Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.3.2018.1.MAZ
z 19 lutego 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 2 stycznia 2018 r. (data wpływu – 5 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zwolnienia od akcyzy podpałki płynnej, płynu do spryskiwaczy i denaturatu, o kodach CN 2207, produkowanych na bazie całkowicie skażonego alkoholu etylowego (pytanie nr 1 we wniosku) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zwolnienia od akcyzy podpałki płynnej, płynu do spryskiwaczy i denaturatu, o kodach CN 2207, produkowanych na bazie całkowicie skażonego alkoholu etylowego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca – X.Y. (dalej jako: „Wnioskodawca”) w najbliższej przyszłości zamierza rozpocząć produkcję podpałki płynnej (kod CN 2207), płynu do spryskiwaczy i denaturatu (kod CN 2207). Oba produkty nie [są] przeznaczone do spożycia przez ludzi.

Produkcję w/w produktów Wnioskodawca prowadzić będzie na bazie alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkami dopuszczonymi do skażenia rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2017/1112 z dnia 22 czerwca 2017 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 3199/93 w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego - załącznik pkt 1.

Na hektolitr etanolu absolutnego:

  • 1,0 litr alkoholu izopropylowego
  • 1,0 litr metyloetyloketonu
  • 1,0 gram benzoesanu denatonium.

Spirytus całkowicie skażony w/w skażalnikami Wnioskodawca zakupuje na terenie kraju. Pozostałe składniki wyrobu to woda. W wyrobie gotowym zawartość alkoholu etylowego całkowicie skażonego wynosić będzie 70-90 % dla podpałki płynnej i denaturatu, natomiast dla płynu do spryskiwaczy będzie wynosić od 10-30 % alkoholu etylowego całkowicie skażonego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w/w wyroby będą zwolnione z podatku akcyzowego? (pytanie nr 1 we wniosku)

Zdaniem Wnioskodawcy, wyroby produkowane przez Wnioskodawcę są zwolnione z podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2017 r., poz. 43, ze zm.; dalej jako: „ustawa”) – ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest produkcja wyrobów akcyzowych.

Pod pozycją 17 załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN 2207, został wymieniony alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone.

Również w załączniku nr 2 do ustawy, stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie rady 92/12/EWG, w poz. 17 wskazany został ww. alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone, o kodzie CN 2207.

W myśl art. 92 ustawy, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej.

Produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew – art. 93 ust. 2 ustawy.

Jednocześnie zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy całkowicie skażony:

  1. produkowany na terytorium kraju, nabywany wewnątrzwspólnotowo oraz importowany, jeżeli został całkowicie skażony środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej,
  2. nabywany wewnątrzwspólnotowo, jeżeli został całkowicie skażony dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje,
  3. produkowany na terytorium kraju oraz importowany, jeżeli został całkowicie skażony dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez Rzeczpospolitą Polską
  • na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, w tym zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będzie produkował płynną podpałkę, płyn do spryskiwaczy oraz denaturat o kodach CN 2207 (dalej jako: „wyroby”). Wyroby nie będą przeznaczone do spożycia przez ludzi. Podstawowym surowcem do produkcji będzie, nabywany na terytorium kraju, alkohol etylowy całkowicie skażony zgodnie ze wspólną procedurą skażania, określoną w pkt I załącznika do rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz.U. UE L 288 z 23.11.1993 r., str. 12, ze zm. - Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 249, z późn. zm.; dalej jako: „rozporządzenie Komisji nr 3199/93”). Pozostałym składnikiem wyrobów będzie woda.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zwolnienia od akcyzy produkowanych wyrobów.

Mając na uwadze opis sprawy stwierdzić należy, że ponieważ płynna podpałka, płyn do spryskiwaczy i denaturat objęte są kodem Nomenklatury Scalonej CN 2207, zaliczają się do alkoholu etylowego, zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy. Podstawowym surowcem do ich produkcji jest, nabywany na terytorium kraju, alkohol etylowy całkowicie skażony środkami wskazanymi w rozporządzeniu Komisji nr 3199/93. Alkohol ten już w momencie nabycia będzie objęty zwolnieniem od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1 lit. a ustawy.

Wskazać należy, że w niniejszej sprawie nabywany przez Wnioskodawcę alkohol etylowy, całkowicie skażony zgodnie z rozporządzeniem Komisji nr 3199/93, jest objęty bezwarunkowym zwolnieniem z akcyzy. Oznacza to, że użycie do produkcji innych wyrobów całkowicie skażonego alkoholu etylowego, jeżeli nie prowadzi do jego odkażenia, nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Jednocześnie w okolicznościach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał innego wyrobu akcyzowego niż ten, który służył do jego wyprodukowania (wykorzystywany przez Wnioskodawcę alkohol etylowy całkowicie skażony pozostaje nadal całkowicie skażonym alkoholem etylowym, klasyfikowanym do kodu CN 2207, który określany jest przez Wnioskodawcę jako płynna podpałka, denaturat lub płyn do spryskiwacza). Tym samym powstałe w okolicznościach objętych wnioskiem wyroby akcyzowe, tj. płynna podpałka, denaturat i płyn do spryskiwaczy, klasyfikowane wg Nomenklatury Scalonej do alkoholu etylowego o kodzie CN 2207, który to alkohol jest nadal alkoholem etylowym całkowicie skażonym zgodnie z rozporządzeniem Komisji nr 3199/93, są zwolnione od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1 lit. a ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego, zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Jednocześnie organ informuje, że w zakresie pytania oznaczonego jako nr 2 we wniosku, wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r., poz. 1369, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj