Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.638.2017.2.PG
z 5 lutego 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2017 r. (data wpływu 29 listopada 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 stycznia 2018 r. (data wpływu 29 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 stycznia 2018 r. (data wpływu 29 stycznia 2018 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Głównym profilem działalności Spółki jest wykonawstwo, prowadzenie remontów oraz montaż aparatury przemysłowej, rurociągów i konstrukcji spawanej. Głównymi odbiorcami usług Spółki są podmioty branży chemicznej, petrochemicznej, koksowniczej oraz przemysłu górniczego.

Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej występuje niekiedy w roli podwykonawcy podmiotu będącego głównym wykonawcą, świadczącego usługi budowlane ujęte w Załączniku nr 14 do ustawy o podatku VAT.

Współpraca we wspomnianym powyżej zakresie dotyczy wynajmu różnorakiego sprzętu z operatorem (np. wózki dźwigowe, wózki widłowe). W celu określenia przeznaczenia ww. usług, tj. w celu ustalenia, czy ww. usługi wynajmu sprzętu z operatorem będą wykorzystywane na potrzeby świadczenia przez generalnego wykonawcę usług wymienionych w Załączniku nr 14 do ustawy o podatku VAT, Spółka pozyskuje od generalnego wykonawcy stosowne oświadczenie. W przypadku otrzymania takiego oświadczenia, generalny wykonawca oświadcza wobec Wnioskodawcy, że przedmiotowe usługi (tutaj wynajem sprzętu z operatorem) są nabywane na potrzeby świadczenia przez głównego wykonawcę usług o charakterze budowlanym wymienionym w Załączniku nr 14.

Obecnie Wnioskodawca dokonuje opodatkowania ww. usług wynajmu sprzętu z operatorem wg podstawowej stawki podatku VAT. Wnioskodawca zainteresowany jest uzyskaniem potwierdzenia, że zasadne jest zastosowanie rozliczenia ww. usług na zasadzie odwrotnego obciążenia (tzw. reverse charge).

Przedmiotowe usługi w ocenie Wnioskodawcy (wynajmu sprzętu wraz z operatorem na potrzeby świadczenia przez generalnego wykonawcę usług budowlanych) powinny mieścić się w grupowaniu statystycznym „Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych” (PKWiU 43.99.90.0)”, niemniej Wnioskodawca nie posiada w tym zakresie stosownej informacji statystycznej.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wyjaśnił, że jest podatnikiem podatku VAT, natomiast realizowana sprzedaż przez Spółkę nie jest zwolniona na podstawie art. 113 ust. 1 bądź 9 ustawy o podatku VAT. Kontrahenci Wnioskodawcy są podatnikami w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku VAT, zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, zleceniobiorca przedmiotowych usług pełni rolę generalnego wykonawcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest rozliczenie opisanych usług wynajmu sprzętu z operatorem świadczonych na potrzeby usług generalnego wykonawcy przy zastosowaniu stawki NP (tj. na zasadzie odwrotnego obciążenia)?

Zdaniem Wnioskodawcy, zasadne jest rozliczenie dla celów podatku VAT przedmiotowych usług wynajmu sprzętu z operatorem na potrzeby świadczenia przez generalnego wykonawcę usług z Załącznika nr 14 do ustawy o podatku VAT na zasadach odwrotnego obciążenia, tj. według stawki NP.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Dla celów potwierdzenia stanowiska Spółki, kluczowe jest udzielenie odpowiedzi na pytanie Wnioskodawcy, jakie PKWiU na gruncie przepisów statystycznych jest właściwe dla przedmiotowych usług wynajmu sprzętu (wózków dźwigowych, wózków widłowych) wykorzystywanych na potrzeby usług realizowanych przez Wnioskodawcę mieszczących się w Załączniku nr 14 do ustawy o podatku od towarów i usług, tzn. czy przedmiotowa usługa świadczona przez Wnioskodawcę mieści się w PKWiU wymienionym w Załączniku nr 14 do ustawy o podatku VAT, tj. w pozycji 48. „Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych” (PKWiU 43.99.90.0).

Zgodnie z objaśnieniami w PKWiU w Sekcji F „Obiekty budowlane i roboty budowlane” wynajem sprzętu z operatorem należy klasyfikować w zakresie niniejszego działu w odpowiednich grupowaniach obejmujących roboty budowlane wykonywane z jego użyciem”. W oparciu o przepisy statystyczne, roboty budowlane należy rozumieć m.in. jako:

  • roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, które polegają na budowie (tzn. wznoszeniu obiektu budowlanego w określonym miejscu, odbudowie, rozbudowie i nadbudowie obiektu budowlanego), prace polegające na przebudowie, remoncie, rozbiórce lub montażu obiektu budowlanego, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym.

Mając na uwadze brzmienie wyjaśnień do przepisów statystycznych, kluczowe jest zatem ustalenie, czy dany sprzęt – wynajmowany wraz z operatorem – jest wykorzystywany do realizacji robót budowlanych w rozumieniu Załącznika nr 14.

Podobny sposób wykładni prezentuje również Ministerstwo Finansów. Zgodnie z wykładnią zawartą na str. 5 Objaśnień podatkowych z dnia 17 marca 2017 r. „STOSOWANIE MECHANIZMU ODWRÓCONEGO OBCIĄŻENIA W TRANSAKCJACH DOTYCZĄCYCH ŚWIADCZENIA USŁUG BUDOWLANYCH” w ramach usług z Załącznika nr 14 mieszczą się usługi w zakresie wynajmu określonego sprzętu wraz z operatorem (w broszurze MF mowa jest np. o spychaczu biorącym udział przy budowie torów do miejsca budowy).

W broszurze tej wskazano, że usługi o takim charakterze (usługi podobne do opisanych w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym) mieszczą się w PKWiU wskazanym przez Spółkę, tj. PKWiU 43.99.90.0. Jak czytamy w broszurze: „Zgodnie z objaśnieniami w PKWiU w Sekcji F »Obiekty budowlane i roboty budowlane« wynajem sprzętu z operatorem należy klasyfikować w zakresie tego działu w odpowiednich grupowaniach obejmujących roboty budowlane wykonywane z jego użyciem. Wynajem spychacza z obsługą mieści się w załączniku nr 14 pod pozycją 48: »Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych« (PKWiU 43.99.90.0), usługa ta będzie podlegała rygorom rozliczenia podatku VAT w ramach odwróconego obciążenia”.

Podobne podejście zostało zaprezentowane również w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Ministerstwo Finansów. Zgodnie z interpretacją MF nr 0461 ITPP3.4512.68.2017.2 związek z pracami budowlanymi wykazuje wynajem żurawi wieżowych i samochodowych (wykorzystywanych do prac budowlanych), przez co należy je klasyfikować jako usługi z Załącznika nr 14 do ustawy o podatku VAT; na marginesie należy wskazać, że już związek z pracami budowlanym w ocenie MF okazał się być zbyt odległy w przypadku wynajmu pojazdów do przewożenia części żurawi czy też usługi konserwacji i naprawy ww. żurawi (więc nie należy jej klasyfikować jako usługi z Załącznika nr 14).

W ocenie Spółki, mając na uwadze treść oświadczenia głównego wykonawcy, w którym wykonawca stwierdza, że przedmiotowe usługi (wynajmu sprzętu z operatorem) generalny wykonawca nabywa na potrzeby realizacji przez niego usług budowlanych z Załącznika nr 14 do ustawy o podatku VAT, Wnioskodawca ma podstawę do przyjęcia, że sprzęt będzie wykorzystywany na potrzeby usług budowlanych, w efekcie, że on sam również świadczy usługę z Załącznika nr 14 (PKWiU 43.99.90.0).

Podsumowując, zatem, jeśli – według oświadczenia uzyskanego od generalnego wykonawcy – sprzęt jest najmowany na potrzeby realizacji przez generalnego wykonawcę usług budowlanych (wg oświadczenia wykonanie robót budowlanych przez generalnego wykonawcę wymaga użycia ww. sprzętu), Wnioskodawca ma podstawę do przyjęcia, że występuje bezpośredni związek świadczonych usług z realizacją prac budowlanych, w efekcie – zasadne jest uznanie, że świadczona przez Wykonawcę przedmiotowa usługa ma charakter usługi z Załącznika nr 14 do ustawy o podatku VAT. W wyniku powyższego, Wnioskodawca powinien dokumentować realizowane usługi poprzez faktury ze stawką NP (tj. przy zastosowaniu tzw. odwrotnego obciążenia).

W związku z powyższym, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie zaprezentowanego wyżej stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla danej czynności, której miejsce świadczenia lub dostawy znajduje się na terytorium kraju, istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym, wydając przedmiotową interpretację organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – dalej: „PKWiU”, zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczeniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

Tutejszy organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionej we wniosku czynności) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Według art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych – art. 15 ust. 2 ustawy.

Wskazać także należy, że stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Jednakże zgodnie z art. 17 ust. 1h ustawy, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Stosownie do art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Ww. załącznik nr 14 do ustawy, zawiera (w poz. 2-48) zamkniętą listę usług budowlanych identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), podlegających mechanizmowi odwróconego obciążenia w przypadku świadczenia tych usług przez podwykonawców.

Zatem powyższy przepis art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa budowlana wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy w poz. 2-48, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Przy czym – zgodnie z art. 17 ust. 1h ustawy – mechanizm ten ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Oznacza to, że główny wykonawca – nabywca usług budowlanych wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, świadczonych przez podwykonawcę, staje się odpowiedzialny za rozliczenia podatku VAT od tych usług. Z kolei, świadczenie ww. usług budowlanych przez wykonawcę (głównego wykonawcę) na rzecz inwestora jest opodatkowane według zasad ogólnych, tj. podatek od towarów i usług rozliczany jest przez głównego wykonawcę, natomiast inwestor otrzymuje fakturę na kwotę należności za wykonane świadczenie zawierającą podatek VAT.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia „podwykonawcy”, zatem dla prawidłowego rozumienia tego terminu należy posłużyć się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego: „podwykonawca – to firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy” (http://sjp.pwn.pl/sjp/podwykonawca; 2503008).

Zatem, mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie przy rozliczaniu podatku z tytułu świadczenia usług budowlanych wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy (poz. 2-48), objętych wskazanymi w tym załączniku symbolami PKWiU, przez podwykonawcę.

Podwykonawcą będzie zatem podmiot, który nie jest generalnym wykonawcą ale w ramach danej inwestycji budowlanej z nim współpracuje podejmując się realizacji zleconych mu przez wykonawcę usług budowlanych. Natomiast na generalnym wykonawcy spoczywa odpowiedzialność wobec inwestora za kompleksowe wywiązanie się z warunków umowy obejmującej roboty budowlane.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że głównym profilem działalności Wnioskodawcy (Spółki) jest wykonawstwo, prowadzenie remontów oraz montaż aparatury przemysłowej, rurociągów i konstrukcji spawanej. Głównymi odbiorcami usług Spółki są podmioty branży chemicznej, petrochemicznej, koksowniczej oraz przemysłu górniczego. Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej występuje niekiedy w roli podwykonawcy podmiotu będącego głównym wykonawcą, świadczącego usługi budowlane ujęte w Załączniku nr 14 do ustawy. Współpraca we wspomnianym powyżej zakresie dotyczy wynajmu różnorakiego sprzętu z operatorem (np. wózki dźwigowe, wózki widłowe). W celu określenia przeznaczenia ww. usług, tj. w celu ustalenia, czy ww. usługi wynajmu sprzętu z operatorem będą wykorzystywane na potrzeby świadczenia przez generalnego wykonawcę usług wymienionych w Załączniku nr 14 do ustawy, Spółka pozyskuje od generalnego wykonawcy stosowne oświadczenie. W przypadku otrzymania takiego oświadczenia, generalny wykonawca oświadcza wobec Wnioskodawcy, że przedmiotowe usługi (tutaj wynajem sprzętu z operatorem) są nabywane na potrzeby świadczenia przez głównego wykonawcę usług o charakterze budowlanym wymienionym w Załączniku nr 14. Przedmiotowe usługi w ocenie Wnioskodawcy (wynajmu sprzętu wraz z operatorem na potrzeby świadczenia przez generalnego wykonawcę usług budowlanych) powinny mieścić się w grupowaniu statystycznym „Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych” (PKWiU 43.99.90.0)”, niemniej Wnioskodawca nie posiada w tym zakresie stosownej informacji statystycznej.

Dodatkowo Wnioskodawca wyjaśnił, że jest podatnikiem podatku VAT oraz realizowana przez niego sprzedaż nie jest zwolniona na podstawie art. 113 ust. 1 bądź 9 ustawy. Kontrahenci Wnioskodawcy są podatnikami w rozumieniu art. 15 ustawy, zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni. Zleceniobiorca przedmiotowych usług pełni rolę generalnego wykonawcy.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości dotyczące zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia przy rozliczaniu opisanych we wniosku usług wynajmu sprzętu z operatorem świadczonych na potrzeby usług generalnego wykonawcy.

W celu rozwiania powyższych wątpliwości, w pierwszej kolejności należy wskazać, że aby rozliczenie podatku wystąpiło na zasadzie mechanizmu odwrotnego obciążenia, muszą zostać spełnione następujące warunki:

  • usługodawca i usługobiorca są podatnikami VAT czynnymi,
  • usługodawca jest podwykonawcą usługobiorcy,
  • świadczenie dotyczy usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy (poz. 2-48), objętych wskazanymi symbolami PKWiU.

Jak wynika z opisu sprawy i jego uzupełnienia Wnioskodawca występuje w roli podwykonawcy podmiotu będącego głównym wykonawcą, świadczącego usługi budowlane ujęte w załączniku nr 14 do ustawy. Współpraca w przedmiotowym zakresie dotyczy wynajmu różnorakiego sprzętu z operatorem (np. wózki dźwigowe, wózki widłowe). Według Wnioskodawcy przedmiotowe usługi (wynajmu sprzętu wraz z operatorem na potrzeby świadczenie przez generalnego wykonawcę usług budowlanych) powinny mieścić się w grupowaniu statystycznym PKWiU 43.99.90.0 „Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych”. Ponadto – jak poinformował Wnioskodawca – jest on podatnikiem podatku VAT (realizowana przez niego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku VAT) oraz jego kontrahenci są podatnikami w rozumieniu art. 15 ustawy, zarejestrowany jako podatnicy VAT czynni.

Biorąc pod uwagę powyższe informacje oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz generalnego wykonawcy usługi wynajmu sprzętu wraz z operatorem na potrzeby świadczenia przez generalnego wykonawcę usług budowlanych, sklasyfikowane jako PKWiU 43.99.90.0, są objęte mechanizmem odwrotnego obciążenia, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 w zw. z ust. 1h ustawy. Ponieważ w tej sytuacji Wnioskodawca występuje w roli podwykonawcy podmiotu będącego głównym wykonawcą. Oznacza to, że obowiązek rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu wykonanych przez Wnioskodawcę usług będzie ciążył na głównym wykonawcy jako na nabywcy.

Reasumując, rozliczanie opisanych usług najmu sprzętu z operatorem świadczonych na potrzeby usług generalnego wykonawcy podlegają opodatkowaniu na zasadzie tzw. odwrotnego obciążenia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Podkreślić należy, że zastosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia w przypadku świadczenia usług budowlanych wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 w zw. z ust. 1h ustawy, ustawodawca uwarunkował wyłącznie spełnieniem przesłanek zawartych w tych przepisach.

Jak wynika z wcześniejszych rozważań, w przedmiotowej sprawie będą spełnione warunki określone przepisami ustawy o podatku od towarów i usług do zastosowania tzw. mechanizmu odwrotnego obciążenia. Tym samym obowiązek rozliczenia podatku VAT z tytułu świadczenia przedmiotowych usług przejdzie na nabywcę tych usług.

Zaznaczyć w tym miejscu trzeba, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz akty wykonawcze do niej nie nakładają obowiązku na świadczącego usługi, o których mowa w ww. przepisach, do uzyskania od nabywcy jakiegokolwiek oświadczenia, potwierdzającego, że przedmiotowe usługi są nabywane na potrzeby świadczenia przez głównego wykonawcę usług o charakterze budowlanym wymienione w załączniku nr 14 do ustawy. Niemniej jednak fakt posiadania takiego oświadczenia nie pozostaje w sprzeczności z prawem.

Tak więc, zastosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia do usług, o których mowa we wniosku nie jest uzależnione od złożenia przez nabywcę jakiegokolwiek oświadczenia.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe, aczkolwiek wynika to z faktu, że w przedstawionych okolicznościach sprawy są spełnione warunki wskazane w art. 17 ust. 1 w zw. z ust. 1h ustawy, a nie z faktu złożenia oświadczenia potwierdzającego nabywanie tych usług na potrzeby świadczenia przez głównego wykonawcę usług o charakterze budowlanym wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego podanych przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, w szczególności stawki podatku dla czynności wymienionych we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Bowiem zauważyć należy, że – zgodnie z powyższym rozstrzygnięciem – Wnioskodawca świadcząc usługi wynajmu sprzętu wraz z operatorem jest/będzie zobowiązany do jej opodatkowania na zasadzie odwrotnego obciążenia. Natomiast w myśl przepisu art. 106e ust. 1 pkt 12 ustawy, faktura powinna zawierać stawkę podatku oraz w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi – wyrazy „odwrotne obciążenie” (pkt 18 tego przepisu). Z kolei art. 106e ust. 4 pkt 1 ustawy stwierdza, że faktura nie zawiera w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 i 8, jest nabywca towaru lub usługobiorca – danych określonych w ust. 1 pkt 12-14, a więc m.in. stawki podatku. Zatem z tytułu świadczenia opisanych we wniosku usług Wnioskodawca jest/będzie zobowiązany do wystawienia faktury bez wykazanej na niej stawki oraz kwoty podatku VAT, a z adnotacją odwrotne obciążenie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj