Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.515.2018.2.JN
z 9 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2018 r. (data wpływu 8 sierpnia 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 września 2018 r. (data wpływu 21 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego od towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „E-usługi dla (…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego od towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „E-usługi dla (…)”. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 20 września 2018 r. (data wpływu 21 września 2018 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowane pytanie, doprecyzowanie stanowiska własnego oraz adres elektroniczny ePUAP.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina realizuje projekt pn. „E-usługi dla (…)” zgodnie z podpisaną umową o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 dla Działania Cyfrowa dostępność informacji sektora publicznego oraz wysoka jakość e-usług publicznych.

W ramach projektu przewidziano realizację następujących zadań/etapów:

  1. studium wykonalności/biznesplan – działanie obejmuje opracowanie dokumentacji aplikacyjnej;
  2. nadzór w projekcie – w ramach zadania zaplanowano zakup inżyniera projektu, który odpowiada za zarządzanie projektem;
  3. usługi informatyczne – w ramach zadania przewiduje się:
    • zakup usługi wdrożenia Centralnej Platformy E-Usług Mieszkańca;
    • zakup usługi modernizacji systemu dziedzinowego;
    • zakup usługi wdrożenia elektronicznego systemu obiegu dokumentów;
    • zakup usługi i wdrożenia e-usług na platformie ePUAP – 5 PD;
    • zakup usługi i wdrożenia e-usług na platformie ePUAP – 3 PD;
    • zakup usługi modernizacji strony www do standardów WCAG 2.0;
  4. środki trwałe, wartości niematerialne i prawne – w ramach zadania przewiduje się:
    • zakup licencji Centralnej Platformy E-Usług Mieszkańca;
    • zakup licencji elektronicznego systemu obiegu dokumentów;
    • zakup niezbędnego sprzętu informatycznego (serwer, UPS do serwera, urządzenie UTM, szafa RACK, macierz dyskowa, przełączniki sieciowe, zestawy komputerowe, skaner);
  5. działania promocyjne m.in. zakup tablicy informacyjnej.

Projekt zakłada wdrożenie 13 e-usług charakteryzujących się wysokim walorem powtarzalności i wysokim poziomem dojrzałości.

W ramach projektu udostępnione zostaną on-line następujące dokumenty zawierające informacje sektora publicznego:

  1. karty usług publikowanych na ePUAP na 3 poziomie dojrzałości – 5 sztuk:
    1. wniosek o wydanie zaświadczenia o wielkości gospodarstwa rolnego;
    2. wniosek o zwrot podatku akcyzowego, zawartego w cenie oleju napędowego, wykorzystywanego do produkcji rolnej;
    3. wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości;
    4. wniosek o wydanie zaświadczenia o przeznaczenie terenu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego;
    5. wniosek o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu;
  2. karty usług publikowanych na ePUAP na 5 poziomie dojrzałości – 8 sztuk:
    1. prowadzenie spraw w zakresie podatku od nieruchomości od osób fizycznych;
    2. prowadzenie spraw w zakresie podatku od nieruchomości od osób prawnych;
    3. prowadzenie spraw w zakresie podatku rolnego od osób fizycznych;
    4. prowadzenie spraw w zakresie podatku rolnego od osób prawnych;
    5. prowadzenie spraw w zakresie podatku leśnego od osób fizycznych;
    6. prowadzenie spraw w zakresie podatku leśnego od osób prawnych;
    7. prowadzenie spraw w zakresie podatku od środków transportowych;
    8. prowadzenie spraw w zakresie opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Uruchomione zostaną nowe systemy teleinformatyczne:

  • Centralna Platforma E-Usług Mieszkańca,
  • elektroniczny system obiegu dokumentów oraz
  • zmodernizowany zostanie system dziedzinowy.

Dostosowana do standardów WCAG 2.0 zostanie strona internetowa urzędu oraz opracowana zostanie dokumentacja Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji.

W ramach projektu zostanie wykorzystana funkcjonalność platformy krajowej ePUAP.

Celem głównym projektu jest usprawnienie realizacji spraw o charakterze publicznym, poprzez cyfryzację procesów administracyjnych na terenie działalności Gminy.

Cele szczegółowe, w wyniku których zostanie zrealizowany cel główny to:

  1. zwiększenie zdolności Gminy do realizacji zadań publicznych on-line oraz udostępnienia informacji publicznej – zostanie zrealizowany dzięki uruchomieniu Centralnej Platformy E-Usług Mieszkańca, wdrożenie elektronicznego systemu obiegu dokumentów;
  2. zwiększenie dostępności usług publicznych świadczonych elektronicznie – dzięki uruchomieniu 8 usług na 5 poziomie dojrzałości oraz 5 usług na 3 poziomie dojrzałości;
  3. zniwelowanie części barier przed osobami z niepełnosprawnością w zakresie realizacji spraw publicznych – poprzez działania pozwalające na zdalne korzystanie i procedowanie w obszarach administracyjnych również osobom niepełnosprawnym, zależnym, mającym pod opieką osoby zależne czy chorym oraz np. dostosowanie narzędzi e-administracji, w tym strony internetowej urzędu, do standardów WCAG 2.0 pozwalających na sprawne poruszania się w Internecie osobom z niepełnosprawnościami;
  4. optymalizacja procesów wewnętrznych i zewnętrznych Gminy, zwiększających zdolności urzędu do realizacji zadań publicznych on-line oraz udostępniania informacji – cel zostanie osiągnięty poprzez:
    1. cyfryzację procedur wewnątrzadministracyjnych w zakresie wdrożonych e-usług;
    2. zwiększenie bezpieczeństwa informacji i danych w wyniku wdrożenie odpowiednich procedur (system zarządzania bezpieczeństwem informacji);
    3. zapewnienie jednolitych kanałów metod komunikacji, co spowoduje standaryzację działania administracji w województwie, zwiększając do niej zaufanie społeczne.

Podatek VAT w projekcie zostanie zaliczony jako koszt kwalifikowalny w wysokości 110 768,00 zł, przez co będzie podlegał dofinansowaniu ze środków pomocowych Unii Europejskiej. VAT w projekcie jako koszt kwalifikowalny przyjęto w oparciu o „Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020” opracowane przez Ministerstwo Rozwoju. Zgodnie z tymi wytycznymi, podatek od towarów i usług może być uznany za wydatek kwalifikowalny tylko wtedy, gdy spełniony jest warunek: podatek VAT został faktycznie poniesiony i beneficjent nie ma prawnej możliwości jego odzyskania.

Realizacja projektu, co do zasady, nie zmieni dotychczasowej aktywności Gminy, a wyłącznie sposób procedowania.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. 2017 r., poz. 1221 ze zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych – Gmina podkreśla, że realizacja projektu nie wpływa w żaden sposób na:

  • zawieranie umów cywilnoprawnych – ich liczba nie zmieni się w wyniku realizacji projektu – żadne z wdrożeń w ramach projektu nie doprowadzi do zawierania innych, nowych umów, świadczenia dodatkowej działalności;
  • efekty dotychczas zawartych umów cywilnoprawnych – projekt nie wpłynie na usługi świadczone na podstawie umów zawieranych przez jednostki: na cenę, zakres umów i efekty z poziomu klienta Gminy.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2013 r.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że w przedmiotowym projekcie bezpośrednio nie będą realizowane zadania własne gminy określone w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, jednak projekt służy temu, aby usprawnić proces prowadzenia spraw finansowych w zakresie podatków lokalnych (od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od środków transportowych oraz opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi), które służą realizacji zadań własnych. Efektywne wykonanie zadań własnych wymaga zapewnienia środków na ich realizację, stąd Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego ma konstytucyjnie zagwarantowany udział w dochodach publicznych, odpowiednio do przypadających im zadań. Przedmiotem projektu jest wdrożenie e-usług, które pośrednio można zakwalifikować jako realizację zadań własnych, tzn. zgodnie z art. 6 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą bowiem wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaś zgodnie z ustawą z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, art. 1c, organem podatkowym właściwym w sprawach podatków i opłat unormowanych w ustawie (więc podatkach i opłatach lokalnych) jest wójt (burmistrz, prezydent miasta). Realizacja projektu polega na wdrożeniu usprawnień w zakresie czynności o charakterze publicznoprawnym, nie cywilnoprawnym. Dzięki temu, że projekt zostanie zrealizowany usprawnione zostaną procesy administracyjne (m.in. wydawanie wniosków, załatwianie spraw z zakresu podatków i opłat lokalnych). Realizacja tych procesów należy do obowiązków Gminy m.in. jako organu podatkowego.

Towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę dla realizacji przedmiotowej operacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zakupy towarów i usług w projekcie będą wykorzystywane wyłącznie do działalności nieopodatkowanej, podatek VAT w związku z tym nie podlega odliczeniu. Gminie – wg jej oceny – nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z zakupami, ponieważ efekty tych prac nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, gdyż w tym zakresie Gmina nie działa w charakterze podatnika. Projekt nie generuje i nie będzie generować żadnych przychodów, w związku z powyższym brak jest czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, nie powstanie sprzedaż opodatkowana (brak podatku należnego). Nabyte towary i usługi w celu zrealizowania projektu nie mają związku z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi (brak podatku naliczonego). Wszystkie zakupione towary (środki trwałe i wartości niematerialne i prawne) oraz usługi w ramach projektu, którego dotyczy zapytanie, zostaną zainstalowane w Urzędzie Gminy. Gmina będzie ich właścicielem, będzie też ponosić niezbędne koszty pozwalające na prawidłowe funkcjonowanie usług wytworzonych w ramach projektu, zaś za korzystanie z usług nie będą pobierane żadne opłaty.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach projektu wystawiane będą na Gminę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu do wniosku).

Czy Gmina ma prawo odzyskać podatek naliczony od towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „E-usługi dla (…)”?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT (Gminie) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o VAT. Tym samym ponoszenie wydatków, które nie są związane z działalnością opodatkowaną VAT powoduje, że podatnik (Gmina) nie ma prawa do odliczenia VAT od takich wydatków.

Zgodnie z powołanym wyżej artykułem, podatnikowi (Gminie), o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, niemającymi zastosowania w związku z realizacją projektu. Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, iż prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

  1. nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT – ten warunek Gmina spełnia oraz
  2. nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT – nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych, a służyły będą wyłącznie procedowaniu i realizacji zadań publicznych, nieodpłatnych i nieopodatkowanych na mocy obowiązujących przepisów. Klient w urzędzie nie płaci za obsługę (która jest powszechna, nieodpłatna, zagwarantowana przez przepisy prawa), tym samym tego warunku Gmina nie spełniła.

W związku z powyższym, zdaniem Gminy, nie ma ona prawa odzyskać podatku naliczonego od towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „E-usługi dla (…)”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np.: czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.) – gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy – do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy – zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Stosownie do art. 1c ustawy z dania 12 stycznia 1991 o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1445, z późn. zm.) – organem podatkowym właściwym w sprawach podatków i opłat unormowanych w niniejszej ustawie jest wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizuje projekt pn. „E-usługi dla (…)” zgodnie z podpisaną umową o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 dla Działania Cyfrowa dostępność informacji sektora publicznego oraz wysoka jakość e-usług publicznych.

Głównym celem projektu jest usprawnienie realizacji spraw o charakterze publicznym, poprzez cyfryzację procesów administracyjnych na terenie działalności Gminy. Realizacja projektu, co do zasady, nie zmieni dotychczasowej aktywności Gminy, a wyłącznie sposób procedowania.

W przedmiotowym projekcie bezpośrednio nie będą realizowane zadania własne gminy określone w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, jednak projekt służy temu, aby usprawnić proces prowadzenia spraw finansowych w zakresie podatków lokalnych (od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od środków transportowych oraz opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi), które służą realizacji zadań własnych. Efektywne wykonanie zadań własnych wymaga zapewnienia środków na ich realizację, stąd Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego ma konstytucyjnie zagwarantowany udział w dochodach publicznych, odpowiednio do przypadających im zadań. Przedmiotem projektu jest wdrożenie e-usług, które pośrednio można zakwalifikować jako realizację zadań własnych, tzn. zgodnie z art. 6 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą bowiem wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Realizacja projektu polega na wdrożeniu usprawnień w zakresie czynności o charakterze publicznoprawnym, nie cywilnoprawnym. Dzięki temu, że projekt zostanie zrealizowany, usprawnione zostaną procesy administracyjne (m.in. wydawanie wniosków, załatwianie spraw z zakresu podatków i opłat lokalnych). Realizacja tych procesów należy do obowiązków Gminy.

Towary i usługi nabywane przez Gminę dla realizacji przedmiotowej operacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zakupy towarów i usług w projekcie będą wykorzystywane wyłącznie do działalności nieopodatkowanej. Efekty tych prac nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, gdyż w tym zakresie Gmina nie działa w charakterze podatnika. Projekt nie generuje i nie będzie generować żadnych przychodów, w związku z powyższym brak jest czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, nie powstanie sprzedaż opodatkowana (brak podatku należnego). Nabyte towary i usługi w celu zrealizowania projektu nie mają związku z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi (brak podatku naliczonego). Wszystkie zakupione towary (środki trwałe i wartości niematerialne i prawne) oraz usługi w ramach projektu zostaną zainstalowane w Urzędzie Gminy. Gmina będzie ich właścicielem, będzie też ponosić niezbędne koszty pozwalające na prawidłowe funkcjonowanie usług wytworzonych w ramach projektu, zaś za korzystanie z usług nie będą pobierane żadne opłaty. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach projektu wystawiane będą na Gminę.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Realizacja projektu odbywa się w ramach władztwa publicznego i Gmina wykonując to zadanie będzie działała jako organ administracji publicznej i będzie mogła korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Gmina bez wątpienia nie będzie mogła być uznana za podatnika, gdyż będzie realizowała ona w tym zakresie zadania publiczne o znaczeniu lokalnym.

W niniejszej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek, który należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, a mianowicie towary i usługi nabywane przez Gminę dla realizacji projektu pn. „E-usługi dla (…)” nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że wdrożenie przedmiotowego projektu ma na celu realizację zadań nałożonych na Gminę odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została ona powołana, a jego głównym celem jest usprawnienie realizacji spraw o charakterze publicznym. Ponadto nie będzie on generować żadnych przychodów. Tym samym w analizowanym przypadku Gmina nie będzie ponosiła wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a nabywając towary i usługi nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, a Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W związku z wydatkami poniesionymi na realizację ww. projektu, Gmina nie będzie miała również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686, z późn. zm. ). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Gmina w stosunku do przedmiotowego projektu nie będzie działała jako podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, nie będzie miała zastosowania regulacja powołanego wyżej rozporządzenia.

W konsekwencji mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Gmina nie będzie miała prawa do odzyskania podatku naliczonego od towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „E-usługi dla (…)”. Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie będzie działała jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj