Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4012.363.2018.2.MŁ
z 15 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2018 r. (data wpływu 7 sierpnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 września 2018 r. (data wpływu 18 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • dokumentowania fakturą VAT premii oraz zaliczki na premię na rzecz rolnika ryczałtowego – jest nieprawidłowe;
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez rolnika będącego podatnikiem VAT dokumentujących premię pieniężną – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w ww. zakresie. Dnia 18 września 2018 r. wniosek został uzupełniony o doprecyzowanie opisu sprawy oraz przeformułowanie pytania nr 2 i stanowiska Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

X zawarł umowy kontraktacji z producentami rolnymi. W ramach tych umów producent rolny zobowiązany jest do wyprodukowania materiału siewnego. Zobowiązany jest również prowadzić plantację nasienną zgodnie z wymogami prawa.

Kontraktujący zobowiązuje się kupić od producenta całość wyprodukowanego materiału siewnego o odpowiedniej jakości. Cena nabycia za 1 kg wyprodukowanego materiału siewnego jest uzależniona od jego jakości (standard, premium I, premium II).

Celem zmotywowania producenta rolnego do wyprodukowania materiału siewnego najwyższej jakości i terminowości dostaw, kontraktujący wprowadził system premiowy. Kontraktujący zobowiązany jest wypłacić na rzecz producenta rolnego premię pieniężną w wysokości:

  1. 500,00 zł brutto za każdy 1 ha plantacji nasiennej – w przypadku wyprodukowania i terminowego dostarczenia przez producenta rolnego materiału siewnego jakości standard i minimalnej ilości wyprodukowania materiału siewnego za 1 ha;
  2. 1.000,00 zł brutto za każdy 1 ha plantacji nasiennej – w przypadku wyprodukowania i terminowego dostarczenia przez producenta rolnego materiału siewnego jakości premium I i premium II oraz minimalnej ilości wyprodukowania materiału siewnego za 1 ha.

Producent rolny, który zadeklaruje, że spełni kryteria jakości premium I wyprodukowanego materiału siewnego otrzyma od kontraktującego zaliczkę na poczet premii. W przypadku gdy producent rolny nie wyprodukuje materiału siewnego o deklarowanej jakości, wówczas udzielona mu zaliczka na poczet premii zostanie potrącona z ceny sprzedaży materiału siewnego. W przypadku braku kwot do potrącenia producent rolny zobowiązany zwrócić jest zaliczkę. Producentami rolnymi są rolnicy ryczałtowi oraz rolnicy będący podatnikami podatku VAT. X zakupując materiał siewny od rolnika ryczałtowego zgodnie z art. 116 ustawy o podatku VAT wystawia fakturę VAT RR. Natomiast zakupując materiał siewny od rolnika będącego podatnikiem podatku VAT otrzymuje fakturę VAT.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 2 sierpnia 2018 r. wynika, że w zakresie:

Pytania pierwszego o treści – „Czy warunkiem udzielenia premii pieniężnych jest wyłącznie osiągnięcie określonej jakości materiału siewnego oraz jego terminowa dostawa na rzecz Wnioskodawcy?” – Wnioskodawca wskazał, że warunkiem udzielenia premii pieniężnej jest wyłącznie osiągnięcie określonej jakości materiału siewnego. Producent rolny nabywa uprawienia do premii wyłącznie wówczas gdy całość dostarczonego materiału siewnego odpowiada określonym kryterium jakościowym.

Pytania drugiego o treści – „Czy w zamian za udzielenie premii pieniężnych poza ww. czynnościami ma miejsce świadczenie innych usług (czynności), w tym o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym etc., przez producenta rolnego na rzecz Wnioskodawcy wypłacającego premię?” – Wnioskodawca wskazał, że producent rolny zobowiązany jest tylko do wyprodukowania materiału siewnego. Ponadto zobowiązany jest prowadzić plantację nasienną zgodnie z wymogami prawa, w tym przepisami ustawy o nasiennictwie oraz z powiązanymi rozporządzeniami, a także z przepisami ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii. Producent rolny nie świadczy na rzecz X innych usług w tym o charakterze promocyjnym, reklamowym czy marketingowym.

Pytania trzeciego o treści – „Za jakie okresy będą przyznawane premie pieniężne (miesiąc, kwartał, rok)?” – Wnioskodawca wskazał, że umowa kontraktacyjna zawarta jest z producentem rolnym na okres jednego roku od marca 2018 r. do lutego 2019 r.

Gdy przy zawarciu umowy producent rolny zadeklaruje, że spełni kryterium jakościowe wyprodukowanego materiału siewnego X wypłaci na jego rzecz zaliczkę na poczet premii w terminie 14 dni od podpisania umowy i odebrania nasion do siewu.

Producent rolny zobowiązany jest do poinformowania X o ilości wyprodukowanego materiału siewnego najpóźniej do dnia 15 listopada 2018 r. Następnie zobowiązany jest do dostarczenia materiału siewnego w określone miejsce i w określonym czasie.

Po dostarczeniu materiału siewnego X wypłaca ustaloną cenę oraz premię pieniężną.

W przypadku gdy producent rolny nie wyprodukuje materiału siewnego o deklarowanej jakości wówczas udzielona mu zaliczka na poczet premii zostaje potrącona z ceny sprzedaży, a w przypadku braku kwot do potrącenia zostaje zwrócona przez producenta w terminie 14 dni od daty wezwania go do zwrotu.

Pytania czwartego o treści – „Jaką działalność prowadzi Wnioskodawca, tj. opodatkowaną podatkiem VAT, zwolnioną czy niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT?” – Wnioskodawca wskazał, że X prowadzi zarówno sprzedaż opodatkowaną podatkiem VAT, jak również zwolnioną z podatku VAT (np. dzierżawa gruntów na cele rolnicze) oraz niepodlegającą opodatkowaniem podatkiem VAT.

Pytania piątego o treści – „Czy zakupy dokonywane od producentów rolnych mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT?” – Wnioskodawca wskazał, że zakupy od producentów rolnych mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wyprodukowany materiał siewny podlega sprzedaży.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (pytanie nr 2 ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku z dnia 2 sierpnia 2018 r.).

  1. Czy wypłacona premia oraz zaliczka na premię na rzecz rolnika ryczałtowego powinna być udokumentowana fakturą VAT RR?
  2. Czy w przypadku gdy producent rolny będący podatnikiem podatku VAT wystawi na rzecz X fakturę VAT za otrzymaną premię pieniężną, X ma prawo odliczyć podatek VAT wynikający z ww. faktury?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Ustawa o podatku VAT przewiduje szczególne regulacje dla rolników ryczałtowych – art. 115-118 ustawy. Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.
    Zdaniem X wypłacona premia dla rolnika ryczałtowego nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i nie może być udokumentowana fakturą VAT RR.
    Fakturę VAT RR X wystawia tylko za nabyty od rolnika ryczałtowego materiał siewny.
  2. W przypadku wypłaty premii pieniężnej dla producenta rolnego będącego podatnikiem VAT, producent rolny wystawia na rzecz X fakturę VAT wykazując na niej podatek VAT w wysokości 23%.
    Zgodnie z art. 86 ustawy o podatku VAT w przypadku gdy usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur.
    Producent rolny (podatnik VAT) otrzymujący premię pieniężną w świetle przepisów ustawy o podatku VAT uznawany jest za świadczącego usługę na rzecz wypłacającego premię. Wystawia on wówczas fakturę VAT. Wykazany na fakturze podatek VAT podlega odliczeniu przez otrzymującego fakturę gdyż zakup tej usługi służy czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Zakupiony od producenta rolnego materiał siewny podlega sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Przez towary, stosownie do treści art. 2 pkt 6 tej ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – na mocy ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika, dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych – art. 2 pkt 19 ustawy.

Na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Stosownie do art. 29a ust 7 ustawy, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

  1. stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
  2. udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
  3. otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Na mocy art. 29a ust. 10 ustawy, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Jak wynika z zapisu art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

W myśl art. 106j ust. 1 ustawy, w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

– podatnik wystawia fakturę korygującą.

Z przytoczonych uregulowań wynika, że istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych. Faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym. Generalnie faktury te można podzielić na faktury korygujące, które powodują zmniejszenie obrotu i kwoty podatku należnego oraz faktury korygujące, które wywołują skutki odwrotne, tj. w wyniku ich wystawienia wartość obrotu ulega podwyższeniu.

Ustawa o VAT nie przewiduje szczególnych zasad dotyczących korygowania faktur VAT RR. W związku z tym zastosowanie mają tutaj przepisy ogólne, obowiązujące przy korygowaniu faktur VAT.

Zgodnie z art. 115 ust. 1 ustawy, rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych.

Przez produkty rolne, zgodnie z art. 2 pkt 20 ustawy, rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy (wykaz towarów i usług, od których dostawy i świadczenia przysługuje zryczałtowany zwrot podatku od towarów i usług) oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim.

Szczególne zasady dotyczące wystawiania faktur VAT RR zostały uregulowane w przepisie art. 116 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym, podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.

Zgodnie z powołanym przepisem faktura VAT RR nie jest wystawiana przez sprzedawcę, lecz przez nabywcę. Podatnik podatku od towarów i usług nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego, wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą zakup tych produktów. Oryginał faktury przekazywany jest sprzedawcy, czyli rolnikowi ryczałtowemu. Należy również podkreślić, iż celem faktury oraz dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty jest w tym przypadku przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzenia gospodarczego, a dodatkowo – dla nabywcy produktów rolnych – potwierdzenie prawa do powiększenia kwoty podatku naliczonego uprawniającej do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zgodnie z art. 117 ustawy, rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku:

  1. wystawiania faktur;
  2. prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług;
  3. składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 99 ust. 1;
  4. dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96.

Stosownie do art. 118 ustawy, przepisy art. 115, art. 116 ust. 1-3 i ust. 5-10 oraz art. 117 stosuje się odpowiednio w przypadku wykonywania przez rolnika ryczałtowego usług rolniczych na rzecz podatników podatku, którzy rozliczają ten podatek.

Faktura VAT RR powinna również zawierać oświadczenie dostawcy produktów rolnych w brzmieniu: „Oświadczam, że jestem rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług” (art. 116 ust. 3 ustawy).

W przypadku umów kontraktacji lub innych umów o podobnym charakterze oświadczenie, o którym mowa w ust. 3, może być złożone tylko raz w okresie obowiązywania umowy. Oświadczenie to sporządza się jako osobny dokument. Dokument ten powinien zawierać elementy, o których mowa w ust. 2 pkt 1-3, oraz datę zawarcia i określenie przedmiotu umowy, datę sporządzenia tego dokumentu oraz czytelny podpis składającego oświadczenie. Dokument sporządza się w dwóch egzemplarzach. Oryginał jest przekazywany nabywcy (art. 116 ust. 4 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że X zawarł umowy kontraktacji z producentami rolnymi. W ramach tych umów producent rolny zobowiązany jest do wyprodukowania materiału siewnego. Zobowiązany jest również prowadzić plantację nasienną zgodnie z wymogami prawa.

Kontraktujący zobowiązuje się kupić od producenta całość wyprodukowanego materiału siewnego o odpowiedniej jakości. Cena nabycia za 1 kg wyprodukowanego materiału siewnego jest uzależniona od jego jakości (standard, premium I, premium II).

Celem zmotywowania producenta rolnego do wyprodukowania materiału siewnego najwyższej jakości i terminowości dostaw, kontraktujący wprowadził system premiowy. Kontraktujący zobowiązany jest wypłacić na rzecz producenta rolnego premię pieniężną w wysokości:

    • 500,00 zł brutto za każdy 1 ha plantacji nasiennej w przypadku wyprodukowania i terminowego dostarczenia przez producenta rolnego materiału siewnego jakości standard i minimalnej ilości wyprodukowania materiału siewnego za 1 ha;
    • 1.000,00 zł brutto za każdy 1 ha plantacji nasiennej – w przypadku wyprodukowania i terminowego dostarczenia przez producenta rolnego materiału siewnego jakości premium I i premium II oraz minimalnej ilości wyprodukowania materiału siewnego za 1 ha.


Producent rolny, który zadeklaruje, że spełni kryteria jakości premium I wyprodukowanego materiału siewnego otrzyma od kontraktującego zaliczkę na poczet premii. W przypadku gdy producent rolny nie wyprodukuje materiału siewnego o deklarowanej jakości, wówczas udzielona mu zaliczka na poczet premii zostanie potrącona z ceny sprzedaży materiału siewnego. W przypadku braku kwot do potrącenia producent rolny zobowiązany zwrócić jest zaliczkę. Producentami rolnymi są rolnicy ryczałtowi oraz rolnicy będący podatnikami podatku VAT. X zakupując materiał siewny od rolnika ryczałtowego zgodnie z art. 116 ustawy o podatku VAT wystawia fakturę VAT RR. Natomiast zakupując materiał siewny od rolnika będącego podatnikiem podatku VAT otrzymuje fakturę VAT. Warunkiem udzielenia premii pieniężnej jest wyłącznie osiągnięcie określonej jakości materiału siewnego. Producent rolny nabywa uprawienia do premii wyłącznie wówczas gdy całość dostarczonego materiału siewnego odpowiada określonym kryterium jakościowym. Producent rolny zobowiązany jest tytko do wyprodukowania materiału siewnego. Ponadto zobowiązany jest prowadzić plantację nasienną zgodnie z wymogami prawa, w tym przepisami ustawy o nasiennictwie oraz z powiązanymi rozporządzeniami, a także z przepisami ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii. Producent rolny nie świadczy na rzecz X innych usług w tym o charakterze promocyjnym, reklamowym czy marketingowym. Zakupy od producentów rolnych mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wyprodukowany materiał siewny podlega sprzedaży.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii tego, czy wypłacona premia oraz zaliczka na poczet premii (dotycząca jakości premium I wyprodukowanego materiału siewnego) na rzecz rolnika ryczałtowego powinna być udokumentowana fakturą VAT RR.

Mając na uwadze przedstawione przez Wnioskodawcę okoliczności wypłacania premii pieniężnej należy stwierdzić, że przedmiotowa premia jest ściśle związana i przyporządkowana do konkretnej dostawy realizowanej przez producenta rolnego. Z wniosku bowiem wynika, że Wnioskodawca wprowadził system premiowy w celu zmotywowania producentów rolnych do wyprodukowania materiału siewnego najwyższej jakości. Producent rolny, który zadeklaruje, że spełni kryteria jakości premium I wyprodukowanego materiału siewnego otrzyma od kontraktującego zaliczkę na poczet premii. W przypadku gdy producent rolny nie wyprodukuje materiału siewnego o deklarowanej jakości, wówczas udzielona mu zaliczka na poczet premii zostanie potrącona z ceny sprzedaży materiału siewnego. W przypadku braku kwot do potrącenia producent rolny zobowiązany zwrócić jest zaliczkę. Warunkiem udzielenia premii pieniężnej w opisanych we wniosku sytuacjach, jest wyłącznie osiągnięcie określonej jakości materiału siewnego. Producent rolny nabywa uprawienia do premii wyłącznie wówczas gdy całość dostarczonego materiału siewnego w określonym okresie odpowiada określonym kryterium jakościowym. Producent rolny zobowiązany jest tylko do wyprodukowania materiału siewnego. Ponadto zobowiązany jest prowadzić plantację nasienną zgodnie z wymogami prawa, w tym przepisami ustawy o nasiennictwie oraz z powiązanymi rozporządzeniami, a także z przepisami ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii. Producent rolny nie świadczy na rzecz X innych usług w tym o charakterze promocyjnym, reklamowym czy marketingowym. Co należy podkreślić, po dostarczeniu materiału siewnego X wypłaca ustaloną cenę oraz premię pieniężną.

W świetle przedstawionych okoliczności należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie, w przypadku wypłacania premii pieniężnej występuje sytuacja mająca wpływ na zwiększenie wartości podstawy opodatkowania z tytułu dodatkowego wynagrodzenia dla producenta rolnego, związanego z dostawą materiału siewnego i spełnienia warunków z tą dostawą związanych. W opisanej sytuacji premia pieniężna spowoduje zwiększenie podstawy opodatkowania z tytułu dostawy materiału siewnego przez rolnika ryczałtowego. W konsekwencji zgodnie z przepisami ustawy przedmiotowa premia wypłacona wraz z wynagrodzeniem za dostawę materiału siewnego winna być udokumentowana poprzez wystawienie faktury VAT RR, ponieważ X wypłaca należność za dostarczony towar i premię pieniężną zaraz po dostawie. Nie występuje zatem odstęp czasowy pomiędzy zapłatą za towar, a wypłatą odrębnie premii, co wymagałoby wystawienie faktury VAT RR korekta.

Zatem, mając na uwadze przedstawiony przez Wnioskodawcę opis stanu faktycznego, przedmiotową premię pieniężną (należną za osiągnięcie określonej jakości i terminowości dostaw materiału siewnego), wypłacaną rolnikowi ryczałtowemu łącznie z wynagrodzeniem za materiał siewny, należy uznać za związaną z konkretną dostawą i w związku z tym uznać ją za zdarzenie powodujące zwiększenie podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, którą należy dokumentować fakturą VAT RR.

Natomiast w przypadku zaliczki wypłacanej rolnikowi ryczałtowemu, po spełnieniu kryterium jakości premium I wyprodukowanego materiału siewnego należy wskazać, że regulacje dotyczące faktur VAT RR i szczególnej procedury przewidzianej dla rolników ryczałtowych przedstawiono w art. 115-118 ustawy.

Z przepisów tych wynika, że zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT nabywający produkty rolne (usługi rolnicze) od rolnika ryczałtowego jest obowiązany do wystawienia faktur VAT RR dokumentujących nabycie tych produktów (usług). Tym samym skoro przepisy szczególne nie przewidują wystawienia faktury VAT RR dla wpłaty zaliczek dla rolnika ryczałtowego, to zapłata zaliczek na poczet świadczonej dostawy produktów rolnych nie wymaga dokumentowania tego zdarzenia fakturą VAT RR.

W konsekwencji Wnioskodawca wypłacając zaliczkę rolnikowi ryczałtowemu, który zadeklaruje, że spełni kryterium jakości premium I wyprodukowanego materiału siewnego, nie powinien po wpłaceniu tej zaliczki wystawiać i przekazywać rolnikowi ryczałtowemu faktury VAT RR, o której mowa w art. 116 ust. 1 ustawy. Faktura VAT RR obejmująca wartość dostawy materiału siewnego oraz zaliczkę dotyczącą tej dostawy za spełnienie kryterium jakości premium I, powinna być wystawiona przez Wnioskodawcę dopiero po dokonaniu dostawy materiału siewnego na jego rzecz.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy dotyczące pytania nr 1 należało uznać jako nieprawidłowe.

Dalsze wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez producenta rolnego będącego podatnikiem podatku VAT.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Jak wskazano powyżej, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi VAT realizację prawa do odliczenia jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jednocześnie oceny, czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości, należy dokonać w momencie realizowania zakupów zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik – aby mógł skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego – nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy prowadzi on zarówno sprzedaż opodatkowaną podatkiem VAT, jak również zwolnioną z podatku VAT (np. dzierżawa gruntów na cele rolnicze) oraz niepodlegającą opodatkowaniem podatkiem VAT. Zakupy od producentów rolnych mają jednak związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wyprodukowany materiał siewny podlega sprzedaży.

Dla określenia, czy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wypłacone premie pieniężne, niezwykle istotny jest charakter związku występującego między ww. zakupami, a prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą. Związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

W rozpatrywanym przypadku zachodzi bezpośredni związek między poniesionymi przez Wnioskodawcę wydatkami, a prowadzoną działalnością gospodarczą. W przedmiotowej sprawie premie pieniężne są wypłacane za wyprodukowanie materiału siewnego określonej jakości, a wyprodukowany materiał siewny podlega sprzedaży. Zakupy od producentów rolnych mają zatem związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Jak już wcześniej wskazano, w analizowanej sprawie, w przypadku wypłacenia premii pieniężnej występuje sytuacja mająca wpływ na zwiększenie wartości podstawy opodatkowania z tytułu dodatkowego wynagrodzenia dla producenta rolnego, związanego z dostawą materiału siewnego i spełnienia warunków z tą dostawą związanych. Zatem w opisanej sytuacji premia pieniężna spowoduje zwiększenie podstawy opodatkowania z tytułu dostawy materiału siewnego przez producenta rolnego. W konsekwencji zgodnie z przepisami ustawy przedmiotowa premia wypłacona wraz z wynagrodzeniem za dostawę materiału siewnego winna być udokumentowana przez producenta rolnego będącego podatnikiem podatku VAT poprzez wystawienie jednej faktury VAT, ponieważ X wypłaca należność za dostarczony towar i premię zaraz po dostawie. Nie występuje zatem odstęp czasowy pomiędzy zapłatą za towar a wypłatą odrębnie premii, co wymagałoby wystawienia faktury VAT korekta.

W przypadku wypłaty przez Wnioskodawcę rolnikowi będącemu podatnikiem podatku VAT zaliczki na poczet premii pieniężnej, po spełnieniu kryterium jakości premium I wyprodukowanego materiału siewnego, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 106b ust. 1 ustawy.

Zgodnie z tym przepisem podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Ponadto zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Natomiast z art. 19a ust. 8 ustawy, wynika, że jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4.

Zatem, jeżeli Wnioskodawca po dostarczeniu materiału siewnego wpłaca ustaloną cenę wraz z premią pieniężną to producent rolny będący podatnikiem podatku VAT powinien wystawić fakturę VAT obejmującą wynagrodzenie za ten towar i premię pieniężną. Natomiast otrzymana przez rolnika będącego podatnikiem podatku VAT zaliczka od Wnioskodawcy rodzi obowiązek opodatkowania otrzymanej kwoty i wystawienia faktury VAT.

Z opisu sprawy wynika, że nabywany materiał siewny o określonej jakości pozostaje u Wnioskodawcy w związku z działalnością opodatkowaną.

Tym samym, Wnioskodawcy w świetle art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT wystawionych przez producenta rolnego będącego podatnikiem podatku VAT, dokumentujących sprzedaż materiału siewnego określonej jakości, tj. dokumentujących również otrzymaną premię.

Zatem, z uwagi na stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2, że „Producent rolny (podatnik VAT) otrzymujący premię pieniężną w świetle przepisów ustawy o podatku VAT uznawany jest za świadczącego usługę na rzecz wypłacającego premię. Wystawia on wówczas fakturę VAT”, należało uznać je jako nieprawidłowe.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku stanem faktycznym. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z przedstawionym stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj