Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT3.4011.135.2018.2.WM
z 16 kwietnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2018 r. (data wpływu 12 lutego 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 kwietnia 2018 r. (data wpływu 6 kwietnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodu ze sprzedaży produktów rolnych – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodu ze sprzedaży produktów rolnych.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawczyni mieszka na terenie gospodarstwa rolnego, którego właścicielem jest jej córka. Wnioskodawczyni pracuje w tym gospodarstwie w wymiarze czasu stosownym do jego prawidłowego funkcjonowania, podlega ubezpieczeniu społecznemu w KRUS jako domownik nieprzerwanie od 2014 r., zgodnie z ustawą o ubezpieczeniu społecznym rolników.

Wnioskodawczyni zamierza rozpocząć działalność gospodarczą opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym w zakresie handlu warzywami i owocami zakupionymi od kontrahentów.

Zamierza również, jako domownik pracujący nadal w gospodarstwie rolnym córki, sprzedawać produkty rolne nieprzetworzone (warzywa) pochodzące z gospodarstwa rolnego córki. Sprzedaż będzie prowadzona poza obrębem gospodarstwa rolnego, tj. na straganach, targowiskach. Wnioskodawczyni posiada stosowne upoważnienie od córki do zbioru i sprzedaży produktów rolnych pochodzących z jej gospodarstwa.

Dodatkowo w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawczyni będzie sprzedawała własnoręcznie wykonane okazjonalne ozdoby, wykonane za pomocą szydełka oraz ozdoby haftowane.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że nie prowadzi samodzielnie na własny rachunek uprawy warzyw na gruntach wchodzących w skład gospodarstwa rolnego córki. Nie ponosi żadnych kosztów związanych z uprawą tych warzyw. Wnioskodawczyni będzie pośrednikiem w sprzedaży warzyw, będzie zobowiązana do rozliczania się z uzyskanych ze sprzedaży kwot z córką, jako właścicielką gospodarstwa rolnego. Kwoty uzyskane ze sprzedaży wyprodukowanych w gospodarstwie rolnym córki warzyw nie będą należne Wnioskodawczyni, lecz jej córce.


W związku z powyższym opisem zadano m. in. następujące pytania oznaczone we wniosku numerami 1 i 2.


  1. Czy do sprzedaży produktów rolnych (warzyw) pochodzących z gospodarstwa rolnego córki wykonywanej przez Wnioskodawczynię jako domownika pracującego w tym gospodarstwie nie mają zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy sprzedaż tych produktów należy ewidencjonować? Czy też Wnioskodawczyni powinna zakupić produkty rolne od córki i sprzedawać jako towar handlowy, tak jak od innych kontrahentów?


Zdaniem Wnioskodawcy, przychód z działalności w zakresie handlu warzywami i owocami zakupionymi uprzednio od kontrahentów będzie podlegała opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 3%. Natomiast sprzedaż produktów rolnych nieprzetworzonych (warzyw) pochodzących z gospodarstwa rolnego córki wykonywana przez Wnioskodawczynię jako domownika pracującego w tym gospodarstwie, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym jako przychód uzyskiwany z działalności rolniczej i nie musi być ewidencjonowana.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200 z późn. zm.) – co do zasady – dotyczą opodatkowania wszelkich dochodów osób fizycznych. Jednakże przepisów tej ustawy, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.


W myśl art. 2 ust. 2 ustawy, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:


  1. miesiąc - w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt


  • licząc od dnia nabycia.


Z powyższych przepisów wynika, że ustawodawca dla celów podatku dochodowego precyzuje wyraźnie co należy rozumieć przez działalność rolniczą, a wyliczenie dokonane w przepisie art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma charakter wyczerpujący.

Podstawową cechą działalności rolniczej jest wytwarzanie produktów roślinnych i zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym). Przez wytwarzanie należy rozumieć działalność, która skutkuje powstaniem produktów roślinnych lub zwierzęcych.

Ustawa wymaga, aby produkty te były w stanie nieprzetworzonym. Produkt przetworzony to taki, który na skutek zastosowania względem niego określonych procesów technologicznych nabrał nowych cech, właściwości. Stan nieprzetworzony to taki stan produktu, który nie różni się zasadniczo od stanu, w jakim produkt znajdował się bezpośrednio po jego wytworzeniu.

Produkt zwierzęcy lub roślinny ma pochodzić z własnej uprawy, hodowli lub chowu. Przez "własną" należy rozumieć w tym wypadku samodzielną i na swój rachunek prowadzoną uprawę, hodowlę lub chów – komentarz do art. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych A. Bartosiewicz, R. Kubacki.

„Przegląd prawa rolnego” nr 2 z 2008 r. w artykule Jerzego Bieluka „Pojęcie działalności rolniczej w ustawach o podatku dochodowym od osób fizycznych i podatku dochodowym od osób prawnych” wskazuje, że pojęcie „ z własnych upraw” należy tłumaczyć w ten sposób, że podmiotem prowadzącym produkcję rolną jest osoba, która uzyskuje dochody ze sprzedaży tych produktów. Nie chodzi tu o prawo do ziemi, ale brak pośredników między osobą produkującą, a sprzedającą. Jeżeli producent i sprzedawca to te same podmioty, wówczas można powiedzieć, że produkty rolne pochodzą z własnych upraw.

Zgodnie z przedstawioną definicją działalności rolniczej, podstawową jej cechą jest uzyskanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z własnej uprawy (produkcja roślinna), własnego chowu lub hodowli (produkcja zwierzęca).

Tymczasem Wnioskodawczyni wskazała, że nie prowadzi samodzielnie na własny rachunek uprawy warzyw na gruntach wchodzących w skład gospodarstwa rolnego córki. Nie ponosi żadnych kosztów związanych z uprawą tych warzyw. Wnioskodawczyni będzie pośrednikiem w sprzedaży warzyw, będzie zobowiązana do rozliczania się z uzyskanych ze sprzedaży kwot z córką, jako właścicielką gospodarstwa rolnego. Kwoty uzyskane ze sprzedaży wyprodukowanych w gospodarstwie rolnym córki warzyw nie będą należne Wnioskodawczyni, lecz jej córce.

Zatem Wnioskodawczyni – w przypadku sprzedaży produktów rolnych pochodzących z gospodarstwa rolnego córki - nie uzyska przychodów z działalności rolniczej o której mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co do których zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy nie stosuje przepisów tej ustawy.

Zgodnie z brzmieniem art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2017 r., poz. 2157 z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1293 i 1435 oraz z 2009 r. poz. 256 i 1753)(1) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1068 oraz z 2017 r. poz. 60), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Przez działalność usługową w zakresie handlu w myśl art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy należy rozumieć - sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Przy czym przychodem z działalności usługowej jest kwota należna za wykonanie usługi, która obejmuje wartość robocizny, materiałów, części i innych składników kalkulacyjnych ceny usługi.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, pisemne oświadczenie składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z treścią art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".


W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:


  1. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 250 000 euro, lub
  2. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 250 000 euro.


Zgodnie natomiast z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 tej ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1 (tj. pozarolniczej działalności gospodarczej), jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Podkreślić należy, iż u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 cytowanej ustawy.

Przepis art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ww. ustawy, stanowi, że opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.

Załącznik nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi wykaz usług, których świadczenie wyłącza z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawczyni zamierza rozpocząć działalność gospodarczą opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym w zakresie handlu warzywami i owocami zakupionymi od kontrahentów. W ramach tej działalności zamierza również dokonywać sprzedaży produktów rolnych pochodzących z gospodarstwa rolnego córki. Sprzedaż dokonywana będzie na straganach i targowiskach. Wnioskodawczyni posiada stosowne upoważnienie od córki do zbioru i sprzedaży produktów rolnych pochodzących z jej gospodarstwa. Wnioskodawczyni będzie pośrednikiem w sprzedaży warzyw, będzie zobowiązana do rozliczania się z uzyskanych ze sprzedaży kwot z córką, jako właścicielką gospodarstwa rolnego. Kwoty uzyskane ze sprzedaży wyprodukowanych w gospodarstwie rolnym córki warzyw nie będą należne Wnioskodawczyni, lecz jej córce.

Zauważyć przy tym należy, że sprzedaż produktów rolnych pochodzących z gospodarstwa rolnego córki - nie będzie stanowiła dla Wnioskodawczyni działalności usługowej w zakresie handlu, zdefiniowanej w art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Jak bowiem wynika z wniosku, nie dokonuje Ona sprzedaży towarów stanowiących jej własność, towar stanowi własność córki. W tym zakresie Wnioskodawczyni będzie prowadziła sprzedaż produktów rolnych w imieniu i na rzecz córki. Będzie zatem prowadziła działalność w zakresie pośrednictwa w sprzedaży produktów rolnych pochodzących z gospodarstwa rolnego córki, tj. działalność usługową, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.

Załącznik nr 2 zawiera w pozycji 11 - usługi w sprzedaży hurtowej pozostałych określonych towarów o symbolu PKWiU 46.18 i w pozycji 12 - usługi w sprzedaży hurtowej towarów różnego rodzaju o symbolu PKWiU 46.19. Nie zawiera jednakże usług polegających na sprzedaży detalicznej oraz usług pośrednictwa w sprzedaży detalicznej.

Zatem przychody z opisanej w złożonym wniosku działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży detalicznej produktów rolnych (warzyw) zakupionych od kontrahentów oraz usługi pośrednictwa w sprzedaży detalicznej produktów rolnych pochodzących z gospodarstwa rolnego córki, mogą być – po spełnieniu pozostałych warunków wynikających z ww. ustawy – opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

W kwestii zastosowania właściwej stawki podatku wskazać należy, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% od przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu.

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5 % przychodów z działalności usługowej, przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy

Ponadto zauważyć należy, że myśl art. 12 ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W razie, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 20% albo 17%, w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2.

Przenosząc uprzednio zanalizowane przepisy na grunt zaprezentowanego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że działalność polegającą na sprzedaży detalicznej produktów rolnych (warzyw) zakupionych uprzednio od kontrahentów, należy zakwalifikować jako działalność usługową w zakresie handlu w rozumieniu ww. ustawy. Przychody z tego tytułu będą mogły być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 3%.

Natomiast w przypadku działalności usługowej w zakresie pośrednictwa w sprzedaży detalicznej produktów rolnych pochodzących z gospodarstwa rolnego córki, należy mieć na uwadze, że przychodem z działalności usługowej jest kwota należna za wykonanie usługi.

Jeżeli w wyniku wykonania usługi pośrednictwa w sprzedaży produktów rolnych pochodzących z gospodarstwa rolnego córki - oprócz kwot należnych córce z tytułu rozliczenia się za sprzedane produkty rolne - powstaną kwoty należne Wnioskodawczyni, to przychody należne Wnioskodawczyni będą opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%.

Wobec powyższego, nieprawidłowe jest stanowisko Wnioskodawczyni, że przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej będzie wyłącznie przychód ze sprzedaży produktów roślinnych (warzyw) zakupionych od kontrahentów, a przychód z tytułu pośrednictwa ze sprzedaży produktów rolnych pochodzących z gospodarstwa rolnego córki podlega wyłączeniu z opodatkowania na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, podatnicy oraz spółki, których wspólnicy są opodatkowani w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, są obowiązani posiadać i przechowywać dowody zakupu towarów, prowadzić wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, ewidencję wyposażenia oraz, odrębnie za każdy rok podatkowy, ewidencję przychodów, zwaną dalej "ewidencją", z zastrzeżeniem ust. 3 i 3a.

Zgodnie § 3 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2002 r. w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (Dz.U. z 2014 poz. 701 ze zm.), zapisy w ewidencji są dokonywane na podstawie faktur, faktur VAT RR, rachunków oraz dokumentów celnych, zwanych dalej "fakturami", wystawionych zgodnie z odrębnymi przepisami, jeżeli sprzedaż jest udokumentowana fakturami, a w przypadku sprzedaży bez faktur - na podstawie wystawionego na koniec dnia dowodu wewnętrznego, w którym w jednej kwocie jest wykazana wartość tych przychodów za ten dzień z podziałem na przychody objęte poszczególnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zatem w przypadku Wnioskodawczyni prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym, będzie ona zobowiązana do dokonywania zapisów w ewidencji przychodów dotyczących przychodów ze sprzedaży produktów rolnych nabytych od kontrahentów i przychodów należnych Wnioskodawczyni z tytułu pośrednictwa w sprzedaży produktów rolnych pochodzących z gospodarstwa rolnego córki. Obowiązek posiadania i przechowywania dotyczy wyłącznie dowodów zakupu towarów, w przypadku produktów rolnych pochodzących z gospodarstwa rolnego córki przekazanych do sprzedaży, nie ma takiego obowiązku.


W zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 3 wniosek zostanie rozpatrzony odrębnym pismem.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.



Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.



Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj