Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.632.2017.1.DG
z 19 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2017 r. (data wpływu 21 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8% na sprzedaż w kraju cukierków karmelowych bez cukru (PKWiU 10.89.19.0) oraz opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia tych towarów – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8% na sprzedaż w kraju cukierków karmelowych bez cukru (PKWiU 10.89.19.0) oraz opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia tych Produktów.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Sp. z o.o. (dalej: Spółka) jest częścią grupy kapitałowej produkującej różnego rodzaju produkty słodkie, w tym czekoladowe. Produkty grupy są obecne w ponad 100 krajach świata. Spółka wprowadza na rynek polski cały szereg marek grupy (m.in. cukierki - różne rodzaje, lizaki, żelki, praliny, wafle). Spółka jest czynnym podatnikiem VAT.


Spółka w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej obecnie testuje sprzedaż na polskim rynku nowatorskiego produktu. Są to cukierki karmelowe (karmelki) nie zawierające cukru (dalej: Produkt lub Produkty).


W ramach wspomnianych testów Spółka obecnie prowadzi sprzedaż (dostawy krajowe) Produktu z zastosowaniem 23% stawki VAT. Spółka powzięła wątpliwości co do prawidłowości stosowanej stawki VAT. W celu wyjaśnienia tych wątpliwości Spółka zarówno opisuje poniżej charakter Produktu, jak i rezultaty kroków podjętych w celu wyjaśnienia prawidłowego sposobu klasyfikacji Produktu.

Przedmiotem zapytania Spółki jest możliwość zastosowania w przyszłości obniżonej stawki VAT dla dostaw krajowych i WNT tego Produktu.


Spółka chce wprowadzić do szerokiej sprzedaży trzy smaki Produktu: śmietankowy, śmietankowy o smaku cappuccino oraz śmietankowy o smaku czekoladowym.


Każdy z powyższych wariantów smakowych Produktu składa się z następujących substancji: substancji słodzącej izomalt (słodzik), masła z mleka, śmietanki z mleka, soli, aromatów, emulgatorów, substancji słodzących (acesulfam). W przypadku Produktu o smaku cappuccino dodatkowo w składzie znajdują się barwniki, a w przypadku Produktu o smaku czekoladowym w składzie są dodatkowo barwniki i wyciąg z kakao.


W skład żadnego z wariantów smakowych Produktu nie wchodzą napoje alkoholowe (zatem wyrób finalny takich alkoholi nie zawiera).


Wszystkie Produkty nie zawierają w składzie cukru w tradycyjnym znaczeniu (tj. glukozy, fruktozy, sacharozy), lecz inne substancje słodzące. Produkty te są z tego powodu odpowiednie dla diabetyków i osób, które poszukują zastępników dla zwykłych słodyczy (np. osoby na diecie, osób poszukujące produktów o obniżonej kaloryczności). Produkty nie będą w sklepach lokalizowane w tradycyjnych alejach/ na półkach ze słodyczami, a raczej na półkach ze zdrową żywnością (produktów, które mogą być przeznaczone dla diabetyków) czy w strefie produktów impulsowych.


Obecnie planowane jest wprowadzenie do sprzedaży detalicznej Produktów w torebkach plastykowych o gramaturze od 60 do 90 g albo w pudełkach o gramaturze 42 g.


Spółka jest polskim dystrybutorem tych Produktów, zaś Produkty są wytwarzane w Niemczech (producentem jest spółka z grupy). Spółka rozlicza nabycie tych produktów w Polsce na zasadzie WNT. Producent uzyskał dla tych Produktów klasyfikację celną wydaną przez Główny Urząd Ceł w Hanowerze (potwierdzającą przynależność Produktu do kodu CN 2106 90 98 - „Przetwór spożywczy, gdzie indziej niewymieniony ani niewłączony”).

Spółka, pragnąc potwierdzić klasyfikację tych Produktów właściwą z punktu widzenia PKWiU stosowanego w Polsce złożyła 23 sierpnia 2017 r. wniosek do Urzędu Statystycznego w Łodzi o wydanie opinii klasyfikacyjnej dotyczącej Produktu. Do wniosku załączono szczegółowy skład Produktów, opis wyglądu Produktów, zdjęcia przykładowych opakowań. W odpowiedzi na wniosek Spółki, 10 października 2017 r. Urząd Statystyczny w Łodzi wydał opinię dotyczącą klasyfikacji Produktów. Urząd Statystyczny zaklasyfikował wszystkie trzy warianty smakowe Produktu do kodu PKWiU (2008) 10.89.19.0, tj. „Pozostałe różne artykuły spożywcze gdzie indziej niesklasyfikowane”. Z kolei prawidłowym kodem z punktu widzenia PKWiU (2015) dla wszystkich wariantów Produktu jest, zgodnie z opinią Urzędu Statystycznego w Łodzi PKWiU 10.89.19.0 „Różne artykuły spożywcze (włączając karmel, ekstrakt słodowy) gdzie indziej niesklasyfikowane". Klasyfikacja ta jest zbieżna z klasyfikacją uzyskaną przez producenta w Niemczech (kod PKWiU 10.89.19.0. jest odpowiednikiem w Nomenklaturze Scalonej kodu CN 2106 90 98).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy w związku z powyższym Spółka przy dostawach krajowych Produktu powinna w przyszłości stosować stawkę VAT obniżoną (8% VAT)?
  2. Czy w związku z powyższym Spółka przy rozliczeniu WNT Produktu w Polsce powinna w przyszłości stosować stawkę VAT obniżoną (8% VAT)?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad 1.

W myśl art. 41 ust. 1 (w powiązaniu z art. 146a pkt 1) ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), stawka podatku VAT wynosi zasadniczo 23%, przy czym zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT (powiązaniu z art. 146a pkt 2), dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 ustawy o VAT do ustawy, stawka podatku wynosi 8%. Ustawodawca objął zakresem obniżonych stawek VAT m.in. dostawę określonych artykułów spożywczych, precyzując zakres stosowania preferencyjnych stawek poprzez odwołanie do PKWiU (2008).

Zgodnie z art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Od 1 stycznia 2011 r. dla celów VAT zastosowanie znajduje Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług z 2008 r. wprowadzona Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. z 26 listopada 2008 r.).

Na moment złożenia wniosku w sprawie wydania interpretacji indywidualnej, Spółce znany jest projektowany stan prawny (projekt rozporządzenia Rady Ministrów z 24 sierpnia 2017 r., dotyczący zmiany rozporządzenia w sprawie PKWiU), zgodnie z którym PKWiU z 2008 r. ma być również stosowane do celów ustawy o VAT do 31 grudnia 2018 r. Spółka zakłada, że Rozporządzenie to wejdzie w życie do końca 2017 r., jak również, że wydawana na wniosek Spółki interpretacja indywidualna będzie wydawana po 1 stycznia 2018 r., kiedy to Rozporządzenie to będzie elementem obowiązującego stanu prawnego. Mówiąc inaczej, Spółka zakłada w zakresie stanu prawnego po 1 stycznia 2018 r., że nadal właściwe będzie stosowanie do celów klasyfikowania towarów na gruncie ustawy o VAT Rozporządzenia PKWiU z 2008 r.

Opodatkowaniu 8% VAT podlegają towary, które sklasyfikowane zostały do kodu ex PKWiU 10.89.19.0 z 2008 r. (poz. 48 zał. 3 do ustawy o VAT), aczkolwiek z wyłączeniem ekstraktów słodowych i produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2% (zastosowano bowiem kwantyfikator ex PKWiU, co oznacza, że stawką 8% VAT objęta jest jedynie precyzyjnie wskazana w ustawie o VAT część wyrobów klasyfikowanych w ramach PKWiU 10.89.19.0.).

Przy zaliczaniu produktów do określonego grupowania PKWiU należy posługiwać się: zasadami metodycznymi PKWiU, nazwami grupowań końcowych PKWiU, wyjaśnieniami i wskazówkami zawartymi w osobnych wydawnictwach: „Wyjaśnienia do Taryfy Celnej” wydanymi rozporządzeniem Ministra Finansów oraz „Noty wyjaśniające do Nomenklatury Scalonej Wspólnot Europejskich” publikowanymi w Dzienniku Urzędowym UE seria C, ogólnymi regułami interpretacji Nomenklatury Scalonej (CN) - przy czym wszystkie wymienione wyżej elementy mają dla ustalenia zakresu rzeczowego grupować PKWiU jednakową moc stanowiącą.


Spółka uzyskała opinię klasyfikacyjną wydaną przez Urząd Statystyczny w Łodzi, z której wynika, że Produkt we wszystkich wariantach smakowych powinien zostać sklasyfikowany w kodzie PKWiU (2008) 10.89.19.0.


Zatem na podstawie art. 41 ustawy o VAT dla kategorii produktów, wymienionych w treści zał. nr 3 do ustawy o VAT, zastosowanie znajduje obniżona 8% stawka VAT. Zgodnie z poz. 48 załącznika opodatkowaniu tą stawką podlegają towary mieszczące się w grupowaniu ex PKWiU 2008 10.89.19.0. Klasyfikacja sprzedawanego przez Spółkę Produktu (we wszystkich wariantach smakowych) mieści się we wskazanym w ustawie o VAT zakresie ex PKWIU 10.98.19.0, co w konsekwencji wskazuje na prawidłowość opodatkowania sprzedaży Produktów obniżoną 8% stawką VAT.

Taki sposób podejścia do określania właściwych stawek VAT dla sprzedaży towarów potwierdzają liczne interpretacje indywidualne wydawane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, m.in. jedna z ostatnich interpretacji wydana 29 września 2017 r. o sygnaturze 0112-KDIL1-2.4012.298.2017.1.MR.


Ad 2

WNT, które podlega opodatkowaniu w Polsce, oznacza nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium Polski z innego państwa członkowskiego przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Takich nabyć Produktów z Niemiec dokonuje Spółka.

Przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów podstawą opodatkowania jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić. Podstawa opodatkowania obejmuje również: podatki, cła, opłaty i inne należności płacone w związku z nabyciem towarów, oraz wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Do opodatkowania tej podstawy opodatkowania stosuje się tę samą stawkę, która stosowana jest do dostaw towarów w kraju.


Ponieważ do dostaw towarów w kraju, zdaniem Spółki, należy stosować stawkę VAT obniżoną, co wynika zarówno z klasyfikacji CN, jak i PKWiU produktu, do rozliczania WNT również zastosowanie znajdzie stawka VAT obniżona (obecnie 8% VAT).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla danej czynności istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację organ oparł się na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.


Zauważyć należy, że stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W związku z tym, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania czynności, a dla prawidłowego ich opodatkowania niezbędne jest ich zaklasyfikowanie do właściwego grupowania statystycznego, obowiązek ten spoczywa na Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji towarów dokonanej przez Wnioskodawcę w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawca poprawnie zakwalifikował towary będące przedmiotem wniosku do odpowiedniego grupowania PKWiU. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów

Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych od podatku. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, od dnia 1 stycznia 2011 r. wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.), która dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług na mocy § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676 z późn. zm.) obowiązuje do dnia 31 grudnia 2018 r.


Jednocześnie, jak wyżej wskazano, to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.


Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.


Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku albo zwolnienie od podatku.


I tak, w świetle art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy stanowiącym „Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 8%” pod pozycją 48 wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.89.19.0 „Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem ekstraktów słodowych i produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%”.

Jednocześnie w objaśnieniach do ww. załącznika wskazano, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik. Oznacza to, że jeżeli dany towar (lub usługa) wymieniony w załączniku nr 3, na podstawie innych regulacji podlega opodatkowaniu niższą stawką podatku VAT lub zwolnieniu – zastosowanie ma ta niższa stawka podatku lub zwolnienie od podatku.


Należy również zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy – przez PKWiU ex – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.


Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru”.

Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka podatku dotyczy wyłącznie danego towaru z danego grupowania.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i zamierza w ramach prowadzonej działalności dystrybuować na terytorium kraju wyprodukowane w Niemczech cukierki karmelowe (karmelki) nie zawierające cukru. Obecnie Spółka prowadzi sprzedaż testową (dostawy krajowe) Produktu z zastosowaniem 23% stawki VAT.


Spółka chce wprowadzić do szerokiej sprzedaży trzy smaki Produktu: śmietankowy, śmietankowy o smaku cappuccino oraz śmietankowy o smaku czekoladowym.


Każdy z powyższych wariantów smakowych Produktu składa się z następujących substancji: substancji słodzącej izomalt (słodzik), masła z mleka, śmietanki z mleka, soli, aromatów, emulgatorów, substancji słodzących (acesulfam). W przypadku Produktu o smaku cappuccino dodatkowo w składzie znajdują się barwniki, a w przypadku Produktu o smaku czekoladowym w składzie są dodatkowo barwniki i wyciąg z kakao. W skład żadnego z Produktów nie wchodzi alkohol. Wszystkie Produkty nie zawierają w składzie cukru (tj. glukozy, fruktozy, sacharozy), lecz inne substancje słodzące. Produkty mogą być przeznaczone dla diabetyków.

Na wniosek Spółki dnia 10 października 2017 r. Urząd Statystyczny w Łodzi wydał opinię dotyczącą klasyfikacji Produktów i zaklasyfikował wszystkie trzy warianty smakowe Produktu do kodu PKWiU (2008) 10.89.19.0, tj. „Pozostałe różne artykuły spożywcze gdzie indziej niesklasyfikowane”. Z kolei prawidłowym kodem z punktu widzenia PKWiU (2015) dla wszystkich wariantów Produktu jest, zgodnie z opinią Urzędu Statystycznego w Łodzi PKWiU 10.89.19.0 „Różne artykuły spożywcze (włączając karmel, ekstrakt słodowy) gdzie indziej niesklasyfikowane”.


Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest zastosowanie obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8% do sprzedaży ww. Produktu w trzech wariantach smakowych sklasyfikowanego w PKWiU 2008 do kodu 10.89.19.0, tj. „Pozostałe różne artykuły spożywcze gdzie indziej niesklasyfikowane”.


Jak wynika z przedstawionego opisu produktów – cukierków w trzech wariantach smakowych - produkty te nie są ekstraktami słodowymi. Ponadto w ich składzie nie znajduje się alkohol.


Zatem w rozpatrywanej sprawie należy stwierdzić, że dostawa towaru w postaci cukierków w trzech wariantach smakowych: śmietankowy, o smaku cappuccino oraz czekoladowy (sklasyfikowanych przez Wnioskodawcę pod symbolem PKWiU 10.89.19.0, nie zawierających alkoholu o zawartości powyżej 1,2% i jednocześnie nie stanowiących ekstraktu słodowego, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z art. 146a pkt 2 i poz. 48 załącznika nr 3 do ustawy, podlega opodatkowaniu przewidzianą w tym przepisie stawką podatku w wysokości 8%.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem nr 1 należy uznać za prawidłowe.


Ad 2

Spółka ma także wątpliwości, czy przy rozliczeniu wewnątrzwspólnotowego nabycia Produktu w Polsce powinna w przyszłości stosować stawkę VAT obniżoną (8% VAT).


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy – przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.


Jak wynika z ust. 2 cyt. artykułu przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

  1. nabywcą towarów jest:
    1. podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,
    2. osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a
    - z zastrzeżeniem art. 10;
  2. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

Zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu.


W transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów opodatkowaniu podlega czynność nabycia towarów. Podatek należny rozliczany jest przez nabywcę towaru w państwie, do którego następuje dostawa towarów. Transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów towarzyszy zawsze lustrzana czynność, wykonywana przez drugą stronę transakcji, tj. dostawa towarów (co do zasady mająca charakter dostawy wewnątrzwspólnotowej).

Zasady opodatkowania transakcji wewnątrzwspólnotowych, tj. nabycie według stawki właściwej dla danego towaru, zaś dostawa, co do zasady, wedle stawki 0% (zwolnienie z prawem do odliczenia), powodują, że podatek z tytułu danej czynności faktycznej (którą jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami, u jednego kontrahenta stanowiące wewnątrzwspólnotowe nabycie, u drugiego zaś odpowiednio wewnątrzwspólnotową dostawę) jest faktycznie rozliczany przez nabywcę w państwie, do którego towary zostały ostatecznie przemieszczone.

Zatem Wnioskodawca dokonując wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów musi z tego tytułu rozliczyć podatek VAT w Polsce – ma on obowiązek dokonania samoobliczenia podatku należnego z tego tytułu, czyli opodatkować nabyte wewnątrzwspólnotowo towary według stawki właściwej dla tych towarów na terytorium kraju.

Ja wyżej wskazał tut. Organ do dostawy na terytorium kraju opisanych we wniosku cukierków w trzech wariantach smakowych Spółka może stosować stawkę podatku VAT w wysokości 8%. Zatem także wewnątrzwspólnotowe nabycie tych towarów będzie podlegało tożsamą stawką, czyli Wnioskodawca dokonując wewnątrzwspólnotowego nabycia ww. Produktów będzie zobowiązany rozliczyć z tego tytułu podatek należny stosując stawkę podatku VAT w wysokości 8%.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie jest prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj