Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT3.4011.367.2018.4.DP
z 25 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2018 r. (data wpływu 13 sierpnia 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 października 2018 r. (data wpływu 17 października 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z otrzymanym dofinansowaniem – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z otrzymanym dofinansowaniem.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, której przedmiotem jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi. Podstawą działalności jest kod PKD 68.20.Z. Wnioskodawczyni jest właścicielem nieruchomości – parterowego budynku murowanego wybudowanego w 1969 r. oraz czterokondygnacyjnego budynku murowanego wybudowanego w 1982 r. Nieruchomości zostały kupione od poprzedniego właściciela. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej pomieszczenia budynków wynajmowane są na podstawie umowy najmu firmom z przeznaczeniem jako pomieszczenia biurowe. Sprzedaż usług jakimi jest wynajem jest sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT 23%. Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i składa deklarację VAT-7 za miesięczne okresy rozliczeniowe.

Wnioskodawczyni złożyła do Agencji Wspierania Przedsiębiorczości wniosek o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 o przyznanie dotacji na termomodernizację budynku. Termin rozstrzygnięcia konkursu to I kwartał 2019 r. Głównym celem projektu jest osiągnięcie wysokiej efektywności energetycznej przedsiębiorstwa poprzez realizację wielokierunkowych i kompleksowych zadań termomodernizacyjnych. Zakres prac obejmuje: ocieplenie ścian zewnętrznych i wewnętrznych, ocieplenie ścian zewnętrznych przy gruncie, ocieplenie stropodachu, ocieplenie dachu z wymianą poszycia dachowego, wymiana witryny okiennej, wymiana drzwi zewnętrznych, uszczelnienie okien, modernizacja systemu ogrzewania (wymiana węzła na kompaktowy, doposażenie w zawory pod pionowe i termostatyczne), montaż kolektorów słonecznych płaskich oraz zasobnika 500 dm3, wymiana oświetlenia na oświetlenie LED. Integralną częścią projektu jest wprowadzenie inteligentnego systemu BMS służącego zarządzaniu energią w przedsiębiorstwie (zakup i zainstalowanie oprogramowania SCADA). Realizacja niniejszego projektu będzie przebiegała w budynku biurowym zlokalizowanym na terenie miasta. Inwestycja służy pokryciu zapotrzebowania na ciepło i energię elektryczną w przedsiębiorstwie. Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna na poziomie firmy osiągnie ilość zaoszczędzonej energii cieplnej, ilość zaoszczędzonej energii elektrycznej. Ponadto emisja C02 do atmosfery zostanie ograniczona, nastąpi redukcja C02 do atmosfery.

Planowany termin rozpoczęcia realizacji projektu to 1 kwietnia 2019 r. Wartość inwestycji zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie wyniesie … zł (w tym wartość podatku VAT … zł, który uznany jest jako koszt niekwalifikowalny ze względu na prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług), kwota dofinansowania z Unii Europejskiej to … zł, co stanowi 65% poniesionych kosztów kwalifikowalnych. Pozostały koszt to wkład własny Beneficjenta w kwocie … zł. Beneficjent otrzyma dofinansowanie w formie refundacji poniesionych wydatków na usługi i towary związane z termomodernizacją.

Na obecny moment nieruchomość jest kompletna i zdatna do używania. Została zakwalifikowana do Środków Trwałych do grupy 1 „Budynki i lokale oraz spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego i spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego", podgrupa 10 „Budynki niemieszkalne", symbol KŚT-105 „Budynki biurowe". Wnioskodawczyni dokonuje odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej powiększonej o nakłady poniesione na ulepszenie ww. środka trwałego, stosując stawkę amortyzacyjną 10%.

W wyniku modernizacji nieruchomości wszystkie wydatki planowanej inwestycji (oprócz wydatków związanych z zainstalowaniem systemu BMS, które będą stanowić jako wartości niematerialne i prawne), które zostaną poniesione na termomodernizację budynku zostaną zakwalifikowane jako ulepszenie środka trwałego. Wnioskodawczyni w momencie zakończenia planowanej inwestycji będzie dokonywała odpisów amortyzacyjnych począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu wprowadzenia nieruchomości do ww. ewidencji środków trwałych. Planowana inwestycja zostanie sfinansowana w 65% z dotacji oraz w 35% ze środków własnych Beneficjenta.

Wydatki wymienione przez Wnioskodawczynię we wniosku o dofinansowanie zakładają nie tylko prace budowlane związane z termomodernizacją budynku, ale także prace przygotowawcze, tj. przeprowadzenie audytu energetycznego. Jest to systematyczna procedura, której celem jest uzyskanie odpowiedniej wiedzy o profilu istniejącego zużycia energii budynku, określenie w jaki sposób i w jakiej ilości możliwe jest uzyskanie opłacalnej oszczędności energii. Wydatek ten został poniesiony przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, lecz został uwzględniony we wniosku o dofinansowanie jako realizacja jednego z zadań. W momencie rozstrzygnięcia konkursu i wygrania projektu, Wnioskodawczyni otrzyma refundację poniesionego kosztu jakim jest przeprowadzony audyt energetyczny. Wydatek zostanie dofinansowany w 65%, a w 35% zostanie pokryty z wkładu własnego Beneficjenta.

Beneficjent starając się o pozyskanie środków unijnych na dofinansowanie zwrócił się do profesjonalnego podmiotu zajmującego się doradztwem w zakresie pozyskiwania środków unijnych oraz przygotowaniem odpowiednich dokumentów. Firma Wnioskodawczyni poniosła również koszty doradztwa i konsultacji dotyczących rozwiązań budowlanych i kosztorysu inwestorskiego, niezbędnych w procesie aplikacyjnym o dofinansowanie. Wydatki w całości zostały poniesione ze środków własnych Beneficjenta oraz nie zostaną dofinansowane z Unii Europejskiej.


W złożonym do wniosku uzupełnieniu Wnioskodawczyni wskazała, że:


  • Nieruchomości wykazane we wniosku stanowią wyłącznie własność Wnioskodawczyni.
  • Status beneficjenta - podmiotu bezpośrednio realizującego cel programu, któremu ma służyć pomoc w postaci dofinansowania, będzie przysługiwał Wnioskodawczyni. Realizacja projektu nie obejmuje wsparcia dla uczestników projektu. Firma Wnioskodawczyni jest ostatecznym odbiorcą projektu.
  • Dofinansowanie w ramach RPO przyznane Beneficjentowi będzie przekazywane przez Agencję Wspierania Przedsiębiorczości za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK).
  • Środki na realizację opisanego we wniosku projektu nie będą pochodzić z budżetu państwa, ani z budżetu jednostek samorządu terytorialnego.
  • W ramach dofinansowania Wnioskodawczyni otrzyma płatności ze środków europejskich otrzymanych z Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK) w formie refundacji wydatków kwalifikowalnych poniesionych przez Beneficjenta na realizację projektu. Refundacja wydatków kwalifikowalnych zostanie sfinansowana w 65% ze środków europejskich oraz w 35% ze środków własnych Beneficjenta.
  • Wnioskodawczyni zostanie udzielona pomoc ze środków finansowych otrzymanych w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.


W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (oznaczone we wniosku nr 2 i 3).


  1. Czy otrzymana dotacja będzie stanowiła przychód podatkowy?
  2. Czy odpisy amortyzacyjne od wydatków sfinansowanych z dotacji będą stanowiły koszty uzyskania przychodów?


Wnioskodawczyni uważa, że zgodnie z zapisem art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych płatności na realizację projektu w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców stanowią przychód wolny od podatku dochodowego.

W związku z powyższym, na podstawie ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (wkład środków europejskich) przeznaczone na realizację programów operacyjnych spełniają przesłanki zwolnienia przedmiotowego ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych u bezpośredniego beneficjenta, czyli podmiotu, który bezpośrednio realizuje projekty finansowane ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu.

Reasumując, w związku z realizacją projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, objęta okresem programowania 2014-2020 Wnioskodawczyni jest beneficjentem środków (płatności – wkład środków europejskich) i środki te stanowić będą dla Wnioskodawczyni przychód – zwolniony od opodatkowania na podstawie ww. przepisów.

Jednocześnie wydatki bezpośrednio sfinansowane ww. przychodami zwolnionymi od podatku dochodowego od osób fizycznych, nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47d, 116,122, 129, 136 i 137.


Wydatki na realizację programów operacyjnych będą – w części odpowiadającej wkładowi środków europejskich – dokonywane w formie płatności. W myśl art. 186 ustawy o finansach publicznych wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia w Wolnym Handlu (EFTA), a także środków pochodzących z innych źródeł zagranicznych, mogą być przeznaczone na:


  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe;
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  3. dotacje celowe dla beneficjentów;
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.


Dofinansowanie będzie dokonywane w formie płatności, w związku z tym, otrzymane dofinansowanie beneficjent będzie wydatkować i rozliczać w trybie przewidzianym dla danej formy „wypłaty". Dofinansowanie będzie przekazane w formie refundacji wydatków. Za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich będzie odpowiadał Minister Finansów, o czym stanowi art. 187 ustawy o finansach publicznych.

Ustawa o finansach publicznych wprowadza ponadto do systemu przepływu środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych instytucję płatnika, którego funkcję ma pełnić Bank Gospodarstwa Krajowego, zwany dalej „BGK". Jednakże należy podkreślić, że BGK nie będzie nową instytucją systemu wdrażania poszczególnych programów operacyjnych, a będzie on pełnić wyłącznie funkcję „kasjera” dokonującego jedynie wypłat dofinansowania beneficjentom. Wnioskodawczyni będzie beneficjentem realizującym projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego w oparciu o umowę o dofinansowanie projektu. Na realizację wygranego w konkursie projektu Beneficjent (Wnioskodawczyni) zgodnie z podpisaną z właściwą Instytucją Pośredniczącą – Agencją Wspierania Przedsiębiorczości umową otrzyma dofinansowanie.

Środki wypłacane będą w formie refundacji zatwierdzonych przez ww. Agencję Wspierania Przedsiębiorczości wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu, które będą przedstawione przez beneficjenta we wniosku o płatność. Zaplanowane wydatki oraz ramy czasowe przedkładania kolejnych wniosków o płatność będą określone w harmonogramie płatności stanowiącym załącznik do umowy o dofinansowanie projektu.


Wnioskodawczyni uważa, że zgodnie z zapisem art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Poniesione wydatki na wykonanie termomodernizacji nieruchomości podwyższą wartość początkową posiadanego środka trwałego, jakim jest budynek, od którego dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Koszty na termomodernizację będą poniesione z dotacji ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 - 2020 oraz ze środków własnych Beneficjenta. Wszystkie poniesione wydatki (oprócz wydatków związanych z zainstalowaniem systemu BMS, które będą stanowić jako wartości niematerialne i prawne) podwyższą wartość początkową środka trwałego, lecz zaliczane do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne będą stanowiły tylko w części, która została pokryta ze środków własnych Beneficjenta. Miesięczna kwota odpisu amortyzacyjnego nie stanowiąca kosztów uzyskania przychodów zostanie wyliczona poprzez podzielenie kwoty otrzymanej dotacji na termomodernizację poprzez pozostały okres amortyzacji ulepszonego środka trwałego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawczyni.


Przedmiotem interpretacji są pytania oznaczone we wniosku nr 2 i 3. W pozostałym zakresie wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a,
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii Curie-Skłodowskiej 40, 20-400 Lublin, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj