Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB4.4014.301.2018.2.PM
z 22 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r., poz. 800, ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku wspólnym z 21 sierpnia 2018 r. (data wpływu – 24 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości wraz z infrastrukturą techniczną i innymi naniesieniami – jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości wraz z infrastrukturą techniczną i innymi naniesieniami.

We wniosku złożonym przez:

- Zainteresowanego będącego stroną postępowania:

Spółka z o.o. (Zbywca, Zainteresowany 1);

- Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:

Spółka komandytowa (Nabywca, Zainteresowany 2)

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Zainteresowany będący stroną postępowania – spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w W., jest podmiotem prowadzącym działalność w branży farmaceutycznej (dalej: „Zbywca”, „Zainteresowany 1”).

Zbywca jest właścicielem nieruchomości zlokalizowanej w W., składającej się z:

  1. niezabudowanej działki wpisanej do rejestru gruntów pod numerem 150, o powierzchni 404 m2 (dalej: „Działka 1”), zabudowanej działki wpisanej do rejestru gruntów pod numerem 152, o powierzchni 4.519 m2 (dalej: „Działka 2”), dla której to nieruchomości sąd rejonowy, prowadzi księgę wieczystą;
  2. zabudowanej działki wpisanej do rejestru gruntów pod numerem 159/1, o powierzchni 832 m2, dla której to nieruchomości sąd rejonowy prowadzi księgę wieczystą (dalej: „Działka 3”); oraz
  3. zabudowanej działki wpisanej do rejestru gruntów pod numerem 159/2, o powierzchni 833 m2, dla której to nieruchomości sąd rejonowy prowadzi księgę wieczystą (dalej: „Działka 4”).

Działki 1,2,3 oraz 4 zwane są dalej łącznie „Nieruchomością Gruntową”.

Na Nieruchomości Gruntowej są posadowione następujące obiekty stanowiące własność Zbywcy:

  1. na Działce 2 – budynek magazynowo-biurowy o powierzchni użytkowej 2.651,2 m2, składający się z dwóch kondygnacji, wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną i innymi naniesieniami na gruncie („Budynek 1”); oraz
  2. na Działkach 3 oraz 4 – budynek magazynowy o powierzchni użytkowej 1.297 m2, składający się z dwóch kondygnacji, wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną i innymi naniesieniami na gruncie („Budynek 2”).

Budynek 1 oraz Budynek 2 zwane są dalej łącznie „Budynkami”, a Nieruchomość Gruntowa oraz Budynki zwane są w dalszej części łącznie „Nieruchomością”.

Poprzednim właścicielem Nieruchomości była spółka F. sp. z o.o. z siedzibą w W. („Poprzednik Prawny”). Zbywca nabył prawo własności Nieruchomości w 2007 r., na skutek przejęcia spółki Poprzednika Prawnego na podstawie art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych w związku z art. 515 § 1 Kodeksu spółek handlowych.

Działka 1 i Działka 2 zostały nabyte przez Poprzednika Prawnego w dniu 2 grudnia 1996 r., a Działka 3 i Działka nr 4 w dniu 6 września 1999 r., jako grunt niezabudowany. Budynki zostały wzniesione na Nieruchomości Gruntowej i oddane do użytkowania przez Poprzednika Prawnego etapami w latach 1998-2005. Poprzednikowi Prawnemu przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z wydatkami ponoszonymi na budowę Budynków.

Nieruchomość nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Budynek 1 został wzniesiony na podstawie decyzji o pozwoleniu na budowę wydanej przez Burmistrza Gminy W. z 12 sierpnia 1997 r., która z kolei została wydana w oparciu o wydaną przez ten Organ decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu z 17 czerwca 1997 r. – obejmującą swym zakresem również niezbudowaną Działkę 1 – z przeznaczaniem pod zabudowę w postaci hali magazynowej z częścią biurową. Budynek 1 został rozbudowany na podstawie decyzji o pozwoleniu na budowę z 18 listopada 2003 r. wydanej przez Prezydenta miasta W. w oparciu o wydaną przez ten Organ decyzję z 25 marca 2003 r. o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Budynek 2 został wzniesiony na podstawie decyzji Burmistrza Gminy W. z 26 kwietnia 2000 r. o pozwoleniu na budowę, która z kolei została wydana w oparciu o wydaną przez ten Organ decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu z 7 kwietnia 1999 r.

Budynki od momentu ich oddania do użytkowania w latach 1998-2005 r. były i są wykorzystywane na potrzeby działalności gospodarczej Zbywcy (a uprzednio Poprzednika Prawnego) opodatkowanej podatkiem od towarów i usług – tj. w przeważającej części (i) na potrzeby własnej działalności operacyjnej (magazyny, biura), a w części (ii) dla celów wynajmu powierzchni Budynków na rzecz podmiotów zewnętrznych.

Aktualnie Zbywca wynajmuje w Budynku 1 powierzchnię 163 m2 na rzecz podmiotu prowadzącego hurtownię farmaceutyczną – w kwietniu 2017 r. (jest to obecnie jedyna obowiązująca umowa najmu dotycząca Budynków). Przed 2016 r., w Budynku 1 Zbywca wynajmował również na rzecz podmiotów trzecich powierzchnie biurowe – inne niż wskazane w poprzednim zdaniu (dalej: „Wynajmowane Powierzchnie”). Wszelkie najmy Budynków podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Na dzień zwarcia Transakcji ww. umowa najmu będzie już rozwiązana i w stosunku do Budynków nie będą zawarte żadne nowe umowy najmu lub dzierżawy.

Budynki nie były nigdy przedmiotem istotnych modernizacji, w których nakłady na ulepszenie w jednym roku przekroczyłyby 30% wartości początkowej poszczególnych Budynków.

Obecnie Zbywca planuje sprzedać Nieruchomość na rzecz Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania – spółki komandytowej z siedzibą w W. (dalej odpowiednio: „Nabywca” oraz „Transakcja”). W tym celu Zbywca i Nabywca zawarli w dniu 9 sierpnia 2018 r. „Umowę Przedwstępną Sprzedaży Nieruchomości”, dotyczącą zbycia przedmiotowej Nieruchomości (dalej: „Umowa Przedwstępna”).

Nabywca jest podmiotem z siedzibą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, prowadzącym działalność gospodarczą w całości podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przed planowaną sprzedażą Nieruchomości, Zbywca nie zamierza przeprowadzać żadnych prac ulepszeniowych w Budynkach.

Zbywca oraz Nabywca są i w momencie zawarcia przyrzeczonej umowy sprzedaży i wydania Nieruchomości będą zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.

W zakresie w jakim to będzie możliwe Zbywca oraz Nabywca zamierzają, na podstawie art. 43 ust. 10 oraz ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług i wybrać dla dostawy Nieruchomości opodatkowanie podatkiem od towarów i usług. W tym celu przed dniem dokonania dostawy Nieruchomości, Zbywca i Nabywca złożą właściwemu dla Nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie o wyborze opodatkowania dostawy Nieruchomości, spełniające wymogi określone w art. 43 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług. Stanowisko stron zostało potwierdzone w treści Umowy Przedwstępnej dotyczącej sprzedaży przedmiotowej Nieruchomości.

Po dokonaniu sprzedaży Nieruchomości, Zbywca planuje kontynuować prowadzenie dotychczasowej działalności gospodarczej w innej lokalizacji, niewchodzącej w skład Nieruchomości.

Nieruchomość nabyta w ramach planowanej Transakcji będzie wykorzystywana przez Nabywcę w całości dla potrzeb prowadzenia działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z planowaną Transakcją, zgodnie z wzajemnym zobowiązaniem wynikającym z Umowy Przedwstępnej, Zbywca oraz Nabywca („Strony”) postanowili wystąpić z wnioskiem o wspólną interpretację przepisów prawa podatkowego w celu potwierdzenia konsekwencji podatkowych związanych z planowaną Transakcją i zwarciem umowy przyrzeczonej.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w okolicznościach opisanego zdarzenia przyszłego, zbycie Nieruchomości nie spowoduje po stronie Nabywcy powstania obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych? (Pytanie oznaczone we wniosku nr 4).

Zdaniem Zainteresowanych, w okolicznościach opisanego zdarzenia przyszłego, zbycie Nieruchomości nie spowoduje po stronie Nabywcy powstania obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Zainteresowanych, planowane w ramach Transakcji zbycie Nieruchomości przez Zbywcę na rzecz Nabywcy (w formie umowy sprzedaży) nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych po stronie Nabywcy.

W art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wymieniono jako czynność opodatkowaną tym podatkiem m.in. umowę sprzedaży rzeczy i praw majątkowych. Zgodnie z art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy ciąży w takim przypadku na kupującym.

Stosownie jednak do dyspozycji art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatkowi nie podlegają czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

  1. w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
  2. jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
    • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    • umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.


Mając na uwadze treść przywołanych przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w ocenie Zainteresowanych, skoro sprzedaż Nieruchomości dokonana przez Zbywcę na rzecz Nabywcy będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług (obligatoryjnie – w zakresie dostawy niezabudowanej Działki 1 oraz na skutek planowanej rezygnacji stron Transakcji z jej zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem – w zakresie zabudowanych Działek 2-4), powyższa czynność będzie korzystała z wyłączenia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Tym samym, w zaprezentowanym zdarzeniu przyszłym, w związku z nabyciem Nieruchomości Nabywca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Zainteresowani przywołali szereg interpretacji indywidualnych oraz wyrok NSA z 15 lutego 2008 r. sygn. akt II FSK 1737/06.

Z uwagi na zakres niniejszej interpretacji przywołano powyżej tylko tę część stanowiska Zainteresowanych, która odnosi się do zagadnienia dotyczącego podatku od czynności cywilnoprawnych (pytania oznaczonego we wniosku nr 4).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Zainteresowanych tylko w zakresie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku od towarów i usług, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie – interpretacja indywidualna z 19 października 2018 r., znak: 0114-KDIP1-1.4012.503.2018.2.KBR.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1150) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy – podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do zapisu art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. W myśl art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

Zgodnie z brzmieniem art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych stawki podatku od umowy sprzedaży wynoszą:

  1. nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,
  2. innych praw majątkowych – 1%.

Jak wynika z powołanych przepisów – umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na kupującym.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

  1. w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
  2. jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
    • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    • umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.


Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona. Przy czym, mimo zwolnienia z podatku od towarów i usług, wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie będzie miało miejsca wówczas, gdy czynność będzie dotyczyć m.in. umowy sprzedaży a jej przedmiotem będzie m.in. nieruchomość. Jednocześnie podkreślić należy, że z treści cytowanego przepisu (lit. a) wynika, że wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest czynność tylko w tym zakresie, w jakim jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Ze zdarzenia przedstawionego we wniosku wynika, że Zbywca jest właścicielem nieruchomości, zwanej „Nieruchomością Gruntową”, składającej się z:

  • niezabudowanej działki („Działka 1”)
  • zabudowanej działki („Działka 2”);
  • zabudowanej działki („Działka 3”);
  • zabudowanej działki („Działka 4”).

Na Nieruchomości Gruntowej są posadowione następujące obiekty stanowiące własność Zbywcy:

  • na Działce 2 – budynek magazynowo-biurowy, składający się z dwóch kondygnacji, wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną i innymi naniesieniami na gruncie („Budynek 1”);
  • na Działkach 3 oraz 4 – budynek magazynowy, składający się z dwóch kondygnacji, wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną i innymi naniesieniami na gruncie („Budynek 2”).

Obecnie Zbywca planuje sprzedać Nieruchomość (tj. ww. budynki oraz Nieruchomość Gruntową) na rzecz Nabywcy. W zakresie w jakim to będzie możliwe Zbywca oraz Nabywca zamierzają, na podstawie art. 43 ust. 10 oraz ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług i wybrać dla dostawy Nieruchomości opodatkowanie podatkiem od towarów i usług. W tym celu przed dniem dokonania dostawy Nieruchomości, Zbywca i Nabywca złożą właściwemu dla Nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie o wyborze opodatkowania dostawy Nieruchomości, spełniające wymogi określone w art. 43 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług. Stanowisko stron zostało potwierdzone w treści Umowy Przedwstępnej dotyczącej sprzedaży przedmiotowej Nieruchomości.

Z opisu wynika więc, że przedmiotem umowy sprzedaży – której dotyczy sformułowane w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych pytanie – będzie prawo własności nieruchomości niezabudowanej działki (Działka 1) oraz zabudowanych działek (Działki 2-4) wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną i innymi naniesieniami na tych gruntach (Budynki 1-2).

W związku z tym należy podkreślić, że jakkolwiek powyższe zapytanie Zainteresowanych dotyczy opodatkowania umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa transakcja – dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami – podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Objęcie tej czynności opodatkowaniem w podatku od towarów i usług skutkuje bowiem wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Przedstawiona we wniosku umowa sprzedaży opisanej we wniosku Nieruchomości, tj. prawa własności nieruchomości niezabudowanej działki (Działka 1) oraz zabudowanych działek (Działki 2-4) wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną i innymi naniesieniami na tych gruntach (Budynki 1-2) – podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (nie będzie z tego podatku zwolniona) – co zostało potwierdzone interpretacją indywidualną wydaną 19 października 2018 r., znak: 0114-KDIP1-1.4012.503.2018.2.KBR, w której wynika, że:

  • do sprzedaży Działek 2-4 zabudowanych Budynkami 1 i 2 zastosowanie znajdzie zwolnienie z podatku od towarów i usług zdefiniowane w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług będzie miało również zastosowanie dla dostawy gruntu, na którym budynki te są posadowione. Przy czym, w myśl art. 43 ust. 10 w związku z art. 43 ust. 11 ww. ustawy, Zainteresowany 1 może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy i wybrać opodatkowanie dostawy ww. budynków, gdyż dokonujący dostawy i nabywca budynku lub jego części będą zarejestrowani jako podatnicy podatku od towarów i usług czynni i zamierzają złożyć przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynków lub ich części;
  • dostawa niezabudowanej Działki 1 podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

A zatem, skoro omawiana we wniosku transakcja będzie faktycznie opodatkowana podatkiem od towarów i usług (nie będzie z tego podatku zwolniona z uwagi na rezygnację przez Strony Transakcji ze zwolnienia w zakresie, w jakim zwolnienie z podatku od towarów i usług będzie im przysługiwało, tj. sprzedaży Działek 2-4 wraz z naniesieniami), to do opisanej transakcji znajdzie zastosowanie wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W takim przypadku z tytułu Transakcji nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wobec powyższego stanowisko Zainteresowanych należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj