Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
ITPB2/4511-304/15-7/MM
z 26 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, ze zm.) oraz zgodnie z art. 223 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej po ponownym rozpatrzeniu sprawy w związku z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 23 grudnia 2015 r. sygn. akt I SA/Bd 821/15 (data wpływu prawomocnego orzeczenia 8 sierpnia 2018 r.) stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2015 r. (data wpływu 19 lutego 2015 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 kwietnia 2015 r. (data wpływu dnia 28 kwietnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu ustalenia dochodu pełnoletniego uczącego się dziecka dla celów dokonania odliczeń w ramach tzw. ulgi prorodzinnej – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 lutego 2015 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu ustalenia dochodu pełnoletniego uczącego się dziecka dla dokonania odliczeń w ramach tzw. ulgi prorodzinnej.


Dotychczasowy przebieg postepowania.


Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy postanowieniem z dnia 13 maja 2015 r., znak ITPB2/4511-304/15/MM pozostawił wniosek Wnioskodawczyni bez rozpatrzenia z uwagi na nieuzupełnienie jego braków formalnych wskazanych w wezwaniu z dnia 17 kwietnia 2015 r. Pismem tym - na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h Ordynacji podatkowej - wezwano Wnioskodawczynię do doprecyzowania stanu faktycznego, sformułowania pytania w taki sposób, aby dotyczyło wykładni przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób odnoszących się do sposobu ustalenia dochodu uczącego się pełnoletniego dziecka, którego wysokość warunkuje prawo do odliczania ulgi prorodzinnej oraz przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaprezentowanego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) bezpośrednio do sformułowanego pytania oraz mających być przedmiotem interpretacji przepisów prawa.


Po analizie pisma uzupełniającego z dnia 25 kwietnia 2015 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 28 kwietnia 2015 r.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy uznał, że Wnioskodawczyni udzieliła jedynie odpowiedzi na zadane w wezwaniu pytania odnoszące się do doprecyzowania stanu faktycznego, natomiast nie przedstawiła żadnego pytania oraz powtórzyła własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego, które zaprezentowane zostało we wniosku o wydanie interpretacji. Z ww. stanowiska wynikało, że w niektórych przypadkach (dla ustalenia dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania) od dochodu odlicza się składki na ubezpieczenie emerytalne, np. rodzicom, a w przypadku dochodu dziecka uczącego się nie odlicza się tych składek. Zdaniem Wnioskodawczyni jest to niezgodne z zasadami sprawiedliwości społecznej i równego traktowania obywateli. Składki na ubezpieczenie społeczne dla ustalenia dochodu podatnika powinny być odliczane wszystkim podmiotom. W ww. piśmie uzupełniającym Wnioskodawczyni dodała jedynie, że ewentualnie rodzice nie mogliby korzystać z ulgi „rodzinnej” za te miesiące, w których uczące się dziecko uzyskało przychód.

Pismem z dnia 20 maja 2015 r. (data wpływu 21 maja 2015 r.) Wnioskodawczyni wniosła zażalenie na ww. postanowienie, w którym nie zgodziła się z ww. stanowiskiem, tj. że nie dopełniła obowiązku przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego.

W zażaleniu tym Wnioskodawczyni wskazała, że jej wątpliwości odnosiły się do art. 6 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który daje możliwość skorzystania z ulgi prorodzinnej przez rodziców z tytułu utrzymywania pełnoletnich, uczących się dzieci. W szczególności Wnioskodawczyni chciała uzyskać informację, czy uzyskany przez pełnoletnie uczące się dziecko dochód uprawniający do skorzystania z ulgi, w sposób podany wyżej, mógł być pomniejszony o składkę na ubezpieczenie społeczne.

W ocenie Wnioskodawczyni - pomimo tego, że wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej został przez nią wypełniony „mało precyzyjnie”- z uzasadnienia do postanowienia o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia wynikało, że organowi było wiadomo o co występowała.

W odpowiedzi na powyższe zażalenie Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów, postanowieniem z dnia 16 lipca 2015 r. znak: ITPB4/4511-2-4/15 utrzymał w mocy zaskarżone rozstrzygniecie.


Na ww. postanowienie z dnia 16 lipca 2015 r. znak: ITPB4/4511-2-4/15 pismem z dnia 14 sierpnia 2015 r. Wnioskodawczyni złożyła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy (data wpływu 19 sierpnia 2015 r.).


Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy wyrokiem z dnia 23 grudnia 2015 r. sygn. akt I SA/Bd 821/15 uchylił zaskarżone postanowienie z dnia 16 lipca 2015 r. znak: ITPB4/4511-24/15, stwierdził bowiem, że w tej sytuacji, gdy było znane stanowisko strony organ winien udzielić interpretacji, zważywszy na fakt, że strona uzupełniła braki w postaci danych dotyczących córki i to w terminie, a organ mimo tej wiedzy pozostawił wniosek bez rozpatrzenia.


Od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 23 grudnia 2015 r. sygn. akt I SA/Bd 821/15, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów, pismem z dnia 1 marca 2016 r. znak ITRP/46-12/16/PST złożył skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie.


Wyrokiem z dnia 15 maja 2018 r. sygn. akt II FSK 1127/16 Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę kasacyjną organu stwierdzając, że niewątpliwie obligatoryjnym elementem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaprezentowanego stanu faktycznego. W niniejszej sprawie, wbrew twierdzeniom organu, wniosek element ten zawierał, co więcej w odpowiedzi na wezwanie organu, strona również wyraziła swoje stanowisko. Stwierdziła bowiem, że jej zdaniem składki na ubezpieczenie społeczne dla ustalenia dochodu podatnika powinny być odliczane wszystkim podmiotom, a szczególnie dotyczy to art. 6 ust. 4 pkt 3 w zw. z art. 30b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2013 r. (j. t. Dz.U. z 2012 r., poz. 361). Ponadto jej zdaniem, dla równego traktowania obywateli powinien być zapis, że dochód jest pomniejszony o kwotę składek na ubezpieczenie społeczne, zapłaconych przez podatnika lub potrąconych przez płatnika składek ze środków podatnika. Ewentualnie uzasadnione byłoby niekorzystanie przez rodziców z ulgi rodzinnej za te miesiące, w których uczące się dziecko uzyskało dochód. W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego treść powyższych wypowiedzi - w kontekście przedmiotu wniosku strony (ustalenie dochodu uczącego się pełnoletniego dziecka, o którym mowa w art. 6 ust. 4 pkt 3 u.p.d.o.f.) - nie powinna budzić wątpliwości, co do ich charakteru, tj. że stanowią jej stanowisko w sprawie. Wprawdzie stanowisko to jest mało rozbudowane i znajduje się wśród licznych postulatów strony, co do ewentualnych rozwiązań prawnych spornej kwestii, to jednak, wbrew twierdzeniom organu, zostało wyrażone i jest jednoznaczne.


W myśl art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.


Wskutek powyższego, wniosek Strony w zakresie możliwości dokonania odliczeń w ramach ulgi prorodzinnej wymaga ponownego rozpatrzenia przez tutejszy organ.


We wniosku oraz w piśmie uzupełniającym przedstawiono następujący stan faktyczny:


Córka Wnioskodawczyni urodzona 1 lipca 1991 r. w okresie wakacji letnich, tj. w miesiącach: lipiec, sierpień i wrzesień pracowała i z tego tytułu uzyskała w 2013 r. dochód w wysokości 3.211 zł, co po odliczeniu składek na ubezpieczenie społeczne dało kwotę 2.713 zł 57 gr. W 2013 r. córka Wnioskodawczyni uczęszczała do szkoły wyższej – na Uniwersytet….. Naukę ukończyła w 2014 r.

Sporządzając zeznanie podatkowe za 2013 r. Wnioskodawczyni była przekonana, że w celu ustalenia dochodu córki za 2013 r., dochód który uzyskała może pomniejszyć o kwotę składek na ubezpieczenie społeczne, co dawało „dochód” w wysokości 2.713 zł 57 gr. Ustalony w ten sposób „dochód” córki – według przekonania Wnioskodawczyni - umożliwił jej odliczenie ulgi prorodzinnej za cały rok podatkowy.

W związku z powyższym Wnioskodawczyni odliczyła – wspólnie z mężem – całą ulgę z tytułu wychowywania córki w kwocie 1.112 zł 04 gr.

Pismem z dnia 6 października 2014 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w wezwał Wnioskodawczynię do złożenia korekty zeznania podatkowego PIT-37 i w konsekwencji zwrotu ulgi. Córka Wnioskodawczyni – zdaniem Urzędu Skarbowego – przekroczyła ustalony dochód uprawniający do ulgi o kwotę 122 zł.


Po analizie treści wniosku z dnia 10 lutego 2015 r. oraz pisma uzupełniającego z dnia 25 kwietnia 2015 r., mając na względzie zakres kompetencji przyznanej tutejszemu organowi i treść przepisu art. 14b Ordynacji podatkowej przyjęto, iż intencją Wnioskodawczyni było uzyskanie odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób – dla celów ustalenia prawa do dokonania odliczeń w ramach tzw. ulgi prorodzinnej - należy ustalić dochód uczącego się pełnoletniego dziecka?


Zdaniem Wnioskodawczyni, w niektórych przypadkach do ustalenia dochodu stanowiącego podstawę obliczenia podatku od dochodu odlicza się składki na ubezpieczenie społeczne, np. rodzicom, a w przypadku dochodu dziecka pełnoletniego uczącego się, nie odlicza się składek na ubezpieczenie społeczne. Wnioskodawczyni uważa, że jest to niezgodne z zasadami sprawiedliwości społecznej i równego traktowania obywateli. W ocenie Wnioskodawczyni składki na ubezpieczenie społeczne – dla ustalenia dochodu podatnika – powinny być odliczane wszystkim podmiotom. Szczególnie dotyczy to art. 6 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z art. 30b, który mówi, że dochód pełnoletniego uczącego się dziecka uprawnia do skorzystania z ulgi „rodzinnej”, o której mowa w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskało dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Według Wnioskodawczyni powinien tam być zapis, że dochód – jak wyżej - pomniejszony o kwotę składek na ubezpieczenie społeczne, zapłaconych przez podatnika lub potrąconych przez płatnika ze środków podatnika. Ewentualnie rodzice nie mogliby korzystać z ulgi „rodzinnej” za te miesiące, w których uczące się dziecko uzyskało przychód.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, bowiem niniejsza interpretacja stanowi ponowne rozstrzygnięcie tej samej sprawy w wyniku orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy.


W myśl art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.) od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:


  1. wykonywał władzę rodzicielską;
  2. pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;
  3. sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.


Na podstawie art. 27f ust. 2 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym w 2013 r.) odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:


  1. jednego małoletniego dziecka - kwota stanowiąca 1/6 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, jeżeli dochody podatnika:


    1. pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112.000 zł,
    2. niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56.000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;


  2. dwojga małoletnich dzieci - kwota stanowiąca 1/6 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, na każde dziecko,
  3. trojga i więcej małoletnich dzieci - kwota stanowiąca:


    1. 1/6 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,
    2. 1/4 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, na trzecie dziecko,
    3. 1/3 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, na czwarte i każde kolejne dziecko.


Stosownie do art. 27f ust. 2a ustawy za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a.

Odliczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3, przysługuje podatnikowi określonemu w ust. 1, który co najmniej przez jeden dzień roku podatkowego wykonywał władzę, pełnił funkcję lub sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do więcej niż jednego dziecka (art. 27f ust. 2b ww. ustawy).


W świetle art. 27f ust. 2c ww. ustawy odliczenie, o którym mowa w ust. 1 nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:


    1) na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych; 2) wstąpiło w związek małżeński.


W przypadku gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem (art. 27f ust. 3 ustawy).

Artykuł 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej.


W myśl art. 27f ust. 5 odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:


  1. odpis aktu urodzenia dziecka;
  2. zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;
  3. odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;
  4. zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.


Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3, w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej (art. 27f ust. 6).

Zgodnie z art. 27f ust. 7 ustawy przepisy art. 6 ust. 8 i 9 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6.

Treści art. 27f ust. 6 w powiązaniu z art. 6 ust. 4 pkt 3 wskazuje, że odliczenie kwoty określonej w ust. 2 przysługuje podatnikowi, który utrzymywał - w związku z wykonywaniem obowiązku alimentacyjnego lub sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej - dzieci pełnoletnie do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej.

Podkreślenia wymaga, iż korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym ulgi przewidzianej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich ustawowych przesłanek wymaganych do jej zastosowania.


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że córka Wnioskodawczyni urodzona 1 lipca 1991 r. w okresie wakacji letnich, tj. w miesiącach: lipiec, sierpień i wrzesień pracowała i z tego tytułu uzyskała w 2013 r. dochód w wysokości 3.211 zł, co po odliczeniu składek na ubezpieczenie społeczne dało kwotę 2.713 zł 57 gr. W 2013 r. córka Wnioskodawczyni uczęszczała do szkoły wyższej – na Uniwersytet …. Naukę ukończyła w 2014 r. Sporządzając zeznanie podatkowe za 2013 r. Wnioskodawczyni była przekonana, że w celu ustalenia dochodu córki za 2013 r., dochód który uzyskała może pomniejszyć o kwotę składek na ubezpieczenie społeczne, co dawało „dochód” w wysokości 2.713 zł 57 gr. Ustalony w ten sposób „dochód” córki – według przekonania Wnioskodawczyni - umożliwił jej odliczenie ulgi prorodzinnej za cały rok podatkowy.

W związku z powyższym Wnioskodawczyni odliczyła – wspólnie z mężem – całą ulgę z tytułu wychowywania córki w kwocie 1.112 zł 04 gr.

Z zacytowanych przepisów wynika, że aby móc skorzystać z ulgi, o której mowa w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w rozliczeniu za rok 2013 należało m.in. utrzymywać w roku podatkowym - w związku z wykonywaniem ciążącego obowiązku alimentacyjnego dzieci własne lub przysposobione do ukończenia 25 roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym, lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, które w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej.

W 2013 r. wysokość ww. dochodu wynosiła 3.089 zł, co wynika z wyliczenia ilorazu kwoty zmniejszającej podatek, tj. kwoty 556 zł 02 gr oraz stawki podatku, określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej, tj. 18%.


Stosownie do treści art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów. Z kolei, w myśl art. 26 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4, 4a- 4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych:


  1. zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących,
  2. potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika, z tym że w przypadku podatnika osiągającego przychody określone w art. 12 ust. 6, tylko w części obliczonej, w sposób określony w art. 33 ust. 4, od przychodu podlegającego opodatkowaniu


  • odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.



Mając zatem na względzie obowiązujące uregulowania prawne stwierdzić należy, że skoro ustawodawca jednoznacznie w treści analizowanej ustawy zdefiniował pojęcie dochodu, odróżniając je równocześnie od podstawy obliczenia podatku, którą stanowi dochód po odliczeniu m.in. kwot uiszczanych tytułem składek na ubezpieczenie społeczne, to dla ustalenia prawa do ulgi prorodzinnej, z tytułu utrzymywania – w związku z wykonywaniem ciążącego na podatniku obowiązku alimentacyjnego – pełnoletniego, uczącego się dziecka należy jego dochód określić zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako różnicę pomiędzy przychodem a kosztami uzyskania przychodu. W sytuacji gdy dochód ten, w przypadku dziecka Wnioskodawczyni wyniósł w roku 2013 – 3.211 zł nie została spełniona jedna z przesłanek warunkujących możliwość skorzystania z omawianej ulgi, w związku z czym nie przysługiwało Wnioskodawczyni prawo do dokonania odliczenia od podatku za 2013 r. na podstawie art. 27f ww. ustawy.


Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywa ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj