Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.494.2018.2.MR
z 15 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2018 r. (data wpływu 25 lipca 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 października 2018 r. (data wpływu 9 października 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur otrzymanych od firmy prowadzącej projekt – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur otrzymanych od firmy prowadzącej projekt. Wniosek uzupełniono w dniu 9 października 2018 r. o wskazanie zakresu wniosku i doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi firmę w formie jednoosobowej działalności gospodarczej i jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Struktura VAT wynosi 100%. Główna działalność firmy polega na świadczeniu usług informatycznych odbiorcom krajowym.

Wnioskodawca zamierza w przyszłości starać się o dotację związaną z realizacją projektu w ramach programu operacyjnego.

Celem projektu będzie realizacja usług doradczych dla firmy, mających pomóc w jej rozwoju.

Zgodnie z założeniami tego projektu oraz zapisami umowy, którą w przyszłości Wnioskodawca zamierza podpisać z firmą prowadzącą projekt (firma ta jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT), która z kolei ma mieć podpisaną umowę z A, jako beneficjent końcowy Wnioskodawca ma zapłacić 10% wartości netto wykonanej na rzecz jego firmy usługi doradczej plus podatek VAT.

Środki pozyskane z dotacji, przekazane przez A firmie realizującej projekt pokryją 90% wartości netto wykonanej usługi. Usługa ma mieć netto wartość około 10.000 zł.

Zgodnie z art. 29a ustawy o VAT, dotacja otrzymana przez firmę realizującą projekt oraz środki zapłacone przez firmę Wnioskodawcy – końcowego beneficjanta – będą stanowiły podstawę opodatkowania podatkiem należnym VAT dla firmy realizującej projekt (wykonującej usługę doradczą).

W związku z powyższym, firma realizująca projekt zamierza w niżej opisany sposób udokumentować swój obowiązek podatkowy dotyczący VAT-u należnego. Zamierza ona wystawić na firmę Wnioskodawcy (końcowego beneficjenta, który jest zobowiązany partycypować w 10% całkowitych kosztów usługi wykonanej na jego rzecz) następujące faktury VAT. Dla większej jasności przekazu poniżej użyto przykładu, w którym wartość netto usługi doradczej wynosi 10.000 zł:

  • 1- do 15 dnia następnego miesiąca po otrzymaniu dotacji (dotacja ma wynieść 90% wartości usługi) oraz podpisaniu z firmą Wnioskodawcy umowy na wykonanie usług doradczych fakturę zaliczkową na firmę Wnioskodawcy na kwoty:
    netto 7.317,07 zł; VAT 1.682,93 zł; brutto 9.000,00 zł; do zapłaty 0,00 zł;
  • 2- do 15 dnia po zrealizowaniu usługi doradczej fakturę końcową netto 2.682,93 zł; VAT 617,07 zł; brutto 3.300,00 zł; do zapłaty 3.300,00 zł.

Podsumowując, suma otrzymanej dotacji przez firmę realizującą usługę doradczą w ramach programu operacyjnego i zapłaty przez firmę Wnioskodawcy wynosi 12.300 zł.

Firma Wnioskodawcy płaci 3.300,00 zł i ma prawo do VAT-u naliczonego w wysokości 2.300,00 zł. Zapłata nastąpi w terminie nie dłuższym niż 150 dni od daty terminu ustalonego w umowie i umieszczonego na fakturze.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że nabywane usługi będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nabywane od firmy prowadzącej projekt usługi nie będą wykorzystywane do żadnych innych czynności.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 9 października 2018 r.).

Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT z faktur otrzymanych od firmy prowadzącej projekt przy założeniu, że usługi te będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem?

Zdaniem Wnioskodawcy, powyższy sposób pozwoli Wnioskodawcy wypełnić wszystkie obowiązki związane z rozliczeniem podatku VAT naliczonego.

Firma doradcza, po podpisaniu z Zainteresowanym umowy i otrzymaniu dotacji wystawi fakturę zaliczkową na kwotę 9.000 zł brutto, którą Wnioskodawca odbierze. Kwota umieszczona na tej fakturze będzie zapłacona wcześniej przez A, także Wnioskodawca będzie mieć prawo rozeznać podatek VAT naliczony z tej faktury.

Po wykonaniu usługi, firma doradcza wystawi Wnioskodawcy fakturę końcową. Usługa będzie wykonana, a faktura przez Zainteresowanego odebrana. Wnioskodawca tą fakturę zapłaci, także nie wchodzi tu w grę korekta VAT-u naliczonego po 150 dniach od terminu płatności. Wnioskodawca będzie mieć prawo rozeznać podatek VAT naliczony z tej faktury.

Wnioskodawca informuje, że formułując zdanie własne opierał się m.in. na piśmie Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Rozwoju (pismo z dnia 20 października 2017 r.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT i zamierza starać się o dotację związaną z realizacją projektu w ramach programu operacyjnego. Celem projektu będzie realizacja usług doradczych dla firmy, mających pomóc w jej rozwoju. Zgodnie z założeniami tego projektu oraz zapisami umowy, którą Wnioskodawca zamierza podpisać z firmą prowadzącą projekt, która z kolei ma mieć podpisaną umowę z A, jako beneficjent końcowy, Wnioskodawca ma zapłacić 10% wartości netto wykonanej na rzecz jego firmy usługi doradczej plus podatek VAT. Środki pozyskane z dotacji, przekazane przez A firmie realizującej projekt pokryją 90% wartości netto wykonanej usługi. W związku z powyższym, firma realizująca projekt zamierza wystawić na firmę Wnioskodawcy (końcowego beneficjenta, który jest zobowiązany partycypować w 10% całkowitych kosztów usługi wykonanej na jego rzecz) faktury. Nabywane od firmy prowadzącej projekt usługi będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest kwestia prawa do odliczenia podatku VAT z faktur otrzymanych od firmy prowadzącej projekt przy założeniu, że usługi te będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane przez niego od firmy prowadzącej projekt usługi będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT z faktur otrzymanych od firmy prowadzącej projekt przy założeniu, że – jak wskazał Wnioskodawca – usługi te będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki podatkowoprawne tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj