Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.594.2018.1.MJ
z 12 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2018 r. (data wpływu 20 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie usług odbierania i zagospodarowania odpadów od właścicieli nieruchomości z terenu gminy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie usług odbierania i zagospodarowania odpadów od właścicieli nieruchomości z terenu gminy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Gmina (…) (dalej: Gmina) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Od dnia 1 stycznia 2017 r. Gmina rozlicza się jako podatnik podatku VAT łącznie z utworzonymi przez siebie jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi. Zgodnie z ustawą z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.2017.1289 tj.) gminy zapewniają czystość i porządek na swoim terenie. Na podstawie art. 3 ust. 1 i 2 powołanej wyżej ustawy, utrzymanie czystości i porządku w gminach należy do obowiązkowych zadań własnych gminy. Gminy zapewniają czystość i porządek na swoim terenie i tworzą warunki niezbędne do ich utrzymania.

Stosownie do art. 6c ust. 1 i 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, Gminy są obowiązane do zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. Rada gminy może, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, postanowić o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne. Uchwałą Rady Miejskiej (…) nr (…) z dnia (…) w sprawie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne zadecydowano o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.

W myśl art. 6h ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, właściciele nieruchomości, o których mowa w art. 6c, są obowiązani ponosić na rzecz gminy, na terenie której są położone ich nieruchomości, opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Zgodnie z art. 2 ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkiem wielolokalowym, w którym ustanowiono odrębną własność lokalu, obowiązki właściciela nieruchomości wspólnej oraz właściciela lokalu obciążają wspólnotę mieszkaniową albo spółdzielnię mieszkaniową. W innych przypadkach podatnikami opłaty są właściciele nieruchomości, przy czym zgodnie z ustawą, za właściciela nieruchomości uznaje się także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością.

Zgodnie z art. 2 ust. 2a ustawy, jeżeli podmiotów spełniających warunki bycia właścicielem jest więcej niż dwóch, obowiązany do ich wykonania jest jedynie podmiot lub podmioty faktycznie władające nieruchomością. W takim przypadku podmioty te mogą w drodze umowy zawartej w formie pisemnej, wskazać podmiot obowiązany do wykonania obowiązków wynikających z ustawy. W takim przypadku jedynie podmiot wskazany w umowie składa deklarację.

W Gminie (…) występują następujące sytuacje:

  1. Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi (dalej: opłata) jest pobierana na podstawie deklaracji, do złożenia której zobowiązany jest właściciel nieruchomości lub inny podmiot władający nieruchomością.
    Gmina (Prezydent …) pobierając od właścicieli nieruchomości, na podstawie złożonych deklaracji, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi działa jako organ władzy publicznej, do czego zobowiązują go szczególne przepisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, a nie jako podatnik podatku od towarów i usług. Wobec tego opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi pobierane na podstawie składanych deklaracji nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Pobieranie opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi realizowane jest przez Wydział (…).
  2. Jednocześnie Gmina (…) jest właścicielem nieruchomości użytkowych i mieszkalnych zajmowanych przez najemców na podstawie stosownych umów najmu, których Gmina jest stroną. Najemcy zobowiązani są do zapłaty czynszu jak również opłat dodatkowych tzw. media. Zasobem tych nieruchomości w części zarządza jednostka budżetowa Gminy - Z (od dnia 1 stycznia 2017 r. Gmina rozlicza się jako podatnik podatku od towarów i usług łącznie ze swoimi jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi) oraz w części działająca w imieniu i na rzecz Gminy (…) Spółka - W
  3. Jednostki budżetowe (np. szkoły) i samorządowe zakłady budżetowe składają deklaracje do Gminy (Prezydenta …) samodzielnie. Gmina … (Urząd Miejski … - urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego) również składa własną deklaracje do Gminy (Prezydenta …). Wymienione wyżej podmioty mogą zawierać umowy najmu lokali i obciążać najemców kosztami opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
  4. Najemcy, dzierżawcy i użytkownicy lokali gminnych stanowiących całe nieruchomości na podstawie art. 2 ust. 2a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz zawartych umów mają obowiązek samodzielnego składania deklaracji.

Ad. 2.

W przypadku gminnych budynków wielolokalowych, deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi obejmuje całą nieruchomość, wobec tego nie jest możliwe aby najemcy, użytkownicy poszczególnych lokali składali deklaracje i samodzielnie ponosili opłaty za wywóz nieczystości. W związku z powyższym Gmina jako właściciel nieruchomości (jednostka organizacyjna lub spółka ją reprezentująca) jest zobowiązana do deklarowania i wnoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Gmina (np. Spółka W, Z) składają do Prezydenta (…) deklaracje, następnie Gmina (Spółka W, Z) obciąża najemców lokali ww. opłatami na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Wtedy gmina występuje wobec najemców jako właściciel tych nieruchomości (wynajmujący), a nie jako organ władzy publicznej, nakładający na najemców obowiązek uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami publicznymi. Dlatego tak naliczaną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi należy traktować jako należność otrzymaną z tytułu świadczenia usługi najmu lokalu stanowiącą wraz z czynszem obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. Stanowisko takie zajął Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 7 czerwca 2017 r. w sprawie I FSK 1769/15. Wobec tego w przypadku najmu lokali użytkowych opłata ta będzie opodatkowana stawką 23% a przypadku najmu lokali mieszkalnych będzie zwolniona od podatku. Sytuacje, w których gmina wynajmuje lokale i obciąża najemców opłatą za gospodarowanie odpadami w opisany powyżej sposób dotyczą głównie budynków wielolokalowych, których właścicielem jest Gmina oraz budynków wielolokalowych, w których istnieje wspólnota mieszkaniowa, a gmina jest jej członkiem. Lokalami tymi zarządzają głównie Z oraz Spółka W. Przedmiotowa sprzedaż opodatkowana VAT i zwolniona z VAT w zależności od tego jakiego zasobu nieruchomości dotyczy, rozliczana i ewidencjonowana jest przez Z (dotyczy zasobu zarządzanego przez Z) oraz przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego (dotyczy zasobu zarządzanego przez Spółkę W). Aktualnie przedmiotowa sprzedaż opodatkowana (tj. opłaty za gospodarowanie odpadami dotyczące najmu lokali użytkowych) jest niewielka w porównaniu do pozostałych opłat niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT oraz zwolnionych od podatku VAT.

Uchwałą Rady Miejskiej (…) nr (…) z dnia (…). w sprawie metod ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i stawek tej opłaty oraz Uchwałą Rady Miejskiej (…) nr (…) z dnia (…) zmieniającą uchwałę nr (…) określono stawki opłat za wywóz śmieci we (…)

Zgodnie z § 1 ust. 1 ww. uchwały opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, ustala się z zastrzeżeniem ust. 2, na podstawie powierzchni lokalu mieszkalnego. W § 1 ust. 2 tejże uchwały określono, że jeżeli na jednego mieszkańca danej nieruchomości przypada więcej niż 27 m2 powierzchni lokalu mieszkalnego, opłatę za gospodarowanie odpadami ustala się na podstawie liczby osób zamieszkujących daną nieruchomość.

Stosownie do § 2 uchwały stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w zależności od znajdującego zastosowanie sposobu jej ustalania, o którym mowa w § 1, wynosi:

  1. od metra kwadratowego powierzchni lokalu mieszkalnego:
    1. 0,85 zł, jeżeli odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny,
    2. 1,27 zł, jeżeli odpady komunalne nie są zbierane i odbierane w sposób selektywny;
  2. za każdą osobę zamieszkującą daną nieruchomość:
    1. 19,00 zł, jeżeli odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny,
    2. 28,50 zł, jeżeli odpady komunalne nie są zbierane i odbierane w sposób selektywny.

W przypadku nieruchomości zabudowanej budynkiem, w którym znajdują się nie więcej niż 4 lokale mieszkalne, stawka, o której mowa w ust. 1, wynosi:

  1. od metra kwadratowego powierzchni lokalu mieszkalnego:
    1. 0,95 zł, jeżeli odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny
    2. 1,42 zł, jeżeli odpady komunalne nie są zbierane i odbierane w sposób selektywny;
  2. za każdą osobę zamieszkującą daną nieruchomość:
    1. 22,00 zł, jeżeli odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny,
    2. 33,00 zł, jeżeli odpady komunalne nie są zbierane i odbierane w sposób selektywny.

Zgodnie § 3 przedmiotowej uchwały w przypadku nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne które są zbierane i odbierane w sposób selektywny, stawka opłaty za jednokrotny odbiór pojemnika na zmieszane odpady komunalne wynosi w przypadku pojemnika o pojemności:

  1. do 0,06 m3 włącznie - 12,94 zł:
  2. powyżej 0,06 m3 do 0,08 m3 włącznie - 13,88 zł;
  3. powyżej 0,08 m3 do 0,12 m3 włącznie - 18,57 zł;
  4. powyżej 0,12 m3 do 0,24 m3 włącznie -36,83 zł;
  5. powyżej 0,24 m3 do 0,36 m3 włącznie - 53,17 zł;
  6. powyżej 0,36 m3do 0,66 m3 włącznie - 96,55 zł;
  7. powyżej 0,66 m3 do 1,10 m3włącznie - 154,73 zł;
  8. powyżej 1,10 m3 do 7,00 m3 włącznie -666,02 zł;
  9. powyżej 7,00 m3 do 10,00 m3 włącznie - 888,03 zł;
  10. powyżej 10,0 m3do 16,00 m3 włącznie - 1334,73 zł.

W przypadku nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne które są zbierane i odbierane w sposób nieselektywny, stawka opłaty za jednokrotny odbiór pojemnika na zmieszane odpady komunalne wynosi w przypadku pojemnika o pojemności:

  1. do 0,06 m3 włącznie -19,41 zł;
  2. powyżej 0,06 m3 do 0,08 m3 włącznie - 20,82 zł;
  3. powyżej 0,08 m3 do 0,12 m3 włącznie -27,85 zł;
  4. powyżej 0,12 m3 do 0,24 m3 włącznie -55,24 zł;
  5. powyżej 0,24 m3 do 0,36 m3 włącznie - 79,75 zł;
  6. powyżej 0,36 m3 do 0,66 m3 włącznie - 144,82 zł;
  7. powyżej 0,66 m3 do 1,10 m3 włącznie -232,10 zł;
  8. powyżej 1,10 m3 do 7,00 m3 włącznie - 999,03 zł;
  9. powyżej 7,00 m3 do 10,00 m3 włącznie - 1 332,05 zł;
  10. powyżej 10,0 m3 do 16,00 m3 włącznie -2 002,10 zł.

Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku nieruchomości zamieszkałych uiszcza się więc za metr kwadratowy powierzchni lokalu lub od liczby osób zamieszkujących daną nieruchomość w zależności od tego, ile metrów kwadratowych przypada na mieszkańca nieruchomości. Opłata ta uzależniona jest również od rodzaju zbiórki odpadów tj. selektywnej bądź nieselektywnej oraz od rodzaju budynku tj. budynki jednorodzinne (również budynki, w których znajduje się do czterech lokali mieszkalnych) oraz budynki wielorodzinne. Natomiast opłata dla nieruchomości niezamieszkałych uzależniona jest od rodzaju zbiórki odpadów tj. selektywnej bądź nieselektywnej oraz od ilości i pojemności odebranego pojemnika na zmieszane odpady komunalne. Wobec tego opłatę dla nieruchomości niezamieszkałych uiszcza się od zadeklarowanej liczby i pojemności pojemników na zmieszane odpady komunalne powstające na danej nieruchomości oraz ilości odbiorów tych pojemników w miesiącu.

W związku z powyższym ogólna masa wytworzonych odpadów komunalnych nie wpływa na wysokość ponoszonych przez właścicieli nieruchomości opłat. Wszyscy właściciele nieruchomości zarówno zamieszkałych, jak i niezamieszkałych niezależnie od sposobu naliczania opłaty za gospodarowanie odpadów komunalnych objęci są tym samym zakresem usług odbioru odpadów. Częstotliwość i zakres odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz sposób świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych określa uchwała Rady Miejskiej (…) nr (…) z dnia (…) w sprawie usług świadczonych w zamian za opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Dodatkowo, szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie (…) określa regulamin wydany na podstawie art. 4 ust. 1,2 i 2a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Na podstawie art. 6d 1 i 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest obowiązany udzielić zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 6c, albo zamówienia publicznego na odbieranie i zagospodarowanie tych odpadów. W celu zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz wyznaczenia punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych rada gminy liczącej ponad 10 000 mieszkańców może podjąć uchwałę stanowiącą akt prawa miejscowego, o podziale obszaru gminy na sektory, biorąc pod uwagę liczbę mieszkańców, gęstość zaludnienia na danym terenie oraz obszar możliwy do obsługi przez jednego przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości. Organizowaniem przetargów związanych z odbiorem odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu Gminy (…), budową i eksploatacją regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych na zasadach wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości porządku w gminach, budową i eksploatacją innych instalacji niezbędnych do poprawnego funkcjonowania systemu gospodarki odpadami, jak również nadzorowaniem realizacji zadań związanych z odbiorem odpadów komunalnych w imieniu Gminy (…) - urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego zajmuje się Spółka

Ekosystem. Rada Miejska (…) uchwałą nr (…) z dnia (…) dokonała podziału Gminy na cztery Sektory gospodarki odpadami:

  1. (…);
  2. (…);
  3. (…);
  4. (…).

W każdym z Sektorów znajdują się lokale użytkowe, wynajmowane przez Gminę (zarządzane przez W lub Z).

Spółka A działająca w imieniu Gminy (…) - urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego zawarła umowy z Operatorami poszczególnych Sektorów. Zakres usług świadczonych w ramach zawartych umów obejmuje m.in.:

  1. Wyposażenie nieruchomości w pojemniki/worki na odpady komunalne;
  2. Odbiór zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów z papieru i tektury, odpadów z tworzyw sztucznych, metali i opakowań wielomateriałowych, odpadów opakowaniowych szklanych oraz odpadów zielonych gromadzonych przez właścicieli bezpośrednio na terenach ich nieruchomości;
  3. Odbiór odpadów wielkogabarytowych z pojemników usytuowanych w miejscach ogólnodostępnych;
  4. Odbiór przeterminowanych leków z pojemników zlokalizowanych w wybranych punktach aptecznych.

Odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych w poszczególnych sektorach przeprowadzane były i są przez podmioty wyłonione w postępowaniach przetargowych. Rozliczanie Operatorów poszczególnych Sektorów przeprowadzane jest na podstawie faktur wystawianych przez firmy w oparciu o zaakceptowane sprawozdania miesięczne z uwzględnieniem:

  • Iloczynu ryczałtowej ceny jednostkowej netto za odbiór, zbieranie, transport i zagospodarowanie zmieszanych odpadów komunalnych oraz ilości ton odebranych i zagospodarowanych zmieszanych odpadów komunalnych;
  • Iloczynu ryczałtowej ceny jednostkowej netto za odbiór, zbieranie, transport i zagospodarowanie odpadów z papieru i tektury, odpadów opakowaniowych z papieru i tektury oraz ilości ton odebranych i zagospodarowanych odpadów z papieru i tektury, odpadów opakowaniowych z papieru i tektury;
  • Iloczynu ryczałtowej ceny jednostkowej netto za odbiór, zbieranie, transport i zagospodarowanie odpadów opakowaniowych ze szkła oraz ilości ton odebranych i zagospodarowanych odpadów opakowaniowych ze szkła (w 2016 r. przedmiotowe odpady rozliczane były w oparciu o liczbę obsługiwanych pojemników. Od 2017 r. odpady opakowań szklanych zbierane są w pojemnikach/workach usytuowanych bezpośrednio przy nieruchomościach, a nie jak dotychczas w miejscach ogólnodostępnych, bez podziału na szkło kolorowe i bezbarwne);
  • Iloczynu ryczałtowej ceny jednostkowej netto za odbiór, zbieranie, transport i zagospodarowanie odpadów z tworzyw sztucznych i odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych, metali i opakowań z metali i opakowań wielomateriałowych oraz ilości ton odebranych i zagospodarowanych odpadów z tworzyw sztucznych i odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych, metali i opakowań z metali i opakowań wielomateriałowych;
  • Iloczynu ryczałtowej ceny jednostkowej netto za odbiór, zbieranie, transport i zagospodarowanie odpadów zielonych oraz ilości ton odebranych i zagospodarowanych odpadów zielonych;
  • Iloczynu ryczałtowej ceny jednostkowej netto za odbiór, zbieranie, transport i zagospodarowanie odpadów wielkogabarytowych oraz ilości ton odebranych i zagospodarowanych odpadów wielkogabarytowych (w 2016 r. przedmiotowe odpady rozliczane były w oparciu o liczbę podstawionych i odebranych kontenerów);
  • Iloczynu ryczałtowej ceny jednostkowej netto za usunięcie, zbieranie, transport i zagospodarowanie 1 m3 odpadów zgromadzonych w miejscach do tego celu nieprzeznaczonych oraz ilości w m3 usuniętych i zagospodarowanych odpadów zgromadzonych w miejscach do tego celu nieprzeznaczonych;
  • Kwoty netto wynagrodzenia za wykonane prace interwencyjne obliczonej na podstawie kosztorysu powykonawczego, sporządzonego przez Wykonawców w oparciu o czynniki cenotwórcze, przyjęte jako średnie ceny z „(…)” dla województwa (…);
  • Iloczynu ryczałtowych cen jednostkowych netto za miesięczną obsługę pojemników na przeterminowane leki i ilości pojemników;
  • W 2016 r. faktury obejmowały również cenę za miesięczną obsługę pojemników na baterie oraz ilość pojemników, z których odebrano i unieszkodliwiono termometry rtęciowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż usługi odbierania i zagospodarowania odpadów nabywane są przez Gminę (…) - Urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, w której imieniu działa A.

Usługi te przeznaczone będą w części na potrzeby:

  1. Gminy - (Urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego) działającej jako podatnik podatku VAT w stosunku do opłat wliczonych w usługę najmu oraz jako nie podatnik podatku VAT w odniesieniu do opłat pobieranych na podstawie złożonych deklaracji (w tym deklaracji Urzędu Miejskiego …),
  2. innych jednostek budżetowych oraz samorządowych zakładów budżetowych, a jednocześnie nie ma możliwości wyodrębnienia jaka część zakupów przeznaczona jest na potrzeby poszczególnych jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych (w tym urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego).

Nabywane usługi odbierania i zagospodarowania odpadów są wykorzystywane zarówno do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT - opodatkowanych i zwolnionych (opłaty pobierane od najemców na podstawie umów najmu bądź dzierżawy, w sytuacjach gdy odbieranie odpadów z najmem lokali użytkowych i mieszkalnych stanowi element kosztowy czynszu), jak i do czynności niepodlegających opodatkowaniu, bowiem Gmina pobierając opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na podstawie deklaracji właścicieli nieruchomości, w tym deklaracji jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych oraz Urzędu obsługującego gminę nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Przedkładane do Gminy faktury zakupu dokumentują nabycie usług odbioru oraz zagospodarowania odpadów komunalnych z terenu całej gminy tj. odpadów tworzonych zarówno przez właścicieli nieruchomości zamieszkałych jak i niezamieszkałych. Faktury, o których mowa wyżej wystawiane są odrębnie dla poszczególnych sektorów gospodarki odpadami. W związku z faktem, iż podstawą rozliczenia przedmiotowej usługi z Operatorami jest masa odebranych i zagospodarowanych odpadów, a lokale użytkowe w składanych deklaracjach określają wyłącznie liczbę i pojemność pojemników oraz częstotliwość odbioru zmieszanych odpadów komunalnych (bez określenia ogólnej ilości wytwarzanych odpadów), nie ma możliwości wskazania jaka część odpadów dotyczy wyłącznie lokali użytkowych. Tym bardziej nie jest możliwe określenie jaka ilość odpadów jest odbierana od najemców lokali użytkowych, którym świadczona jest opodatkowana podatkiem VAT usługa najmu w skład której wchodzi opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Mając powyższe na uwadze wydzielenie z comiesięcznych faktur pozycji lub wartości które dotyczą nieruchomości w których opłata za gospodarowanie odpadami jest opodatkowana podatkiem VAT jest niemożliwe. Mając na uwadze powyższe, usługi odbierania i zagospodarowania odpadów nabywane są przez Gminę zarówno w związku z wykonywanymi czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT oraz w związku z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu (opodatkowanymi podatkiem VAT - czynsz lokali użytkowych oraz zwolnionymi od podatku - czynsz lokali mieszkalnych). Charakter rozliczeń z Operatorami w zakresie nabywania usług odbierania i zagospodarowania odpadów uniemożliwia wyodrębnienie z faktur zakupowych części wydatków związanych z realizacją czynności pozostających poza zakresem podatku VAT oraz czynności polegających opodatkowaniu podatkiem VAT jak również z wykonywaniem czynności opodatkowanych i zwolnionych od podatku, gdyż podstawą rozliczenia nabywanych od Operatorów usług jest masa odebranych i zagospodarowanych odpadów natomiast opłata za gospodarowanie odpadami nie jest uzależniona od faktycznej ilości wytwarzanych odbieranych odpadów. Z kolei we wszystkich sektorach gospodarki odpadami znajdują się lokale użytkowe, których najemcy (użytkownicy) obciążani są opłatą za gospodarowanie odpadami traktowaną jako należność otrzymaną z tytułu świadczenia usługi najmu lokalu opodatkowaną stawką podatku VAT 23%. Aktualnie Gmina nie odlicza podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie usług odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych.

Urząd Miejski (…) (Urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego) oblicza prewspółczynnik, o którym § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników.

Urząd Miejski (…) (Urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego) oblicza strukturę sprzedaży o której mowa w art. 90 ust. 2 i ust. 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina (…) ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie usług odbierania zagospodarowania odpadów od właścicieli nieruchomości z terenu gminy, z zastosowaniem art. 86 ust. 2a-2h i art. 90 ust. 2 i 10a ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (tj. odliczenie przy zastosowaniu prewspółczynnika i struktury sprzedaży), obliczonych dla Urzędu Miejskiego (…), tj. urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017, poz. 1221, z późn. zm) w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć. W przedmiotowej sprawie nabywane usługi odbierania i zagospodarowania odpadów podatnik wykorzystuje do czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych) i do czynności niepodlegających opodatkowaniu, a więc zarówno do działalności gospodarczej, jak i poza działalnością oraz nie jest możliwe przypisane konkretnych wydatków do określonego rodzaju działalności.

Na podstawie art. 86 ust. 22 ustawy o podatku VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Zgodnie z powyższym przepisem zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193), zwane dalej „rozporządzeniem”.

Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji. W § 3 pkt 2 rozporządzenia podano sposób określania prewspółczynnika w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.

Należy również zaznaczyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o podatku VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to - na mocy art. 90 ust. 2 ustawy o podatku VAT - podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję (tzw. strukturę sprzedaży), o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o podatku VAT, ustala się, jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Zgodnie z art. 90 ust. 10a ustawy o podatku VAT w przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

W ocenie Wnioskodawcy w sytuacji, gdy nabywane przez podatnika usługi wykorzystywane są przez niego zarówno do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza i gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, mają zastosowanie przepisy art. 86 ust. 2a-2h ustawy. Tak więc kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej – „sposób określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji (prewspółczynnik), uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego działalności i dokonywanych przez nich nabyć wyznacza § 3 ust. 2 rozporządzenia w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników.

Dodatkowo w sytuacji, gdy nabywane usługi służą w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych, jak również czynności zwolnionych od podatku i nie jest możliwe odrębne określenie kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, podatnik będzie obowiązany, do proporcjonalnego rozliczenia podatku, zgodnie z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

Natomiast stosownie do interpretacji indywidualnych nr ILPP2/4512-1-289/16-2/SJ z dnia 5 sierpnia 2016 r. i nr 3063-ILPP1-1.4512.159.2016.MW z dnia 24 stycznia 2017 r. w sytuacji, gdy zakupione przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego usługi przeznaczone będą w części na potrzeby urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego oraz innych jednostek budżetowych i jednocześnie nie ma możliwości wyodrębnienia jaka część zakupów przeznaczona jest na potrzeby danej jednostki budżetowej (w tym urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego), Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT przy zastosowaniu prewspółczynnika i struktury sprzedaży obliczonych dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego. „Bowiem podatnikiem podatku od towarów i usług w odniesieniu do rozliczeń dokonywanych przez Gminę oraz jej jednostki organizacyjne (po dokonanej centralizacji rozliczeń) - będzie Gmina. Skoro więc Wnioskodawca nie jest w stanie wyodrębnić jaka część zakupów przeznaczona będzie na potrzeby danej jednostki organizacyjnej - winien zastosować prewspółczynnik obliczony dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.” - interpretacja nr ILPP2/4512-1-289/16-2/SJ.

W związku z faktem, iż Gmina nie ma możliwości, aby opisane we wniosku wydatki bezpośrednio i wyłącznie przyporządkować do czynności opodatkowanych VAT, to podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem art. 86 ust. 2a-2h i art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów usług oraz § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (tj. odliczenie przy zastosowaniu prewspółczynnika i struktury sprzedaży), obliczonych dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…) w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj