Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL4.4012.463.2018.2.JSK
z 16 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 sierpnia 2018 r. (data wpływu 21 sierpnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 września 2018 r. (data wpływu 24 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. „...” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. „…”. Wniosek uzupełniono w dniu 24 września 2018 r. o przeformułowanie pytania, własnego stanowiska oraz o dodatkową opłatę.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca, Zainteresowany, Spółka, Szpital) został utworzony z dniem 15 września 2005 r. na podstawie aktu notarialnego jako zakład opieki zdrowotnej, którego właścicielem jest jednostka samorządu terytorialnego, czyli Miasto (100% udziałów).

Jest to podmiot leczniczy wpisany do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą w rejestrze Wojewody. Szpital prowadzi działalność leczniczą, finansowaną w 100% ze środków publicznych otrzymywanych z Narodowego Funduszu Zdrowia, zgodnie z zawartymi umowami.

Szpital – podmiot leczniczy prowadzi działalność medyczną, która polega na świadczeniu usług medycznych w zakresie leczenia szpitalnego, ambulatoryjnego, doraźnej pomocy lekarskiej i ortopedycznej w trybie nagłym. Ponadto świadczy usługi diagnostyczne: w zakresie tomografii komputerowej, rtg, usg, spirometria i inne związane z ochroną zdrowia ludzkiego.

Szpital sprzedając świadczone usługi medyczne nie stosuje opodatkowania podatkiem VAT, gdyż tego typu usługi są zwolnione z opodatkowania VAT – zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 i 18a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W związku z tym nie ma podatku należnego. Dokonując zakupu towarów i usług służących działalności medycznej nie odlicza podatku naliczonego, gdyż nie ma do tego prawa.

W latach 2005-2017 Szpital pozyskał znaczne środki finansowe z Unii Europejskiej na realizację projektów związanych z działalnością medyczną. W ramach tych projektów zakupiono sprzęt medyczny, dostosowano pomieszczenia oddziałów szpitalnych do przepisów prawa sanitarnego, farmaceutycznego, ppoż. i innych niezbędnych do poprawy jakości i opieki zdrowotnej.

Aktualnie Wnioskodawca posiada zinformatyzowane komórki działalności medycznej, będące w bezpośrednim kontakcie z pacjentem. Szpital pracuje w programie C. umożliwiającym elektroniczną wymianę dokumentów medycznych i terapeutycznych, ewidencjonowanie i dokumentowanie wszystkich etapów procesu diagnostyczno-leczniczego. W systemie C. prowadzona jest rejestracja przyjęć oraz dokumentacja medyczna zbiorcza, jak indywidualna. System pozwala na dokonywanie drogą elektroniczną zleceń na badania diagnostyczne wykonywane przez pracownie szpitala oraz współpracujące ze szpitalem laboratorium diagnostyczne, służy również do dokonywania rozliczeń wykonanych usług medycznych z (…) Oddziałem Wojewódzkim Narodowego Funduszu Zdrowia.

We wszystkich dotychczasowych projektach realizowanych przy udziale środków z Unii Europejskiej, a służących działalności medycznej, podatek VAT (naliczony) nie podlegał odliczeniu i był wydatkiem kwalifikowanym projektu, podlegającym refundacji przez UE zgodnie z umową.

Obecnie Szpital podpisał umowę z Urzędem Marszałkowskim na dofinansowanie ze środków UE projektu pt. „...” w ramach RPOW na lata 2014-2020, działanie 2.1. Dofinansowanie z UE wynosi 85% wydatków kwalifikowanych, 15 % to wkład własny. Jest to projekt polegający na rozbudowie działania obecnego programu medycznego C. o nowe usługi dla obecnych, jak i przyszłych pacjentów Szpitala. Są to e-konsultacje i e-wyniki. Są to usługi, które w znaczący sposób ułatwiają pacjentom dostęp do usług medycznych oraz umożliwią szybką realizację wydanych zleceń, bez konieczności wizyt u lekarza czy w pracowniach diagnostycznych. Ponadto w ramach projektu nastąpi modyfikacja serwerów, która ma na celu poprawę bezpieczeństwa danych medycznych pacjentów leczonych w strukturach Szpitala.

Projekt będzie służył wyłącznie działalności medycznej zwolnionej z opodatkowania podatkiem VAT, który nie będzie podlegał odliczeniu. Wszystkie wydatki poniesione na realizację tego projektu będą wydatkami brutto, bez prawa do odliczenia podatku VAT.

Wnioskodawca uważa, że naliczony podatek VAT, zawarty w dokumentach zakupu nie podlega odliczeniu i nie ma możliwości jego odliczenia. Będzie on w pełnej wysokości wydatkiem kwalifikowanym – bez prawa do odliczenia go w realizowanym projekcie, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie w zakresie podatku od towarów i usług (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 18 września 2018 r.).

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z realizacją opisanego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 18 września 2018 r.), Szpital sprzedając świadczone usługi medyczne nie stosuje opodatkowania podatkiem VAT, gdyż tego typu usługi są zwolnione z opodatkowania VAT – zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W związku z tym nie ma podatku należnego. Dokonując zakupu towarów i usług, służących działalności medycznej nie odlicza podatku naliczonego, gdyż nie ma do tego prawa.

Nowo realizowany projekt, o którym mowa w ww. tekście, będzie służył wyłącznie działalności medycznej, zwolnionej z opodatkowania podatkiem VAT, który nie będzie podlegał odliczeniu. Wszystkie wydatki poniesione na realizację tego projektu będą wydatkami brutto, bez prawa do odliczenia podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, naliczony podatek VAT nie będzie podlegał odliczeniu i Szpital nie ma możliwości jego odliczenia w realizowanym projekcie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Szpital – podmiot leczniczy prowadzi działalność medyczną, która polega na świadczeniu usług medycznych w zakresie leczenia szpitalnego, ambulatoryjnego, doraźnej pomocy lekarskiej i ortopedycznej w trybie nagłym. Ponadto świadczy usługi diagnostyczne: w zakresie tomografii komputerowej, rtg, usg, spirometria i inne związane z ochroną zdrowia ludzkiego. Szpital sprzedając świadczone usługi medyczne nie stosuje opodatkowania podatkiem VAT, gdyż tego typu usługi są zwolnione z opodatkowania VAT – zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 i 18a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W związku z tym nie ma podatku należnego. Dokonując zakupu towarów i usług, służących działalności medycznej nie odlicza podatku naliczonego, gdyż nie ma do tego prawa. Obecnie Szpital podpisał umowę z Urzędem Marszałkowskim na dofinansowanie ze środków UE projektu. Dofinansowanie z UE wynosi 85% wydatków kwalifikowanych, 15% to wkład własny. Jest to projekt polegający na rozbudowie działania obecnego programu medycznego o nowe usługi dla obecnych, jak i przyszłych pacjentów Szpitala. Są to e-konsultacje i e-wyniki. Są to usługi, które w znaczący sposób ułatwiają pacjentom dostęp do usług medycznych oraz umożliwią szybką realizację wydanych zleceń, bez konieczności wizyt u lekarza czy w pracowniach diagnostycznych. Ponadto w ramach projektu nastąpi modyfikacja serwerów, która ma na celu poprawę bezpieczeństwa danych medycznych pacjentów leczonych w strukturach Szpitala. Projekt będzie służył wyłącznie działalności medycznej zwolnionej z opodatkowania podatkiem VAT, który nie będzie podlegał odliczeniu. Wszystkie wydatki poniesione na realizację tego projektu będą wydatkami brutto, bez prawa do odliczenia podatku VAT.

W związku z powyższym wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabytych towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego zadania.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W rozpatrywanej sprawie związek taki nie występuje. Z opisu sprawy wynika bowiem, że w przedmiotowej sprawie – jak twierdzi Wnioskodawca – „Projekt będzie służył wyłącznie działalności medycznej zwolnionej z opodatkowania podatkiem VAT”. Zatem Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego zadania.

Podsumowując, w związku z realizacją projektu pn. „…” Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

W tym miejscu wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryterium kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. l pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2018 r., poz. 1307), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji rozstrzygnięto wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. „…”. Natomiast kwestię dotyczącą ustalenia, czy podatek naliczony w związku z realizacją projektu można zaliczyć do kosztów kwalifikowanych rozpatrzono w postanowieniu o odmowie wszczęcia postępowania z dnia 16 października 2018 r. nr 0112-KDIL4.4012.525.2018.1.JSK.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj