Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-3.4011.120.2018.1.PR
z 24 kwietnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2018 r. (data wpływu 26 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia podmiotu pełniącego obowiązki płatnika z tytułu organizowanych przez Wnioskodawcę loterii promocyjnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Zdarzenie przyszłe nr 1:

Wnioskodawca jest agencją świadczącą usługi w branży reklamowej i usług marketingowych. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca organizuje na zlecenie innych podmiotów akcje promocyjne w postaci loterii promocyjnych, konkursów, sprzedaży premiowych, itp. W przedstawianym zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca będzie brał udział w przetargu na organizację loterii promocyjnej dla jednostki samorządowej, mającej na celu promowanie usług wśród mieszkańców.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy o grach hazardowych, jednym z rodzajów gier losowych są loterie promocyjne, w których uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym, nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.

Wnioskodawca, jako organizator loterii, wystąpi do Izby Administracji Skarbowej (dalej: IAS) z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na przeprowadzenie loterii i jeśli takie otrzyma, przeprowadzi ją. Zaakceptowany zostanie również regulamin loterii, będący od tego momentu częścią decyzji administracyjnej właściwego Dyrektora IAS.

Zgodnie z wymogami ustawy o grach hazardowych, regulamin loterii określa: nazwę loterii, nazwę podmiotu urządzającego loterię, wskazanie organu wydającego zezwolenie, zasady prowadzenia loterii, czas trwania loterii, sposób urządzania loterii, w szczególności miejsce i termin losowania nagród, sposób zapewnienia prawidłowości urządzania loterii, sposób i termin ogłaszania wyników, miejsce i termin wydawania wygranych, tryb i terminy rozpatrywania reklamacji i zgłaszania roszczeń, wartość puli nagród.

Wnioskodawca będzie odpowiedzialny za opracowanie koncepcji loterii, w tym jej głównych zasad i mechanizmu przyjmowania zgłoszeń, stworzenie regulaminu i uzyskanie zezwolenia z IAS na organizację loterii, kreację materiałów reklamowych komunikujących akcję, obsługę infolinii promocji, produkcję materiałów reklamowych, stworzenie i utrzymanie strony internetowej akcji przyjmującej zgłoszenia, produkcję materiałów promocyjnych, w tym kuponów papierowych, jak również całą organizację prawną loterii, zakup i wydanie nagród zwycięzcom loterii, dokonanie opłaty za wydanie zezwolenia na urządzenie loterii, zgodnie z art. 69 ust. 1 pkt 5 ustawy o grach hazardowych, która wynosi 10% wartości puli nagród, jednak nie mniej niż 50% kwoty bazowej oraz odprowadzenie podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z wygranymi powyżej progu zwolnienia przedmiotowego, tj. od nagród, których wartość przekracza 2 280 zł brutto, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 6a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200).

Zamawiający z ramach ogłoszonego zapytania przetargowego zażądał podania od Wnioskodawcy ceny netto i brutto za realizację przedmiotu zamówienia, którego opis powyżej wskazał Wnioskodawca.

Zdarzenie przyszłe nr 2:

Wnioskodawca jest agencją świadczącą usługi w branży reklamowej i usług marketingowych. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca organizuje na zlecenie innych podmiotów akcje promocyjne w postaci loterii promocyjnych, konkursów, sprzedaży premiowych, itp. W przedstawianym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca otrzymuje zlecenie organizacji akcji promocyjnej dla konsumentów na zasadzie konkursu lub loterii promocyjnej. W ramach świadczonych usług, Wnioskodawca zobowiązany jest do zakupu i wydania na rzecz laureatów nagród rzeczowych o jednostkowej wartości przekraczającej 5 000 zł brutto, pełnienia roli organizatora akcji promocyjnej, przygotowania odpowiedniej infrastruktury oraz materiałów promocyjno-reklamowych.

Zleceniodawca, spółka działająca na rynku szybkozbywalnych produktów spożywczych, wymaga wystawienia dwóch faktur przez Wnioskodawcę, przy czym jedna faktura będzie wyszczególniała wszystkie usługi zrealizowane przez Wnioskodawcę w ramach przedmiotowej akcji promocyjnej, a druga faktura wystawiona będzie na towary stanowiące nagrody w planowanej promocji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Pytania do zdarzenia nr 1:

  1. Czy Wnioskodawca może wystawić fakturę VAT (23%) za usługę kompleksową, w skład której, oprócz wynagrodzenia za usługi Wnioskodawcy, wchodzi zakup nagród rzeczowych i ich wydanie, opłata za udzielenie zezwolenia oraz zapłata podatku dochodowego, od nagród których jednorazowa wartość przekracza 2 280 zł?
  2. Czy z tytułu realizacji zlecenia organizacji loterii promocyjnej płatnikiem podatku dochodowego od nagród, których jednorazowa wartość przekracza 2 280 zł będzie Wnioskodawca, jako organizator loterii, występujący przed uczestnikami, jak i Dyrektorem IAS w powyższej roli?
  3. Czy w przypadku, gdy nagrodę w przedmiotowej loterii promocyjnej stanowić będzie kwota pieniężna w wysokości 100 000 zł brutto, Wnioskodawca może ująć ją na fakturze VAT za obsługę loterii promocyjnej jako wartość netto + VAT?

Pytania do zdarzenia nr 2:

  1. Czy w ramach powierzonych czynności Wnioskodawca ma prawo wystawienia dwóch faktur, za usługi oraz towary i wydania laureatom nagrody nieodpłatnie?
  2. Czy w ramach powierzonych czynności, w odniesieniu do opisanego stanu przyszłego, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek ewidencji nieodpłatnej sprzedaży nagród na kasie fiskalnej?
  3. Czy jeśli Zleceniodawca przekaże środki pieniężne na zakup nagród Wnioskodawcy, na podstawie noty księgowej obciążeniowej, Wnioskodawca winien jest wykazać sprzedaż towarów na kasie fiskalnej z chwilą otrzymania środków finansowych od Zleceniodawcy?

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 2, dotyczące zdarzenia przyszłego nr 1, w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast w pozostałym zakresie zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, na tak postawione pytanie odpowiada On twierdząco. W ocenie Wnioskodawcy, to On poprzez publiczne przyrzeczenie nagród (art. 919 Kodeksu cywilnego) i ogłoszenie publiczne regulaminu loterii, występując jako organizator loterii promocyjnej przed Dyrektorem IAS, uczestnikami, jak również dokonując zakupu wszystkich nagród w imieniu własnym i na koszt własny oraz mając na uwadze art. 21 ust. 1 ustawy o grach hazardowych, który mówi, że „podmiot prowadzący działalność w zakresie gier hazardowych nie może powierzyć innemu podmiotowi wykonywania czynności związanych z urządzaniem tych gier, z wyjątkiem ust. 2-5a”, to na Wnioskodawcy spoczywa obowiązek zapłaty podatku dochodowego, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 6a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i złożenie odpowiedniej deklaracji PIT we właściwym ze względu na siedzibę Wnioskodawcy Urzędzie Skarbowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 200, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Źródłami przychodów są inne źródła – art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są wygrane w grach hazardowych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2 280 zł, urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Ustawowa definicja gier hazardowych zawarta została w art. 1 ust. 2 ustawy o grach hazardowych z dnia 19 listopada 2009 r. (Dz. U. z 2018 r., poz. 165), który stanowi, że grami hazardowymi są gry losowe, zakłady wzajemne, gry w karty, gry na automatach.

Stosowanie do treści art. 2 ust. 1 ww. ustawy, grami losowymi są gry, w tym urządzane przez sieć Internet, o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku. Jedną z gier losowych jest określona w pkt 10 powołanego przepisu loteria promocyjna, w której uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 4 ustawy, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10. Zgodnie z art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

W myśl art. 42 ust. 1 ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Na podstawie art. 42 ust. 1a ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest agencją świadczącą usługi w branży reklamowej i usług marketingowych. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca organizuje na zlecenie innych podmiotów akcje promocyjne w postaci loterii promocyjnych, konkursów, sprzedaży premiowych, itp. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca będzie brał udział w przetargu na organizację loterii promocyjnej dla jednostki samorządowej, mającej na celu promowanie usług wśród mieszkańców. Wnioskodawca, jako organizator loterii, wystąpi do Izby Administracji Skarbowej (dalej: IAS) z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na przeprowadzenie loterii i jeśli takie otrzyma, przeprowadzi ją. Zaakceptowany zostanie również regulamin loterii, będący od tego momentu częścią decyzji administracyjnej właściwego Dyrektora IAS. Zgodnie z wymogami ustawy o grach hazardowych, regulamin loterii określa: nazwę loterii, nazwę podmiotu urządzającego loterię, wskazanie organu wydającego zezwolenie, zasady prowadzenia loterii, czas trwania loterii, sposób urządzania loterii, w szczególności miejsce i termin losowania nagród, sposób zapewnienia prawidłowości urządzania loterii, sposób i termin ogłaszania wyników, miejsce i termin wydawania wygranych, tryb i terminy rozpatrywania reklamacji i zgłaszania roszczeń, wartość puli nagród. Wnioskodawca będzie odpowiedzialny za opracowanie koncepcji loterii, w tym jej głównych zasad i mechanizmu przyjmowania zgłoszeń, stworzenie regulaminu i uzyskanie zezwolenia z IAS na organizację loterii, kreację materiałów reklamowych komunikujących akcję, obsługę infolinii promocji, produkcję materiałów reklamowych, stworzenie i utrzymanie strony internetowej akcji przyjmującej zgłoszenia, produkcję materiałów promocyjnych, w tym kuponów papierowych, jak również całą organizacje prawną loterii, zakup i wydanie nagród zwycięzcom loterii, dokonanie opłaty za wydanie zezwolenia na urządzenie loterii, zgodnie z art. 69 ust. 1 pkt 5, która wynosi 10% wartości puli nagród, jednak nie mniej niż 50% kwoty bazowej oraz odprowadzenie podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z wygranymi powyżej progu zwolnienia przedmiotowego, tj. od nagród, których wartość przekracza 2 280 zł brutto, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 6a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca będąc organizatorem loterii promocyjnej, będzie odpowiadał za spełnienie wszelkich obowiązków związanych z jej organizacją, to w sytuacji wydania przez Wnioskodawcę laureatom loterii promocyjnej wygranej, której wartość przekracza kwotę 2 228 zł brutto, na Wnioskodawcy będą ciążyć obowiązki płatnika wynikające z art. 41 ust. 4 i ust. 7 w związku z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca jako płatnik będzie zobowiązany do odprowadzenia pobranych zaliczek zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Zgodnie z art. 14na ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17,43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj