Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.600.2018.2.JS
z 10 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2018 r. (data wpływu 17 sierpnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 września 2018 r. (data wpływu 19 września 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 września 2018 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina … z siedzibą w … zwana dalej „Wnioskodawcą” lub „Gminą” jako Jednostka Samorządu Terytorialnego ma osobowość prawną. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT niekorzystającym ze zwolnienia podmiotowego określonego w art. 113 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.) zwanej dalej „Ustawą o VAT”.

Gmina realizuje projekt pn. „…” dofinansowywany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. … na lata 2014-2020 na podstawie umowy Nr … zawartej w dniu 10.07.2018 r. z Województwem ….

Przedmiotem umowy jest określenie praw i obowiązków Stron Umowy oraz zasad i warunków na jakich dokonywane będzie dofinansowanie części wydatków poniesionych przez Beneficjenta, którym jest Wnioskodawca, na realizację przytoczonego powyżej projektu.

Projekt przewiduje rozbudowę i modernizację mechaniczno-biologicznej oczyszczalni ścieków w … do przepustowości 650m3/d i RLM 2605. Zastosowana zostanie technologia membranowa pozwalająca na skuteczne oczyszczenie ścieków od ok. 1410 odbiorców. Realizacja projektu zakończy się zgodnie z umową 31.12.2018 r.

Całkowita wartość Projektu wynosi 6.549.569,12 PLN z czego wkład własny Gminy wynosi 2.369.689,14 PLN. Podatek od towarów i usług, w opisanym powyżej projekcie, stanowi wydatek niekwalifikowany, który Gmina jest zobowiązana pokryć z własnych środków.

Gmina, jako Beneficjent środków unijnych, odpowiada za realizację ww. projektu, tj. między innymi przeprowadzenie procedur przetargowych dotyczących wyboru projektanta dokumentacji technicznej, wykonawcy robót budowlanych, inspektora nadzoru i innych niezbędnych do realizacji projektu. Stroną tych umów jako zamawiający jest lub będzie Gmina. W konsekwencji również faktury związane z realizacją ww. umów w ramach projektu są lub będą wystawiane na Gminę jako kupującego. Po zrealizowaniu projektu objętego opisaną umową o dofinansowanie, Gmina zamierza przekazać obiekty oczyszczalni ścieków w … do użytkowania Przedsiębiorstwu Usług Komunalnych sp. z o.o. z siedzibą w … zwanemu dalej „Spółką” na podstawie umowy dzierżawy. Umowa o dofinasowanie nie zawiera zapisów, które zabraniałyby Wnioskodawcy zawarcia takiej umowy. Spółka będzie pobierała pożytki wystawiając faktury za świadczone usługi dostawy wody i odbioru ścieków od mieszkańców i pobierała opłaty.

Jedynym udziałowcem Spółki, która została wpisana do KRS w dniu 23.05.2016 r. pod numerem … jest Gmina. Spółka wykonuje zadania o charakterze użyteczności publicznej w zakresie usług związanych z zaopatrzeniem mieszkańców Gminy w wodę oraz odprowadzenie i oczyszczanie ścieków. Wolę utworzenia Spółki wyraziła Rada Miejska podejmując w tej sprawie odpowiednią uchwałę z dnia 26 lutego 2016 r.

Czynsz dzierżawny strony zamierzają rozliczać miesięcznie i określić go w takiej wysokości, aby skumulowana wartość czynszu za okres 30 letni odpowiadała wartości poczynionych przez Wnioskodawcę nakładów objętych opisaną powyżej umową o dofinansowanie.

Ponadto Zainteresowany w uzupełnieniu wniosku wskazał, że:

  1. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, co zostało wskazane w pierwszym akapicie wniosku.
  2. Gmina wykorzystywać będzie oczyszczalnię ścieków do czynności opodatkowanych podatkiem od tworów i usług, co opisano w opisie stanu faktycznego zawartym we wniosku (opisano, że oczyszczalnia będzie przedmiotem umowy dzierżawy).
    3a) Wybudowana w ramach projektu infrastruktura zostanie przekazana Spółce na podstawie umowy dzierżawy na czas nieoznaczony. Umowa o udostępnieniu infrastruktury Spółce zostanie podpisana niezwłocznie po zakończeniu realizacji inwestycji, rozliczeniu i oddaniu jej do użytkowania co przewiduje się do 31 grudnia 2018 roku.
    3b) Zamierzeniem Gminy jest to, aby miesięczna kwota czynszu dzierżawnego była równa odpisom amortyzacyjnym z tytułu amortyzacji zrealizowanej infrastruktury i umożliwiła zwrot poniesionych własnych nakładów inwestycyjnych netto, które na dzień uzupełnienia wniosku stanowią kwotę 1 044 970,00 PLN. Gmina chciałaby rocznie uzyskać z tytułu dzierżawy kwotę odpowiadającą 2,5% poniesionych własnych nakładów inwestycyjnych tj. kwotę 26 124,25 PLN. Miesięcznie byłaby to kwota netto około 2 000 PLN. Wartość ta koresponduje ze stawką amortyzacyjną przyjmowaną dla obiektów tego samego rodzaju jak inwestycja (stawka 2,5% – pozycja 02, podgrupa 21 – Budowle sklasyfikowane jako budowle do uzdatniania wód, z wyjątkiem studni wierconych). Spółka będzie zobowiązana do ponoszenia kosztów na utrzymanie i eksploatację infrastruktury, jak również jej bieżące naprawy i przeglądy.
    3c) Wysokość czynszu skalkulowana będzie z uwzględnieniem realiów rynkowych, ale również z uwzględnieniem poniżej opisanych uwarunkowań: Istotnym czynnikiem wpływającym na wysokość czynszu jest to, że Spółka z przejęciem infrastruktury, przejmie realizację zadań własnych Gminy w zakresie gospodarki wodno-ściekowej. Podkreślenia wymaga fakt, iż w orzecznictwie i doktrynie ukształtowany został pogląd, iż przepis art. 40 ustawy o samorządzie gminnym nie może być podstawą do ustalenia cen sztywnych za korzystanie z mienia komunalnego, nawet wówczas, gdy tak ustalona cena miałaby w określonym przedziale czasowym …./Wr 81/91 – w zakresie ustalania cen za korzystanie z mienia komunalnego Gmina nie może ustalać cen urzędowych w umowach cywilnych. Kompetencji takich nie ma również organ wykonawczy jednostki samorządu. Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w orzeczeniu …. – wójt (burmistrz albo prezydent) nie jest nieograniczony w swoich kompetencjach, gdyż „cena świadczonej usługi ustalana jest przez strony umowy, tj. organ wykonawczy gminy, do którego zadań należy gospodarowanie mieniem komunalnym, stosownie do art. 30 ust. 2 pkt 3 Ustawy oraz kontrahenta, którzy mogą ją negocjować”. Zagwarantowana w powyższym orzecznictwie możliwość negocjacji ceny pozwoli Gminie na wykonywanie zadań własnych, o których mowa w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym bez względu na fakt, czy w prowadzeniu tejże działalności wystąpi zysk, czy też nie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z zakupami towarów i usług dokonywanymi przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu opisanego w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawcy będzie przysługiwało na podstawie art. 86 ust. 1 w powiązaniu z art. 15 ustawy o Vat prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy VAT prawo takie przysługuje, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane przez podatnika, o którym mowa w art. 15 do wykonywania czynności opodatkowanych.

Rozbudowa i modernizacja mechaniczno-biologicznej oczyszczalni ścieków w … odbywa się w ramach realizacji zadań własnych Gminy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.) zadania własne obejmują między innymi sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

W przypadku udostępnienia przez Wnioskodawcę obiektów oczyszczalni ścieków w …, opisanych szczegółowo w opisie stanu faktycznego do użytkowania Spółce na podstawie umowy dzierżawy Wnioskodawca będzie dokonywał odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, co stanowi na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o Vat czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Niewątpliwie odpłatne udostępnienie przez Wnioskodawcę obiektów oczyszczalni ścieków szczegółowo opisanych w opisie stanu faktycznego na podstawie umowy dzierżawy stanowi usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o Vat, zgodnie z którym przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Usługa ta nie jest wymieniona w żadnym przepisie uprawniającym do zwolnienia o charakterze przedmiotowym.

W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle powyższych regulacji w przypadku działania przez Gminę na podstawie umowy cywilnoprawnej, działa ona w roli podatnika VAT. Zdaniem Wnioskodawcy, umowa dzierżawy, która będzie zawarta ze Spółką, jest umową cywilnoprawną w związku z czym w ramach wykonywania czynności udostępniania obiektów oczyszczalni ścieków, działać on będzie w charakterze podatnika VAT.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy na tle przedstawionego powyżej opisu stanu faktycznego, Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż będzie istniał związek tych zakupów z odpłatnym świadczeniem usług podlegających opodatkowaniu, a zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, prawo takie przysługuje podatnikowi, o którym mowa w art. 15, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W zakresie tej usługi Gmina jest podatnikiem o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają poglądy wyrażone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w poniższych interpretacjach indywidualnych wydanych w analogicznych stanach faktycznych:

  1. Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 maja 2017 r., sygn. 0112-KDIL4.4012.38.2017.2.AR;
  2. Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 maja 2017 r., sygn. 0115-KDIT1-2.4012.68.2017.1.DM;
  3. Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17 marca 2017 r., sygn. 1061-IPTPP3.4512.36.2017.2.MWJ;
  4. Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 maja 2018 r., sygn. 0112-KDIL2-2.4012.122.2018.2.MŁ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze – w części dotyczącej tych czynności.

Natomiast, w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

W odniesieniu do wątpliwości Wnioskodawcy należy zauważyć, że jak wskazano wyżej, rozpatrując w zakresie podatku VAT kwestie uprawnień i obowiązków podmiotów takich jak jednostki samorządu terytorialnego (np. gminy) należy mieć na względzie okoliczność, że podmioty te – co do zasady – w odniesieniu do niektórych czynności występują jako organ władzy publicznej i nie są uznawane za podatników stosownie do ww. art. 15 ust. 6 ustawy. Jednostki samorządu terytorialnego występują w charakterze podatników podatku od towarów i usług wyłącznie w zakresie w jakim działają w ramach stosunku cywilnoprawnego. W przedmiotowej sprawie warunek ten został spełniony, bowiem jak wskazał Wnioskodawca, po zrealizowaniu przedmiotowego projektu Gmina zamierza przekazać obiekty oczyszczalni ścieków do użytkowania Spółce na podstawie umowy dzierżawy.

Mając zatem na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w okolicznościach niniejszej sprawy Wnioskodawca, będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – Gmina wykorzystywać będzie oczyszczalnię ścieków do czynności opodatkowanych podatkiem od tworów i usług. Przy czym prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Należy zaznaczyć, że interpretację wydano na podstawie przedstawionego we wniosku opisu okoliczności sprawy, w szczególności w interpretacji przyjęto wyjaśnienia Wnioskodawcy co do elementów mających służyć do ustalenia czynszu dzierżawnego, zatem w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie ustalone, że wysokość czynszu odbiega od realiów rynkowych, czy też uniemożliwia zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych i skalkulowana jest na zbyt niskim poziomie lub też, że inwestycja nie jest wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych (a np. do realizacji zadań własnych gminy), interpretacja nie wywoła skutków prawnych.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj