Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.653.2017.2.AW
z 15 lutego 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2017 r. (data wpływu 6 grudnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 lutego 2018 r. (data wpływu 7 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT w związku ze sprzedażą badania analizy pierwiastkowej sierści wraz z nierozłączną usługą konsultacji wyników oraz z tytułu nabycia kolejnych konsultacji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT w związku ze sprzedażą badania analizy pierwiastkowej sierści wraz z nierozłączną usługą konsultacji wyników oraz z tytułu nabycia kolejnych konsultacji. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 2 lutego 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z o.o. będąca czynnym podatnikiem VAT w Polsce w ramach prowadzonej działalności ma zamiar rozszerzyć katalog świadczeń o badanie laboratoryjne analizy pierwiastkowej sierści zwierząt. Sprzedawana usługa jest nowoczesną metodą diagnostyczną umożliwiającą ocenę stanu odżywienia organizmu zwierzęcego poprzez określenie poziomu pierwiastków w organizmie. Początkowo usługa będzie skierowana wyłącznie dla właścicieli psów, następnie Spółka planuje rozszerzyć krąg odbiorców na właścicieli pozostałych zwierząt. Po wykonaniu analizy pierwiastkowej sierści nabywca usługi w celu uzyskania informacji o stężeniu i proporcji pierwiastków w organizmie zwierzęcia odbędzie obowiązkową konsultację za pomocą środków telekomunikacyjnych (skype/telefon/platforma internetowa/email). Konsultacja wyników będzie niezbędna dla określenia stanu zdrowia zwierzęcia. Bez profesjonalnej interpretacji wyników analizy pierwiastkowej sierści, nabywca usługi nie jest w stanie jednoznacznie określić stanu zdrowia zwierzęcia, gdyż interpretacja jest uzależniona od wielu czynników, tj. rasa, wiek, wielkość czy przebyte choroby zwierzęcia. W trakcie konsultacji ekspert (doktor Wydziału Hodowli i Biologii Zwierząt (…)), z którym Spółka zamierza współpracować na podstawie umowy cywilnoprawnej, w pełny i wszechstronny sposób odpowie na pytania dotyczące wyniku oraz wynik zostanie uzupełniony o niezbędne zalecenia mające na celu dobór najlepszej diety oraz suplementacji dla zwierzęcia.

Ponadto nabywca usługi po realizacji pierwszej konsultacji będzie mieć możliwość dokupienia drugiej (oraz kolejnych) konsultacji w celu uzyskania dodatkowych informacji m.in. o poprawności stosowanej suplementacji, bądź jej efektów.

Spółka nie będzie zawierała jednorazowych umów dla usługi oferowanego badania analizy pierwiastkowej sierści wraz z usługą konsultacji. Nabycie usługi będzie się odbywało każdorazowo za pomocą złożenia zamówienia poprzez sklepik internetowy Spółki, email bądź osobiście. Klient Spółki będzie miał możliwość zakupienia badania analizy pierwiastkowej sierści z obowiązkową konsultacją oraz późniejszego dokupienia usługi/usług konsultacji po otrzymaniu wyników (jednej, bądź kilku konsultacji) – dlatego Spółka może otrzymać płatność zbiorczo (za badanie oraz konsultację) oraz odrębnie za dodatkowe konsultacje w zależności od złożonego zamówienia.

Elementem dominującym w ramach świadczonych przez Spółkę usług będzie usługa analizy pierwiastkowej sierści, a nie usługa konsultacji wyników. Bez wykonania analizy pierwiastkowej sierści nabywca nie będzie miał możliwości zakupienia usługi konsultacji. Konsultacja ma charakter obowiązkowy. Z ekonomicznego punktu widzenia usługa analizy pierwiastkowej sierści nie może się odbyć bez usługi konsultacji, gdyż otrzymane wyniki oraz podstawowe informacje o składnikach mineralnych zwierzęcia należy rozpatrywać indywidualnie (ważny jest stan zdrowia zwierzęcia, wiek, rasa), natomiast konsultacja nie może się odbyć bez wykonania usługi analizy sierści, gdyż konsultacji podlegają wyłącznie wyniki przeprowadzonej analizy. Wykonanie usługi pomocniczej, tj. usługi konsultacji wyników ma służyć pełnej realizacji usługi głównej analizy pierwiastkowej sierści, gdyż otrzymane wyniki będą mogły zostać profesjonalnie zinterpretowane w odniesieniu do konkretnego zwierzęcia oraz jego stanu zdrowia.

Ponadto, zgodnie z otrzymanym przez Spółkę pismem z dnia 14 czerwca 2016 r. z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatury Urzędu Statystycznego w Łodzi usługi polegające na badaniu sierści zwierząt i określeniu poziomu pierwiastków w organizmie w celu oceny stanu ich zdrowia mieszczą się w grupowaniu PKWiU 75.00.1 „Usługi weterynaryjne”. Natomiast przedmiotem pozostałej działalności Spółki jest m.in. PKD 75.00.Z – „Działalność weterynaryjna”.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że usługa polegająca na zakupieniu kolejnych konsultacji w celu uzyskania dodatkowych informacji, opisana powyżej, powinna być klasyfikowana w grupowaniu 75, pod symbolem 75.00.1 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Jak wskazano we wniosku, konsultacji podlegają wyłącznie wyniki przeprowadzonej analizy, w związku z tym dodatkowa konsultacja mająca na celu określenie stanu zdrowia zwierzęcia lub jego zalecenia co do jego poprawy, będzie dokonywana w oparciu o analizę pierwiastkową sierści zwierząt. Zakres i podstawa dodatkowej konsultacji uzasadnia podaną klasyfikację statystyczną.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy do oferowanego badania analizy pierwiastkowej sierści wraz z nierozłączną usługą konsultacji otrzymanych wyników, Spółka może stosować preferencyjną stawkę VAT 8%?
  2. Czy Spółka może stosować także preferencyjną stawkę 8%, jeżeli nabywca zakupi kolejne konsultacje w celu uzyskania dodatkowych informacji?

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 173 załącznika nr 3 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221) – dalej u.p.t.u., z opodatkowania stawką 8% korzystają usługi weterynaryjne (PKWiU z roku 2008 – 75), tj. usługi weterynaryjne dla zwierząt domowych (PKWiU 75.00.11.0), usługi weterynaryjne dla zwierząt gospodarskich (PKWiU 75.00.12.0) oraz pozostałe usługi weterynaryjne (PKWiU 75.00.19.0). Do usług tych należą nie tylko usługi medyczne świadczone dla zwierząt. Jak bowiem wynika z wyszukiwarki na stronie internetowej http://stat.gov.pl/Klasyfikacje/, do wskazanych usług należą również, między innymi, usługi laboratoryjne i techniczne, usługi związane z żywieniem zwierząt (włączając diety specjalne) i podobne usługi.

Wnioskodawca uważa w związku z tym, że świadczone przez niego usługi na gruncie stosowanego dla celów podatkowych PKWiU z roku 2008 będą klasyfikowane jako usługi weterynaryjne dla zwierząt domowych (PKWiU 75.00.11.0). W konsekwencji, świadczenie usług analizy pierwiastkowej sierści zwierząt wraz z obowiązkową konsultacją, jak i później dokupione dodatkowe konsultacje będą opodatkowane stawką 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 173 załącznika nr 3 w zw. z art. 146a pkt 2 u.p.t.u.

Stawka ta będzie – zdaniem Wnioskodawcy – miała zastosowanie niezależnie od tego czy nabywca zakupi kolejne konsultacje w celu uzyskania dodatkowych informacji. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Zgodnie z otrzymanym przez Spółkę pismem z dnia 14 czerwca 2016 r. z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatury Urzędu Statystycznego usługi polegające na badaniu sierści zwierząt i określeniu poziomu pierwiastków w organizmie w celu oceny stanu ich zdrowia mieszczą się w grupowaniu PKWiU 75.00.1 „Usługi weterynaryjne”.

Stanowisko Spółki zostało również potwierdzone interpretacją indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 29 grudnia 2010 r., gdzie wskazano, że kwestia stawki podatku jaką należy zastosować przy świadczeniu usług uzależniona jest od właściwego sklasyfikowania usługi będącej przedmiotem sprzedaży, wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług oraz że usługi weterynaryjne podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki preferencyjnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawca poprawnie zakwalifikował dokonywane czynności do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. 75.00.1. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony – w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

Wskazać należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – Dz. U. Nr 207, poz. 1293, zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka w ramach prowadzonej działalności ma zamiar rozszerzyć katalog świadczeń o badanie laboratoryjne analizy pierwiastkowej sierści zwierząt, mającej na celu ocenę stanu odżywienia organizmu zwierzęcego poprzez określenie poziomu pierwiastków w organizmie. Po wykonaniu analizy pierwiastkowej sierści nabywca usługi w celu uzyskania informacji o stężeniu i proporcji pierwiastków w organizmie zwierzęcia odbędzie obowiązkową konsultację za pomocą środków telekomunikacyjnych (skype/telefon/platforma internetowa/email). Konsultacja wyników będzie niezbędna dla określenia stanu zdrowia zwierzęcia. Bez profesjonalnej interpretacji wyników analizy pierwiastkowej sierści, nabywca usługi nie jest w stanie jednoznacznie określić stanu zdrowia zwierzęcia, gdyż interpretacja jest uzależniona od wielu czynników, tj. rasa, wiek, wielkość czy przebyte choroby zwierzęcia. W trakcie konsultacji specjalista ds. żywienia zwierząt monogastrycznych w pełny i wszechstronny sposób odpowie na pytania dotyczące wyniku oraz wynik zostanie uzupełniony o niezbędne zalecenia mające na celu dobór najlepszej diety oraz suplementacji dla zwierzęcia.

Ponadto nabywca usługi po realizacji pierwszej konsultacji będzie mieć możliwość dokupienia drugiej (oraz kolejnych) konsultacji w celu uzyskania dodatkowych informacji m.in. o poprawności stosowanej suplementacji, bądź jej efektów.

Elementem dominującym w ramach świadczonych przez Spółkę usług będzie usługa analizy pierwiastkowej sierści, a nie usługa konsultacji wyników. Bez wykonania analizy pierwiastkowej sierści nabywca nie będzie miał możliwości zakupienia usługi konsultacji. Konsultacja ma charakter obowiązkowy. Z ekonomicznego punktu widzenia usługa analizy pierwiastkowej sierści nie może się odbyć bez usługi konsultacji, gdyż otrzymane wyniki oraz podstawowe informacje o składnikach mineralnych zwierzęcia należy rozpatrywać indywidualnie (ważny jest stan zdrowia zwierzęcia, wiek, rasa), natomiast konsultacja nie może się odbyć bez wykonania usługi analizy sierści, gdyż konsultacji podlegają wyłącznie wyniki przeprowadzonej analizy. Wykonanie usługi pomocniczej, tj. usługi konsultacji wyników ma służyć pełnej realizacji usługi głównej analizy pierwiastkowej sierści, gdyż otrzymane wyniki będą mogły zostać profesjonalnie zinterpretowane w odniesieniu do konkretnego zwierzęcia oraz jego stanu zdrowia.

Spółka wskazała, że usługi polegające na badaniu sierści zwierząt i określeniu poziomu pierwiastków w organizmie w celu oceny stanu ich zdrowia mieszczą się w grupowaniu PKWiU 75.00.1 „Usługi weterynaryjne”.

Ponadto usługa polegająca na zakupieniu kolejnych konsultacji w celu uzyskania dodatkowych informacji, powinna być klasyfikowana w grupowaniu PKWiU pod symbolem 75.00.1.

Na tle powyższego opisu sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwości w kwestii zastosowania obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8% w odniesieniu do sprzedaży badania analizy pierwiastkowej sierści wraz z nierozłączną usługą konsultacji otrzymanych wyników oraz w stosunku do zakupu kolejnych konsultacji celem uzyskania dodatkowych informacji.

W niniejszej sprawie – jak wynika z powyższego – Wnioskodawca będzie dokonywał sprzedaży usługi polegającej na analizie pierwiastkowej sierści łącznie z obowiązkową usługą konsultacji, które to świadczenie Wnioskodawca sklasyfikował w grupowaniu PKWiU pod symbolem 75.00.1. Jednocześnie w zależności od woli nabywcy, Wnioskodawca przewiduje możliwość dokupienia dodatkowej usługi w formie drugiej (kolejnych) konsultacji w celu uzyskania dalszych informacji, która – jak wskazał Wnioskodawca – również będzie mieściła się w PKWiU pod symbolem 75.00.1.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Z art. 146a pkt 1 ustawy wynika, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

W treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie jednak do treści art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W niniejszej sprawie należy podkreślić, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy i nie podlegają ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, zaś możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. Zatem należy uznać, że stawki te powinny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy.

W załączniku nr 3 do ustawy, stanowiącym „Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%” (w okresie do dnia 31 grudnia 2018 r. – 8%) wymienione zostały towary i usługi objęte obniżoną stawką podatku. Podkreślić przy tym należy, że ustawodawca nie ograniczył zastosowania stawki VAT w wysokości 8% od wystąpienia innych przesłanek przedmiotowych lub podmiotowych. Jedynym warunkiem uprawniającym do zastosowania 8% stawki podatku jest zakwalifikowanie towarów i usług do właściwego grupowania PKWiU.

W tym miejscu należy wskazać, że Wnioskodawca przedstawiając opis sprawy poinformował, że świadczone przez niego usługi są sklasyfikowana według PKWiU pod symbolem 75.00.1 jako usługi weterynaryjne.

W związku z powyższym tut. Organ wskazuje, że w poz. 173 załącznika nr 3 do ustawy znajdują się usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 75 „usługi weterynaryjne”.

Zawarte w załączniku objaśnienie wskazuje, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Tak więc, w przypadku gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki, bądź zwolnienia należy je opodatkować według 23% stawki podatku.

W świetle powyższych regulacji prawnych oraz odnosząc się do opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, iż kompleksowa usługa analizy pierwiastkowej sierści oraz konsultacji oraz usługa dodatkowych konsultacji została przez Wnioskodawcę sklasyfikowana w PKWiU 75.00.1, to ww. świadczenia będą opodatkowane podatkiem VAT w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy, jako wymieniona w poz. 173 załącznika nr 3 do ustawy, tj. usługi weterynaryjne.

Podsumowując, Spółka w związku z oferowanym badaniem analizy pierwiastkowej sierści wraz z nierozłączną usługą konsultacji otrzymanych wyników, będzie uprawniona do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 8%.

Natomiast w odniesieniu do sprzedaży usług polegających na zakupie kolejnych konsultacji w celu uzyskania dodatkowych informacji, Spółka również będzie miała prawo do opodatkowania ww. usługi stawką podatku VAT w wysokości 8%.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj