Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.793.2018.2.RS
z 26 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 oraz art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 7 sierpnia 2018 r. (data wpływu 14 sierpnia 2018 r.), uzupełnionym w dniu 9 października 2018 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w części dotyczącej opodatkowania czynności wykonywanych w ramach funkcji lidera – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny, uzupełniony w dniu 9 października 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług m. in. w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych w ramach funkcji lidera.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu złożonym przez:


  • Zainteresowanego będącym stroną postępowania:



  • Zainteresowanych niebędących stroną postępowania:



przedstawiono następujący stan faktyczny.


X. (dalej: „Spółka”, „Lider”), czyli Zainteresowany będący stroną postępowania o wydanie interpretacji jest główną spółką operacyjną w grupie N. Podstawowym zakresem jej działalności jest realizacja projektów w ramach generalnego wykonawstwa na rynku nieruchomości i infrastruktury. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W celu realizacji robót budowlanych w drodze zamówień publicznych udzielanych w trybie przetargu (dalej: „Inwestycje”), Spółka może działać wspólnie (dalej: „Konsorcjum”) z innymi podmiotami – N. Sp. z o.o., B. Sp. z o.o. oraz B. S.A. (dalej: Partnerzy, konsorcjanci lub łącznie ze Spółką - Strony).


Zważywszy, że:


  • Strony posiadają zaplecze kadrowe do wykonywania prac budowalnych,
  • Strony posiadają wiedzę i praktykę w realizacji inwestycji budowlanych, oraz
  • Strony są wyposażone w środki gwarantujące finansowanie prac,


Spółka wraz z Konsorcjantami rozpoczęła współpracę polegającą na wspólnym udziale w postępowaniach w sprawie udzielenia zamówienia publicznego, a w efekcie także na wspólnym wykonaniu Inwestycji na rzecz odbiorcy, będącego inwestorem (dalej: „Zamawiający”). Wszyscy Konsorcjanci wraz ze Spółką są wskazywani jako wykonawcy w umowach z Zamawiającym, co wynika również z art. 23 ust. 1 ustawy prawo zamówień publicznych. Dodatkowo, w umowach zawieranych z podwykonawcami wszyscy Partnerzy są wskazani jako nabywcy usług.

Spółka współpracuje z Partnerami w oparciu o wzorcowe umowy konsorcjum (dalej: „Umowa Konsorcjum”), w których występuje jako Lider reprezentujący Strony. Zdarzają się sytuacje, kiedy to Spółka występuje jako Partner. W takich przypadkach zasady rozliczania w ramach Konsorcjum są identyczne jak w opisanym podstawowym modelu.


Do zadań Lidera należy m. in.:


  • ewidencjonowanie wszystkich przychodów i kosztów, wpływów i wydatków na odrębnych i wydzielonych kontach,
  • zapewnienie systemu ich autoryzacji przez Strony,
  • obsługa informatyczna i księgowa Konsorcjum,
  • bieżąca obsługa.


Strony ustaliły, że Lider Konsorcjum otrzyma wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług, o których mowa wyżej. Wysokość całkowitego wynagrodzenia netto należnego Liderowi Konsorcjum każdorazowo jest uzgodniona w Umowie Konsorcjum. Wynagrodzenie jest należne proporcjonalnie do postępu realizacji robót przez Konsorcjum i osiąganego z tego tytułu wynagrodzenia od Zamawiającego.


Strony ponoszą, co do zasady, solidarną odpowiedzialność w ramach wykonywanej Umowy Konsorcjum. W szczególności zgodnie z treścią Umowy, odpowiadają wobec Zamawiającego za należyte wykonanie Inwestycji, w tym za wypełnienie w całości postanowień oraz pełne wykonanie zobowiązań wynikających z oferty, danych kontraktu oraz ewentualnych umów na realizację zamówień dodatkowych. Ponadto, odpowiedzialność solidarna ma również zastosowanie wobec osób trzecich - za wypełnienie w całości zobowiązań wynikających z umów podwykonawczych, umów o dzieło, umów dostawy, umów o świadczenie usług i innych umów zawartych przez Strony na potrzeby realizacji Inwestycji. Umowa Konsorcjum przewiduje, że każda ze Stron uczestniczy w określonych umownie proporcjach:


  1. we wszystkich kosztach i wydatkach związanych z rozpoczęciem Inwestycji oraz jej realizacją,
  2. we wszystkich przychodach i wpływach uzyskiwanych w związku z realizacją Inwestycji,
  3. w zyskach i stratach związanych z realizacją Inwestycji,
  4. w zapewnieniu środków finansowych w postaci wkładów pieniężnych, niezbędnych dla pokrycia kosztów i wydatków związanych z mobilizacją Inwestycji oraz jej realizacją, w zakresie, w jakim wpływy od Zamawiającego nie będą wystarczające na pokrycie takich wydatków (dalej: „Środki Obrotowe”). Środki Obrotowe są wpłacane przez Strony na rachunek bankowy prowadzony dla Inwestycji. Są one przeznaczone na regulowanie zobowiązań zaciągniętych w związku z nabywaniem w imieniu Stron różnych towarów i usług w zależności od zaistniałych potrzeb projektu, służących do realizacji zadań Konsorcjum, określonych w Umowie Konsorcjum.


W momencie zawarcia Umowy Strony nie są w stanie określić, jaki wynik zostanie osiągnięty w wyniku realizacji Inwestycji.

Stronom przysługuje prawo przejęcia do realizacji w ramach Inwestycji określonego zakresu prac, z pierwszeństwem przed ich powierzeniem osobom trzecim, za cenę i na warunkach ustalonych przez Strony. W takim przypadku Strona, która przejmuje do wykonania określony zakres, jest zobowiązana do samodzielnego zawierania wszelkich niezbędnych umów z osobami trzecimi na potrzeby ich wykonania na zasadzie podwykonawstwa, a druga Strona nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania w tym zakresie. W takich sytuacjach Strony występują jako podwykonawcy i wystawiają faktury za świadczone usługi. W przypadku usług wskazanych w załączniku 14 do ustawy o VAT, faktury wystawiane są na zasadzie odwrotnego obciążenia. Spółka pragnie jednak wskazać, że tego typu transakcje i rozliczenia nie są przedmiotem wniosku o interpretację.

Co do zasady, koszty i wydatki związane bezpośrednio z realizacją Inwestycji, tj. koszty służące osiągnięciu efektu polegającego na prawidłowym i terminowym wykonaniu robót budowlanych, w miarę możliwości ponoszone są ze środków uzyskanych z realizacji przedmiotu umowy lub/i Środków Obrotowych.


Umowa Konsorcjum przewiduje, że każdy z Partnerów przenosi w okresach miesięcznych na Spółkę koszty poniesione bezpośrednio w związku z realizacją Inwestycji. Są to m. in.:


  • wartość towarów i usług obcych nabywanych od podmiotów trzecich,
  • koszty najmu i leasingu maszyn i pojazdów,
  • koszty zatrudnienia pracowników, w tym koszty składek na ubezpieczenia społeczne,
  • koszty podróży służbowych,
  • koszty zakupu paliw do maszyn i pojazdów,
  • koszty usług informatycznych i telefonicznych.


Należy zauważyć, że poniesione przez Partnerów koszty wynikają również z nabycia usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do Ustawy o VAT. Innymi słowy, Partnerzy nabywają od podmiotów trzecich również usługi wymienione w powyższym załączniku.

Wszelkie wydatki i koszty podlegają podziałowi w okresach miesięcznych między Stronami zgodnie z ich udziałem w Konsorcjum.

Obciążenie Lidera przez Partnerów, jak również Partnerów przez Lidera powyżej wskazanymi kosztami odbywa się poprzez wystawienie not księgowych (oba rodzaje dalej: „Noty księgowe”). Potwierdzają one podział kosztów nabycia (przez Lidera bądź Partnerów) konkretnych towarów lub usług.

Zgodnie z postanowieniami Umowy oraz pełnomocnictwami udzielanymi przez Partnerów, Spółka upoważniona jest do działania w imieniu i na rzecz całego Konsorcjum, a więc równocześnie Partnerów, jak i swoim własnym.

Zgodnie z Umową, po wystawieniu na rzecz Zamawiającego przez Spółkę faktury obejmującej wynagrodzenie należne Stronom z tytułu realizacji Inwestycji (szeroko rozumiane usługi budowlane, w tym m. in. usługi sklasyfikowane w grupach: grupa 42.1 PKWiU - roboty związane z budową dróg kołowych i szynowych; grupa 41.1 PKWiU - realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków), Partnerzy w tym samym dniu obciążają Spółkę Notami księgowymi obejmującymi należne im wynagrodzenie w wysokości odpowiadającej ich udziałowi w Konsorcjum. Przychody Partnerów kalkulowane są więc z faktur wystawianych wcześniej przez Spółkę na Zamawiającego.

Dodatkowo, Lider poza wynagrodzeniem otrzymanym od Zamawiającego, osiąga przychody z tzw. pozostałej sprzedaży. W tym przypadku po dokonaniu sprzedaży materiałów (np. pozostającego na budowie piasku) lub usług (np. wynajem kontenerów) do podmiotu trzeciego, osiągnięty przychód podlega rozliczeniu z Partnerami. Podział powyższych przychodów na Partnerów odbywa się w formie Not księgowych.


Podsumowując, Umowa Konsorcjum zakłada następujący model rozliczeń:


  • Lider oraz Partnerzy uczestniczą w przychodach i kosztach, zyskach i stratach, wpływach i wydatkach Konsorcjum w ustalonych proporcjach,
  • koszty związane bezpośrednio z realizacją Inwestycji, tj. koszty służące osiągnięciu efektu polegającego na prawidłowym i terminowym wykonaniu robót budowlanych, w tym koszty bezpośrednie i pośrednie, w miarę możliwości ponoszone są ze środków uzyskanych z realizacji przedmiotu Umowy lub/i Środków Obrotowych,
  • Lider Konsorcjum jest jedynym podmiotem wystawiającym faktury VAT na rzecz Zamawiającego, będącego inwestorem,
  • wszystkie koszty Partnerów, w tym koszty wynikające z zakupu towarów i usług od zewnętrznych dostawców, koszty wynagrodzeń oraz podróży służbowych pracowników, są przenoszone w całości na Lidera w okresach miesięcznych w formie Not księgowych,
  • również Lider, ponoszone koszty przenosi w okresach miesięcznych na Partnerów w przypadającym na nich udziale procentowym, dokumentując je odpowiednio Notami księgowymi,
  • po ukończeniu części lub całości prac w ramach Inwestycji, Lider wystawia fakturę VAT Zamawiającemu. Przychód z tego tytułu jest następnie dzielony pomiędzy Lidera a Partnerów, stosownie do wielkości udziałów Stron Konsorcjum w formie Not księgowych,
  • w kwestii pozostałych przychodów osiągniętych przez Lidera podlegają one rozliczeniu z Partnerami. Podział przychodu pomiędzy Partnerów odbywa się poprzez wystawienie Not księgowych.


Takie funkcjonowanie współpracy oparte jest na modelu konsorcjum finansowego, gdzie każdy z uczestników Wykonuje wspólne przedsięwzięcie bez wydzielania zakresu rzeczowego robót. Strony wykonują części składające się na całość przedsięwzięcia sukcesywnie, stosownie do potrzeb, angażując własne aktywa. Następnie dzielą otrzymane przychody i poniesione koszty stosownie do ustalonej partycypacji w Konsorcjum.

Z uwagi na występowanie powiązań pomiędzy B. Sp. z o.o. oraz B. S.A. podział udziałów został uregulowany odrębnie (wewnętrznie) między nimi. Na potrzeby realizacji Inwestycji, podmioty te zgodnie uznają, że wszelkie dokumenty rozliczeniowe będą wystawiane przez Lidera na B. Sp. z o.o. Ponadto Spółka będzie wystawiać odrębnie dokumenty rozliczeniowe na N. Sp. z o.o.

Jak zostało podkreślone wyżej, zainteresowane strony są podatnikami VAT, o których mowa w art. 15 ustawy o VAT, zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni, u których sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 tej ustawy.

Zamawiający, na rzecz którego Lider będzie świadczył usługi budowlane, występować będzie w charakterze Inwestora.


Lider wystawiać będzie fakturę sprzedażową na rzecz Inwestora w przedmiocie realizacji projektów budowlanych (szeroko rozumianych usług budowlanych, w tym m. in. usług sklasyfikowanych w grupach: grupa 42.1 PKWiU - roboty związane z budową dróg kołowych i szynowych; grupa 41.1 PKWiU - realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków). Zawarta Umowa Konsorcjum będzie dotyczyła wielu zamówień publicznych udzielanych w trybie przetargu, do których będzie przystępować Konsorcjum. Może być to, np. budowa dróg wraz z infrastrukturą towarzyszącą, przebudowa linii tramwajowej, budowa basenu czy innego obiektu kubaturowego itp. Lider nie będzie wystawiał faktur na poszczególne rodzaje czynności składające się na realizację Inwestycji, ale na konkretną Inwestycję. W związku z tym mogą to być:


  1. roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych (prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków) - PKWiU 41.00.30.0; m. in.:


    1. dokumentacja projektowa,
    2. konstrukcje żelbetonowe,
    3. zbrojenie, szalowanie, betonowanie, murowanie,
    4. roboty ziemne, wykopy wraz z odwodnieniem,
    5. konstrukcje betonowe podziemne, nadziemne,
    6. izolacje termiczne, tynki, malowanie,
    7. instalacje elektryczne, kanalizacyjne, wentylacyjne, wodociągowe, grzewcze,
    8. prace wykończeniowe.


  2. roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków niemieszkalnych (prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków) - PKWiU 41.00.40.0; m. in.:


    1. dokumentacja projektowa,
    2. konstrukcje żelbetonowe,
    3. zbrojenie, szalowanie, betonowanie, murowanie,
    4. roboty ziemne, wykopy wraz z odwodnieniem,
    5. konstrukcje betonowe podziemne, nadziemne,
    6. izolacje termiczne, tynki, malowanie,
    7. instalacje elektryczne, kanalizacyjne, wentylacyjne, wodociągowe, grzewcze,
    8. prace wykończeniowe.


  3. roboty ogólnobudowlane związane z budową autostrad, dróg, ulic i innych dróg dla pojazdów i pieszych oraz budową pasów startowych - PKWiU 42.11.20.0; m. in.


    1. dokumentacja projektowa,
    2. sieć wodociągowa i kanalizacja deszczowa,
    3. odwodnienia, podbudowy, nawierzchnie.
    4. roboty drogowe, stabilizacja gruntu, podbudowa z kruszywa, asfaltu,
    5. nawierzchnie z kostki brukowej,
    6. krawężniki, chodniki,
    7. ekrany akustyczne,
    8. mury oporowe,
    9. zieleń drogowa.


  4. roboty ogólnobudowlane związane z budową dróg szynowych i kolei podziemnej - PKWiU 42.12.20.0; m. in.


    1. dokumentacja projektowa,
    2. roboty torowo-drogowe, układanie torów,
    3. roboty ziemne,
    4. wiaty przystankowe,
    5. oznakowanie drogowe,
    6. perony przystankowe,
    7. odwodnienie torowiska,
    8. budowa rozjazdów
    9. oświetlenie uliczne.


  5. roboty ogólnobudowlane związane z budową mostów i tuneli - PKWiU 42.13.20.0


    1. dokumentacja projektowa,
    2. roboty ziemne, konstrukcje stalowe,
    3. odwodnienie terenu, dylatacje, izolacje,
    4. bariery ochronne,
    5. mury oporowe.


Spółka na zadane w wezwaniu pytanie w zakresie wskazania „klasyfikacji statystycznej dla prac budowlanych realizowanych przez Partnerów na rzecz Lidera wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r., gdyż podane klasyfikacje są zbyt ogólne?” stwierdziła, że odbiorcą prac realizowanych przez Partnerów jest Zamawiający, a nie Lider. Partnerzy razem z Liderem tworzą Konsorcjum i wspólnie wykonują prace na rzecz Zamawiającego. Partnerzy, w tym Lider, są członkami konsorcjum powołanego w celu realizacji określonej inwestycji i działającego na zlecenie Zamawiającego. Żaden z Partnerów konsorcjum nie działa na zlecenie Lidera konsorcjum, lecz w związku z zawartą umową przez wszystkich członków konsorcjum z Zamawiającym na rzecz Zamawiającego. Wskazując na Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS nr 1, poz. 1), na który powołuje się organ, podmiot sam klasyfikuje swoje produkty i usługi. Zważywszy na fakt, że to Spółka we wniosku zadaje pytanie czy w ogóle Partner świadczy na rzecz Lidera usługi, nie ma możliwości wskazania klasyfikacji, gdyż ta odnosi się właśnie do usług w rozumieniu ustawy o VAT.

Spółka na zadane w wezwaniu pytanie „czy fakturowane przez Lidera na rzecz Zamawiającego wykonane usługi dotyczyć będą tych samych usług budowlanych, które będą udokumentowane notami księgowymi wystawionymi przez Partnerów na rzecz Lidera – wskazać konkretne PKWiU?” wskazała, że notami księgowymi będą dokumentowane wzajemne obciążenia w związku z ponoszonymi kosztami oraz przychodami, w celu rozliczenia kosztów i przychodów zgodnie z udziałem stron w konsorcjum - nie jest możliwe więc wskazanie PKWiU dla takich obciążeń. Przepisy ustawy o VAT nie odnoszą się do „rozliczenia kosztów” czy „rozliczenia przychodów”, takie pojęcia nie funkcjonują na gruncie ustawy o VAT. Usługi nie mogą być dokumentowane notami, co wynika bezpośrednio z przepisów podatkowych. Tym samym pytanie jest bezzasadne, chyba, że w rozumieniu organu w opisanej sytuacji mamy do czynienia ze świadczeniem usług. Interpretacja stanu faktycznego jest jednak istotą złożonych pytań we wniosku, na które to Spółka oczekuje wiążącej odpowiedzi od organu.

W stanie faktycznym wniosku nie wskazano, aby Lider nabywał towary i usługi (na placu budowy) od innych podmiotów niż od podmiotów trzecich. Podobnie Partner nabywa towary i usługi od podmiotów trzecich. Natomiast Lider i Partner obciążają się wzajemnie kosztami tych towarów i usług. Zadane przez organ pytanie jest w istocie próbą przerzucenia odpowiedzi na zadane przez Spółkę pytanie na samą Spółkę, co jest zaprzeczeniem instytucji indywidualnej interpretacji.

Na zadane we wniosku pytanie „czy osiąganie przychodów wśród członków konsorcjum będzie wiązać się ze świadczeniem konkretnych czynności, tj. dostawą towarów lub świadczeniem usług między konsorcjantami, jeśli tak – jakich?” Spółka wskazała, że osiąganie przychodów przez Lidera i Partnera wiąże się ze świadczeniem usług na rzecz Zamawiającego. Poza tym Lider osiąga przychody z tytułu sprzedaży towarów/świadczenia usług na placu budowy na rzecz podmiotów trzecich. Również te przychody są dzielone na Partnerów na zasadach takich jak podział kosztów.

Poza tym pytanie organu w tym zakresie sprowadza się do istoty pytania Spółki określonego we wniosku, tzn. czy podział przychodu uzyskanego przez Lidera od Zamawiającego na Partnera jest czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT. W tym zakresie Spółka wyraziła swoje stanowisko i jego uzasadnienie we wniosku.

Spółka na pytanie zadane w wezwaniu „czy wynagrodzenie za funkcję Lidera konsorcjum będzie wiązać się ze świadczeniem usługi na rzecz Partnera – jakiej?” wskazała, że pytanie organu powiela pytanie Spółki określone we wniosku, tzn. czy wykonywanie czynności w ramach funkcji lidera Konsorcjum przez Spółkę, za które przysługuje jej wynagrodzenie, stanowi odpłatną usługę podlegającą opodatkowaniu VAT. W tym zakresie Spółka wyraziła swoje stanowisko i jego uzasadnienie we wniosku.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy wykonywanie czynności w ramach funkcji lidera Konsorcjum przez Spółkę, za które przysługuje jej wynagrodzenie, stanowi odpłatną usługę podlegającą opodatkowaniu VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy, wykonywanie czynności w ramach funkcji lidera Konsorcjum, za które przysługiwać jemu będzie wynagrodzenie, stanowić będzie odpłatną usługę podlegającą opodatkowaniu VAT.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy (Grupy Zainteresowanych).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Z charakteru VAT należy wywieść zasadę opodatkowania VAT działalności o charakterze gospodarczym, co potwierdza orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (por. wyroki TSUE: z dnia 11 lipca 1996 r. w sprawie C-306/94 Regie dauphinoise; z dnia 26 czerwca 2003 r. w sprawie C-305/01 MKG-Kraftfahrzeuge-Factoring; z dnia 26 czerwca 2007 r. w sprawie C-369/04 Hutchison 3G i in.).

W opisanym stanie faktycznym, Spółka otrzymuje rynkowe wynagrodzenie skalkulowane zgodnie z Umową Konsorcjum. W tych okolicznościach, wynagrodzenie otrzymywane przez nią powinno podlegać opodatkowaniu VAT wg stawki podstawowej i stanowić zapłatę za wykonane usługi, tj. koordynację robót w ramach Inwestycji. W przedmiotowej sprawie bezpośrednim świadczeniem wzajemnym, jakie otrzyma od kontrahenta będzie ww. wynagrodzenie.


Funkcja, jaką pełni lider Konsorcjum i obowiązki, jakie w związku z tym wykonuje potwierdzają, że niewątpliwie dokonuje on świadczenia, którego beneficjentem (faktycznym odbiorcą) są Partnerzy. Najistotniejszymi elementami determinującymi uznanie danej usługi za podlegającą opodatkowaniu VAT jest:


  • (ekwiwalentność) wzajemnych świadczeń stron, którą zazwyczaj w praktyce jest odpłatność;
  • skonkretyzowanie działań/świadczeń stanowiących korzyści dla drugiej strony.


W opisanym stanie faktycznym wszystkie ww. warunki są spełnione, bowiem występuje:


  • ekwiwalentność świadczeń, tj. wykonanie pewnych działań w zamian za wynagrodzenie, oraz
  • skonkretyzowane działania Spółki, jako lidera Konsorcjum, z tytułu których przysługuje jej wynagrodzenie.


Powyższe okoliczności potwierdzają więc, że działania Spółki, jako lidera Konsorcjum, stanowią odpłatną usługę, podlegającą opodatkowaniu VAT, stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Na takie rozumienie działań Spółki wskazuje również treść Umowy Konsorcjum.

Reasumując, Spółka stoi na stanowisku, że wykonywanie przez nią czynności w ramach funkcji lidera Konsorcjum, za co przysługiwać jej będzie wynagrodzenie, w opisanym powyżej stanie faktycznym, stanowi odpłatną usługę podlegającą opodatkowaniu VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści art. 7 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Towarami – w myśl art. 2 pkt 6 powołanej ustawy – są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Na podstawie art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do katalogu usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zatem aby uznać dane świadczenie usług za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.


Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz przywołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że skoro – jak wynika z treści wniosku – Spółka, jako lider konsorcjum, wykonuje na rzecz partnerów czynności (m. in. w zakresie ewidencji przychodów, kosztów, wpływów i wydatków, zapewnienia systemu ich autoryzacji, obsługi informatycznej, księgowej oraz bieżącej obsługi), za które otrzymuje wynagrodzenie, to należy uznać, że pomiędzy ww. podmiotami dochodzi do świadczeń wzajemnych. Zatem w tym przypadku ma miejsce świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, które z uwagi na odpłatny charakter podlegają – zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Zatem oceniając stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za prawidłowe.


Informuje się, że w kwestii braku opodatkowania wkładów pieniężnych na pokrycie środków obrotowych, rozliczeń kosztów i przychodów pomiędzy liderem a partnerami konsorcjum jak i pomiędzy liderem a zamawiającym, sposobu dokumentowania tych rozliczeń oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego przez partnerów z tytułu nabycia usług wykonywanych w ramach pełnienia funkcji lidera oraz z tytułu nabycia pozostałych towarów i usług wykorzystywanych w realizacji inwestycji wydano postanowienie nr 0115-KDIT1-2.4012.615.2018.2.RS.


Należy wskazać, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionych we stanów faktycznych, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostaną określone odmienne stany faktyczne, to interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekle prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj