Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3-3.4011.243.2017.2.MC
z 27 lutego 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 8 grudnia 2017 r. (data wpływu 27 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodu podatkowego z tytułu przekształcenia spółki osobowej w spółkę kapitałową – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny – uzupełniony pismem z 12 lutego 2018 r. (data wpływu 20 lutego 2018 r.) – o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodu podatkowego z tytułu przekształcenia spółki osobowej w spółkę kapitałową.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania:
    X;
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:
    Y

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Pan X oraz pani Y (dalej łącznie zwani jako: „Wnioskodawcy”) są osobami fizycznymi będącymi polskimi rezydentami podatkowymi podlegającymi nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o PIT.

Wnioskodawcy są jedynymi wspólnikami w spółce jawnej posiadającej siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (dalej jako: „Spółka”).

Wnioskodawcy planują przekształcenie Spółki w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako: „Spółka przekształcona”).

W związku z planowaną zmianą formy prawnej Spółki wartość nominalna udziałów poszczególnych Wnioskodawców w kapitale zakładowym Spółki przekształconej zostanie ustalona w proporcji wysokości nieprzekraczającej wartości udziału kapitałowego poszczególnych Wnioskodawców w Spółce.

Pismem uzupełniającym z 12 lutego 2018 r. Wnioskodawca udzielił odpowiedzi na tak zadane pytania:

  1. Czy w procesie przekształcenia spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością będą wnoszone nowe wkłady?
    Nie, w procesie przekształcenia spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością nie dojdzie do wniesienia przez wspólników nowych wkładów.
  2. Czy po przekształceniu wartość kapitału zakładowego spółki z ograniczoną odpowiedzialnością będzie odpowiadała wkładowi do spółki jawnej?
    Tak, po przekształceniu wartość kapitału zakładowego spółki z ograniczoną odpowiedzialnością będzie odpowiadała sumie wartości wkładów wniesionych przez wspólników do spółki jawnej.
  3. Czy w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością (spółce przekształconej) będą uczestniczyć wszyscy wspólnicy spółki jawnej (spółki przekształcanej)?
    Tak, w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością (spółce przekształconej) będą uczestniczyć wszyscy wspólnicy spółki jawnej (spółki przekształcanej).
  4. Czy po przekształceniu wartość udziałów w zysku każdego wspólnika spółki jawnej będzie odpowiadała udziałowi każdego wspólnika w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, tj. czy będzie zachowana ekwiwalentność udziałów?
    Tak, po przekształceniu procentowa wartość udziałów w zysku każdego wspólnika spółki jawnej będzie odpowiadała udziałowi każdego wspólnika w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, tj. będzie zachowana ekwiwalentność udziałów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z planowanym przekształceniem Spółki w Spółkę przekształconą, Wnioskodawcy będą obowiązani do rozpoznania przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Zainteresowanych, w związku z planowanym przekształceniem Spółki w Spółkę przekształconą, Wnioskodawcy nie będą zobowiązani do rozpoznania przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Uzasadnienie

Przekształcenie spółki jawnej w spółkę kapitałową na gruncie ustawy o PIT.

Na wstępie Wnioskodawcy pragną podkreślić, że skutki podatkowe przekształcenia spółki jawnej w spółkę kapitałową nie zostały wprost uregulowane w ustawie o PIT. W konsekwencji należy dokonać analizy, czy ww. proces może podlegać opodatkowaniu:

  1. na zasadach ogólnych dotyczących rozpoznania przychodu podatkowego na gruncie ustawy o PIT lub
  2. poprzez analogiczne zastosowanie przepisów ustawy o PIT, wskazujących na konieczność rozpoznania przychodu podatkowego w przypadku zaistnienia określonych zdarzeń skutkujących nabyciem/objęciem przez osoby fizyczne udziałów w spółkach kapitałowych.

Ad 1. Zasady ogólne rozpoznawania przychodu podatkowego na gruncie ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o PIT przychodami, co do zasady, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W konsekwencji należy uznać, że przychodem na gruncie ustawy o PIT jest każde definitywne, bezzwrotne przysporzenie majątkowe, otrzymane przez podatnika lub postawione do jego dyspozycji w ciągu roku podatkowego.

Jak przyjmuje się w literaturze przedmiotu, zawarta w art. 11 ust. 1 ustawy o PIT definicja przychodu ma charakter ogólny. W konsekwencji stosuje się ją w przypadkach, gdy przepisy szczególne nie regulują tej kwestii odmiennie, w szczególności nie przewidują odrębnego sposobu określania wysokości danego przychodu lub momentu jego uzyskania.

Mając na uwadze powyższe, w braku szczególnych przepisów dotyczących opodatkowania przekształcenia spółki jawnej w spółkę kapitałową w celu określenia, czy po stronie Wnioskodawców w ogóle dojdzie do powstania przychodu podatkowego, niezbędnym jest ustalenie, czy uzyskają oni jakiekolwiek przysporzenie majątkowe w związku z planowanym przekształceniem Spółki.

Przekształcenie spółki jawnej w spółkę kapitałową na gruncie KSH.

Zgodnie z art. 551 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (tj. Dz. U. z 2017 r. poz. 1577 ze zm.; dalej jako: „KSH”) spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą).

Jednocześnie zgodnie z brzmieniem art. 552 KSH spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru (dzień przekształcenia). Jednocześnie sąd rejestrowy z urzędu wykreśla spółkę przekształcaną.

Z kolei w mysi art. 553 § 1 KSH spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej.

Zgodnie z art. 553 § 3 KSH wspólnicy spółki przekształcanej uczestniczący w przekształceniu stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej.

Jak wskazuje się w doktrynie prawa handlowego, „Artykuł 553 KSH expressis verbis wyraża zasadę kontynuacji, polegającą na przyjęciu, że spółka przekształcona jest tożsama ze spółką przekształcaną. W dużym uproszeniu można powiedzieć, że to jest „ta sama spółka”, ale w innej „szacie” prawnej, gdyż zmienia się typ spółki” (Z. Jara, Kodeks spółek handlowych. Komentarz, Legalis 2017).

Należy dodać, że przekształcenie spółek w rozumieniu przepisów KSH powoduje przeniesienie majątku jednej spółki działającej w określonej formie prawnej na podmiot, który dalszą działalność ma prowadzić jako spółka handlowa innego typu .W konsekwencji należy przyjąć, że przekształcenie spółki osobowej w spółkę kapitałową stanowi jedynie modyfikację formy prowadzenia działalności gospodarczej. Zważywszy na to, że zmiana formy prawnej nie wiąże się z koniecznością likwidacji albo rozwiązania spółki przekształcanej, należy uznać, że w przypadku spółki przekształcanej i spółki przekształconej zachodzi tożsamość podmiotowa. Potwierdza to m.in. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 30 marca 2016 r. sygn. II FSK 216/14), w którym stwierdza się: „Sukcesja uniwersalna w rozumieniu k.s.h., jak i sukcesja podatkowa (art. 93a Ordynacji podatkowej) zakładają, że spółka przekształcana nie jest traktowana jak podmiot likwidowany, lecz przewidują tożsamość podmiotu przekształconego i przekształcanego, a zmianie ulega jedynie forma prawna tego podmiotu”.

Co więcej w wyniku przekształcenia Spółki w Spółkę przekształconą Wnioskodawcy staną się udziałowcami Spółki przekształconej z mocy prawa, tj. wyłącznie przez złożenie oświadczenia o uczestnictwie w Spółce przekształconej (bez podejmowania żadnych dodatkowych czynności).

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawcy uważają, że nie dojdzie do jakiegokolwiek zwiększenia ich majątku na skutek planowanego przekształcenia, bowiem nastąpi wyłącznie konwersja jednego aktywa (ogółu praw i obowiązków w Spółce) na inne aktywo (udziały w Spółce przekształconej) o tej samej wartości.

W tym kontekście należy także zaznaczyć, że – zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym we wniosku – Wnioskodawcy obejmą udziały w Spółce przekształconej o wartości nominalnej nieprzekraczającej wartości udziałów kapitałowych w Spółce. Należy zatem podkreślić, że po stronie Wnioskodawców na skutek planowanego przekształcenia nie dojdzie do powstania nadwyżki wartości nominalnej obejmowanych udziałów w Spółce przekształconej nad wartością wkładów kapitałowych w Spółce, co potwierdza brak przyrostu wartości ich majątku.

Przekształcenie spółki jawnej w spółkę kapitałową w kontekście sukcesji podatkowej.

Zdaniem Wnioskodawców powyższa konkluzja znajduje dodatkowo potwierdzenie w przepisach ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2017 r. poz. 201 ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”).

Zgodnie z art. 93a § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Powołany powyżej przepis wprowadza zasadę tzw. sukcesji uniwersalnej na gruncie prawa podatkowego, w tym w zakresie rozliczeń na gruncie przepisów materialnych ustaw podatkowych. Jak przyjmuje się w doktrynie prawa podatkowego, wstąpienie spółki przekształconej w prawa i obowiązki podatkowe spółki przekształcanej, wynikające z przepisów ustaw o podatkach dochodowych, powinno uwzględniać skutki wiązane z prowadzeniem przez spółkę przekształcaną i przekształconą ewidencji dla celów podatkowych, w których opisane są zdarzenia powodujące określone skutki podatkowe (zob. H. Litwińczuk (red.), Prawo podatkowe przedsiębiorców, Lex 2017).

Co więcej, przepisy prawa podatkowego materialnego w niektórych sytuacjach expressis verbis regulują kwestię sukcesji podmiotu przekształconego. Przykładowo, przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. (tj. Dz. U. z 2016 r. poz. 1888 ze zm.; dalej jako: „ustawa o CIT”) regulują kwestię sukcesji podatkowej w odniesieniu do dokonywanych przez podmiot przekształcony odpisów amortyzacyjnych, tj.:

  • przyjęcia wartości początkowych z ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych prawnych podmiotu przekształcanego (art. 16g ust. 9 ustawy o CIT) oraz
  • dokonywania odpisów amortyzacyjnych w tej samej wysokości oraz kontynuację stosowania tej samej metody amortyzacji (art. 16h ust. 3 ustawy o CIT).

Jak przyjmuje się w literaturze przedmiotu, brak jest przeszkód do uznania, że sukcesja podatkowa obejmuje również skutki podatkowe takich zdarzeń zaistniałych w spółce przekształcanej, jak np. zarachowanie przychodu należnego, dokonanie odpisów aktualizujących wartość należności, których nieściągalność została uprawdopodobniona, czy poniesienie kosztu, który przed przekształceniem nie mogą być jeszcze potrącony, gdyż dotyczył przyszłego okresu podatkowego (H. Litwińczuk (red.) Opodatkowanie spółek, Lex 2016).

Należy wskazać, że brak sukcesji podatkowej w zakresie skutków podatkowych zdarzeń ewidencjonowanych w księgach podmiotu przekształcanego mógłby doprowadzić do sytuacji, w której określony wydatek spełniający kryteria uznania za koszt uzyskania przychodu nie zostałby ujęty w wyniku podatkowym ani przed przekształceniem (a zatem na poziomie Wnioskodawców), ani po jego przeprowadzeniu (na poziomie Spółki przekształconej) lub też zostałby odliczony dwukrotnie. W konsekwencji spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powstała na skutek przekształcenia staje się z mocy prawa sukcesorem wspólników spółki jawnej na gruncie podatków dochodowych. Zatem na spółkę przekształconą przejdą skutki podatkowe zdarzeń zaistniałych w spółce przekształcanej (w ramach rozliczeń podatkowych wspólników), które wystąpiłyby, gdyby przekształcenie nie miało miejsca.

W ocenie Wnioskodawców fakt wystąpienia z mocy prawa sukcesji w podatku dochodowym (zarówno w zakresie praw, jak i obowiązków) potwierdza wskazaną powyżej konkluzję, że na skutek przekształcenia spółki nie dojdzie do powstania jakiegokolwiek aktywa/przysporzenia po stronie Wnioskodawców, które mogłoby podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Mając na uwadze powyższe, w związku z planowanym przekształceniem Spółki w Spółkę przekształconą po stronie Wnioskodawców nie dojdzie do jakiegokolwiek przysporzenia majątkowego, które mogłoby stanowić przychód podatkowy na gruncie art. 11 ustawy o PIT.

Ad 2. Zasady szczególne rozpoznawania przychodu podatkowego na gruncie ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się wartość wkładu określoną w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określoną w innym dokumencie o podobnym charakterze – w przypadku wniesienia do spółki albo do spółdzielni wkładu niepieniężnego; jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, za przychód uważa się wartość rynkową takiego wkładu określoną na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego.

Jednocześnie zgodnie z brzmieniem art. 24 ust. 5 pkt 4 oraz pkt 8 ustawy o PIT dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także i) dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego, a w spółdzielniach – dochód przeznaczony na podwyższenie funduszu udziałowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) takiej spółki albo spółdzielni oraz ii) wartość niepodzielonych zysków w spółce oraz wartość zysku przekazanego na inne kapitały niż kapitał zakładowy w spółce przekształcanej – w przypadku przekształcenia spółki w spółkę niebędącą osobą prawną; przychód określa się na dzień przekształcenia.

W tym miejscu należy zauważyć, że

  • w ramach planowanego przekształcenia Spółki nie dojdzie do wniesienia wkładu niepieniężnego, lecz do zmiany formy prawnej Spółki w oparciu o procedury przewidziane w przepisach KSH – w konsekwencji zastosowania nie znajdzie powołany powyżej art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT dotyczący sytuacji, w której udziały w spółce kapitałowej są obejmowane w zamian za wkład niepieniężny,
  • w wyniku planowanego przekształcenia nie dojdzie także do podwyższenia kapitału zakładowego spółki kapitałowej z innych kapitałów (funduszy) osoby prawnej, bowiem spółka z ograniczoną odpowiedzialnością posiadająca osobowość prawną powstanie dopiero w wyniku planowanego przekształcenia. Należy zatem przyjąć, że planowane przekształcenie nie spowoduje podwyższenia kapitału zakładowego Spółki przekształconej z innych kapitałów tej spółki, a jedynie do jego utworzenia w związku z przekształceniem Spółki (działającej w formie spółki jawnej) w Spółkę przekształconą (tj. spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością). W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawców, art. 24 ust. 5 pkt 4 ustawy o PIT nie znajdzie zastosowania do przedstawionych okoliczności faktycznych,
  • planowanego przekształcenia nie można również utożsamiać z przekształceniem spółki kapitałowej w spółkę osobową, o którym mowa w treści art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy o PIT. Wnioskując a contrario należy uznać, że wskazana norma prawna nie znajdzie zastosowania do przekształcenia spółki jawnej w spółkę kapitałową.

Poza tym Wnioskodawcy uważają, że zastosowanie ww. przepisów lub innych regulacji z ustawy o PIT w odniesieniu do kwestii rozpoznania przychodu podatkowego przez Wnioskodawców w związku z planowanym przekształceniem możliwe byłoby wyłącznie przez zastosowanie wnioskowania per analogiam, co jest zabiegiem niedozwolonym w procesie dokonywania wykładni przepisów prawa podatkowego. Stanowisko Wnioskodawców w powyższym zakresie znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych, przykładowo Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 22 maja 2014 r. sygn. akt II FSK 1471/12) wskazał, że „[…] zarówno w orzecznictwie sądów administracyjnych, jak i doktrynie przyjmuje się, iż milczenie ustawodawcy, co do określonych zdarzeń faktycznych, niezależnie, z jakiego powodu ono wynika, jest traktowane jako obszar wolny od opodatkowania i zakazane jest stosowanie w tym wypadku analogii”.

Co więcej Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 29 sierpnia 2012 r. (sygn. akt II FSK 166/11 uznał, że „analogia w prawie podatkowym jest dopuszczalna, z zastrzeżeniem zakazu stosowania analogii do zwiększenia obowiązków podatkowych (na niekorzyść podatnika) i z ograniczeniami stosowania analogii wynikającymi z art. 217 Konstytucji RP”.

Stanowisko Wnioskodawców w zakresie neutralności podatkowej procesu przekształcenia spółki osobowej w kapitałową na gruncie ustawy o PIT znajduje także potwierdzenie w praktyce interpretacyjnej organów podatkowych. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wskazuje w interpretacji indywidualnej z dnia 19 września 2015 r. (sygn. ILPB2/4511-1-604/15-3/JK), że „W rozpatrywanej sprawie – jak wynika z wniosku – Wnioskodawca obejmie udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością o wartości nieprzekraczającej przysługującego mu udziału kapitałowego w spółce komandytowej. To oznacza, że cała operacja nie będzie skutkowała powstaniem przychodu podatkowego po stronie Wnioskodawcy na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż w wyniku tej operacji Wnioskodawca nie uzyska przysporzenia majątkowego. W majątku Wnioskodawcy nie dojdzie do przyrostu, gdyż nie wystąpi nadwyżka wartości udziałów nad wartością udziału kapitałowego w spółce osobowej. Wnioskodawca nie otrzyma zatem niczego więcej ponad to, co wynika z prawa do udziału kapitałowego w spółce komandytowej” (podkreślenie Wnioskodawców).

Stanowisko Wnioskodawców we wskazanym zakresie znalazło również potwierdzenie w interpretacji indywidualnej prawa podatkowego z dnia 22 września 2014 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej Warszawie. Jak słusznie podniósł organ podatkowy: „Przekształcenie spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę kapitałową to proces zmierzający do zmiany formy prawnej przedsiębiorstwa. Tym samym u wspólnika przekształcanej spółki komandytowo-akcyjnej nie powstaje w chwili przekształcenia zobowiązanie podatkowe od dochodów (przychodów) ze zbycia majątku przekazanego do majątku spółki przekształconej (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) ani dochodów (przychodów) z tytułu nabycia udziałów spółki przekształconej. Ponadto jeżeli w wyniku przekształcenia wartość obejmowanych udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością nie wzrośnie w stosunku do kapitału zapasowego spółki komandytowo-akcyjnej, wówczas Wnioskodawca nie rozpozna przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych” (podkreślenie Wnioskodawców).

Wnioskodawcy pragną także wskazać, że ww. stanowisko znajduje aprobatę w doktrynie prawa podatkowego: „Przekształcenie spółki dokonywane jest na mocy odrębnych przepisów oraz – poza odrębną podstawą prawną – posiada odmienną treść prawną i gospodarczą. Jest to zdarzenie nierodzące przychodu podatkowego – choć w istocie przepisy u.p.d.o.f. nie regulują tego zagadnienia. Tezę powyższą autor wyprowadza z braku spełnienia przez opisywaną czynność ogólnych definicji przychodu podatkowego” (J. Sekita, Opodatkowanie dochodów osób fizycznych z inwestowania i lokacji majątku, Wolters, Warszawa 2011, s. 188).

W świetle powyższego należy uznać, że w związku z planowanym przekształceniem Spółki w Spółkę przekształconą po stronie Wnioskodawców nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu na gruncie przepisów ustawy o PIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy wskazać, że powołane w treści wniosku orzeczenia sądów administracyjnych nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości niniejszej kwestii. Nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego należy stwierdzić, że – zdaniem Organu podatkowego – tezy badanych rozstrzygnięć nie mają zastosowania w niniejszym postępowaniu. W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację. Odwołanie się do publikacji podatkowych, jako że co do zasady nie stanowią one źródła prawa, również nie jest wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj