Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT3.4011.174.2018.1.DP
z 12 kwietnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2018 r. (data wpływu 13 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowaną akcją promocyjną – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowaną akcją promocyjną.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca zajmuje się m.in. produkcją oraz hurtową sprzedażą mięsa i wędlin oraz hurtową sprzedażą innych artykułów spożywczych.

Wnioskodawca będzie organizował okresowe akcje promocyjne skierowane do swoich klientów (dalej Promocje). Polegają one na organizacji sprzedaży premiowej dokonywanej na rzecz klientów, tj. osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz innych przedsiębiorców (głównie spółek) dokonujących zakupów w hurtowniach Wnioskodawcy (dalej zwani Klientami).

Warunki uczestnictwa w Promocji, czas jej trwania i zasady przyznawania nagród określa pisemny regulamin.

Każdy Klient, który w okresie wskazanym w regulaminie, dokonana zakupów określonego asortymentu z oferty handlowej Wnioskodawcy (dalej: łącznie Towary) w minimalnych ilościach określonych w regulaminie, otrzymuje nagrodę. Rodzaj i wartość nagród zależą od wielkości zrealizowanych zakupów. Towary, których zakup objęty jest programem Promocji, wskazane są w wydrukowanym katalogu udostępnianym Klientom.

Przykładowo: określone nagrody rzeczowe (sprzęt AGD i wyposażenie sklepowe – do wyboru jedna nagroda z listy proponowanych nagród) otrzymują Klienci, którzy zakupią produkty umieszczone w katalogu w ilości min. 1.000 kg lub 2.000 kg. Zakup min. 4.000 kg nagradzany jest zaproszeniem na zagraniczne tygodniowe szkolenie dla jednej osoby. Każda wielokrotność zakupów w ilości 4.000 kg nagradzana jest kolejnym zaproszeniem na szkolenie.

Udział w szkoleniu może wziąć Klient (dotyczy osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą) lub pracownik Klienta wskazany przez niego. Organizacją szkolenia zajmuje się Wnioskodawca.

Jednorazowa wartość nagrody może przekroczyć 2.000 zł.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy wydanie nagrody Klientowi lub jego pracownikowi wiąże się po stronie Wnioskodawcy z wykonaniem obowiązków płatnika podatku ryczałtowego określonego w art. 30 ust. 1 pkt 2 lub obowiązkiem sporządzenia informacji PIT-8C?


Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku przekazania nagrody Klientowi lub wskazanemu przez niego pracownikowi, nie ciąży na nim obowiązek poboru 10% podatku ryczałtowego od wartości nagrody ani obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C.

Artykuł 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ww. ustawy podatek ten jest obliczany, pobierany i odprowadzany przez płatnika, którym jest organizator sprzedaży premiowej finansujący nagrodę.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2.000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Promocja organizowana przez Wnioskodawcę odpowiada pojęciu sprzedaży premiowej. Sprzedaż premiowa jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą, a kupującym, połączoną z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru.

Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów). Wnioskodawca gwarantuje każdemu Klientowi otrzymanie nagrody określonej w regulaminie Promocji, jeżeli Klient dokona zakupów Towarów od Wnioskodawcy w określonych ilościach we wskazanym czasie. Działanie to odpowiada wskazanej definicji sprzedaży premiowej.


1. Wydanie nagród rzeczowych:


1.1. Jeżeli Klientem jest osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, nagroda kierowana jest do podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych i stanowi dla podatnika przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. W efekcie nie znajduje zastosowania zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. zwolnienie przychodu ze względu na wartości nagrody nie przekraczającej 2.000 zł.

Oznacza to, że nagroda – bez względu na wartość – stanowi u Klienta przychód do opodatkowania w źródle działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) i przychód ten powinien być wykazany w kalkulacji dochodu z tego źródła przez samego Klienta. Nagroda ta podlega opodatkowaniu według tych samych zasad, jak dochód Klienta z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Nagroda nie podlega opodatkowaniu podatkiem ryczałtowym w stawce 10% określonym w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika tego podatku.

Na Wnioskodawcy nie ciąży również obowiązek sporządzenia PIT-8C. Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych informacja PIT-8C dotyczy wyłącznie świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy, tj. stanowiących dla podatnika przychody z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy). Ponieważ nagroda stanowi dla Klienta przychód z art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), Wnioskodawca nie wykazuje jej wartości w PIT-8C.

1.2. Jeżeli Klientem jest inny podmiot, niż osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą (głównie spółka kapitałowa lub osobowa), art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma zastosowania, ponieważ nagroda nie jest kierowana do osoby fizycznej, ale innego podmiotu gospodarczego, który nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Na Wnioskodawcy nie ciążą żadne obowiązki w zakresie stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2. Nagrody w postaci udziału w szkoleniu

2.1. Jeżeli nagrodę w tej postaci otrzymał Klient będący osobą fizyczną prowadzącą indywidualną działalność gospodarczą i osobiście bierze udział szkoleniu, skutki podatkowe są takie same, jak opisane w pkt 1.2. Nagroda jest dla Klienta przychodem w źródle pozarolnicza działalność gospodarcza i nie podlega opodatkowaniu podatkiem ryczałtowym 10%, ale na zasadach właściwych dla opodatkowania przychodów w źródle działalność gospodarcza przez samego Klienta. Na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek płatnika, ani obowiązek sporządzenia PIT-8C.

2.2. Jeżeli Klient, który jest osobą fizyczną prowadzącą indywidualną działalność gospodarczą wskazuje swojego pracownika, jako uczestnika szkolenia, skutki podatkowe są takie same, jak przedstawione w pkt 2.1. Promocja jest kierowana wyłącznie do Klienta i to on – jako strona umowy sprzedaży – jest uprawniony do nagrody. Wskazanie przez Klienta konkretnej osoby fizycznej biorącej udział w szkoleniu, będącej jego pracownikiem, jest wyłącznie zadysponowaniem nagrodą uprzednio uzyskaną przez Klienta, który dokonał zakupu Towarów w warunkach Promocji i nabył prawo do nagrody. Wskazanie Wnioskodawcy danych pracownika Klienta jest konieczne ze względów organizacyjnych (zakup biletów lotniczych lub rezerwacja hotelu musi się odbyć ze wskazaniem imienia i nazwiska pasażera – odpowiednio gościa hotelu).

2.3. Jeżeli Klient, który nie jest osobą fizyczną prowadzącą indywidualną działalność gospodarczą (przykładowo spółka kapitałowa lub osobowa) wskazuje swojego pracownika, jako uczestnika szkolenia, nie zmienia to faktu, że uzyskującym przysporzenie z majątku Wnioskodawcy z tytułu nagrody jest Klient, nie zaś pracownik Klienta. Promocja nie jest adresowana do pracowników Klientów, ale do Klientów. Przyrzeczenie nagrody złożone jest Klientowi, w związku z dokonanymi przez niego zakupami. Wskazanie przez Klienta konkretnej osoby fizycznej biorącej udział w szkoleniu, będącej jego pracownikiem, jest wyłącznie zadysponowaniem nagrodą uprzednio uzyskaną przez Klienta, który dokonał zakupu Towarów w warunkach Promocji i nabył prawo do nagrody. Wskazanie Wnioskodawcy danych pracownika Klienta jest konieczne z ww. względów organizacyjnych.


Stanowisko Wnioskodawcy znajduje uzasadnienie w interpretacjach indywidualnych, przykładowo: w interpretacji indywidualnej Ministra Finansów z dnia 11 stycznia 2016 r. nr D9.8220.2.130.2015.JQP; interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 grudnia 2017 r. nr 0111-KDIB2-3.4011.179.2017.2.KB.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201 z późn. zm.) płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepisy prawa podatkowego, o których mowa w ww. art. 8 Ordynacji podatkowej, zawiera m.in. ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 200 z późn. zm.), w której w Rozdziale 7 – Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników – zawarte są przepisy dotyczące zasad obliczania, poboru i odprowadzania do właściwego urzędu skarbowego podatku lub zaliczek na podatek przez płatników.

Stosownie do treści art. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści przywołanego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy źródłem przychodu jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z treścią art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Za przychód z działalności gospodarczej uważa się również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak wynika z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Jak wynika z powyższego, przychód z innego źródła może wystąpić wyłącznie wówczas, gdy niewątpliwie danemu przysporzeniu można przypisać cechę przychodu, a jednocześnie przychód ów nie kwalifikuje się do żadnego innego stypizowanego w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych źródła.

Jeżeli zaś chodzi o nagrody, to jak wskazuje art. 20 ww. ustawy, tylko wówczas są one przychodem z innego źródła, jeżeli nie można ich przypisać do źródeł określonych w art. 12-14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli m.in. do pozarolniczej działalności gospodarczej.

Jeśli więc dane przysporzenie stanowi jednoznacznie przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej podatnika (jest bowiem bezpośrednim efektem prowadzenia takiej działalności), to podlega opodatkowaniu według zasad właściwych dla przedmiotowej działalności gospodarczej – przysporzenie takie nie może jednocześnie stanowić przychodu z innych źródeł.

Jeśli więc wziąć pod uwagę, że zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 omawianej ustawy, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie natomiast z treścią art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Pomimo, że ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji legalnej wyrażenia „sprzedaż premiowa”. Rozumienie tego pojęcia zostało jednak wypracowane w judykaturze. W orzecznictwie sądów administracyjnych prezentowany jest ugruntowany i jednolity pogląd, że sprzedaż premiowa to sprzedaż towarów i usług związana z otrzymaniem nagrody przez nabywcę. Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z dnia 25 czerwca 2007 r., sygn. akt II FPS 5/06 stwierdził, że pojęcie „sprzedaż premiowa” składa się z dwóch wyrazów i oznacza sprzedaż, z którą związane jest przyznawanie nagród. „Sprzedaż” jest pojęciem cywilistycznym i oznacza odstąpienie czegoś przez sprzedawcę na własność kupującego za określoną cenę, natomiast określenie „premia” oznacza nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś, często mającą zachęcić do czegoś osobę nagrodzoną. Ponadto w uchwale tej Sąd wskazał, że sprzedaż premiowa to sprzedaż konsumencka, jednostkowa, incydentalna, niezwiązana z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą.


Zatem, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, wolna od podatku jest wartość nagród, które łącznie spełniają następujące warunki:


  • nagroda stanowi premię za zakup określonego towaru lub usługi,
  • udzielającym nagrody (fundatorem) jest sprzedawca,
  • jednorazowa wartość nagrody nie przekracza 2.000 zł,
  • nagroda nie jest związana z prowadzoną przez podatnika pozarolniczą działalnością gospodarczą.


Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zajmuje się m.in. produkcją oraz hurtową sprzedażą mięsa i wędlin oraz hurtową sprzedażą innych artykułów spożywczych. Wnioskodawca będzie organizował okresowe akcje promocyjne skierowane do swoich klientów (dalej Promocje). Polegają one na organizacji sprzedaży premiowej dokonywanej na rzecz klientów, tj. osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz innych przedsiębiorców (głównie spółek) dokonujących zakupów w hurtowniach Wnioskodawcy (dalej zwani Klientami).

Warunki uczestnictwa w Promocji, czas jej trwania i zasady przyznawania nagród określa pisemny regulamin. Każdy Klient, który w okresie wskazanym w regulaminie, dokonana zakupów określonego asortymentu z oferty handlowej Wnioskodawcy (dalej: łącznie Towary) w minimalnych ilościach określonych w regulaminie, otrzymuje nagrodę. Rodzaj i wartość nagród zależą od wielkości zrealizowanych zakupów. Towary, których zakup objęty jest programem Promocji, wskazane są w wydrukowanym katalogu udostępnianym Klientom. Przykładowo: określone nagrody rzeczowe (sprzęt AGD i wyposażenie sklepowe – do wyboru jedna nagroda z listy proponowanych nagród) otrzymują Klienci, którzy zakupią produkty umieszczone w katalogu w ilości min. 1.000 kg lub 2.000 kg. Zakup min. 4.000 kg nagradzany jest zaproszeniem na zagraniczne tygodniowe szkolenie dla jednej osoby. Każda wielokrotność zakupów w ilości 4.000 kg nagradzana jest kolejnym zaproszeniem na szkolenie.

Udział w szkoleniu może wziąć Klient (dotyczy osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą) lub pracownik Klienta wskazany przez niego. Organizacją szkolenia zajmuje się Wnioskodawca. Jednorazowa wartość nagrody może przekroczyć 2.000 zł.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące uregulowania prawne stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy uczestnikami akcji promocyjnych opisanych w treści wniosku (Klientami) będą osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą oraz spółki osobowe, których wspólnikami będą wyłącznie osoby fizyczne, to zgodnie z literalnym brzmieniem art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, tego rodzaju nagrody wyłączone są z zakresu omawianego zwolnienia. Jednocześnie nie są objęte innym zwolnieniem przedmiotowym. Tym samym – w myśl art. 9 ust. 1 ustawy – podlegają opodatkowaniu. Na gruncie omawianej ustawy kwalifikowane są do źródła przychodu wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, tj. pozarolnicza działalność gospodarcza. Nagrody te podlegają opodatkowaniu według tych samych zasad, jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego pozarolniczej działalności gospodarczej – bez względu na to, czy nagrodę odbierze osoba fizyczna prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą czy też w jej imieniu pracownik. Wobec powyższego na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych oraz obowiązki informacyjne, o których mowa w art. 42a ustawy.

Odnosząc się natomiast do kwestii otrzymywania nagród – w związku z organizowaniem przez Wnioskodawcę okresowych akcji promocyjnych – przez spółki kapitałowe oraz spółki osobowe, których wspólnikami są osoby prawne wskazać należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie mają zastosowania do ww. grup podatników. Wobec powyższego wskazać należy, że niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie skutków podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. zgodnie z żądaniem Wnioskodawcy wskazanym w części A.1. wniosku ORD-IN – rodzaj sprawy).

Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy, uznano za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a,
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, tutejszy organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj