Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.641.2018.1.SJ
z 19 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 30 sierpnia 2018 r. (data wpływu 4 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wykonanie na rzecz Spółki usług przez Odbiorców Towarów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wykonanie na rzecz Spółki usług przez Odbiorców Towarów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Spółka (dalej: „Wnioskująca”, „Spółka”), w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się produkcją m.in. artykułów spożywczych i słodyczy (dalej: „Towary”). Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W ramach swojej działalności, Spółka współpracuje z odbiorcami Towarów posiadającymi odpowiednią sieć dystrybucji. Odbiorcami Towarów Spółki (dalej: „Odbiorcy”) są m.in. największe na rynku podmioty zajmujące się detaliczną i/lub hurtową dystrybucją do pośredników lub ostatecznych konsumentów.

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, Spółka nabywa szereg usług o charakterze promocyjno-marketingowym, których celem jest w szczególności zwiększenie wolumenu sprzedaży i udziału w rynku Towarów Spółki oraz poprawa rentowności prowadzonej przez Spółkę działalności.

Powyższe usługi nabywane są przez Wnioskodawcę m.in. bezpośrednio od Odbiorców Towarów, na podstawie zawartych z Odbiorcami porozumień/umów.

Usługi te polegają w szczególności na:

    • świadczeniu na rzecz Spółki usług polegających na promocji marki Towarów Spółki przy użyciu różnych technik handlowych (np. rozpowszechnianie informacji nt. promocji Towarów Spółki za pośrednictwem radiowęzła i gazetek promocyjnych/plakatów, dodatkowa ekspozycja Towarów Spółki, przeprowadzenie akcji degustacyjnej itp.) oraz pozostawaniu w gotowości do planowania i realizacji takich akcji marketingowych przez Odbiorcę (dalej jako: „Usługi Marketingowe”),
    • powstrzymywaniu się od zwrotu Towarów (dalej jako: „Usługi powstrzymywania się od zwrotu Towarów”),
    • elektronicznej wymianie danych (dalej jako: „Usługi EWD”) oraz
    • przeprowadzaniu akcji sprzedaży promocyjnej Towarów Spółki (dalej jako: „Usługi Specjalne”).


Ad. (i) Usługi Marketingowe

Nabywając Usługę Marketingową, o której mowa w pkt (i) powyżej, Spółka ma możliwość zlecania organizacji akcji promocyjnych swoich Towarów oraz szybkiego reagowania na działania konkurencji m.in. dzięki gotowości podmiotu (Odbiorcy), który w swojej sieci przeprowadzić może akcję promocyjno-marketingową w dowolnie wskazanym przez Spółkę momencie. Jest to niezwykle istotne z uwagi na specyfikę rynku, na którym funkcjonuje Spółka, w szczególności na jego dynamiczny i konkurencyjny charakter, gdzie określone działania muszą być podejmowane natychmiastowo, w odpowiedzi na podjęte działania konkurencji lub aby wyprzedzić takie działania, tj. być o krok przed konkurencją.

Prowadzenie akcji promocyjnych w związku z którymi dochodzi do nabycia Usług Marketingowych ma za zadanie zwiększenie wolumenu sprzedaży Towarów Spółki, tj. czynności podlegających opodatkowaniu VAT.

Wynagrodzenie za Usługi Marketingowe może być ograniczone do określonej w umownie wysokości i jest wypłacane Odbiorcy za zorganizowanie akcji promocyjnych oraz za pozostawanie w gotowości do świadczenia takich usług na rzecz Spółki.

W szczególności, wysokość wynagrodzenia za promocję Towarów bądź pozostawanie w gotowości do realizacji akcji marketingowych może być określone kwotowo bądź uzależnione od wielkości sprzedaży Towarów przez Odbiorców.

Ad. (ii) Usługi powstrzymywania się od zwrotu Towarów

Nabycie Usług polegających na powstrzymywaniu się od zwrotu Towarów podyktowane jest strategią gospodarczą Spółki, która zakłada, że Spółka w miarę możliwości nie powinna angażować się w wymianę lub utylizację Towarów, które uległy zniszczeniu, przeterminowaniu lub uszkodzeniu, przykładowo w trakcie transportu do Odbiorcy. W związku z tym, Spółka dąży do tego, aby Odbiorca, już po odbiorze Towarów od Spółki, przejął na siebie ewentualne obowiązki w zakresie naprawy, utylizacji lub fizycznego pozbycia się wadliwych, uszkodzonych lub przeterminowanych Towarów.

Przy czym, wynagrodzenie za świadczenie Usług powstrzymania się od zwrotu Towarów może podlegać ograniczeniu do określonej przez strony kwoty w danym okresie rozliczeniowym, np. roku kalendarzowym.

Ad. (iii) Usługi EWD

Usługi elektronicznej wymiany danych (EWD) polegają m.in. na: wdrożeniu po stronie Odbiorcy i/lub Spółki rozwiązań technicznych i możliwości wymiany danych w formie elektronicznej, przesyłaniu i udostępnianiu danych pomiędzy Spółką a Odbiorcami w formie elektronicznej, przesyłaniu pomiędzy Spółką a Odbiorcami faktur w formie elektronicznej.

Usługi te umożliwiają transmisję między systemami informatycznymi Spółki oraz Odbiorców danych o komercyjnym oraz administracyjnym charakterze, z wykorzystaniem ustalonego standardu komunikacji. Transmisja określonego wspólnie pakietu danych może dotyczyć np. wysokości zapasów danego Towaru w magazynach Odbiorcy, jego wolumenu sprzedaży, jak również faktur sprzedaży i zakupu w wersji elektronicznej.

Posiadanie aktualnych danych o wysokości sprzedaży Towarów lub stanach magazynowych pozwala Spółce na elastyczne reagowanie na panujące trendy rynkowe i szybkie dostosowywanie się do nich (np. zwiększenie produkcji w momencie wzrostu popytu, czy też zapobieganie czasowym niedostatkom Towarów u Odbiorcy lub nadmiernej produkcji oraz konieczności ich magazynowania w oczekiwaniu na wzrost popytu). Usługi EWD pozwalają również na ograniczenie kosztów związanych z drukowaniem, przesłaniem i archiwizowaniem faktur, co pozytywnie wpływa na rentowność działalności Spółki (działalności, która podlega opodatkowaniu VAT).

Ad. (iv) Usługi Specjalne

Usługi Specjalne polegają na zaangażowaniu Odbiorcy do realizacji specyficznej, szeroko zakrojonej akcji promocyjnej, odróżniającej się od standardowych działań promocyjnych, które zostały opisane w pkt (i) powyżej. Akcje Specjalne oprócz typowych działań promocyjnych, jak np. dystrybucja materiałów reklamowych, dodatkowa ekspozycja Towarów Spółki, degustacja Towarów itp. mogą również obejmować obniżkę cen sprzedaży Towarów zakpionych od Spółki, stosowanych przez nich względem ostatecznego klienta (indywidualnego lub pośrednika), w zakresie i na zasadach określonych wspólnie ze Spółką.

Zakup Usług Specjalnych ma prowadzić do podniesienia wolumenu sprzedaży Towarów poprzez utrzymanie niższych cen Towarów w okresie objętym działaniami promocyjnymi.

Wynagrodzenie za Usługi Specjalne może być określone kwotowo bądź uzależnione od wielkości sprzedaży Towarów przez Odbiorców.

Wynagrodzenie za świadczenie ww. usług, o których mowa w pkt (i) do (iv) powyżej jest dokumentowane za pomocą faktur wystawianych przez Odbiorców na rzecz Spółki zawierających należny podatek VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w zakresie w jakim faktury otrzymane przez Spółkę od Odbiorców dokumentują usługi, o których mowa w pkt (i) – (iv) powyżej, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na tych fakturach, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie w jakim faktury otrzymane przez Spółkę od Odbiorców dokumentują usługi, o których mowa w pkt (i) – (iv) powyżej, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na tych fakturach, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Swoje stanowisko, Spółka opiera na następującej argumentacji:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.; dalej: „ustawa o VAT”), opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy o VAT wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Zatem przez świadczenie należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy, powstrzymywanie się od podjęcia określonych działań). Na świadczenie mogą się jednocześnie składać zachowania związane z działaniem, jak i zaniechaniem.

Co więcej, w orzecznictwie TSUE w sprawach C-151/13 Le Rayon d´Or, C-463/14 Asparuchowo Lejk Inwestmynt Kymapni OOD, C-174/OO Kennemer Golf and Country Club wskazuje się, że analogicznie należy potraktować usługę pozostawania w gotowości do świadczenia określonych usług oraz ich faktyczne świadczenie. Cechą szczególną świadczenia pozostawania w gotowości do realizacji usług jest jego ciągłość – w określonym okresie czasu podatnik zobowiązuje się do pozostawania do dyspozycji nabywcy usługi. Przywołane orzeczenia potwierdzają, że opodatkowanie jest uzasadnione, z uwagi na wystarczające sprecyzowanie wszelkich okoliczności sprawy. W podobnym tonie wypowiadają się sądy administracyjne, przykładowo NSA w wyroku z 4 września 2014 r. sygn. I FSK 1310/13.

Biorąc pod uwagę powyższe, przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług niemal każde świadczenie. Może ono polegać nie tylko na działaniu, ale również na pozostawaniu w gotowości do podjęcia określonych działań, bądź przeciwnie, na powstrzymywaniu się od podjęcia określonych działań. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Odpłatność świadczenia, przesądzająca o jego opodatkowaniu podatkiem VAT oznacza wykonanie tego świadczenia za wynagrodzeniem, będącym świadczeniem wzajemnym nabywcy/beneficjenta usługi. Pomiędzy świadczeniem a otrzymaną zapłatą powinien istnieć bezpośredni związek, wynikający ze stosunku prawnego pomiędzy świadczeniobiorcą i świadczeniodawcą.

O odpłatnym świadczeniu usługi podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT można zatem mówić, gdy jest możliwe zidentyfikowanie określonego świadczenia na rzecz świadczeniobiorcy oraz gdy istnieje świadczenie wzajemne (zapłata, wynagrodzenie) na rzecz świadczeniodawcy, pozostające w bezpośrednim związku ze wykonaniem danej czynności/usługi.

W każdym przypadku usługi podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, konieczne jest zatem aby:

  • zobowiązanie do wykonania usługi wynikało ze stosunku zobowiązaniowego pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą,
  • istniał konkretny podmiot będący bezpośrednim beneficjentem tego zobowiązania,
  • wykonanie usługi było odpłatne.

W kontekście powyższego nie ulega wątpliwości, że wykonanie na rzecz Spółki przez partnerów handlowych (Odbiorców) usług, o których mowa w pkt (i) – (iv) stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, ukierunkowanych na intensyfikację sprzedaży wytwarzanych przez Spółkę produktów i zwiększenie na nie popytu, w zamian za co Spółka dokonuje płatności wynagrodzenia, należy uznać za odpłatne świadczenie usługi opodatkowanej podatkiem VAT.

W tym przypadku mamy bowiem do czynienia ze:

  • stosunkiem prawnym, na podstawie którego dochodzi do świadczenia na rzecz Spółki w zamian za wynagrodzenie (porozumienie/umowa zawarta między Spółką a Odbiorcą),
  • beneficjentem świadczenia w postaci jego nabywcy, czyli Spółki, która uzyskuje opisane powyżej świadczenie (korzyść),
  • wynagrodzeniem, którego wypłata jest dokonana w związku z wykonaniem świadczenia przez Odbiorcę na rzecz Spółki.

Z powyższego wynika zatem, że spełnione zostały wszystkie przesłanki do uznania świadczenia usług, o których mowa w pkt (i) – (iv) stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT.

Jednocześnie, mając na względzie charakter usług, o których mowa w pkt (i) – (iv) stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, należy je zakwalifikować jako świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT (przedmiotem świadczenia nie jest bowiem towar w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Dalej, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Tym samym, analizując prawo do odliczenia podatku naliczonego należy mieć zatem na uwadze dwie kwestie:

  • powiązanie nabywanych towarów lub usług z czynnościami opodatkowanymi VAT oraz
  • spełnienie przesłanek wyłączających prawo do odliczenia (m.in. art. 88 ustawy o VAT).

Kluczowym warunkiem do nabycia prawa do odliczenia VAT jest powiązanie nabywanych usług z czynnościami opodatkowanymi VAT.

Przepisy ustawy o VAT nie precyzują, jaki związek musi zaistnieć pomiędzy nabytymi towarami bądź usługami a czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT, aby mógł on w pełni skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego, co oznacza, że związek ten może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni.

Ad. (i) Usługi Marketingowe

W ocenie Spółki, nabywane przez nią Usługi Marketingowe, mają na celu zwiększenie wolumenu sprzedaży Towarów Spółki, tj. czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Pozostawanie w gotowości do świadczenia usług przez Odbiorcę ma również związek z czynnościami opodatkowanymi VAT Spółki, bowiem pozwala Spółce na odpowiednio szybkie reagowanie na działania konkurencji i ma za zadanie m.in. nie doprowadzić do zmniejszenia sprzedaży Towarów Spółki, tj. czynności opodatkowanych VAT.

Ad. (ii) Usługi powstrzymywania się od zwrotu Towarów

Również nabycie usług powstrzymania się od zwrotu określonych Towarów, ma związek z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Spółkę. Należy bowiem wskazać, że świadczenie to przyczynia się do obniżenia kosztów działalności Spółki, obniżenia zaangażowania administracyjnego Spółki związanego z odbieraniem wadliwych, uszkodzonych lub przeterminowanych Towarów od Odbiorców oraz ich utylizacją. Usługi te pozwalają również efektywniej wykorzystywać zasoby Spółki do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, tj. umożliwią większe zaangażowanie Spółki w działalność związaną z Towarami (m.in. z ich produkcją, rozwojem, marketingiem oraz sprzedażą).

Ad. (iii) Usługi EWO

Natomiast nabywane przez Spółkę Usługi EWO prowadzą do poprawienia rentowności prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej (działalności opodatkowanej VAT Spółki). Usługi te pozwalają na lepsze wykorzystywanie posiadanych zasobów (np. odpowiednie zwiększenie lub zmniejszenie produkcji Towarów w zależności od popytu) oraz ograniczenie zbędnych kosztów (np. zakup papieru, zużycie sprzętu, zakup materiałów eksploatacyjnych wykorzystywanych do druku faktur, opłaty pocztowe). Prowadzi to do wniosku, że nabywana przez Spółkę usługa służy wykonywaniu przez Spółkę czynności opodatkowanych VAT, przez wzrost wydajności prowadzonej działalności oraz obniżenie jej kosztów.

Ad. (iv) Usługi Specjalne

Usługi Specjalne mają za zadanie doprowadzić do wzrostu sprzedaży Towarów Spółki. Zwiększenie sprzedaży Towarów przez Odbiorców przekłada się na zwiększenie sprzedaży przez Spółkę na rzecz Odbiorców (tj. czynności opodatkowanych VAT). W konsekwencji, w ocenie Spółki nabywanie Usług Specjalnych ma związek z działalnością opodatkowaną VAT Spółki i tym samym uprawnia Spółkę do odliczenia VAT naliczonego zawartego w fakturach wystawionych przez Odbiorców z tego tytułu.

W konsekwencji, nabywanie usług, o których mowa w pkt (i) – (iv) stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego ma związek z działalnością opodatkowaną VAT Spółki i tym samym uprawnia Spółkę do odliczenia VAT naliczonego zawartego w fakturach wystawionych przez Odbiorców z tego tytułu. Ze względu na fakt, że świadczenie tych usług stanowi transakcję podlegającą opodatkowaniu VAT (jak wykazano powyżej), w ocenie Wnioskodawcy, nie zachodzą przesłanki ograniczające prawo do odliczenia VAT naliczonego, w szczególności zastosowania nie znajdzie przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym będącym przedmiotem niniejszego wniosku:

  • istnieje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy nabyciem usług, o których mowa w pkt (i) – (iv) stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, a czynnościami opodatkowanymi VAT (sprzedażą Towarów Spółki), jak również
  • nie zachodzą przesłanki ograniczające prawo do odliczenia VAT naliczonego, w szczególności zastosowania nie znajdzie przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT,
  • tym samym Spółce przysługuje prawo do odliczenia VAT z faktur wystawionych przez Odbiorców w pełnej wysokości.

Stanowisko Spółki znajduje również potwierdzenie w praktyce organów podatkowych, przykładowo podobnie wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego:

Mając na uwadze powyższe, Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości jej stanowiska, jak wskazano na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, niniejsza interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej – przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj