Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-2.4011.282.2018.2.ENB
z 9 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2018 r. (data wpływu 29 czerwca 2018 r.), uzupełnionym w dniu 2 października 2018 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku należności zagranicznej, otrzymywanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 2 października 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku należności zagranicznej, otrzymywanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym. Od dnia 1 października 2015 r. pełni służbę wojskową w Międzynarodowej Jednostce Wojskowej, znajdującej się na terytorium XYZ, na stanowisku służbowym: S. Wnioskodawca jest pilotem bezzałogowych statków powietrznych. Do jednostki tej został wyznaczony Rozkazem Personalnym Dyrektora Departamentu Kadr Ministerstwa Obrony Narodowej z dnia 11 września 2015 r.

Jednostka Wojskowa, w której służy Wnioskodawca, to jeden z elementów rozwijanej w ramach Sojuszu Północnoatlantyckiego (NATO) struktury wczesnego ostrzegania.

Jednostka wojskowa składa się z komponentu lotniczego naziemnego oraz wsparcia. Jednostka wojskowa jest uzupełnieniem m.in. dla działania systemu A. (samoloty wczesnego ostrzegania). Jednostka wojskowa wykorzystuje do swoich działań bezzałogowe statki powietrzne. Jednostka wykonuje w każdych warunkach pogodowych długotrwałe misje obserwacyjne z powietrza nad morzami i lądem oraz przesyła pozyskane dane w czasie zbliżonym do rzeczywistego. Zapewnia zdolność wczesnego ostrzegania państw-członków NATO o potencjalnym zagrożeniu militarnym i terrorystycznym. Jednostka wojskowa jest zdolna do uczestnictwa w szerokim spektrum misji, takich jak ochrona wojsk własnych oraz ludności cywilnej, ochrona granic, bezpieczeństwo żeglugi morskiej, zwalczanie terroryzmu, działanie w czasie kryzysu oraz pomoc przy likwidacji skutków katastrof naturalnych. Jednostka jest kluczowym elementem sojuszniczego (NATO) systemu kolektywnej obrony, zarządzania w czasie kryzysu oraz zbiorowego systemu bezpieczeństwa.

Wnioskodawca w czasie pełnienia służby w jednostce wojskowej wykonywał zadania, których cele zostały opisane powyżej. Dodatkowo należy wskazać, że szczegółowe informacje co do działań Jednostki oraz ich obszarów objęte są klauzulą niejawności.

Wnioskodawca w czasie służby w jednostce wojskowej otrzymywał uposażenie krajowe w polskich złotych na ogólnych zasadach, a także należność zagraniczną w euro. Należności te Wnioskodawca otrzymywał na podstawie ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz wydanego na podstawie tej ustawy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 marca 2015 r. w sprawie pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa. Zarówno wynagrodzenie w polskich złotych jak i należność w euro wypłacane były przez płatnika. Od wynagrodzenia w polskich złotych i od należności zagranicznej pobierano zaliczkę na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z obowiązującymi stawkami i progami podatkowymi. Nie zastosowano wobec Wnioskodawcy zwolnienia z obowiązku płacenia podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ponadto w przesłanym uzupełnieniu wyjaśniono, że Jednostka wojskowa, w której Wnioskodawca pełnił służbę w latach 2015- 2017, była wykorzystywana w tych latach w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy wypłacana Wnioskodawcy w latach 2015, 2016 oraz 2017 w trakcie pełnienia służby w Międzynarodowej Jednostce Wojskowej należność zagraniczna powinna być wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 83 u.p.d.o.f.?


Zdaniem Wnioskodawcy, wypłacona w latach 2015, 2016 oraz 2017 w trakcie pełnienia służby w Międzynarodowej Jednostce Wojskowej należność zagraniczna powinna być wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 83 u.p.d.o.f.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 83 u.p.d.o.f. wolne od podatku są świadczenia przyznawane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw żołnierzom oraz pracownikom wojska wykonującym zadania poza granicami państwa: a) w składzie jednostki wojskowej użytej w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom, b) jako obserwator wojskowy lub osoba posiadająca status obserwatora wojskowego w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych - z wyjątkiem wynagrodzenia za pracę oraz uposażeń i innych należności pieniężnych przysługujących z tytułu pełnienia służby.

Z brzmienia art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) u.p.d.o.f. wynika, że obejmuje on swoim zakresem żołnierza, który wykonuje zadania poza granicami państwa, w składzie jednostki wojskowej, użytej w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom. Nadto trzeba również zwrócić uwagę, że w art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) u.p.d.o.f. ustawodawca mówi o jednostce wojskowej użytej w określonym celu, przy czym nie zawęża pojęcia jednostki wojskowej tylko do krajowej jednostki wojskowej.

Dodatkowo, mając na uwadze przepis art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) u.p.d.o.f. należy wskazać, że jeśli żołnierz wykonuje zadania poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej, rozumianej jako element struktury organizacyjnej wojsk NATO, użytej w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom, to mamy do czynienia z sytuacją opisaną w art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) u.p.d.o.f.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy wypłacana w latach 2015, 2016 oraz 2017, w trakcie pełnienia służby w Międzynarodowej Jednostce Wojskowej należność zagraniczna powinna być wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych, bowiem jednostka ta była używana w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom.

W ocenie Wnioskodawcy, spełnił warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 83 u.p.d.o.f. Wykonywał bowiem poza granicami państwa określone zadania w sposób wskazany w tym przepisie, tj. w składzie jednostki wojskowej użytej w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom. W związku z powyższym otrzymywana przez Wnioskodawcę w latach 2015, 2016 oraz 2017 należność zagraniczna korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 u.p.d.o.f. W związku z powyższym podatek od ww. należności zagranicznej został pobrany niesłusznie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 24 ust. 1 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2018 r., poz. 173 ze zm.) żołnierz zawodowy może być wyznaczony lub skierowany do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa.


W myśl ust. 2 ww. przepisu, do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa wyznacza:


  1. Minister Obrony Narodowej - żołnierzy zawodowych na stanowiska służbowe o stopniach etatowych od stopnia pułkownika (komandora) do stopnia generała (admirała) oraz na które wyznacza na podstawie przepisów odrębnych ustaw;
  2. dyrektor departamentu Ministerstwa Obrony Narodowej właściwego do spraw kadr - pozostałych żołnierzy zawodowych.


Sytuacje, w których następuje wyznaczenie lub skierowanie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa, szczegółowy tryb postępowania przy wyznaczaniu lub kierowaniu, a także odwoływania do kraju z tej służby, jak również warunki przyznawania świadczeń żołnierzom zawodowym, reguluje rozporządzenie Rady Ministrów wydane na podstawie art. 24 ust. 8 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych. Od 4 kwietnia 2015 r. jest to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 marca 2015 r. w sprawie pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa (Dz. U. z 2015 r., poz. 479).


Stosownie do § 2 ust. 1 tego rozporządzenia, wyznaczenie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa następuje w przypadkach pełnienia tej służby na stanowiskach służbowych:


  1. w polskich przedstawicielstwach wojskowych przy:


    1. organizacjach międzynarodowych,
    2. międzynarodowych strukturach wojskowych;


  2. bezpośrednio w strukturach organizacji międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych;
  3. w ataszatach obrony przy przedstawicielstwach dyplomatycznych i w stałych przedstawicielstwach przy organizacjach międzynarodowych, podległych ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych, mających siedzibę poza granicami państwa;
  4. przy siłach zbrojnych albo przy innych strukturach obronnych państw obcych.


Stosownie do postanowień art. 102 ust. 1 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa przysługuje uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia określonej dla stanowiska służbowego, na jakie został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa.


Zgodnie zaś z art. 102 ust. 3 powyższej ustawy, żołnierzowi zawodowemu, o którym mowa w ust. 1, w czasie zajmowania stanowiska służbowego poza granicami państwa przysługują, wypłacane w walucie polskiej lub obcej:


  1. należność zagraniczna – na pokrycie zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji poza granicami państwa, ustalona odpowiednio do zakresu ich pełnienia oraz kosztów utrzymania poza granicami państwa;
  2. jednorazowy zasiłek adaptacyjny – w przypadku wyznaczenia na okres powodujący zmianę miejsca zamieszkania.


Wysokość i szczegółowe warunki przyznawania i wypłaty należności zagranicznej oraz innych świadczeń pieniężnych przysługujących żołnierzom zawodowym wyznaczonym albo skierowanym do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa, określa rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej, wydane na podstawie art. 102 ust. 10 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, z dnia 5 marca 2010 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa (Dz. U. z 2015 r., poz. 1578).


Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są świadczenia przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw żołnierzom oraz pracownikom wojska wykonującym zadania poza granicami państwa:


  1. w składzie jednostki wojskowej użytej w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom,
  2. jako obserwator wojskowy lub osoba posiadająca status obserwatora wojskowego w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych


  • z wyjątkiem wynagrodzenia za pracę oraz uposażeń i innych należności pieniężnych przysługujących z tytułu pełnienia służby.


Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym. Od dnia 1 października 2015 r. pełni służbę wojskową w Międzynarodowej Jednostce Wojskowej, znajdującej się na terytorium XYZ, na stanowisku służbowym: S. Wnioskodawca jest pilotem bezzałogowych statków powietrznych. Do jednostki tej został wyznaczony Rozkazem Personalnym Dyrektora Departamentu Kadr Ministerstwa Obrony Narodowej z dnia 11 września 2015 r.

Jednostka wojskowa, w której służy Wnioskodawca, to jeden z elementów rozwijanej w ramach Sojuszu Północnoatlantyckiego (NATO) struktury wczesnego ostrzegania.

Jednostka wojskowa składa się z komponentu lotniczego naziemnego oraz wsparcia. Jednostka wojskowa jest uzupełnieniem m.in. dla działania systemu A. (samoloty wczesnego ostrzegania). Jednostka wojskowa wykorzystuje do swoich działań bezzałogowe statki powietrzne. Jednostka wykonuje w każdych warunkach pogodowych długotrwałe misje obserwacyjne z powietrza nad morzami i lądem oraz przesyła pozyskane dane w czasie zbliżonym do rzeczywistego. Zapewnia zdolność wczesnego ostrzegania państw-członków NATO o potencjalnym zagrożeniu militarnym i terrorystycznym. Jednostka wojskowa jest zdolna do uczestnictwa w szerokim spektrum misji, takich jak ochrona wojsk własnych oraz ludności cywilnej, ochrona granic, bezpieczeństwo żeglugi morskiej, zwalczanie terroryzmu, działanie w czasie kryzysu oraz pomoc przy likwidacji skutków katastrof naturalnych. Jednostka jest kluczowym elementem sojuszniczego (NATO) systemu kolektywnej obrony, zarządzania w czasie kryzysu oraz zbiorowego systemu bezpieczeństwa.

Wnioskodawca w czasie pełnienia służby w jednostce wojskowej wykonywał zadania, których cele zostały opisane powyżej. Dodatkowo należy wskazać, że szczegółowe informacje co do działań Jednostki oraz ich obszarów objęte są klauzulą niejawności.

Wnioskodawca w czasie służby w jednostce wojskowej otrzymywał uposażenie krajowe w polskich złotych na ogólnych zasadach, a także należność zagraniczną w euro. Należności te Wnioskodawca otrzymywał na podstawie ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz wydanego na podstawie tej ustawy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 marca 2015 r. w sprawie pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa. Zarówno wynagrodzenie w polskich złotych jak i należność w euro wypłacane były przez płatnika. Od wynagrodzenia w polskich złotych i od należności zagranicznej pobierano zaliczkę na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z obowiązującymi stawkami i progami podatkowymi. Nie zastosowano wobec Wnioskodawcy zwolnienia z obowiązku płacenia podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ponadto w przesłanym uzupełnieniu wyjaśniono, że Jednostka wojskowa, w której Wnioskodawca pełnił służbę w latach 2015- 2017, była wykorzystywana w tych latach w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że należność zagraniczna wypłacana Wnioskodawcy jako żołnierzowi zawodowemu, w związku z pełnieniem służby w składzie jednostki wojskowej, która w latach 2015-2017 wykorzystywana była w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj