Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.375.2017.2.JS
z 28 lutego 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2017 r. (data wpływu 22 grudnia 2017 r.) uzupełnionego pismem z dnia 15 lutego 2018 r. (data wpływu 16 lutego 2018 r.) na wezwanie z dnia 6 lutego 2018 r. Nr 0114-KDIP2-1.4010.375.2017.1.JS (data nadania 6 lutego 2018 r., data odbioru 13 lutego 2018 r.) oraz pismem z dnia 23 lutego 2018 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy prace prowadzone w ramach projektu, stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ww. ustawy, która uprawnia do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18d cyt. ustawy (Pytanie Nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ulgi badawczo-rozwojowej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Spółka S.A. (dalej: „Wnioskodawca”, „Spółka”) jest producentem produktów i komponentów na rzecz sektora lotniczego i kosmicznego. Przeważająca część działalności realizowanej przez Wnioskodawcę zakwalifikowana jest jako „produkcja statków powietrznych, statków kosmicznych i podobnych maszyn” (symbol PKD: 30.30.Z).

Wnioskodawca prowadzi również aktywną działalność badawczo-rozwojową rozwijając produkowane przez siebie wyroby oraz rozwijając technologie wykorzystywane do ich produkcji, obejmujące rozwiązania zarówno dla sektora lotniczego, jak i kosmicznego. W związku z tym Spółka zamierza skorzystać z ulgi badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 18d oraz 18e ustawy o PDOP (dalej: „Ulga B+R”).

W ramach prowadzonej działalności, Spółka wykorzystuje aktualnie dostępną wiedzę, aby realizować obecnie i również w przyszłości prace związane z opracowaniem nowych produktów, jak i ulepszaniem już istniejących. Działania te mają na celu dostarczenie produktu spełniającego wszelkie wymagania klientów, jak również równolegle opracowanie nowej technologii wykonania produktów.

Prace realizowane przez Spółkę rozpoczynają się od pracy koncepcyjnej (opracowanie koncepcji projektu), a finalizowane są wraz z zakończeniem prac związanych z przygotowaniem produktów i prototypów. Proces badawczo-rozwojowy prowadzony przez Spółkę jest procesem ciągłym, tj. zakończenie prac nad wybraną funkcjonalnością bądź produktem stanowi wstęp do prac związanych z kolejnymi funkcjonalnościami, produktami lub technologiami produkcji stanowiącymi rozwinięcie lub uzupełnienie odpowiedzi Spółki na potrzeby biznesowe klientów.

Prace realizowane przez Spółkę obejmują w szczególności projektowanie nowych funkcjonalności w statkach powietrznych i kosmicznych, tworzenie nowych podzespołów, rozwój zaawansowanych systemów elektrycznych, a także opracowywanie prototypów oraz testowanie projektowanych rozwiązań. Spółka w swojej praktyce gospodarczej opracowuje także wymagające szczególnej uwagi komponenty z przeznaczeniem dla branży lotniczej i kosmicznej. Ze względu na konieczność spełniania wysokich standardów bezpieczeństwa oraz wysokich norm wytrzymałościowych, Spółka oferuje nowoczesny sprzęt spełniający wszelkie najwyższe wymogi, umożliwiający bezbłędne funkcjonowanie systemów nawigacji oraz komunikacji. Produkowane oraz udoskonalane przez Spółkę komponenty obejmują także inne innowacyjne rozwiązania, jak chociażby wiązki kosmiczne. Ponadto część działań Spółki nakierowanych jest na pozyskiwanie nowej wiedzy poprzez wykonywanie analiz technologicznych, prowadzenie eksperymentów w środowisku laboratoryjnym, projektowanie i koncepcyjnie opracowywanie rozwiązań konstrukcyjnych (dalej łącznie: „Prace B+R”).

Prace B+R są każdorazowo realizowane w formie projektu. Projekty są realizowane w przypadku zidentyfikowania nowych potrzeb klientów lub zidentyfikowania możliwości zwiększenia efektywności dostarczanych rozwiązań. Wnioskodawca w sposób systematyczny rozpoczyna nowe projekty celem oferowania konkurencyjnych rozwiązań na rynku, cechującym się bardzo wysokim stopniem innowacji, stanowiącym o przewadze konkurencyjnej podmiotów w branży. Mając na uwadze powyższe, źródła innowacyjnych pomysłów Wnioskodawcy można podzielić na wewnętrzne tj. identyfikowane i inicjowane przez pracowników Wnioskodawcy, oraz zewnętrzne będące reakcją na zapotrzebowanie zgłaszane przez klientów oraz identyfikowane jako potrzeba rynkowa. Wszystkie projekty są ewidencjonowane i nadzorowane w ramach prowadzonego planu projektowego.

  • Prowadzone projekty obejmują między innymi:
  • opracowywanie nowych procedur badawczych,
  • opracowywanie nowych rozwiązań konstrukcyjnych,
  • opracowywanie, testowanie, konfigurowanie i wprowadzanie nowych podzespołów,
  • ulepszanie i wprowadzanie znaczących udoskonaleń do istniejących produktów,
  • opracowywanie nowych i rozwój istniejących technologii produkcji,
  • rozwój systemów informatycznych oraz specjalistycznego oprogramowania sterującego urządzeniami.


Rezultatami Prac B+R są nowe i sprawniejsze rozwiązania konstrukcyjne statków powietrznych, czy też unikalne na skalę globalną podzespoły. Prace realizowane w ramach Prac B+R mają i będą miały również w przyszłości charakter twórczy. Zaangażowani pracownicy wykonują działalność badawczo-rozwojową systematycznie, a jej rezultaty mają indywidualny i innowacyjny charakter. Jednocześnie prowadzone przez Wnioskodawcę Prace B+R nie obejmują wprowadzania rutynowych i okresowych zmian do produktów, niepociągających za sobą postępu technologicznego.

W 2017 roku Spółka uruchomiła projekt na zlecenie Europejskiej Agencji Kosmicznej w celu zdobywania kompetencji i poszerzania wiedzy w zakresie montażu, testowania i integracji elektrycznych wiązek na satelitach (AIT z j. ang. Assembly, integration and testing - dalej: „Projekt’). Obecnie Spółka nie posiada kompetencji do przeprowadzenia całego procesu od produkcji po integrację wiązek na satelitach, tym samym jest to pierwszy projekt umożliwiający firmie oraz jej pracownikom zdobywanie nowej wiedzy i umiejętności w tym obszarze. Rezultatem projektu jest uzyskanie kompetencji pozwalających na montaż, testowanie i integrację półproduktów na satelitach, co pozwoli Spółce na produkcję udoskonalonych i nowych produktów. Ważną częścią Projektu jest również utworzenie oraz opracowanie instrukcji całego procesu.

Projekt realizowany jest przez Departament Space Commercial & Programs. W ramach Projektu ponoszone były m.in. koszty, o których mowa w art. 8d ust. 2 pkt 1 ustawy o PDOP dotyczące pracowników zatrudnionych w celu realizacji Prac B+R w Departamencie Space Commercial & Programs. uczestniczących w Projekcie oraz działów wspierających - Dział Inżynierii Produkcji i Innowacji Przemysłowych, Dział Wiązek Elektrycznych, Dział Jakości, Finanse i Zakupy.

Szczegółowy zakres Prac B+R przeprowadzonych w ramach Projektu

W ramach Projektu przeprowadzane są prace rozwojowe, a wynikiem będzie dokumentacja technologiczna zawierająca projekt technologii produkcji wraz z wszelkimi procedurami produkcyjnymi. Wyniki zostaną wykorzystane w obszarze produkcji kosmicznej (space). W ramach projektu powstają dedykowane Spółce zintegrowane procedury produkcji tzw. „Assembly, Integration and Test” (AIT).

Projekt jest częścią większego projektu, gdzie pracownicy Spółki na pierwszym etapie nabywają odpowiednie kompetencje (etap I - edukacja i rozwój) i następnie na etapie kolejnym opracowują w ramach projektu B+R technologię produkcji (etap II - opracowanie technologii produkcji, który stanowi właśnie Projekt), by na etapie III wdrożyć wyniki projektu B+R i uruchomić produkcję.

W wyniku Prac B+R realizowanych w ramach Projektu, zostanie opracowana procedura technologii produkcji, zawierająca elementy wskazane poniżej:

  • ogólna procedura montażu, integracji i testów wyposażenia,
  • procedura inspekcji struktury,
  • procedura przygotowania struktury,
  • procedura instalacji wiązek kablowych,
  • procedura inspekcji zainstalowanych wiązek,
  • procedura przygotowania wyposażenia do montażu,
  • procedura montażu wyposażenia,
  • procedura podłączania wyposażenia,
  • procedura testów elektrycznych wyposażenia,
  • procedura inspekcji końcowej,
  • lista narzędzi i wyposażenia warsztatowego,
  • raport końcowy, podsumowujący całość prac.

W ramach każdego z wyżej wymienionego elementu opracowane zostaną szczegółowo: lista operacji wraz z opisem technicznym ich stosowania.


W odniesieniu do ww. zadań w ramach Prac B+R pracownicy zaangażowani wykonują i będą wykonywać również w przyszłości czynności administracyjne związane z uczestnictwem w Projekcie, bez których prowadzenie Projektu nie byłoby możliwe.


Przed przystąpieniem do projektu badawczego Spółka określiła poziom gotowości technologii (TRL-Technology Readiness Level) zgodnie z procedurami obowiązującymi dla projektów kosmicznych określonymi przez European Cooperation for Space Standardization (ECSS), zalecenie numer ECSS-E-AS-1IC. Zgodnie z przyjętą nomenklaturą Spółka w momencie rozpoczęcia projektu znajdowała się pod względem przygotowania technologicznego (posiadany sprzęt) na poziomie TRL 8, jednakże w zakresie gotowości do produkcji modułów do statków kosmicznych (satelitów) na poziomie TRL 3. Oznacza to, że została opracowana koncepcja zaprojektowania poszczególnych elementów, znane są warunki brzegowe dla systemu i został opracowany proof-of-concept. Zakłada się, iż projekt badawczy zakończył się na poziomie TRL 5-6 i dopiero dalszy rozwój i wdrożenie jego wyników pozwolą Spółce kolejno osiągnąć wyższe poziomy gotowości technologicznej i następnie rozpocząć produkcję. TRL 6, zgodnie ze stosowaną nomenklaturą ECSS, oznacza, że demonstrator modelu oraz jego krytyczne funkcjonalności i elementy zostały opracowane i zbadane.


Finansowanie Projektu


Projekt jest przedmiotem komercyjnego kontraktu z European Space Agency (dalej: „ESA”) na podstawie oferty z lutego 2017 r. Spółka jest zobowiązana przedstawić szczegółowe raporty z wyników z każdego z etapów projektu.


Projekt jest realizowany w ramach programu Wsparcia Polskiego Przemysłu (Polish Industry Incentive Scheme - PLUS). Jest to program, gdzie zlecenia i konkursy są dedykowane wyłącznie polskim przedsiębiorstwom. Aż 45% polskiej składki obowiązkowej przeznaczane jest na konkursy adresowane wyłącznie do polskiego sektora kosmicznego, bądź na współfinansowanie polskiego udziału w wybranych projektach i misjach ESA.

W praktyce te środki finansowe pozostają w dyspozycji specjalnie stworzonego wspólnego Zespołu Zadaniowego (Task Force) złożonego z przedstawicieli Polski i ESA, który nadzoruje organizowanie przetargów dostępnych wyłącznie dla polskich podmiotów (mechanizm zbliżony do porozumienia PECS), zwłaszcza w obszarach aktywności Agencji o szczególnym zainteresowaniu dla Polski.

W celu realizacji Projektu Spółka musiała złożyć komercyjną ofertę, gdzie oferowała cenę i proponowała swoją metodologię, oraz podejście do wykonania projektu. Po pozytywnym rozstrzygnięciu komercyjnego konkursu podpisano umowę na przeprowadzenie Projektu.

Spółka ponadto zaznacza, że:

  • prowadzone Prace B+R nie stanowią i nie będą stanowić badań podstawowych w rozumieniu art. 4a pkt 27 lit. a ustawy o PDOP,
  • zamierza dokonać odliczenia z tytułu Ulgi B+R zgodnie z art. 18d oraz 18e ustawy o PDOP, w szczególności Spółka podkreśla, że nie prowadzi działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia,
  • w ewidencji rachunkowej wyodrębniła koszty kwalifikowane związane z realizacją projektu badawczo-rozwojowego i zostaną one wykazane w zeznaniach podatkowych za odpowiednie lata podatkowe, w których Projekt będzie realizowany.


Pismem z dnia 15 lutego 2018 r. Spółka doprecyzowała przedmiotowy wniosek wskazując, że projekt stanowiący przedmiot zapytania, nie jest dofinansowany w formie dotacji lub jakiejkolwiek innej formy pomocy publicznej. Koszty z nim związane nie są Spółce zwrócone w jakiejkolwiek postaci. Kontrakt na realizację projektu jest kontraktem komercyjnym z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA), na którym Spółka realizuje marżę zgodnie z zasadami narzuconymi przez ESA.


Spółka zaznacza, że Projekt realizowany jest pod nazwą Rozwój zdolności do montażu integracji, testów wyposażenia mechanicznego i elektrycznego satelity.


Prócz Wnioskodawcy stroną zaangażowaną w Projekt jest ESA. Ważnym faktem jest stosowana przez ESA forma realizacji projektów, która opiera się na organizowaniu przetargów dla firm i instytutów naukowo-badawczych. W odpowiedzi na ogłoszenie ESA, spółka złożyła komercyjną ofertę i zaoferowała cenę za określone prace. W związku z powyższym projekt należy traktować jako przedsięwzięcie o charakterze komercyjnym, objęte wynagrodzeniem dla spółki.


Stosownie do zapisów kontraktu rolą Wnioskodawcy jest opracowanie procedury technologii produkcji, zawierającej elementy wskazane poniżej:

  • ogólna procedura montażu, integracji i testów wyposażenia,
  • procedura inspekcji struktury,
  • procedura przygotowania struktury,
  • procedura instalacji wiązek kablowych,
  • procedura inspekcji zainstalowanych wiązek,
  • procedura przygotowania wyposażenia do montażu,
  • procedura montażu wyposażenia,
  • procedura podłączania wyposażenia,
  • procedura testów elektrycznych wyposażenia,
  • procedura inspekcji końcowej,
  • lista narzędzi i wyposażenia warsztatowego,
  • raport końcowy, podsumowujący całość prac.


Kontrakt będzie finansowany ze środków ESA. Budżet, którym dysponuje ESA tworzą państwa członkowskie. W konsekwencji, źródłem finansowania nie są:

  1. dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
  2. kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa,
  3. płatności na realizację projektów w ramach programów finansowych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców,
  4. środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Wnioskodawca jest stroną kontraktu podpisanego z ESA. Z tytułu realizacji tego komercyjnego projektu Wnioskodawca uzyska przychód zaliczany do przychodów podlegających opodatkowaniu. Pracownicy nie są beneficjentami środków uzyskiwanych w ramach realizowanego Projektu. Wnioskodawca nie posiada wyodrębnionego rachunku, na który będą wpływać środki pieniężne uzyskiwane z zawartego kontraktu.

Płatność za realizację projektu jest dokonywana po poszczególnych etapach projektu, zgodnie z zapisami Kontraktu. W przypadku nieterminowego wywiązania się z poszczególnych etapów projektu Wnioskodawca nie ponosi kar finansowych. W przypadku nierzetelnego wywiązywania się z poszczególnych etapów projektu, ESA ma możliwość wypowiedzenia kontraktu. Kontrakt nie zawiera zapisów o obowiązku zwrotu otrzymanego za dany etap wynagrodzenia.


Koszty realizacji projektu Wnioskodawca ponosi ze środków własnych, które nie są zwracane w jakiejkowiek formie.


W ramach ulgi B+R Spółka zamierza odliczyć koszty dotyczące pracowników zatrudnionych w celu realizacji Prac B+R w Departamencie Space Commercial & Programs, uczestniczących w projekcie oraz działów wspierających - Dział Inżynierii Produkcji i Innowacji Przemysłowych, Dział Wiązek Elektrycznych, Dział Jakości, Finanse i Zakupy. Koszty ponoszone w ramach Projektu, spełniają kryteria o których mowa w art. 18d ust. 2 pkt 1 ustawy o PDOP.

Do przykładowych czynności administracyjnych związanych z uczestnictwem w Projekcie, które będą wykonywali pracownicy Wnioskodawcy zaangażowani do realizacji Prac B+R należą m.in.: przygotowywanie raportów z prowadzonych prac B+R oraz opracowywanie harmonogramów prowadzonych Prac B+R.


Spółka zamierza dokonać odliczenia z tytułu Ulgi B+R zgodnie z art. 18d oraz 18e ustawy o CIT, a w szczególności zaznacza, że:

  1. Wnioskodawca uzyskuje przychody z zysków kapitałowych, przy czym odliczeń z tytułu Ulgi B+R na podstawie przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2018 r. Spółka zamierza dokonywać tak, iż kwota odliczenia w danym roku podatkowym nie przekroczy kwoty dochodu uzyskanego przez Spółkę z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych,
  2. Wnioskodawca nie posiada statusu centrum badawczo-rozwojowego,
  3. Wnioskodawca nie jest mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej,
  4. Spółka zamierza odliczyć w ramach Ulgi B+R koszty kwalifikowane zgodnie z art. 18d ust. 5 ustawy o CIT, tj. te koszty kwalifikowane, które nie zostały/nie zostaną odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Ponoszone przez Spółkę wydatki, które mogą stanowić koszty kwalifikowane w ramach Ulgi B+R będą przez Wnioskodawcę zaliczane do kosztów uzyskania przychodów danego roku.


Pismem z dnia 23 lutego 2018 r. Wnioskodawca wskazał, że zawarty kontrakt z Europejską Agencją Kosmiczną jest kontraktem komercyjnym, Spółka ponosi ryzyko biznesowe w związku z jego realizacją (np. ryzyko nieotrzymania zapłaty w sytuacji niewykonania lub nieprawidłowego wykonania umowy), a otrzymane na jego podstawie środki nie stanowią pomocy bezzwrotnej.

Wynagrodzenie otrzymane w ramach kontraktu z Europejską Agencja Kosmiczną nie stanowi dochodów wymienionych w treści art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o PDOP. W konsekwencji, wynagrodzenie otrzymane w ramach kontraktu z Europejską Agencją Kosmiczną nie stanowi dochodów wymienionych w treści art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o PDOP.

Ponadto, wydatki sfinansowane z wynagrodzenia otrzymanego w ramach kontraktu z Europejską Agencją kosmiczną nie są wyłączane z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o PDOP.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym prowadzone i wstępnie zakwalifikowane przez Wnioskodawcę Prace B+R prowadzone w ramach projektu, stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o PDOP i na tej podstawie Wnioskodawca jest uprawniony do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18d ustawy o PDOP?
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym sposób finansowania Projektu nie spełnia przesłanki wskazanej w art. 18d ust. 5 ustawy o PDOP i w konsekwencji koszty kwalifikowane wskazane w art. 18d ust. 2 oraz ust. 3 poniesione przez Spółkę w ramach Projektu mogą zostać odliczone w ramach Ulgi B+R?

Odpowiedź na pytanie pierwsze stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej. Odpowiedź na pytanie drugie zostanie udzielona w odrębnym rozstrzygnięciu.


Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym prowadzone i wstępnie zakwalifikowane przez Wnioskodawcę Prace B+R prowadzone w ramach projektu stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o PDOP i na tej podstawie Wnioskodawca jest uprawniony do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18d ustawy o PDOP.

W myśl art. 18d ust. 1 ustawy o PDOP w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r., podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych. Z kolei w myśl art. 18d ust. l ustawy o PDOP w brzmieniu obowiązującym od l stycznia 2016 r. do 31 grudnia 2017 r., od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, odlicza się koszty uzyskania przychodów poniesione przez podatnika na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy o CIT, w brzmieniu obowiązującym zarówno przed 1 stycznia 2018 r., jak i po 2018 r., Spółka jest uprawniona do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18d ustawy o PDOP, tj. odliczenia kosztów kwalifikowanych poniesionych na działalność badawczo-rozwojową od podstawy opodatkowania.

Zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy o PDOP, działalność badawczo-rozwojowa oznacza działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.


Natomiast w myśl art. 4a pkt 28 ustawy o PDOP prace rozwojowe należy rozumieć jako nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń, w szczególności:

  1. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony,
  2. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna.

W krajach OECD do celów statystycznych w zakresie prac badawczo-rozwojowych stosowany jest ponadto Podręcznik Frascati Manuał 2015 („The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities; Guidelines for Collecting and Reporling Data on Research and Experimental Development” - dalej: „Podręcznik”). Zawiera on proponowane procedury standardowe dla badań statystycznych w zakresie działalności badawczo-rozwojowej. Zgodnie z jego treścią do działalności badawczo-rozwojowej zaliczyć można pracę twórczą podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy, a także wykorzystanie tych zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego Wnioskodawca realizuje w ramach Projektu Prace B+R obejmujące: pozyskiwanie nowej wiedzy poprzez prowadzenie eksperymentów w środowisku laboratoryjnym oraz analizy technologiczne, tworzenie nowych lub bardziej efektywnych rozwiązań oraz ukierunkowane na wypełnienie luk w wiedzy technicznej jako niezbędny krok w procesie tworzenia udoskonalanych elementów i komponentów dla branży kosmicznej.

Spółka podniosła, że przyjętą przez nią kwalifikację wspierają również wytyczne z Podręcznika, w zakresie klasyfikacji projektów B+R w zakresie badania przestrzeni kosmicznej. W ramach ustępu 2.94 Podręcznika wyraźnie stwierdzono, iż mimo, że pod wieloma względami wiele czynności można obecnie uważać za rutynowe, celem wszystkich badań kosmosu jest poszerzenie wiedzy, tak więc powinny być one w całości zaliczane do B+R. W tym znaczeniu, w opinii Spółki, całość Projektu Wnioskodawcy polegającego na opracowaniu kompletnych modułów statków kosmicznych (z ukierunkowaniem na satelity) wyposażonych w produkowane przez Spółkę wiązki elektroniczne, zintegrowanych z całą strukturą i wyposażeniem danego systemu (statku), wyczerpuje definicję prac badawczo-rozwojowych wg Podręcznika, które są zbieżne z definicjami przyjętymi przez ustawodawcę dla potrzeb ustawy o CIT.

Ponadto, Wnioskodawca podkreśla, że w ramach Projektu powstaną procedury, które można traktować jako model procesu technologicznego zgodnie z dokumentem nr ECSS-E-AS-11C pt. „Space engineering, Adoption Notice of ISO 16290, Space systems - Definition of the Technology Readiness Levels (TRLs) and their criteria of assessment”, opracowanym przez European Cooperation for Space Standardization, stanowi pracę B+R na poziomie gotowości technologicznej TRL 6.

W związku z powyższym, biorąc pod uwagę treść Podręcznika oraz klasyfikację Projektu wg poziomów gotowości technologicznej TRL, w opinii Wnioskodawcy realizowane w ramach Projektu Prace B+R stanowią prace rozwojowe, o których mowa w art. 4a pkt 28 ustawy o PDOP. Wynika to z tego, że Spółka wykorzystywała dostępną wiedzę bądź pozyskiwała nową wiedzę a następnie ją stosowała do tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów.

Możliwość korzystania w definiowaniu dla potrzeb ustawy o PDOP działalności badawczo-rozwojowej poprzez odesłanie do poziomów gotowości technologicznej (TRL) potwierdził również Minister Rozwoju i Finansów w wyjaśnieniach zamieszczonych w dniu 20 czerwca 2017 r. na stronie internetowej Ministerstwa Finansów w zakresie odliczania kosztów pracowniczych w ramach Ulgi B+R1.

Wnioskodawca podkreśla ponadto, że Prace B+R realizowane w ramach Projektu mają charakter twórczy, są prowadzone w sposób systematyczny według określonego planu projektowego przez specjalnie wybrane osoby posiadające kompetencje i wykształcenie. Mają one również na celu zwiększenie zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia innowacyjnych rozwiązań. Na podstawie przeprowadzonych w ramach Projektu Prac B+R, Wnioskodawca zapewni swoim klientom nowe funkcjonalności oraz znacząco ulepszone komponenty (towary).


Końcowo, Wnioskodawca pragnie wskazać, że uznanie prac w zakresie kompleksowego opracowania technologii nowych produktów za działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu ustawy o PDOP zostało potwierdzone przez organy podatkowe, przykładowo:

  • przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 12 października 2017 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.40I0.279.20I7.1.MST),

Wskazane interpretacje dotyczyły innych niż lotnictwo branż, ale wskazany w nich sposób prowadzenia prac badawczo-rozwojowych jest zbliżonych do sposobu realizacji Prac B+R w ramach Projektu.


W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, że realizowane przez Wnioskodawcę Prace B+R w ramach przedmiotowego Projektu opracowania technologii produkcji nowych produktów, niewytwarzanych dotąd zupełnie przez Spółkę spełniają definicje wskazane w art. 4a pkt 28 ustawy o PDOP, a tym samym spełniają definicję wskazaną w art. 4a pkt 26 ustawy o PDOP.


W tym kontekście, w ocenie Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym prowadzone i wstępnie zakwalifikowane przez Wnioskodawcę Prace B+R przeprowadzone w ramach Projektu stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o PDOP.


W związku z powyższym Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego na wstępie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Odnosząc się do argumentacji Wnioskodawcy opartej na treści wskazanych interpretacji indywidualnych w uzasadnieniu własnego stanowiska, należy stwierdzić, że interpretacje te, co do zasady wiążą w sprawie, w której zostały wydane i nie są źródłem prawa powszechnie obowiązującego. Tym samym nie stanowią podstawy prawnej przy wydawaniu interpretacji.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj