Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.359.2017.1.AP
z 8 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 3 października 2017 r. (data wpływu 10 października 2017 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie formy opodatkowania dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej (pytanie Nr 1 oraz Nr 2) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2017 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowaną będącą stroną postępowania: Panią …., NIP ….,
  • Zainteresowanych niebędących stroną postępowania: Panią …., PESEL …., Pana …., PESEL …., Pana …., PESEL ….

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

  1. Wnioskodawczyni posiada miejsce zamieszkania na terytorium Polski i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych („podatek PIT”). Jest podatnikiem podatku od towarów i usług („podatek VAT”). Na dzień złożenia wniosku, Wnioskodawczyni pozostaje w związku małżeńskim, w małżeństwie Wnioskodawczyni obowiązuje ustrój małżeńskiej wspólności majątkowej.
  2. Obecnie (do dnia 31 grudnia 2017 r.włącznie) Wnioskodawczyni prowadzi gospodarstwo rolne („Gospodarstwo Rolne”) w czterech wolnostojących obiektach, w skład których wchodzą:
    1. Hala nr 1 („Hala 1”), położona na nieruchomościach - działki ewidencyjne nr 400/2 oraz nr 401/2;
    2. Hala nr 2 („Hala 2”), położona na nieruchomości - działki ewidencyjne nr 400/2 oraz nr 401/2;
    3. Hala nr 3 („Hala 3”), położona na nieruchomości - działki ewidencyjne nr 400/1 oraz nr 401/1 (łącznie: „Hale”) oraz
    4. budynek biurowy („Budynek Biurowy”), położony na nieruchomości - działka ewidencyjna nr 400/2.

Całość usytuowana jest na terenie wsi … (gmina …) w województwie …. Ww. hale mają zasadniczo zbliżoną powierzchnię. Nieruchomość - działki ewidencyjne, na których posadowione są Hala 1, Hala 2 i Budynek Biurowy (nr 400/2 i nr 401/2) wchodzące w skład Gospodarstwa Rolnego Wnioskodawczyni (a od 2018 r. będą używane dla potrzeb działalności Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego) należą do:

  1. udział ½ - Wnioskodawczyni oraz małżonka Wnioskodawczyni (….), na zasadach małżeńskiej wspólności majątkowej, oraz
  2. udział ½ - małżeństwa …. i …., którzy są rodzicami Wnioskodawczyni - na zasadach małżeńskiej wspólności majątkowej.

Nieruchomość - działki ewidencyjne, na których posadowiona jest Hala 3 (nr 400/1 oraz nr 401/1) należą do Wnioskodawczyni oraz małżonka Wnioskodawczyni, na zasadach małżeńskiej wspólności majątkowej. Dla działalności Wnioskodawczyni w Gospodarstwie Rolnym prowadzone są od początku 2016 r. księgi rachunkowe (pełna księgowość), zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości i ustawy o PIT. Od 2016 r., od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej (tj. dochodów z Gospodarstwa Rolnego), Wnioskodawczyni opłaca podatek PIT, wg stawki 19% (tzw. podatek liniowy). Przychody netto Wnioskodawczyni z Gospodarstwa Rolnego w 2017 r. przekroczą - w złotych polskich - próg 2 000 000 Euro. Wnioskodawczyni nie prowadzi w 2017 r. pozarolniczej działalności gospodarczej.

  1. Od dnia 1 stycznia 2018 r., Wnioskodawczyni zamierza prowadzić rodzinne gospodarstwo rolne („Rodzinne Gospodarstwo Rolne”) w rozumieniu art. 5 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 2052), („ustawa o kształtowaniu ustroju rolnego”) wraz z mężem i rodzicami. Łączna powierzchnia Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego nie jest i nie będzie większa niż 300 ha. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawczyni w Rodzinnym Gospodarstwie Rolnym będzie produkcja pieczarek. Działalność rolnicza prowadzona w Rodzinnym Gospodarstwie Rolnym przez Wnioskodawczynię - na gruncie podatku PIT - będzie klasyfikowana jako działy specjalne produkcji rolnej.
  2. W 2017 r. członkowie rodziny Wnioskodawczyni, z którymi Wnioskodawczyni od dnia 1 stycznia 2018 r. będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. małżonek Wnioskodawczyni oraz rodzice Wnioskodawczyni, nie prowadzili gospodarstwa rolnego ani rodzinnego gospodarstwa rolnego, ani pozarolniczej działalności gospodarczej, w związku z czym, przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy (tj. za 2017 r.) nie przekroczyły u żadnego z nich równowartości w walucie polskiej kwoty 2 000 000 Euro. Do dnia 31 grudnia 2017 r. włącznie, członkowie rodziny Wnioskodawczyni, z którymi Wnioskodawczyni od dnia 1 stycznia 2018 r. będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. małżonek Wnioskodawczyni oraz rodzice Wnioskodawczyni nie prowadzili i nie planują prowadzić ksiąg rachunkowych, a także nie będą prowadzić ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Członkowie rodziny Wnioskodawczyni, z którymi Wnioskodawczyni od dnia 1 stycznia 2018 r. będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. małżonek Wnioskodawczyni oraz rodzice Wnioskodawczyni w ramach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego w 2018 r. planują rozliczać podatek PIT od dochodów uzyskiwanych z działów specjalnych produkcji rolnej, na podstawie decyzji naczelnika właściwego urzędu skarbowego, na podstawie norm szacunkowych.
  3. d dnia 1 stycznia 2018 r., Rodzinne Gospodarstwo Rolne - poza Wnioskodawczynią - będą prowadzili członkowie rodziny Wnioskodawczyni, tj. małżonek Wnioskodawczyni oraz rodzice Wnioskodawczyni, współwłaściciele działek ewidencyjnych, na których posadowione są Hale oraz Budynek Biurowy. Łączna powierzchnia użytków rolnych w Rodzinnym Gospodarstwie Rolnym nie będzie większa niż 300 ha (wielkość Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego nie zmieni się). Wnioskodawczyni - podobnie jak każdy członek rodziny Wnioskodawczyni, z którym Wnioskodawczyni zamierza prowadzić Rodzinne Gospodarstwo Rolne - będzie uprawniony do równego udziału w zyskach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego (tj. każdy będzie uprawniony do ¼ udziału w zysku). Wnioskodawczyni szacuje, że w 2018 r. przychody netto ze sprzedaży Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego, w ramach działów specjalnych produkcji rolnej przypadające na Wnioskodawczynię, nie przekroczą równowartości w walucie polskiej 2 000 000 Euro. Wnioskodawczyni szacuje, że w 2018 r. przychody netto całego Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego mogą przekroczyć równowartość w walucie polskiej 2 000 000 Euro.
  4. Wnioskodawczyni jest podatnikiem czynnym podatku VAT. Od rozpoczęcia prowadzenia działalności w ramach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego członkowie rodziny Wnioskodawczyni, tj. małżonek Wnioskodawczyni oraz rodzice Wnioskodawczyni, nie zamierzają dokonywać zgłoszenia rejestracyjnego na podatek VAT, oraz wybiorą Wnioskodawczynię, jako podatnika podatku VAT. W związku z tym, podatnikiem podatku VAT będzie jedynie Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 15 ust. 4 w związku z art. 96 ust. 2 ustawy o VAT. Wnioskodawczyni wykonuje wyłączenie czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.
  5. Małżonek Wnioskodawczyni oraz rodzice są osobami zainteresowanymi w postępowaniu o wydanie interpretacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawczyni wskazujące, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, nie będzie Ona miała prawa w 2018 r. do opodatkowywania podatkiem PIT dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej z Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego, na podstawie norm szacunkowych, jeżeli przychody netto Wnioskodawczyni z Gospodarstwa Rolnego w 2017 r. przekroczą w złotych polskich próg 2 000 000 Euro, powinna natomiast rozliczać na zasadach 19% podatku liniowego podatku PIT – ¼ dochodu przypadającego na Wnioskodawczynię z prowadzonego wspólnie z członkami rodziny Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego?
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawczyni wskazujące, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, członkowie rodziny Wnioskodawczyni, z którymi Wnioskodawczyni od dnia 1 stycznia 2018 r. będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. małżonek Wnioskodawczyni oraz rodzice Wnioskodawczyni, będą mieli prawo do opodatkowywania podatkiem PIT dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego, na podstawie norm szacunkowych, ze względu na fakt, że w 2017 r. członkowie rodziny Wnioskodawczyni, z którymi Wnioskodawczyni od dnia 1 stycznia 2018 r. będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. małżonek Wnioskodawczyni oraz rodzice Wnioskodawczyni, nie prowadzili gospodarstwa rolnego ani rodzinnego gospodarstwa rolnego, ani pozarolniczej działalności gospodarczej, w związku z czym, przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy (2017 r.) nie przekroczyły u każdego z nich osobno równowartości w walucie polskiej progu 2 000 000 Euro, a próg 2 000 000 Euro powinien być liczony odrębnie dla Wnioskodawczyni oraz dla każdego z członków rodziny Wnioskodawczyni prowadzących od 2018 r. Rodzinne Gospodarstwo Rolne?
  3. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawczyni wskazujące, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Wnioskodawczyni będzie obowiązana w 2018 r. do prowadzenia ksiąg rachunkowych, zgodnie z ustawą o rachunkowości ze względu na fakt, że przychody netto Wnioskodawczyni ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy (tj. za 2017 r.) wyniosą co najmniej równowartość w walucie polskiej 2 000 000 Euro?
  4. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawczyni wskazujące, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, członkowie rodziny Wnioskodawczyni, z którymi Wnioskodawczyni od dnia 1 stycznia 2018 r. będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. małżonek Wnioskodawczyni oraz rodzice Wnioskodawczyni, nie będą obowiązani w 2018 r do prowadzenia ksiąg rachunkowych, zgodnie z ustawą o rachunkowości, ze względu na fakt, że w 2017 r. członkowie rodziny Wnioskodawczyni, z którymi Wnioskodawczyni od dnia 1 stycznia 2017 r. będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. małżonek Wnioskodawczyni oraz rodzice Wnioskodawczyni, nie prowadzili gospodarstwa rolnego ani rodzinnego gospodarstwa rolnego, ani pozarolniczej działalności gospodarczej, w związku z czym przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy (tj. za 2017 r.) nie przekroczyły u każdego z nich osobno równowartości w walucie polskiej progu 2 000 000 Euro, a próg 2 000 000 Euro powinien być liczony odrębnie dla Wnioskodawczyni oraz dla każdego z członków rodziny Wnioskodawczyni prowadzących Rodzinne Gospodarstwo Rolne?
  5. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawczyni wskazujące, że w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawczyni nie ma obowiązku dokonywać ponownej rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego z uwagi na to, że jest już zarejestrowana, jako podatnik VAT czynny oraz jako osoba określona w art. 15 ust. 4 i art. 96 ust 2 ustawy o VAT może występować jako podatnik podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego oraz nie jest objęta obowiązkiem dokonania korekty, o której mowa w art. 91 ustawy o VAT?

Przedmiotem niniejszej interpretacji są zagadnienia zawarte w pytaniu Nr 1 oraz Nr 2 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast w zakresie zagadnień zawartych w pytaniach Nr 3 oraz Nr 4 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz w zakresie zagadnienia zawartego w pytaniu Nr 5, dotyczącego podatku od towarów i usług, wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Zainteresowanych:

Ad. 1)

Prawidłowe jest stanowisko wskazujące, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, Wnioskodawczyni nie będzie miała prawa w 2018 r. do opodatkowywania podatkiem PIT dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej z Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego, na podstawie norm szacunkowych, jeżeli przychody netto Wnioskodawczyni z Gospodarstwa Rolnego w 2017 r. przekroczą w złotych polskich próg 2 000 000 Euro, powinna natomiast rozliczać na zasadach 19% podatku liniowego podatku PIT – ¼ dochodu przypadającego na Wnioskodawczynię z prowadzonego wspólnie z członkami rodziny Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego.

Do dnia 31 grudnia 2017 r. Wnioskodawczyni będzie prowadziła Gospodarstwo Rolne w rozumieniu art. 5 ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego. Łączna powierzchnia użytków rolnych w Gospodarstwie Rolnym nie jest większa niż 300 ha. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawczyni w Gospodarstwie Rolnym jest produkcja pieczarek. Działalność rolnicza realizowana w Gospodarstwie Rolnym przez Wnioskodawczynię – na gruncie podatku PIT - jest klasyfikowana jako działy specjalne produkcji rolnej.

Dla działalności Wnioskodawczyni prowadzone są od początku 2016 r. księgi rachunkowe (pełna księgowość), zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości i ustawy o PIT. W 2016 r. i w 2017 r., Wnioskodawczyni opłaca podatek PIT, wg stawki 19% (tzw. podatek liniowy).

Od dnia 1 stycznia 2018 r. Rodzinne Gospodarstwo Rolne poza Wnioskodawczynią będą prowadzili członkowie rodziny Wnioskodawczyni, tj. małżonek Wnioskodawczyni oraz rodzice Wnioskodawczyni, współwłaściciele działek ewidencyjnych, na których posadowione są Hale oraz Budynek Biurowy. Łączna powierzchnia użytków rolnych w Rodzinnym Gospodarstwie Rolnym nie będzie większa niż 300 ha (obszar Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego nie zmieni się).

Wnioskodawczyni - podobnie jak każdy członek rodziny Wnioskodawczyni, z którym Wnioskodawczyni zamierza prowadzić Rodzinne Gospodarstwo Rolne - będzie uprawniony do udziału w zyskach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego proporcjonalnie do liczby członków rodziny prowadzących Rodzinne Gospodarstwo Rolne. Wnioskodawczyni szacuje, że w 2018 r. przychody netto ze sprzedaży Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego, w ramach działów specjalnych produkcji rolnej, przypadające na Wnioskodawczynię, nie przekroczą równowartości w walucie polskiej 2 000 000 Euro. Wnioskodawczyni szacuje, że w 2018 r. przychody netto całego Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego mogą przekroczyć równowartość w walucie polskiej 2 000 000 Euro.

Zgodnie z art. 553 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r., poz. 459, z późn. zm.; dalej jako: „Kodeks Cywilny”), za „gospodarstwo rolne” uważa się grunty rolne wraz z gruntami leśnymi, budynkami lub ich częściami, urządzeniami i inwentarzem, jeżeli stanowią lub mogą stanowić zorganizowaną całość gospodarczą, oraz prawami związanymi z prowadzeniem gospodarstwa rolnego.

Zgodnie z art. 23 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483; dalej jako: „Konstytucja RP”), podstawą ustroju rolnego państwa jest gospodarstwo rodzinne.

Z kolei, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego, za „gospodarstwo rodzinne” uważa się gospodarstwo rolne: (i) prowadzone przez rolnika indywidualnego oraz (ii), w którym łączna zwierzchnia użytków rolnych jest nie większa niż 300 ha. Nie można zatem uznać, że gospodarstwo rodzinne jest spółką osobową, spółką cywilną albo wspólnym przedsięwzięciem lub jakąkolwiek inną formą prawną, ale stanowi osobną kategorię podmiotów uprawnionych do prowadzenia działalności rolniczej, zgodnie z Konstytucją RP oraz ustawą o kształtowaniu ustroju rolnego.

Wnioskodawczyni jest rolnikiem indywidualnym i prowadzi gospodarstwo rolne, w którym łączna powierzchnia użytków rolnych nie będzie większa niż 300 ha. W związku z tym, Gospodarstwo Rolne (Rodzinne Gospodarstwo Rolne) może zostać uznane za „gospodarstwo rodzinne” w rozumieniu ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego. Ustawa o kształtowaniu ustroju rolnego nie wyklucza, aby gospodarstwo rodzinne było prowadzone także przez członków rodziny rolnika indywidualnego (sam zresztą termin ustawowy gospodarstwo rodzinne sugeruje, że jest to gospodarstwo prowadzone przez rolnika indywidualnego wraz z jego rodziną).

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.; dalej jako: „ustawa o PIT”), przepisów ustawy o PIT nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Jednocześnie w art. 2 ust. 2 ustawy o PIT określono, że działalnością rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT, jest działalność polegająca między innymi na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych, sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo - fermowego oraz hodowla ryb. a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc - w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Jak stanowi art. 2 ust. 3 ustawy o PIT, działami specjalnymi produkcji rolnej są uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Przy czym, w myśl art. 2 ust. 3a ustawy o PIT, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy o PIT, zwanym „załącznikiem nr 2”.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT, działy specjalne produkcji rolnej są odrębnym źródłem przychodów.

Zgodnie z art. 15 ustawy o PIT, przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się według zasad określonych w art. 14 ustawy o PIT (a więc zasad właściwych dla pozarolniczej działalności gospodarczej). Przy czym, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o PIT, przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się według zasad określonych w art. 14 ustawy o PIT, jeżeli podatnik prowadzi księgi wykazujące te przychody. O zamiarze założenia ksiąg podatnik jest obowiązany zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego przed rozpoczęciem roku podatkowego albo przed rozpoczęciem prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli nastąpiło ono w ciągu roku, z zastrzeżeniem art. 15 ust. 2 ustawy o PIT. Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o PIT w przypadku, gdy obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych wynika z przepisów o rachunkowości, przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych według zasad określonych w art. 14 ustawy o PIT. W takim przypadku nie ma obowiązku zawiadamiania właściwego naczelnika urzędu skarbowego o założeniu ksiąg rachunkowych.

Zgodnie z art. 24 ust. 4 ustawy o PIT, dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, o których mowa w art. 15 ustawy o PIT, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2 do ustawy o PIT.

Zatem, w zależności od dokonanego przez podatnika wyboru, dochód z działów specjalnych produkcji rolnej może być ustalany na dwa sposoby:

  • metodą szacunkową: albo
  • w oparciu o prowadzone przez podatnika księgi (podatkową księgę przychodów i rozchodów lub księgi rachunkowe).

Ustalenie dochodu w drugi sposób jest uzależnione od prowadzenia ksiąg wykazujących przychody z tego tytułu.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2016 r., poz. 1047, z późn. zm.), przepisy ustawy o rachunkowości obowiązkowo stosuje się m.in. do osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 2 000 000 Euro. Rodzinne gospodarstwo rolne nie jest żadną ze spółek wymienionych w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości, zatem obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych może odnosić się tylko do osób fizycznych prowadzących rodzinne gospodarstwo rolne, a nie do samego rodzinnego gospodarstwa rolnego.

Zdaniem Wnioskodawczyni, art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości przewiduje zatem, że obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych może powstać w stosunku do poszczególnych osób fizycznych, które prowadzą Rodzinne Gospodarstwo Rolne, a nie w stosunku do samego Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego. Rodzinne Gospodarstwo Rolne w zakresie dochodów z działów specjalnych nie jest podatnikiem podatku PIT, ale podatnikami tego podatku są poszczególne osoby fizyczne, które prowadzą Rodzinne Gospodarstwo Rolne. Co za tym idzie, skoro w 2017 r. jedynie Wnioskodawczyni prowadziła Gospodarstwo Rolne i przychód z tytułu prowadzenia Gospodarstwa Rolnego przekroczy w 2017 r. równowartość w złotych polskich kwoty 2 000 000 Euro, jedynie Wnioskodawczyni będzie obowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2018 r. oraz w 2018 r. nie będzie miała prawa do opodatkowania podatkiem PIT dochodów z Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego na podstawie norm szacunkowych.

Ad. 2)

Prawidłowe jest stanowisko wskazujące, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, członkowie rodziny Wnioskodawczyni, z którymi Wnioskodawczyni od dnia 1 stycznia 2018 r. będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. małżonek Wnioskodawczyni oraz rodzice Wnioskodawczyni, będą mieli prawo do opodatkowywania podatkiem PIT dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego na podstawie norm szacunkowych ze względu na fakt, że w 2017 r. członkowie rodziny Wnioskodawczyni, z którymi Wnioskodawczyni od dnia 1 stycznia 2018 r. będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. małżonek Wnioskodawczyni oraz rodzice Wnioskodawczyni, nie prowadzili gospodarstwa rolnego ani rodzinnego gospodarstwa rolnego, ani pozarolniczej działalności gospodarczej, w związku z czym przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy (tj. za 2017 r.) nie przekroczyły u każdego z nich osobno równowartości w walucie polskiej progu 2 000 000 Euro, a próg 2 000 000 Euro powinien być liczony odrębnie dla Wnioskodawczyni oraz dla każdego z członków rodziny Wnioskodawczyni prowadzących od 2018 r. Rodzinne Gospodarstwo Rolne.

W 2017 r. Wnioskodawczyni prowadzi Gospodarstwo Rolne w rozumieniu art. 5 ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego. Łączna powierzchnia użytków rolnych w Gospodarstwie Rolnym nie jest większa niż 300 ha. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawczyni w Gospodarstwie Rolnym jest produkcja pieczarek. Działalność rolnicza realizowana w Gospodarstwie Rolnym przez Wnioskodawczynię - na gruncie podatku PIT - jest klasyfikowana jako działy specjalne produkcji rolnej.

Dla działalności Wnioskodawczyni prowadzone są od początku 2016 r. księgi rachunkowe (pełna księgowość), zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości i ustawy o PIT. W 2016 r. i w 2017 r. Wnioskodawczyni opłaca podatek PIT wg stawki 19% (tzw. podatek liniowy).

Od dnia 1 stycznia 2018 r. Rodzinne Gospodarstwo Rolne - poza Wnioskodawczynią - będą prowadzili członkowie rodziny Wnioskodawczyni, tj. małżonek Wnioskodawczyni oraz rodzice Wnioskodawczyni, współwłaściciele działek ewidencyjnych, na których posadowione są Hale oraz Budynek Biurowy. Łączna powierzchnia użytków rolnych w Rodzinnym Gospodarstwie Rolnym nie będzie większa niż 300 ha.

Jak zostało wskazane powyżej, dochody z działów specjalnych produkcji rolnej mogą więc być ustalane według zasad, jakie obowiązują przy ustalaniu przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej albo przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu (art. 24 ust. 4a ustawy o PIT). Ustalenie dochodu w pierwszy sposób jest uzależnione od prowadzenia ksiąg wykazujących przychody z tego tytułu.

Zgodnie z art. 24 ust. 4 ustawy o PIT, dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, o których mowa w art. 15 ustawy o PIT, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2 do ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości, przepisy ustawy o rachunkowości obowiązkowo stosuje się m.in. do osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 2 000 000 Euro. Rodzinne gospodarstwo rolne nie jest żadną ze spółek wymienionych w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości, zatem obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych może odnosić się tylko do osób fizycznych prowadzących rodzinne gospodarstwo rolne, a nie do samego rodzinnego gospodarstwa rolnego.

Zdaniem Zainteresowanych, art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości przewiduje zatem, że obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych może powstać w stosunku do poszczególnych osób fizycznych, które prowadzą Rodzinne Gospodarstwo Rolne, a nie w stosunku do samego Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego.

Rodzinne gospodarstwo rolne nie jest podatnikiem podatku PIT, ale podatnikami tego podatku są poszczególne osoby fizyczne, które prowadzą rodzinne gospodarstwo rolne. Co za tym idzie, skoro w 2017 r. jedynie Wnioskodawczyni prowadziła Gospodarstwo Rolne i przychód z tytułu prowadzenia Gospodarstwa Rolnego przekroczy w 2017 r. równowartość w złotych polskich kwoty 2 000 000 Euro, to jedynie Wnioskodawczyni będzie obowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2018 r. oraz nie będzie miała prawa do opodatkowania przychodów z Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego, na podstawie norm szacunkowych.

Z kolei, członkowie rodziny Wnioskodawczyni, z którymi Wnioskodawczyni od dnia 1 stycznia 2018 r. będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. małżonek Wnioskodawczyni oraz rodzice Wnioskodawczyni, będą mieli prawo do opodatkowywania dochodów z działów specjalnych Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego, na podstawie norm szacunkowych, ze względu na fakt, że w 2017 r. członkowie rodziny Wnioskodawczyni, z którymi Wnioskodawczyni od dnia 1 stycznia 2018 r. będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. małżonek Wnioskodawczyni oraz rodzice Wnioskodawczyni, nie prowadzili gospodarstwa rolnego ani rodzinnego gospodarstwa rolnego, ani pozarolniczej działalności gospodarczej, a próg 2 000 000 Euro powinien być liczony dla Wnioskodawczyni oraz każdego z członków rodziny Wnioskodawczyni prowadzących Rodzinne Gospodarstwo Rolne osobno.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Zainteresowanych.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Tak więc, jeżeli opis przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego nie będzie zgodny ze zdarzeniem, które wystąpi w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Zainteresowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 ustawy Ordynacja podatkowa) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj