Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4012.388.2018.1.JK
z 9 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2018 r. (data wpływu 20 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia kwoty nabycia przy stosowaniu procedury VAT marżajest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia kwoty nabycia przy stosowaniu procedury VAT marża.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zakresem prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest zakup i sprzedaż samochodów używanych. W tym stanie w oparciu o art. 120 ustawy VAT – dokonując dostawy towarów używanych, które zostały nabyte do ich odsprzedaży (również eksport i import) – co zostaje opodatkowane wstępnie VAT-marżą, w miesiącu czerwcu 2018 r. jako podatnik Wnioskodawca zarejestrował się – firmę na portalu aukcyjnym, którego właścicielem jest X.com.

Dnia 2 lipca 2018 r. Zainteresowany wylicytował na tym portalu samochód A. W odpowiedzi otrzymał drogą elektroniczną potwierdzenie wygrania aukcji oraz zamówienia danych pojazdu j.w.: kwotę do zapłaty 1.204,00 euro, nr rachunku bankowego, w stopce dokumentu znajdują się informacje niezbędne dla zakupu ww. samochodu osobowego A.

Następnie Wnioskodawca jako prowadzący działalność gospodarczą xxx – dokonał wpłaty kwoty 1.204,00 euro – otrzymując drogą elektroniczną trzy dokumenty (faktury) z dnia 16 lipca 2018 r. dotyczące sprzedaży tego samego samochodu A. Zainteresowany nadmienia, iż te faktury:

  • wystawiono dnia 16 lipca 2018 r.,
  • posiadają oznaczenie tego samego modelu i VIN;
  • mają ten sam numer zamówienia – DESPR
  • mają ten sam numer konta bankowego;
  • suma dokumentów jest równa zapłacie, którą Zainteresowany dokonał przelewem bankowym dnia 13 lipca 2018 r. i który załączył do wniosku.

  1. Dokument X1.com N – , określający cenę zakupu pojazdu A na kwotę 643,00 euro, posiadający VIN (…), przebieg (…), 157.730 km, określający datę I rejestracji 28 sierpnia 2006 r., dokument ten zawiera nr DESPR ten sam nr konta bankowego, na który dokonał wpłaty – ogółem w kwocie 1.204,00 euro,
  2. Również drogą elektroniczną Wnioskodawca otrzymał dokument (fakturę) wyst. przez X.com z dnia 16 lipca 2018 r. (dot. opłaty parkingowej i wyrejestrowania) – posiadający ten sam numer zamówienia – DESPR i rachunku bankowego.
  3. Rachunek – fakturę wystawioną przez X1.B Nr rachunku DEA- – z dnia 16 lipca 2018 r. – dot. opłaty aukcyjnej – na kwotę 477,00 – posiadający ten sam nr zamówienia DESPR-

Wnioskodawca nadmienił, że na rachunku 1 i 3 znajdują się ten sam VIN Pojazdu ta sama data 16 lipca 2018 r. oraz na wszystkich rachunkach znajduje się to samo oznakowanie pojazdu A – ta sama data 16 lipca 2018 r. ich wystawienia.

Zainteresowany oświadczył, że nie ma możliwości zakupu pojazdu bez trzech rachunków opisanych i załączonych do wniosku. Łączna wpłacona kwota na wskazany rachunek w dokumencie nr 1 – wynosi 1.204,00 euro. Również rachunki 2 i 3 posiadają inny NIP lecz pozostałe dane są zgodne z zamówieniem i faktury PROFORMA z dnia 2 lipca 2018 r. – oznaczony Nr 1.

Po dokonanej wpłacie podatnik otrzymał trzy wyżej otrzymane rachunki (faktury) drogą elektroniczną i potwierdzenie wygranej aukcji. Następnie kurierem za pośrednictwem poczty kurierskiej otrzymał dokumenty samochodu (Brif) i jako prowadzący działalność gospodarczą, zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy samochód ten będzie sprzedany innemu nabywcy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy po sprzedaży towaru używanego (ww. samochodu A) gdzie podstawą opodatkowania podatkiem VAT jest marża będąca różnicą pomiędzy kwotą sprzedaży i kwotą nabycia, Wnioskodawca może zaliczyć do kwoty nabycia kwoty wynikające z trzech otrzymanych faktur i zapłaconych trzech faktur, które Zainteresowany załączył do wniosku?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) zwaną dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jako właściciel.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub usług, pod warunkiem, że są realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Działalność gospodarcza, jak stanowi ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas gdy czynność została wykonana jednorazowo, w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartość niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca ma w zakresie działalności zakup, sprzedaż samochodów używanych – co wynika z wpisu do działalności gospodarczej. W oparciu o art. 120 – dokonuje dostawy towarów (samochodów) używanych, które uprzednio zostały przez niego nabyte dla celów prowadzonej działalności gospodarczej lub importowane w celu odsprzedaży – co zostaje opodatkowane w systemie VAT-marża.

W miesiącu czerwcu 2018 r. – Wnioskodawca zarejestrował swoją firmę na portalu aukcyjnym X1.com N, w miesiącu lipcu 2018 r. Zainteresowany wylicytował na tym portalu samochód A. W odpowiedzi otrzymał on drogą elektroniczną potwierdzenie wygrania aukcji z dnia 2 lipca 2018 r., ze wskazaniem numeru zamówienia, danych, kwoty do zapłaty, nr rachunku bankowego, a także w stopce dokumentów inne informacje.

Powyższy dokument Wnioskodawca opisał szczegółowo w opisie zdarzenia przyszłego (pkt 74 wniosku) – zawiera nr zlecenia, markę samochodu A, VIN przebieg pojazdu 157.730 km, datę I rejestracji xxx r. i kwotę zapłaty 1.204,00 euro. Po zapłacie kwoty wylicytowanej przelewem bankowym Zainteresowany otrzymał trzy dokumenty sprzedaży tegoż samochodu A, posiadające te same daty – 16 lipca 2018 r.:

  1. Rachunek (faktura) wystawiona na firmę – dot. sprzedaży samochodu A, posiadający VIN, nr zamówienia DESPR – na kwotę 643,00 euro opisaną w opisie zdarzenia przyszłego (pkt 74 wniosku);
  2. Rachunek (faktura) X1 B posiadający ten sam VIN nabytego pojazdu, to samo konto bankowe i ten sam nr zamówienia DESPR- z dnia 16 lipca 2018 r. opisany w opisie zdarzenia przyszłego (pkt 74 wniosku);
  3. Rachunek (faktura) wystawiona dnia 16 lipca 2018 r. przez X1 B – dot. opłat parkingowych i wyrejestrowania – na kwotę 84,00 euro posiadający ten sam nr zamówienia DESPR oraz posiadający ten sam nr oznaczenia pojazdu PP1409 – na kwotę 84,00 euro).

Reasumując – do prawidłowo wyliczonej marży do opodatkowania podatkiem VAT – jako koszt powinno się zaliczyć trzy otrzymane faktury – skoro zostały zapłacone ogółem w kwocie 1.204,00 euro. Na co składa się: kwota 643,00 euro (zakup samochodu osob. A.), opłata aukcyjna 477,00 euro oraz opłata parkingowa oraz wyrejestrowanie ww. pojazdu w kwocie 84,00 euro.

W opinii Wnioskodawcy aby obliczyć marżę, o której mowa w art. 120 ust. 4 wyżej cyt. Ustawy VAT – do kwoty nabycia należy zaliczyć kwoty wynikające z tych trzech faktur. Jak wskazano powyżej wynagrodzenie, które pierwotny sprzedawca otrzymał od podatnika (nabywcy). Tak rozumiana cena towaru obejmuje wszystkie koszty związane z transakcją, jeżeli nabywca towaru ponosi ciężar tych opłat – płacąc za nie dostawcy – co jest bezsporne – przy zakupie samochodu osobowego A. Ponadto, w ocenie Zainteresowanego ustalił on, iż faktury zostały wystawione przez jednorodny podmiot z punktu widzenia prawa podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy – przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy – działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy – w przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Przez kwotę sprzedaży – w myśl art. 120 ust. 1 pkt 5 ustawy – rozumie się całkowitą kwotę, którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów od nabywcy lub osoby trzeciej, wliczając w to otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty bezpośrednio związane z tą dostawą, podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik obciąża nabywcę, z wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 29a ust. 7.

Natomiast przez kwotę nabycia rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika – art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy.

Dla potrzeb stosowania szczególnej procedury w zakresie dostawy towarów używanych ustawodawca w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy określił, że przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 24.41.10.0, 24.41.20.0, ex 24.41.30.0, ex 32.12.11.0, ex 32.12.12.0 i 38.11.58.0).

Towarami używanymi są zatem te dobra ruchome, które wcześniej zostały choć raz użyte, lecz nadają się do wielokrotnego wykorzystania (nie ulegają zużyciu po jednokrotnym użytku).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy – między innymi – towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży.

Ta szczególna procedura dotyczy jednak tylko dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od określonej kategorii podmiotów. Należy podkreślić, że do stosowania szczególnej procedury opodatkowania marżą uprawnieni są podatnicy, którzy dokonują dostawy towarów nabytych w okolicznościach wymienionych w art. 120 ust. 10 ustawy.

I tak, stosownie do art. 120 ust. 10 ustawy – przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

  1. osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
  2. podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  3. podatników, jeśli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
  4. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  5. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Powyższe regulacje wskazują, że dla potrzeb zastosowania procedury marży, przez kwotę nabycia należy rozumieć wszystko, co stanowi wynagrodzenie, które pierwotny sprzedawca towaru używanego otrzymał od podatnika (nabywcy).

Należy zauważyć, że formułując w art. 120 ustawy szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, ustawodawca, określając w ust. 4 tego artykułu podstawę opodatkowania, posłużył się sformułowaniem „kwota nabycia”.

Biorąc pod uwagę ww. przepisy należy stwierdzić, że Wnioskodawca określając podstawę opodatkowania (marżę) powinien wyliczyć różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia (zapłaconą przez Zainteresowanego pierwotnemu sprzedawcy), pomniejszoną o kwotę podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że zakresem prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest zakup i sprzedaż samochodów używanych. W oparciu o art. 120 ustawy – dokonując dostawy towarów używanych, które zostały nabyte do ich odsprzedaży (również eksport i import) – co zostaje opodatkowane wstępnie VAT-marżą, w czerwcu 2018 r. jako podatnik Wnioskodawca zarejestrował się – firmę na portalu aukcyjnym, którego właścicielem jest X1.com N. Dnia 2 lipca 2018 r. Zainteresowany wylicytował na tym portalu samochód osobowy A. W odpowiedzi otrzymał drogą elektroniczną potwierdzenie wygrania aukcji oraz zamówienia danych pojazdu: kwotę do zapłaty 1.204,00 euro, nr rachunku bankowego, w stopce dokumentu znajdują się informacje niezbędne dla zakupu ww. samochodu osobowego.

Następnie Wnioskodawca jako prowadzący działalność gospodarczą – dokonał wpłaty kwoty 1.204,00 euro – otrzymując drogą elektroniczną trzy dokumenty (faktury) z dnia 16 lipca 2018 r. dotyczące sprzedaży tego samego samochodu A. Faktury te: wystawiono dnia 16 lipca 2018 r.; posiadają oznaczenie tego samego modelu i VIN; mają ten sam numer zamówienia DESPR- ; ten sam numer konta bankowego. Przy czym, suma dokumentów jest równa zapłacie, którą Zainteresowany dokonał przelewem bankowym dnia 13 lipca 2018 r.

  1. Dokument X1.com – X1 N , określający cenę zakupu pojazdu A na kwotę 643,00 euro, posiadający VIN , przebieg Co, 157.730 km, określający datę I rejestracji Dokument ten zawiera nr DESPR- , ten sam nr konta bankowego, na który dokonał wpłaty – ogółem w kwocie 1.204,00 euro,
  2. również drogą elektroniczną Wnioskodawca otrzymał dokument (fakturę) wystawioną przez X1.com B z dnia 16 lipca 2018 r. (dot. opłaty parkingowej i wyrejestrowania – posiadający ten sam numer zamówienia – DESPR- i rachunku bankowego oraz
  3. Rachunek – fakturę wystawioną przez X1 X1 B . Nr rachunku DEA- – z dnia 16 lipca 2018 r. – dot. opłaty aukcyjnej – na kwotę 477,00 – posiadający ten sam nr zamówienia DESPR- .

Wnioskodawca nadmienił, że na rachunku 1 i 3 znajdują się ten sam VIN Pojazdu , ta sama data 16 lipca 2018 r. oraz na wszystkich rachunkach znajduje się to samo oznakowanie pojazdu A, – ta sama data 16 lipca 2018 r. ich wystawienia.

Zainteresowany oświadczył, że nie ma możliwości zakupu pojazdu bez trzech opisanych rachunków, łączna wpłacona kwota na wskazany rachunek – w dokumencie nr 1 – wynosi 1.204,00 euro. Rachunki 2 i 3 posiadają inny NIP lecz pozostałe dane są zgodne z zamówieniem i faktury PROFORMA z dnia 2 lipca 2018 r. – oznaczony Nr 1.

Po dokonanej wpłacie podatnik otrzymał trzy wyżej otrzymane rachunki (faktury) drogą elektroniczną i potwierdzenie wygranej aukcji. Następnie kurierem za pośrednictwem poczty kurierskiej otrzymał dokumenty samochodu (Brif) i jako prowadzący działalność gospodarczą, zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy samochód ten będzie sprzedany innemu nabywcy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy w związku ze sprzedażą przez niego towaru używanego – samochodu osobowego przy zastosowaniu procedury VAT marża, do ustalenia kwoty nabycia powinien on zaliczyć kwoty z ww. trzech faktur.

Jak wskazano powyżej, przez kwotę nabycia należy rozumieć wszystko, co stanowi wynagrodzenie, które pierwotny sprzedawca towaru otrzymał od podatnika (nabywcy). Tak rozumiana cena towaru (kwota nabycia) obejmuje wszystkie koszty związane z transakcją, jeżeli nabywca towaru (kupujący) ponosi ciężar tych opłat płacąc za nie sprzedawcy. Do kwoty nabycia, o której mowa wyżej, nie mogą zostać zaliczone koszty, które nie zostały zapłacone i nie są należne sprzedawcy towaru.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca otrzymał osobne faktury – za opłaty parkingowe i wyrejestrowanie 84,00 euro oraz za opłatę aukcyjną – na których wskazano inny nr NIP niż na fakturze za zakup pojazdu – (wystawione przez inne podmioty niż sprzedawca samochodu). Fakt, że Wnioskodawca wymagane należności, tj. z tytułu nabycia samochodu, z tytułu opłaty parkingowej i za wyrejestrowanie oraz z tytułu opłaty aukcyjnej wpłacił na jedno konto bankowe jednym przelewem nie zmienia podmiotów, wobec których Wnioskodawca jest zobowiązany zapłacić te należności. Należności z tytułu usług związanych z opłatą parkingową i wyrejestrowaniem oraz z opłatą aukcyjną przysługują innym podmiotom, a nie pierwotnemu sprzedawcy samochodu, co potwierdzają faktury wystawione przez różne podmioty (jak wskazał Zainteresowany w opisie sprawy – rachunki 2 i 3 posiadają inny NIP). W związku z powyższym nie mogą one zwiększać kwoty nabycia, o której mowa w art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca przy określeniu kwoty nabycia przedmiotowego samochodu winien uwzględnić wynagrodzenie zapłacone i należne sprzedawcy samochodu, tj. kwotę nabycia samochodu. Natomiast należności za usługi związane z opłatą parkingową i za wyrejestrowanie oraz z opłatą aukcyjną, które są należne innym podmiotom, a nie pierwotnemu sprzedawcy samochodu, nie stanowią elementów kwoty nabycia samochodu, o której mowa w art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy.

Dodatkowo należy wskazać, że bez znaczenia przy określaniu kwoty nabycia samochodu pozostaje fakt, że wszystkie wystawione faktury dotyczą jednego zakupu i posiadają części wspólne. Zostały one bowiem wystawione przez różne podmioty (odmienne nr NIP), a wykazane na nich kwoty należne są różnym podmiotom a nie jedynie sprzedawcy samochodu.

W konsekwencji należy stwierdzić, że podstawą opodatkowania przy sprzedaży przez Wnioskodawcę towaru używanego (samochodu osobowego A) będzie różnica między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia (kwotą należną pierwotnemu sprzedawcy zapłaconą przez Wnioskodawcę), pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Ponadto, w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, że analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych do wniosku. Zatem tutejszy organ wskazuje, że dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj