Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL4.4012.117.2018.2.JKU
z 14 maja 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2018 r. (data wpływu 9 marca 2018 r.), uzupełnionym w dniu 4 kwietnia 2018 r. (data wpływu 4 kwietnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia od podatku opłat pobieranych za pobyt dzieci w wieku do lat 6 w przedszkolach publicznych ponad 5-godzinny bezpłatny limit,
  • zwolnienia od podatku opłat pobieranych przez Placówki oświatowe (tj. przedszkola, szkoły podstawowe z oddziałami przedszkolnymi oraz szkoły publiczne) za korzystanie przez dzieci i nauczycieli zatrudnionych w tych placówkach oświatowych ze stołówek szkolnych/przedszkolnych

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia od podatku opłat pobieranych za pobyt dzieci w wieku do lat 6 w przedszkolach publicznych ponad 5-godzinny bezpłatny limit,
  • zwolnienia od podatku opłat pobieranych przez Placówki oświatowe (tj. przedszkola, szkoły podstawowe z oddziałami przedszkolnymi oraz szkoły publiczne) za korzystanie przez dzieci i nauczycieli zatrudnionych w tych placówkach oświatowych ze stołówek szkolnych/przedszkolnych.

Wniosek został uzupełniony w dniu 4 kwietnia 2018 r. o pełnomocnictwo oraz dodatkową opłatę.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Gmina Miasta (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest jednostką samorządu terytorialnego – miastem na prawach powiatu w myśl art. 91 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. z 2017 r., poz. 1868 ze zm., dalej: (UOSP). Gmina jako wspólnota samorządowe na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. z 2017 r., poz. 1675 ze zm., dalej: UOSG) obejmuje swoim zakresem działania wszystkie sprawi publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów (art. 6 UOSG). Gmina posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność (art. 2 ust. 1 i 2 UOSG). Gmina realizuje zadania własne polegające na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, jak również z zakresu organizacji i przygotowań i przeprowadzania wyborów powszechnych oraz referendów (art. 7 i 8 UOSG). Na podstawie art. 92 ust. UOSP, Gmina realizuje także zadania własne powiatów, które są określone w art. 4 UOSP. Zgodnie z art. 9 UOSG, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Niezależnie od realizacji zadań publicznych, Gmina wykonuje szereg czynności wyczerpujących znamiona samodzielnej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ustawy o VAT i jest z tego tytułu zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT), rozliczając i odprowadzając wynikający stąd podatek VAT należny, zgodnie z obowiązującymi przepisami. W ramach obowiązkowej centralizacji rozliczeń podatku VAT Gmina podjęła z dniem 1 stycznia 2017 r. wspólne rozliczenia tego podatku wraz z utworzonymi przez siebie jednostkami budżetowymi, w tym z placówkami oświatowymi – przedszkolami szkołami podstawowymi, szkołami podstawowymi (dalej: Placówki oświatowe) działającymi w oparciu o przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r. poz. 59 ze zm., dalej: Prawo oświatowe). Przedmiotowe placówki Gmina utworzyła i prowadzi w ramach realizacji zadań własnych w zakresie edukacji publicznej, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 UOSG oraz art. 4 ust. 1 pkt 1 UOSP. Zgodnie z art. 4 pkt 16 Prawa oświatowego, Gmina jest organem prowadzącym dla Placówek oświatowych.

Placówki oświatowe w ramach całokształtu prowadzonej przez siebie działalności edukacyjnej realizują określone czynności w związku z którymi pobierają m.in. opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego uczniów objętych wychowaniem przedszkolnym do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 6 lat (powyżej określonego limitu godzin) w przedszkolach oraz za wyżywienie uczniów w stołówkach szkolnych/przedszkolnych. Należności za świadczone ww. usługi regulowane są na rachunek Placówek oświatowych. Opłaty pobrane przez Placówki oświatowe odprowadzane są do budżetu Gminy, z którego to Placówki oświatowe otrzymują również środki na wydatki. Poniżej krótka charakterystyka opłat pobieranych przez Placówki oświatowe.

Opłaty za pobyt dziecka w Placówce oświatowej ponad 5-godzinny bezpłatny limit.

Zgodnie z art. 13 ust 1 Prawa oświatowego, przedszkolem publicznym jest przedszkole, które (i) realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego, (ii) zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie; (iii) przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności oraz (iv) zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.

Do końca roku 2017 opłata za korzystanie z wychowania przedszkolnego dzieci w wieku do lat 5, w prowadzonym przez gminę publicznym przedszkolu w czasie przekraczającym wymiar określony w art. 13 ust. 1 pkt 2 Prawa oświatowego (tj. 5 godzin dziennie), ustalana była przez radę gminy, na podstawie art. 14 ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 1 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2016 r., poz. 1943 ze zm., dalej: ustawa o systemie oświaty). Wysokość tej opłaty była limitowana przepisem art. 14 ust. 5a ustawy o systemie oświaty, zgodnie z którym nie może być ona wyższa niż 1 zł za godzinę zajęć.

Od 1 stycznia 2018 r. powyższe kwestie są uregulowane w ustawie z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r., poz. 2203, dalej: UOFZO). Zgodnie z art. 52 ust. 1 UOFZO, opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego uczniów, objętych wychowaniem przedszkolnym do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 6 lat, w prowadzonym przez gminę publicznym przedszkolu w czasie przekraczającym wymiar określony w art. 13 ust. 1 pkt 2 Prawa oświatowego (tj. 5 godzin dziennie) ustalana jest przez radę gminy. Wysokość tej opłaty limitowana jest przepisem art. 52 ust. 3 UOFZO, zgodnie z którym nie może być ona wyższa niż 1 zł za godzinę zajęć.

Opłaty za wyżywienie uczniów w Placówkach oświatowych.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 Prawa oświatowego, w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę. W myśl art. 106 ust. 2 tejże ustawy korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne, przy czym warunki korzystania ze stołówki szkolnej (w tym wysokość opłat za posiłki) ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkolę. Do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki (art. 106 ust. 4 Prawa oświatowego). W przypadku szczególnie trudnej sytuacji materialnej rodziny lub w szczególnie uzasadnionych przypadkach losowych organ prowadzący szkolę może zwolnić rodziców albo pełnoletniego ucznia z opłat w całości lub części.

Zgodnie z art. 14 ust. 6 ustawy o systemie oświaty (od 1 stycznia 2018 r. art. 52 ust. 12 UOFZO), do ustalania opłat za korzystanie z wyżywienia w publicznych przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w publicznych szkołach podstawowych oraz publicznych innych formach wychowania przedszkolnego przepisy art. 106 Prawa oświatowego stosuje się odpowiednio.

W Placówkach oświatowych sprzedaż posiłków w stołówkach dokonywana jest zarówno na rzecz uczniów, jak i nauczycieli zatrudnionych w tych Placówkach oświatowych, w celu osobistego spożycia.

Gmina otrzymała 27 grudnia 2017 r interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.545.2017.1.RW (dalej: interpretacja) potwierdzającą, że:

  1. pobierane przez Placówki oświatowe opłaty za pobyt dzieci w wieku do lat 5 w przedszkolach publicznych ponad 5-godzinny bezpłatny limit oraz
  2. pobierane przez Placówki oświatowe opłaty za korzystanie przez dzieci i nauczycieli zatrudnionych w tych Placówkach oświatowych ze stołówek szkolnych/przedszkolnych

podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT i korzystają ze zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT.

Z dniem 1 stycznia 2018 r. weszła w życie nowelizacja przepisów, na skutek której część regulacji znajdujących się do tej pory w ustawie o systemie oświaty znalazła swoje odzwierciedlenie w przepisach UOFZO. W art. 52 ust. 15 UOFZO wskazano, że opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego w publicznych placówkach wychowania przedszkolnego prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz opłaty za korzystanie z wyżywienia w takich placówkach stanowią niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym, o których mowa w art. 60 pkt 7 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r, poz. 2077 ze zm.).

W związku z powyższym Wnioskodawca chce potwierdzić, czy w obecnym stanie prawnym, obowiązującym od 1 stycznia 2018 r. nadal aktualny pozostaje pogląd wyrażony w ww. Interpretacji, zgodnie z którym:

  1. pobierane przez Placówki oświatowe opłaty za pobyt dzieci w wieku do lat 6 w przedszkolach publicznych ponad 5-godzinny bezpłatny limit oraz
  2. pobierane przez Placówki oświatowe (tj. przedszkola oraz szkoły podstawowe z oddziałami przedszkolnymi) opłaty za korzystanie przez dzieci i nauczycieli zatrudnionych w tych Placówkach oświatowych ze stołówek szkolnych/przedszkolnych oraz
  3. pobierane przez Placówki oświatowe (tj. szkoły publiczne) opłat za korzystanie przez uczniów i nauczycieli zatrudnionych w tych Placówkach oświatowych ze stołówek szkolnych

podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT i korzystają ze zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem na podstawie odpowiednio art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy pobierane przez Placówki oświatowe opłaty za pobyt dzieci w wieku do lat 6 w przedszkolach publicznych ponad 5-godzinny bezpłatny limit podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT i korzystają ze zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem, pomimo zmiany charakteru tych opłat z cywilnoprawnych na publicznoprawne, zgodnie z art. 52 ust. 15 UOFZO?
  2. Czy pobierane przez Placówki oświatowe (tj. przedszkola oraz szkoły podstawowe z oddziałami przedszkolnymi) opłaty za korzystanie przez dzieci i nauczycieli zatrudnionych w tych placówkach oświatowych ze stołówek szkolnych/przedszkolnych podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT i korzystają ze zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem, pomimo zmiany charakteru tych opłat cywilnoprawnych na publicznoprawne, zgodnie z art. 52 ust. 15 UOFZO?
  3. Czy pobierane przez Placówki oświatowe (tj. szkoły publiczne) opłaty za korzystanie przez dzieci i nauczycieli zatrudnionych w tych Placówkach oświatowych ze stołówek szkolnych podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT i korzystają ze zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Na gruncie obecnie obowiązujących przepisów, pobierane przez Placówki oświatowe opłaty za pobyt dzieci w wieku do lat 6 w przedszkolach publicznych ponad 5-godzinny bezpłatny limit podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT i korzystają ze zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, pomimo zmiany charakteru tych opłat z cywilnoprawnych na publicznoprawne, zgodnie z art. 52 ust. 15 UOFZO.
  2. Na gruncie obecnie obowiązujących przepisów, pobierane przez Placówki oświatowe (tj. przedszkola oraz szkoły podstawowe z oddziałami przedszkolnymi) opłaty za korzystanie przez dzieci i nauczycieli zatrudnionych w tych Placówkach oświatowych ze stołówek szkolnych/przedszkolnych podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT i korzystają ze zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT pomimo zmiany charakteru, tych opłat z cywilnoprawnych na publicznoprawne, zgodnie z art. 52 ust. 15 UOFZO.
  3. Na gruncie obecnie obowiązujących przepisów, pobierane przez Placówki oświatowe (tj. szkoły publiczne) opłaty za korzystanie przez dzieci i nauczycieli zatrudnionych w tych Placówkach oświatowych ze stołówek szkolnych podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT i korzystają ze zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT.

Uzasadnienie.

I. Opodatkowanie odpłatnej dostawy towarów i świadczenia usług – uwagi ogólne.

Zgodnie z generalnymi zasadami opodatkowania podatkiem VAT, aby dana transakcja gospodarcza podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT powinna ona stanowić (i) czynność opodatkowaną w rozumieniu przepisów ustawy o VAT oraz (ii) zostać dokonana przez podatnika VAT działającego w tym charakterze w odniesieniu do tej transakcji.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel, z kolei zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez odpłatne świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej; osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Art. 15 ust. 2 ustawy o VAT zawiera autonomiczną definicję działalności gospodarczej, która obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 15 ust. 6 ustawy o VAT zawiera specyficzne uregulowania dotyczące organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy. W myśl tego przepisu, w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy nie są uznawane za podatnika, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Oznacza to, że jednostka samorządu terytorialnego będzie uznana za podatnika podatku VAT w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jej zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jej zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Jednostki samorządu terytorialnego wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniająca definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działają w charakterze podatnika podatku VAT. Natomiast w zakresie realizacji zadań własnych (działalności publicznoprawnej) nie są uznawane za podatnika, tym samym nie wykonują samodzielnie działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2.

W związku z obowiązkową centralizacją rozliczeń podatku VAT, jednostki budżetowe nie są traktowane jako odrębni od powołującej je jednostki samorządu terytorialnego podatnicy podatku VAT. Oznacza to, że podatnikiem podatku VAT z tytułu wykonywania przez jednostki budżetowe (tu: Placówki oświatowe) czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT jest jednostka samorządu terytorialnego, która je powołała (tu: Gmina).

II. Zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2019 r., z zastrzeżeniem art. 146f: stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%; stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

W art. 43 ustawy o VAT ustawodawca zawarł katalog czynności i/lub grup towarów, które korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT. W kontekście przedstawionego opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego najistotniejsze są przepisy art. 43 ust. 1 pkt 24 i pkt 26 oraz art. 43 ust. 17 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT, zwalnia się z opodatkowania podatkiem VAT usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty i Prawa oświatowego.

Z kolei w myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawa oświatowego, w zakresie kształcenia i wychowania, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Z cytowanego przepisu wynika zatem, że możliwość skorzystania z analizowanego zwolnienia uwarunkowana jest łącznym spełnieniem dwóch warunków:

  1. podmiot, który chce zastosować zwolnienie, musi spełniać definicję jednostki objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawa oświatowego, oraz
  2. podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Jednocześnie ustawodawca w art. 43 ust. 17 ustawy o VAT, zawarł dodatkowe uregulowania, warunkujące możliwość zastosowania przywołanych powyżej zwolnień od podatku. Zgodnie z art. 41 ust. 17 ustawy o VAT zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24, nie ma zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Ponadto, jak wynika z art. 43 ust. 17a ustawy o VAT zwolnienie, o którym mowa m.in. w art. 43 ust. 1 pkt 26, ma zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

III. Opodatkowanie przedstawionych w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego opłat.

Mając na uwadze powyżej przywołane przepisy oraz przedstawiony w niniejszym wniosku opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Gmina stoi na stanowisku, że czynności wykonywane podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Pojęcie „odpłatnej usługi” jako czynności podlegającej opodatkowaniu na gruncie ustawy o VAT zdefiniowane w sposób bardzo szeroki, ma ono charakter dopełniający wobec dostawy towarów. Jednocześnie należy zauważyć, że nie każda czynność wykonywana w sferze stosunków cywilnych i gospodarczych może zostać uznana za opodatkowaną podatkiem VAT. Dla wystąpienia czynności podlegającej opodatkowaniu niezbędne jest bowiem zaistnienie określonych przesłanek ściśle związanych z wykonywaniem danej czynności.

W kwestii uznania danej czynności za usługę opodatkowaną podatkiem VAT wypowiadał się wielokrotnie Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: Trybunał, TSUE). Z bogatego orzecznictwa Trybunału (m.in. wyrok z 3 marca 1994 r. w sprawie C-16/93 R. J. Tolsma oraz wyrok z 8 marca 1988 r. w sprawie 102/86 Apple and Pear Development Council) wynika, że dane świadczenie można uznać za świadczenie usług, o ile spełnione są określone przesłanki, tj.:

  1. istnieją jasno określone strony świadczenia – podmiot świadczący usługę oraz jej nabywca, przy czym świadczący jest podatnikiem VAT w związku z wykonywaniem przedmiotowej usługi, a nabywca jest jej beneficjentem, otrzymującym określoną korzyść,
  2. świadczącego i otrzymującego świadczenie łączy stosunek prawny,
  3. świadczenie jest wykonywane na podstawie istniejącego stosunku prawnego,
  4. relacja jest wzajemna, tj. za świadczenie uzyskiwany jest ekwiwalent w postaci wynagrodzenia,
  5. pomiędzy wynagrodzeniem a świadczeniem występuje bezpośredni związek,
  6. wynagrodzenie można wyrazić w wartościach pieniężnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle powyższych przesłanek, świadczenia dokonywane przez Gminę za pośrednictwem Placówek oświatowych na rzecz uczniów, w zamian za które są wnoszone opisane w niniejszym wniosku opłaty, stanowią świadczenie usług, które podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Należy bowiem zauważyć, że placówki oświatowe wykonują czynności opisane we wniosku (tj. zapewniają opiekę dzieciom do 6 roku życia powyżej 5 godzin dziennie czy też zapewniają im wyżywienie) na podstawie przepisów prawa. Czynności te są ściśle związane z usługami edukacyjnymi świadczonymi przez Gminę za pośrednictwem Placówek oświatowych. W odniesieniu do tych czynności istnieją jasno określone strony świadczenia – podmiotem świadczącym usługę jest Gmina, w imieniu której działają Placówki oświatowe, a beneficjentami usług świadczonych przez Gminę są rodzice (opiekunowie) dzieci (w przypadku usług wychowania przedszkolnego ponad ustalony limit 5 godzin dziennie), czy też uczniowie Placówek oświatowych (w przypadku usług stołówek szkolnych/przedszkolnych). Należy także zauważyć, ze relacja pomiędzy Wnioskodawcą (za którego działają Placówki oświatowe) a beneficjentami świadczeń jest wzajemna, tzn. że za wykonanie opisanych czynności Gmina (Placówki oświatowe) otrzymuje ekwiwalent w postaci wynagrodzenia, które można wyrazić w wartościach pieniężnych. Co również istotne – pomiędzy usługami świadczonymi w imieniu Gminy przez Placówki oświatowe a uzyskiwanymi z tego tytułu opłatami istnieje ścisły i bezpośredni związek.

Jednocześnie należy zauważyć, że wszystkie opisane we wniosku czynności (tj. usługi wychowania przedszkolnego ponad ustalony limit 5 godzin dziennie oraz usługi wyżywienia uczniów i dzieci w stołówkach szkolnych i przedszkolnych) spełniają przesłanki do uznania ich za zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie:

  1. art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT – w przypadku usług wyżywienia uczniów i nauczycieli placówek wychowania przedszkolnego i szkolnego;
  2. art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT – w przypadku usług wychowania przedszkolnego ponad ustalony limit 5 godzin dziennie.

Zdaniem Gminy, wszystkie opisane we wniosku czynności są ściśle związane z usługami edukacyjnymi (tj. z usługami w zakresie opieki na dziećmi i młodzieżą oraz usługami w zakresie kształcenia i wychowania) i są one wykonywane w formach i na zasadach przepisów UOFZO (wcześniej ustawy o systemie oświaty) i Prawa oświatowego. Placówki oświatowe realizujące opisane we wniosku czynności są jednostkami objętymi systemem oświaty w rozumieniu Prawa oświatowego. Co więcej, głównym celem wykonywania tych czynności nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Gminę, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w następujących (przykładowych) interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

  1. w zakresie usług wychowania przedszkolnego ponad ustalonym limitem 5 godzin dziennie – interpretacja indywidualna z dnia 26 czerwca 2017 r., nr 0113-KDIPT1-2.4012.164.2017.2.MC;
  2. w zakresie usług stołówek szkolnych i przedszkolnych – interpretacja indywidualna z dnia 11 lipca 2017 r., nr 0113-KDIPT1-1.4012.384.2017.RG.

Zdaniem Gminy, w bieżącym stanie prawnym wciąż aktualny pozostanie pogląd wyrażony w interpretacji, zgodnie z którym:

  1. pobierane przez Placówki oświatowe opłaty za pobyt dzieci w wieku do lat 6 w przedszkolach publicznych ponad 5-godzinny bezpłatny limit oraz
  2. pobierane przez Placówki oświatowe (tj. przedszkola oraz szkoły podstawowe z oddziałami przedszkolnymi, a także szkoły publiczne) opłaty za korzystanie przez dzieci i nauczycieli zatrudnionych w tych Placówkach oświatowych ze stołówek szkolnych/przedszkolnych

podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT i korzystają ze zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem na podstawie odpowiednio art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj