną przez Wnioskodawcę usługą w zakresie sesji filmowych i zdjęciowych i będą stanowiły efekt końcowy realizacji tej usługi. Nośniki, na których Wnioskodawca będzie przekazywał efekt usług fotograficznych i filmowych, będą nabywane przez Wnioskodawcę we własnym zakresie.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest kwestia zastosowania do ww. usług filmowych (relacji filmowych) oraz usług fotograficznych (sesji zdjęciowych i fotorelacji), obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie zał. nr 3 poz. 181 ustawy.

W tym miejscu należy zauważyć, że zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1191, z późn. zm.), przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

W szczególności, przedmiotem prawa autorskiego - w myśl art. 1 ust. 2 ww. ustawy – są utwory:

  1. wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);
  2. plastyczne;
  3. fotograficzne;
  4. lutnicze;
  5. wzornictwa przemysłowego;
  6. architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;
  7. muzyczne i słowno-muzyczne;
  8. sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;
  9. audiowizualne (w tym filmowe).

Na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

Ustawodawca posłużył się syntetyczną definicją utworu, określając w sposób generalny cechy konieczne, wyróżniające utwór od innych rezultatów działalności człowieka. Utwór musi zatem wykazywać łącznie trzy cechy:

  1. stanowić przejaw działalności człowieka (twórcy);
  2. stanowić przejaw działalności twórczej;
  3. mieć indywidualny charakter.

O ile sens pierwszej z cech nie budzi wątpliwości, dwie pozostałe mają charakter ocenny. Jednakże stwierdzenie, że utwór to przejaw działalności twórczej uwypukla fakt, że utwór powinien stanowić rezultat działalności o charakterze kreacyjnym. Przesłanka ta, niekiedy określana przesłanką „oryginalności” utworu, kładzie nacisk na aspekt przedmiotowy, tj. odnoszący się do samego wytworu ludzkiego umysłu. Spełniona zostaje, gdy istnieje nowy wytwór intelektu. Nie może natomiast być uznany za utwór i objęty ochroną prawa autorskiego taki przejaw ludzkiej aktywności umysłowej, który jest rutynowy, standardowy lub typowy. Podkreśla to konieczność łącznego traktowania obu z wymienionych w pkt 2 i pkt 3 cech. Sam „przejaw działalności twórczej” nie jest warunkiem wystarczającym do zakwalifikowania określonego wytworu jako przedmiotu prawa autorskiego. Konieczne jest, by wytwór taki miał indywidualny charakter, tzn. żeby cechował się indywidualnością. Muszą zatem charakteryzować go dostatecznie doniosłe różnice w porównaniu z uprzednio wytworzonymi produktami intelektualnymi.

Jednocześnie wskazać należy, że w myśl postanowień rozdziału 5 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, autorskie prawa majątkowe do utworu mogą przejść na inne osoby na podstawie umowy o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub na podstawie umowy o korzystanie z utworu, zwanej licencją.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 pkt 1 i 2 i ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych - jeżeli ustawa nie stanowi inaczej:

  1. autorskie prawa majątkowe mogą przejść na inne osoby w drodze dziedziczenia lub na podstawie umowy;
  2. nabywca autorskich praw majątkowych może przenieść je na inne osoby, chyba że umowa stanowi inaczej.

Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub umowa o korzystanie z utworu, zwana dalej „licencją”, obejmuje pola eksploatacji wyraźnie w niej wymienione.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji pojęcia „honorarium”, zatem można wyjaśnić jego znaczenie posługując się Słownikiem Języka Polskiego (Słownik Współczesnego Języka Polskiego, Wydawnictwo Wilga, Warszawa 1996, str. 309), według którego „honorarium to wynagrodzenie za pracę w wolnych zawodach”; ustawa ta nie definiuje także pojęcia „wolnego zawodu”. Nie oznacza to jednak, że wynagrodzenie otrzymane z tytułu udzielenia licencji do utworu, nie stanowi wynagrodzenia za pracę w wolnym zawodzie o charakterze honorarium, a wynagrodzenia za wykonaną pracę nie można utożsamiać z zapłatą za usługę wykonaną w ramach działalności gospodarczej.

Jak wskazano na wstępie, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, w zw. z poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy, usługi twórców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, korzystają z obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8%.

W sytuacji więc, gdy usługi fotograficzne i filmowe są wykonane przez artystę/twórcę w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych i stanowią przedmiot autorskich praw majątkowych, który zgodnie z umową zostaje przeniesiony na klienta, a wynagrodzenie za te prawa wypłacane jest artyście/twórcy w formie honorarium, to z uwagi na nierozerwalność powyższych czynności, tj. sprzedaży usługi fotograficznej/filmowej oraz praw autorskich, czynność ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, w zw. z poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy.

Mając na uwadze powołane regulacje prawne oraz opis sprawy należy stwierdzić, że w sytuacji jednoczesnego przekazania lub udzielenia licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, Wnioskodawca może do usług filmowych (relacji filmowych) oraz usług fotograficznych (sesji zdjęciowych i fotorelacji) zastosować obniżoną stawkę VAT w wysokości 8% na podstawie poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy, stanowiącego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zadanych pytań należało uznać za prawidłowe.

Należy podkreślić, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z tym tutejszy Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. W szczególności, dotyczy to stawki podatku dla wykonywania zdjęć, np.: do dowodu, paszportu, itp. (czyli zdjęć ściśle określonych co do kadru, oświetlenia oraz ustawienia osoby fotografowanej), gdzie Wnioskodawca, jak oświadczył, nie będzie działał jako indywidualny twórca, gdyż decyzja o charakterze zdjęcia nie będzie zależała od niego.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będący przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj