Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-1.4010.178.2017.2.BK
z 8 lutego 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 24 listopada 2017 r. (data wpływu do Organu 29 listopada 2017 r.), uzupełnionym 31 stycznia 2018 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy nadwyżki powstałe z tytułu poniesienia przez Wnioskodawcę mniejszych niż wynikające z dotacji wydatków na koszty pośrednie i bezpośrednie rozliczane ryczałtowo:

  • będą stanowić przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe
  • podstawy prawnej zwolnienia ww. przychodu, w sytuacji, gdy otrzymane w ramach programu środki pochodzą z:
    • budżetu państwa oraz budżetu jednostek samorządu terytorialnego – jest prawidłowe,
    • środków Unii Europejskiej – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2017 r. do Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie

ustalenia, czy nadwyżki powstałe z tytułu poniesienia przez Wnioskodawcę mniejszych niż wynikające z dotacji wydatków na koszty pośrednie i bezpośrednie rozliczane ryczałtowo będą stanowić przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 17 stycznia 2018 r. Znak: 0111-KDIB1-1.4010.178.2017.1.BK wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 31 stycznia 2018 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej: „Fundacja”) w okresie od 1 września 2016 r. do 31 lipca 2017 r. wspólnie ze spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Sp. z o.o.”) prowadził projekt realizowany w ramach Osi Priorytetowej 8 Rynek Pracy, Działania 2 Aktywizacja Zawodowa Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020. Liderem tego projektu była Sp. z o.o. Środki finansowe na realizację niniejszego projektu udzielone były Fundacji oraz liderowi projektu, jako pomoc w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

We wniosku o dofinansowanie ww. projektu, lider projektu przedstawił podział na koszty bezpośrednie, czyli koszty kwalifikowalne poszczególnych zadań realizowanych przez beneficjenta w ramach projektu, które są bezpośrednio związane z tymi zadaniami oraz na koszty pośrednie, czyli koszty administracyjne związane z funkcjonowaniem beneficjenta, których katalog jest określony w Wytycznych Ministra Infrastruktury i Rozwoju w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Zgodnie z wytycznymi, koszty pośrednie i bezpośrednie mogą być rozliczane na dwa sposoby:

  • ryczałtem, w oparciu o limity ustalone w wytycznych,
  • na podstawie rzeczywiście poniesionych wydatków (tj. bez stawki ryczałtowej, z pełnym udokumentowaniem wydatków).

Zgodnie z umową zawartą przez Wnioskodawcę na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, koszty pośrednie rozliczane są ryczałtowo i stanowią 20% kosztów bezpośrednich. Również ze względu na wysokość dofinansowania, w projekcie tym koszty bezpośrednie także rozliczane są ryczałtowo. Zgodnie z wytycznymi, koszty pośrednie i bezpośrednie rozliczane ryczałtem są traktowane jako wydatki poniesione. Beneficjent nie ma obowiązku zbierania, ani opisywania dokumentów księgowych w ramach projektu na potwierdzenie poniesienia wydatków, które zostały wykazane jako wydatki pośrednie i bezpośrednie, w związku z tym dokumenty te nie podlegają kontroli na miejscu. Kwota kosztów pośrednich, stanowiąca 20% kwoty kosztów bezpośrednich, przelewana jest na konto beneficjenta w celu rozliczenia kosztów pośrednich.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 29 stycznia 2018 r. wskazano, m.in. iż:

  1. umowy dofinansowania projektów podpisują samorządy województw, bądź instytucje przez nie wybrane. W niniejszej sprawie umowa dofinansowania projektu, na podstawie której Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie zawarta została z Wojewódzkim Urzędem Pracy, jako Instytucją Pośredniczącą i to ten podmiot zdecydował o przyznaniu dofinansowania i wypłacał środki Liderowi Projektu – Sp. zo.o. - który następnie przekazywał je Wnioskodawcy zgodnie z zapisami umowy partnerskiej.
  2. środki finansowe na realizację projektu (dotacja) udzielone zostały Wnioskodawcy jako pomoc w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, na podstawie zapisów ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. 2006 Nr 227 poz. 1658.).
  3. przyznane Wnioskodawcy środki pochodziły zarówno z budżetu Unii Europejskiej jak i budżetu krajowego. Zgodnie z zapisami umowy dofinansowania projektu współfinansowanie ze środków Unii Europejskiej - Europejskiego Funduszu Społecznego wynosiło 90,571813%, natomiast współfinansowanie krajowe z budżetu państwa wynosiło 9,428187%. W świetle obowiązującego ustawodawstwa zarówno krajowego jak i europejskiego - w świetle art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - całość środków przekazanych na realizację projektu traktować należy jak dotację otrzymaną z budżetu państwa.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku dochodowego są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

W ocenie Wnioskodawcy - w świetle przepisów wykraczających poza ramy przepisów prawa podatkowego szczegółowo przedstawionych w dalszej części niniejszego pisma przyjąć należy, iż środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tego budżetu, z którego następnie realizowane są, w formie dotacji rozwojowych, wydatki na finansowanie programów operacyjnych i projektów rozwojowych.

Powyższe ma istotny wpływ na wykładnię oraz interpretację art. 17 ust. pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który na podstawie ww. regulacji znajduje w ocenie Wnioskodawcy zastosowanie w niniejszej sprawie.

Środki finansowe na realizację projektu, których dotyczy przedmiotowe zapytanie, udzielone były liderowi oraz Wnioskodawcy, jako pomoc w ramach programu finansowanego

z udziałem środków europejskich o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, na podstawie zapisów ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. 2006 Nr 227 poz. 1658.).

W związku z powyższym zadano pytanie:

Czy nadwyżki powstałe z tytułu poniesienia przez Wnioskodawcę mniejszych niż wynikające z dotacji wydatków na koszty pośrednie i bezpośrednie rozliczane ryczałtowo, będą stanowić przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, nadwyżki powstałe z tytułu niewykorzystania całości kwoty dotacji przeznaczonej na koszty pośrednie i bezpośrednie rozliczane ryczałtowo, które pozostaną u Wnioskodawcy jako środki własne, mogą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r o podatku dochodowym od osób prawnych.

Uzasadniając powyższe twierdzenie Wnioskodawca wskazał, iż 28 września 2007 r. Komisja Europejska wydała decyzję w sprawie przyjęcia do realizacji Programu Kapitał Ludzki, który jest jednym z programów służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 i obejmuje całość interwencji Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) w Polsce. Przyjęcie Programu stanowi potwierdzenie głównych kierunków rozwoju i prowadzenia polityki prozatrudnieniowej rządu oraz umożliwia wykorzystanie środków EFS w Polsce w latach 2007-2013.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych. W myśl art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu.

W przedmiotowej sprawie projekt jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, a więc ze środków pochodzących z funduszu strukturalnego, o którym mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych. Zgodnie z art. 187 tejże ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowych z udziałem środków europejskich, odpowiada Minister Finansów. Art. 200 ust. 1 cyt. ustawy stanowi, że obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 188 ust. 1 ww. ustawy, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności. Zgodnie z art. 126 cyt. ustawy, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie ustawy o finansach publicznych, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Dotacjami celowymi zaś na mocy art. 127 ust. 2 pkt 5 są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowych z udziałem środków europejskich.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku dochodowego są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Wnioskodawca wskazuje przy tym, że prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy potwierdziło Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, które w piśmie z dnia 22 listopada 2012 r. znak DZF-IV-82252-582-KP/12 stwierdziło, że w indywidualnych przypadkach może wystąpić rozliczenie w projekcie kwot mniejszych lub większych niż wydatki rzeczywiście poniesione przez beneficjenta. Nie może mieć to jednak wpływu na poprawność realizacji projektu.

W piśmie z 29 stycznia 2018 r. Wnioskodawca wskazał ponadto, iż środki finansowe na realizację projektu, których dotyczy przedmiotowe zapytanie, udzielone były liderowi oraz Wnioskodawcy, jako pomoc w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, na podstawie zapisów ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. 2006 r. Nr 227 poz. 1658.).

Zgodnie z zapisami wyżej cytowanej ustawy wdrożeniowej środki europejskie trafiają na rachunki krajowych dysponentów budżetu czyli Ministerstwa Finansów. Następnie budżet państwa zapewnia wkład krajowy. Środki te są przekazywane w postaci dwóch przelewów jako środki europejskie oraz wkład budżetu państwa do poszczególnych samorządów województw. Umowę dofinansowania projektów podpisują samorządy województw bądź instytucje przez nie wybrane. Pomimo, iż ponad 90% środków pochodzi z budżetu UE, całością procedur finansowych (w tym wypłatą i rozliczaniem środków) zajmują się samorządy województw bądź podmioty przez nie wskazane - w przypadku Wnioskodawcy był to Wojewódzki Urząd Pracy.

Wobec powyższego podkreślić należy, iż zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy ustawy o finansach publicznych.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu.

W przedmiotowej sprawie projekt jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, a więc ze środków pochodzących z funduszu strukturalnego, o którym mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zgodnie z art. 187 tejże ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowych z udziałem środków europejskich, odpowiada Minister Finansów. Art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 188 ust. 1 tej ustawy, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności.

Co istotne, zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie ustawy o finansach publicznych, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Dotacjami celowymi zaś na mocy art. 127 ust. 2 pkt 5 ww. ustawy, są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowych z udziałem środków europejskich.

W świetle powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej przekazane na realizację projektu stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tego budżetu, z którego realizowane są, w formie dotacji rozwojowych, wydatki na finansowanie programów: operacyjnych i projektów rozwojowych.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku dochodowego są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Taki też charakter miały środki uzyskane przez Wnioskodawcę i stąd też objęte są zwolnieniem podatkowym określonym w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Analogiczne stanowisko zaprezentował również Naczelny Sąd Administracyjny m.in. w wyroku z dnia 5 czerwca 2014 r. (sygn. akt: II FSK 1559/12. Opubl.: system interpretacji prawnej Legalis).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2343 z późn. zm.; dalej: „updop”), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „otrzymane” oznacza, że momentem powstania przychodu jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika, względnie na jego rachunek, wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami. W obrocie bezgotówkowym będzie to dzień uznania rachunku bankowego podatnika jako rachunku wierzyciela.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje szereg zwolnień dla środków otrzymywanych na realizację określonych projektów. Kwalifikacja uzależniona jest w szczególności od sposobu rozdzielania omawianych środków. I tak np. wolne od podatku są:

  • dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach (art. 17 ust. 1 pkt 47 updop);
  • płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców (art. 17 ust. 1 pkt 52 updop).

Z przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniu stanu faktycznego wynika m.in., że w okresie od 1 września 2016 r. do 31 lipca 2017 r. Wnioskodawca wspólnie ze spółką z ograniczoną odpowiedzialnością prowadził projekt realizowany w ramach Osi Priorytetowej 8 Rynek Pracy, Działania 2 Aktywizacja Zawodowa Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020. Liderem tego projektu była Sp. z o.o. Środki finansowe na realizację niniejszego projektu udzielone były Fundacji oraz liderowi projektu, jako pomoc w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

We wniosku o dofinansowanie ww. projektu, lider projektu przedstawił podział na koszty bezpośrednie, czyli koszty kwalifikowalne poszczególnych zadań realizowanych przez beneficjenta w ramach projektu, które są bezpośrednio związane z tymi zadaniami oraz na koszty pośrednie, czyli koszty administracyjne związane z funkcjonowaniem beneficjenta, których katalog jest określony w Wytycznych Ministra Infrastruktury i Rozwoju w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Zgodnie z wytycznymi, koszty pośrednie i bezpośrednie mogą być rozliczane na dwa sposoby:

  • ryczałtem, w oparciu o limity ustalone w wytycznych,
  • na podstawie rzeczywiście poniesionych wydatków (tj. bez stawki ryczałtowej, z pełnym udokumentowaniem wydatków).

Zgodnie z umową zawartą przez Wnioskodawcę na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, koszty pośrednie rozliczane są ryczałtowo i stanowią 20% kosztów bezpośrednich. Również ze względu na wysokość dofinansowania, w projekcie tym koszty bezpośrednie także rozliczane są ryczałtowo. Zgodnie z wytycznymi, koszty pośrednie i bezpośrednie rozliczane ryczałtem są traktowane jako wydatki poniesione. Beneficjent nie ma obowiązku zbierania, ani opisywania dokumentów księgowych w ramach projektu na potwierdzenie poniesienia wydatków, które zostały wykazane jako wydatki pośrednie i bezpośrednie, w związku z tym dokumenty te nie podlegają kontroli na miejscu. Kwota kosztów pośrednich, stanowiąca 20% kwoty kosztów bezpośrednich, przelewana jest na konto beneficjenta w celu rozliczenia kosztów pośrednich. Umowy dofinansowania projektów podpisują samorządy województw, bądź instytucje przez nie wybrane. W niniejszej sprawie umowa dofinansowania projektu, na podstawie której Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie zawarta została z Wojewódzkim Urzędem Pracy, jako Instytucją Pośredniczącą i to ten podmiot zdecydował o przyznaniu dofinansowania i wypłacał środki Liderowi Projektu (Sp. z o.o.), który następnie przekazywał je Wnioskodawcy zgodnie z zapisami umowy partnerskiej. Środki finansowe na realizację projektu (dotacja) udzielone zostały Wnioskodawcy jako pomoc w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, na podstawie zapisów ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Przyznane Wnioskodawcy środki pochodziły zarówno z budżetu Unii Europejskiej jak i budżetu krajowego. Zgodnie z zapisami umowy dofinansowania projektu współfinansowanie ze środków Unii Europejskiej - Europejskiego Funduszu Społecznego wynosiło 90,571813%, natomiast współfinansowanie krajowe z budżetu państwa wynosiło 9,428187%.

Mając powyższe na względzie, wskazać zatem należy, iż nie sposób zgodzić się z Wnioskodawcą, że otrzymane przez niego środki w związku z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku należy traktować wyłącznie jako środki pochodzące z budżetu państwa i stosować do nich przepisy odnoszące się do tej kategorii dotacji. Co prawda, faktycznie, ostatecznie środki pochodzące z Unii Europejskiej wypłacane są przez polskie instytucje finansujące, lecz dla zastosowania odpowiednich przepisów prawa podatkowego, istotne jest pierwotne źródło pochodzenia tych środków. W tych okolicznościach, rozważając charakter środków finansowych, które otrzymała Fundacja na realizację projektów dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu, o którym mowa we wniosku, należy odnieść się do art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 roku o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1376 z późn zm.), zgodnie z którym sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2077 ze zm.) określa, że środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 2 pkt 5 przywołanej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o „środkach europejskich” – rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4 i 5a-5c czyli:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  3. środki na realizację wspólnej polityki rolnej;
  4. środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych;
  5. środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym;
  6. środki pochodzące z instrumentu „Łącząc Europę”, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument „Łącząc Europę”, zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz. Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 129, z późn. zm.).

Ustawa o finansach publicznych wprowadziła z dniem 1 stycznia 2010 r. zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych i w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie, co do zasady, nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowią jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich.

Reguluje to art. 111 pkt 16 ww. ustawy, zgodnie z którym dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d i pkt 6 oraz w art. 4 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 549), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1306/2013”, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

Na mocy art. 117 ust. 1 cyt. ustawy o finansach publicznych przyjęto, że budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013.

W ustępie 2 tegoż artykułu skonkretyzowano, że w budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Zgodnie z art. 121 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej.

Szczegółowy sposób wydatkowania budżetu środków europejskich uregulowany został w art. 184-195 ustawy o finansach publicznych.

W myśl art. 124 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, wydatki budżetu państwa dzielą się m.in. na dotacje i subwencje (pkt 1) oraz wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich (pkt 6).

Nadmienić należy, że stosownie do art. 127 ust. 2 pkt 2, 4 i 5 ustawy o finansach publicznych, dotacjami celowymi są m.in. środki przeznaczone na:

  • realizację projektów pomocy technicznej finansowanych z udziałem środków europejskich i środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b;
  • realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5;
  • współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych (art. 126 ustawy o finansach publicznych). Z kolei, dotacjami celowymi są środki przeznaczone m.in. na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich (art. 127 ust. 2 pkt 5 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 186 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe;
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  3. dotacje celowe dla beneficjentów;
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Przepis art. 187 ww. ustawy określa, że za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.

Na mocy art. 188 ust. 1 cyt. ustawy, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa.

Instytucja, o której mowa w ust. 1, informuje właściwego dysponenta części budżetowej o zleceniach płatności przekazywanych do Banku Gospodarstwa Krajowego, a w przypadku programów finansowanych z udziałem środków europejskich, dla których instytucją zarządzającą lub pośredniczącą jest zarząd województwa, także zarząd województwa (art. 188 ust. 4 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 192 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, Minister Finansów przekazuje na rachunki w Banku Gospodarstwa Krajowego środki na płatności na rzecz beneficjentów, a w przypadku Wspólnej Polityki Rolnej - na rzecz agencji płatniczych, o których mowa w odrębnych ustawach.

W oparciu o opisany we wniosku stan faktyczny oraz pochodzenie środków należy stwierdzić, że środki finansowe, które otrzymuje Wnioskodawca w postaci dofinansowania na realizację projektu mają charakter „środków europejskich”, uregulowanych w formie budżetu środków europejskich jako odrębna część budżetu państwa.

Dlatego też otrzymane dofinansowanie stanowi dla Wnioskodawcy przychód zwolniony z opodatkowania zarówno na mocy art. 17 ust. 1 pkt 47 upodop (w zakresie w jakim środki pochodzą z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego) oraz art. 17 ust. 1 pkt 52 updop (w zakresie w jakim pochodzą one ze środków Unii Europejskiej).

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy dotyczące ustaleni, czy nadwyżki powstałe z tytułu poniesienia przez Wnioskodawcę mniejszych niż wynikające z dotacji wydatków na koszty pośrednie i bezpośrednie rozliczane ryczałtowo:

  • będą stanowić przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe
  • podstawy prawnej zwolnienia ww. przychodu, w sytuacji, gdy otrzymane w ramach programu środki pochodzą z:
    • budżetu państwa oraz budżetu jednostek samorządu terytorialnego – jest prawidłowe,
    • środków Unii Europejskiej – jest nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a,
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Karków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skargę na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj