Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.255.2018.1.RD
z 29 maja 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2018 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy e-PUAP 18 kwietnia 2018 r.), uzupełnionym w dniu 24 kwietnia 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • Prawidłowe w zakresie braku obowiązku wykazania przez Gminę podatku należnego z tytułu nabytej od wykonawców usługi budowlanej w przypadku gdy montaż odbywa się na budynkach użyteczności publicznej,
  • nieprawidłowe w zakresie braku obowiązku wykazania przez Gminę podatku należnego z tytułu nabytej od wykonawców usługi budowlanej w przypadku gdy montaż odbywa się na budynkach należących do mieszkańca.


UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2018 r. za pośrednictwem platformy e-PUAP wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku wykazania przez Gminę podatku należnego z tytułu nabytej od wykonawców usługi budowlanej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako jednostka samorządu terytorialnego w dniu 24 sierpnia 2017 r. Gmina jako Beneficjent zawarła z Województwem umowę o dofinansowanie Projektu „Odnawialne Źródła Energii w Gminie” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej IV „(…)”. Działania 4.1. „Odnawialne źródła energii (OZE)” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

Gmina przystępując do realizacji projektu, wypełnia swoje ustawowe zadania. W myśl art. 2 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 448) Gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gmin należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeźone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, sprawy ochrony środowiska i przyrody należą do zadań własnych gmin. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. 2016, poz. 672, 831, 903, 1250, 1427, 1933) w art. 403 ust. 2 w związku z art. 400a ust. 1 pkt 21 i pkt 22 określa, że finansowaniem ochrony środowiska w zakresie przedsięwzięć związanych z ochroną powietrza i wspomagania wykorzystania lokalnych źródeł energii odnawialnej oraz wprowadzenia bardziej przyjaznych dla środowiska nośników energii jest zadaniem własnym Gminy. Projekt będzie zlokalizowany na obszarze województwa … w powiecie …, w Gminie (…). Przedmiotowa inwestycja swoim zasięgiem obejmie cały obszar Gminy (…). W ramach projektu planuje się zakup, dostawę i montaż instalacji odnawialnych źródeł energii, tj.: 380 kolektorów słonecznych na/w budynkach gospodarstw domowych i 46 kotłów na biomasę w budynkach gospodarstw domowych, których właścicielami są mieszkańcy Gminy (…), oraz 4 instalacje fotowoltaiczne na/w budynkach użyteczności publicznej (Publiczne Szkoły Podstawowe). Właścicielem budynków użyteczności publicznej (Publicznych Szkół Podstawowych) jest Gmina (…). Ponadto ważnym zadaniem w projekcie będą działania informacyjno - promocyjne, w tym edukacja ekologiczna w zakresie odnawialnych źródeł energii. Łącznie w instalacje odnawialnych źródeł energii zostanie wyposażonych 389 budynków mieszkalnych, w tym 1655 mieszkańców, oraz 4 szkoły na terenie Gminy (…). W efekcie realizacji projektu określono, że dodatkowa zdolność wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych wyniesie 2,62361 MW, a szacowany roczny spadek emisji gazów cieplarnianych wyniesie 667,412120 (tony równoważnika C02),

W ramach budżetu projektu realizowane będą zadania:

  1. prace przygotowawcze i realizacyjne - przygotowane zostanie Studium Wykonalności zawierające opis projektowanego przedsięwzięcia oraz jego wykonalności pod kątem finansowym, technicznym, technologicznym, oraz instytucjonalnym.
  2. przygotowanie programu Funkcjonalno - Użytkowego do ustalenia planowanych kosztów prac projektowych i robót budowlanych, przygotowania oferty szczególnie w zakresie obliczenia ceny oferty, oraz wykonania prac projektowych, przygotowanie dokumentacji przetargowej niezbędnej do przeprowadzenia procesu wyłonienia wykonawcy instalacji OZE, która stanowi podstawę do sporządzenia zamówienia w trybie przetargu publicznego w oparciu o Ustawę z dnia 19 stycznia 2004 roku Prawo Zamówień Publicznych,
  3. nadzór nad pracami budowlanymi (usługa inspektora nadzoru), tj. monitoring inwestycyjny, w tym bieżąca kontrola przebiegu realizacji inwestycji, nadzór nad odbiorem technicznym inwestycji, rozliczenia z wykonawcami, nadzór inwestorski.
  4. OZE na Budynkach użyteczności publicznej - wykonanie (zakup i montaż) 4 instalacji fotowoltaicznych wykorzystywanych do produkcji energii elektrycznej na potrzeby budynków użyteczności publicznej (Publiczne Szkoły Podstawowe).
  5. OZE u mieszkańców- wykonanie (zakup i montaż), kolektorów słonecznych (380 szt. na budynkach mieszkalnych) i kotłów na biomasę (46 szt. u mieszkańców). Wszystkie instalacje u mieszkańców, montowane będą na budynkach mieszkalnych, których powierzchnia nie przekracza 300 m2.
  6. Działania informacyjno-promocyjne. W ramach działań informacyjno-promocyjnych, przeprowadzone zostaną działania ściśle związane z edukacją ekologiczną, mające na celu podniesienie świadomości ekologicznej mieszkańców województwa, w tym w szczególności mieszkańców regionu, kształtowanie postaw proekologicznych i popularyzacja odnawialnych źródeł energii.

Wartość wsparcia udzielonego Beneficjentowi - tj. Gminie (…) ze środków publicznych, przeznaczone zostanie na pokrycie części wydatków kwalifikowalnych ponoszonych w związku z realizacją projektu „(…)” na podstawie umowy, tj:

  1. Przygotowanie Studium Wykonalności, przygotowanie programu funkcjonalno-użytkowego, przygotowanie dokumentacji przetargowej, nadzór inspektora.
  2. Wykonanie (zakup i montaż) instalacji fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej (Publicznych Szkół Podstawowych).
  3. Wykonanie (zakup i montaż) instalacji pieców na biomasę i kolektorów słonecznych z zasobnikami, dla mieszkańców Gminy.
  4. Działania informacyjno-promocyjne.

Umowa określa szczegółowe zasady, tryb i warunki

  1. na jakich przekazywane i rozliczane będzie dofinansowanie na realizację projektu, w formie
    1. refundacji poniesionych przez Beneficjenta części wydatków kwalifikowanych na realizację Projektu, w postaci płatności pośrednich i końcowej, w terminach i wysokości określonych w harmonogramie,
    2. zaliczki wypłaconej Beneficjentowi na realizację bieżącego zadania lub jego etapu określonego w harmonogramie płatności.
  2. realizacji Projektu

  1. Dofinansowanie zostanie przekazane Beneficjentowi w kwocie nieprzekraczającej X PLN i stanowiącej nie więcej niż 80,00% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu netto.
  2. Całkowita wartość projektu wynosi X PLN brutto. Całkowite wydatki kwalifikowane Projektu wynoszą; X PLN, wydatki niekwalifikowane X PLN.
  3. Dofinansowanie jest przekazywane zgodnie z zasadami zawartymi w uszczegółowieniu, na warunkach określonych w umowie.
  4. Beneficjent realizuje projekt zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie projektu oraz z harmonogramem rzeczowo-finansowym.
  5. Beneficjent realizuje projekt z należytą starannością, w szczególności ponosząc wydatki celowo, rzetelnie, racjonalnie i oszczędnie, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego i unijnego oraz procedurami obowiązującymi w ramach RPO W 2014-2020, w sposób, który zapewni prawidłową i terminową realizację projektu, oraz osiągnięcie celów zakładanych we wniosku o dofinansowanie projektu.
  6. Celem realizowanego projektu jest polepszenie jakości powietrza na terenie Gminy, zastąpienie obecnie wykorzystywanych tradycyjnych źródeł energii do ogrzewania centralnego, oraz ogrzewania wody, źródłami pochodzącymi ze źródeł odnawialnych. Realizacja projektu przyniesie pozytywny wpływ na środowisko naturalne w postaci zmniejszenia się emisji zanieczyszczeń do atmosfery i poprawy jakości powietrza na obszarze Gminy.


Gmina podjęła działania których celem jest zwiększenie produkcji energii z odnawialnych źródeł energii, dążąc do spełnienia wymogów przepisów unijnych (zobowiązania wynikające z pakietu klimatycznego), związanych z ograniczeniem szkodliwych dla człowieka, oraz środowiska naturalnego emisji zanieczyszczeń powietrza. Otrzymane przez Gminę dofinansowanie ma charakter podmiotowy, w związku z powyższym może być wykorzystane tylko i wyłącznie na realizację działań określonych w projekcie „ (…)”.

Powyższe działania będą miały bezpośredni wpływ na zwiększenie produkcji energii ze źródeł odnawialnych. Efektem przedsięwzięcia będzie zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego województwa mazowieckiego, a w szczególności poprawa zaopatrzenia w energię na terenach o słabo rozwiniętej infrastrukturze energetycznej. Wzrost udziału odnawialnych źródeł energii w bilansie paliwowo-energetycznym województwa przyczyni się do poprawy stanu środowiska poprzez redukcję emisji zanieczyszczeń do atmosfery, gleby i wód oraz redukcję ilości wytwarzanych odpadów. Realizacja projektu wpłynie pozytywnie na osiągnięcie celów w długim horyzoncie czasowym, czyli tzw. oddziaływań dla projektu, które dotyczyć będą wszystkich mieszkańców gminy a nawet powiatu, czy regionu. Do oddziaływań tych zaliczyć można:

  1. Poprawę stanu środowiska naturalnego: dzięki realizacji projektu znacznej poprawie ulegnie stan środowiska naturalnego poprzez zmniejszenie ilości zanieczyszczeń trafiających bezpośrednio do powietrza.
  2. Zmniejszenie zachorowalności i śmiertelności mieszkańców na choroby wynikające z dużego zanieczyszczenia środowiska: wysoka ilość zanieczyszczeń przyczynia się do wzrostu zachorowalności i śmiertelności na choroby cywilizacyjne, jak choroby układu oddechowego, alergie czy nowotwory.
  3. Wzrost komfortu pracy pracowników Gminy, oraz osób korzystających z nieruchomości.
  4. Realizacja projektu przyczyni się również do rozwoju przedsiębiorczości w sposób pośredni: czyste powietrze, woda i ziemia przyciągną osoby pragnące skorzystać z agroturystyki, co przyczyni się do wzrostu dobrobytu mieszkańców.
  5. Poprawa warunków upraw i hodowli: czyste powietrze, gleba i woda stwarzają warunki do poprawy jakości płodów rolnych oraz poprawy stanu zdrowia zwierząt, m.in. zmniejszenie podatności zwierząt i roślin na choroby. Tym samym pozwoli to na oferowanie konsumentom lepszych, zdrowszych produktów żywnościowych, co wpłynie na stan zdrowotności społeczeństwa.
  6. Poprawa poczucia bezpieczeństwa mieszkańców regionu: dzięki realizacji projektu mieszkańcy w sposób znaczny odczują poprawę jakości życia i poczucia bezpieczeństwa: poprawie ulegnie stan środowiska naturalnego, mieszkańcy będą mieć możliwość spożywania lepszych produktów żywnościowych, oraz zmniejszą się ich problemy zdrowotne wynikające ze stale rosnącego zanieczyszczenia środowiska, ale także co jest odczuwalne zwłaszcza dla mieszkańców gminy wynikające z niedogrzania pomieszczeń (przeziębienia, grypa).
  7. Poprawa warunków dla rozwoju zasobów ludzkich Gminy. Jest to cel długoterminowy wynikający z opisanych powyżej celów, którego osiągnięcie pozwoli z kolei na stworzenie korzystnych warunków rozwoju Gminy.
  8. Realizacja projektu wpłynie pośrednio na wzrost atrakcyjności turystycznej regionu, poprawę warunków życia jego mieszkańców, oraz bezpośrednio na poprawę stanu środowiska naturalnego -zmniejszy zapotrzebowania na energię wytwarzaną z bieżącego źródła ciepła, przy produkcji której powstają zanieczyszczenia powietrza w postaci szkodliwych substancji takich jak dwutlenek siarki, tlenki azotu, dwutlenek węgla, pyły,
    • umożliwi wytwarzanie CWU na potrzeby gospodarstwa domowego, usług i produktów czystej energii, w tym promocji lokalizowania ośrodków czystej energii,
    • zwiększy wykorzystanie odnawialnych źródeł energii poprzez rozwiązania w zakresie inwestycji uwzględniających montaż instalacji kolektorów słonecznych oraz paneli fotowoltaicznych,
    • zwiększy bezpieczeństwo zdrowotne mieszkańców gminy- narażonych na skutki zwiększonej emisji zanieczyszczeń,
    • przyczyni się do niwelowania barier dla wdrożenia nowych rozwiązań (wykorzystanie alternatywnych źródeł energii), gdzie z jednej strony jest niska świadomość potrzeby ochrony środowiska, z drugiej strony obawa przed nadmiernymi kosztami w stosunku do efektów,
    • przyczyni się do wdrożenia i promocji tego rodzaju rozwiązań, usług i produktów czystej energii, w tym promocji lokalizowania ośrodków czystej energii na obszarach peryferyjnych,
    • wpłynie na poprawę warunków zdrowotnych odbiorców projektu -zwiększy świadomość społeczną w zakresie ochrony środowiska.


Gmina w 2018 roku przeprowadzi przetarg nieograniczony w wyniku którego wyłoni wykonawców montażu zestawów kolektorów słonecznych, instalacji fotowoltaicznych i kotłów na biomasę, zawierając z nimi umowy cywilnoprawne określające zakres przedmiotowy robót, terminy wykonania i płatności.


Wykonawcy świadczący usługi na rzecz Gminy będą podatnikami o którym mowa w art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą” u których sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.


Umowy dotyczące wykonania instalacji fotowoltaicznych, solarnych i wymiany kotłów na biomasę zawierane będą pomiędzy Gminą a firmą (lub firmami) wyłonionymi w przetargu. W zakresie usługi wykonywanej przez firmę (firmy) wyłonione w przetargu zakupiona usługa wykonania instalacji będzie usługą budowlaną polegającą na instalacji urządzeń grzewczych z materiałów wykonawcy. Klasyfikacja statystyczna zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) r. dla czynności wykonywanych na rzecz Gminy przez wykonawcę określona jest symbolami: 43.22.12.0 – Roboty związane z wykonywaniem instalacji cieplnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych; 43.29.19.0 - Pozostałe roboty związane z wykonywaniem instalacji, gdzie indziej niesklasyfikowane; 35.30.11.0 - Para wodna i gorąca woda. Czynności wykonywane przez firmę (firmy) na rzecz Gminy to usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221) poz. 25 - symbol PKWiU 43.22.12.0 Roboty związane z wykonywaniem instalacji cieplnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych; poz. 29 - 43.29.19.0 Pozostałe roboty instalacyjne, gdzie indziej niesklasyfikowane. Wnioskodawca natomiast przekaże środki trwałe, czyli instalacje OZE wykonane przez wykonawcę w ramach powyższych symboli na rzecz mieszkańca.


Przystępując do realizacji projektu, Gmina zawarła umowy użyczenia z mieszkańcami zainteresowanymi uczestnictwem w zadaniu dysponującymi nieruchomościami, na których będą montowane kolektory słoneczne i kotły, celem oszacowania wielkości i ilości paneli, oraz kotła, spełniających wymogi określone w zadaniach.


W ramach zawartej umowy mieszkaniec gminy oświadcza, że udziela Gminie prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, a wytworzoną energię cieplną będzie wykorzystywał tylko na potrzeby własne na terenie nieruchomości, w budynku mieszkalnym. Następnie z mieszkańcami biorącymi udział w zadaniu zostaną zawarte umowy cywilnoprawne.


W przedmiotowych umowach określone zostaną warunki użyczenia nieruchomości dla potrzeb realizacji projektu, oraz organizacyjno - finansowe wzajemne zobowiązania stron dot. montażu przedmiotowych urządzeń. Wpłaty dokonane przez mieszkańców na rzecz Gminy będą bezzwrotnym wkładem własnym, dającym możliwość skorzystania z warunków projektu.


Na podstawie zawartych umów Gmina zabezpieczy realizację projektu, przeprowadzi przetarg nieograniczony w wyniku którego wyłoni wykonawców montażu zestawów kolektorów słonecznych, instalacji fotowoltaicznych i kotłów na biomasę, zawierając z nimi umowy cywilnoprawne określające zakres przedmiotowy robót, terminy wykonania i płatności, ustali harmonogram realizacji prac instalacyjnych, będzie sprawować bieżący nadzór inwestorski nad przebiegiem prac, przeprowadzi odbiory końcowe oraz rozliczenie finansowe projektu.


Dofinansowanie Projektu „(…)” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej IV „(…)”. Działania 4.1. „Odnawialne źródła energii (OZE)” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020, zostanie przekazane Beneficjentowi tj. Gminie w kwocie stanowiącej nie więcej niż 80% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych netto projektu. Różnicę do całkowitej wartości kosztów kwalifikowalnych projektu, stanowić będzie wkład własny Beneficjenta, w tym wpłaty mieszkańców biorących udział w zadaniu - OZE u mieszkańców - wykonanie (zakup i montaż) kolektorów słonecznych i kotłów na biomasę. Gmina zawrze z mieszkańcami umowy gdzie zgodnie z zapisami, mieszkaniec zobowiąże się do współfinansowania projektu w zakresie wkładu własnego stanowiącego koszty kwalifikowalne zestawów solarnych i pieców na biomasę oraz całkowitych kosztów niekwalifikowanych. Wpłaty od mieszkańców zostaną pobrane przed rozpoczęciem realizacji inwestycji i będą stanowić ostateczne potwierdzenie ich udziału w projekcie. Dokonane wpłaty mieszkańców będą miały charakter obowiązkowy i warunkujący wykonanie usługi. Niedokonanie wpłaty w określonym terminie spowoduje rozwiązanie umowy i wyłączenie mieszkańca z udziału w projekcie. Mieszkaniec dokonując wkładu własnego w określonej przez Gminę kwocie, wyraża zgodę na uczestnictwo w działaniach Gminy mających na celu ograniczenie szkodliwych dla człowieka, oraz środowiska naturalnego emisji zanieczyszczeń do powietrza, poprzez wykonanie (zakup i montaż) kolektorów słonecznych i kotłów na biomasę na/w ich posesjach. Od tego czy mieszkaniec dokona wpłaty wkładu własnego zależy możliwość przeprowadzenie przez Gminę działań zmierzających do ochrony środowiska na konkretnych posesjach mieszkańców Gminy . Właścicielem instalacji po oddaniu jej przez wykonawcę pozostaje Gmina. Kwota wkładu własnego mieszkańca biorącego udział w projekcie będzie określona procentowo i stanowić będzie bezzwrotną zaliczkę uprawniającą do przejęcie instalacji po okresie trwałości projektu, jeżeli Gmina podejmie taką decyzję.

Koszt realizacji projektu „(…)” w ramach realizacji zadania OZE na budynkach użyteczności publicznej (tj. montaż instalacji fotowoltaicznych) na /w budynkach użyteczności publicznej (Publicznych Szkół Podstawowych) w 80% będzie pokryty z otrzymanego przez Gminę dofinansowania, a w 20% z wkładu własnego Gminy. Efekty realizowanych zadań w postaci wykonania instalacji fotowoltaicznych na/w budynkach użyteczności publicznej nie zostaną przekazane odrębnemu podmiotowi, pozostają własnością Gminy.


Zgodnie z art. 6. ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.


Gmina jako właściciel budynków użyteczności publicznej, realizuje przepisy art. 7 które określają zadania własne gminy do których należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, m. in. w szczególności: edukacji publicznej, kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Czynności związane z realizacją zadań własnych Gminy w budynkach użyteczności publicznej nie podlegają opodatkowaniu.

Do czynności opodatkowanych budynki użyteczności publicznej wykorzystywane są w postaci najmu pomieszczeń kuchennych - jedna umowa cywilnoprawna długoterminowa w jednej szkole, najmu sal gimnastycznych - umowy cywilnoprawne sporadyczne i okresowe, natomiast lokale mieszkalne znajdujące się w dwóch szkołach, wykorzystywane są do najmu - 4 umowy cywilnoprawne - czynności zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stronami umów najmu lokali w budynkach użyteczności publicznej jest zawsze Gmina i najemca.

W ramach realizacji Projektu „(…)” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej IV „(…)”. Działania 4.1. „Odnawialne Źródła Energii (OZE)” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014 - 2020, umowy cywilnoprawne zostaną podpisane pomiędzy;

  • mieszkańcem, który zobowiązuje się wnieść wkład własny w części określonej w umowie
  • wykonawcą, wyłonionym na podstawie przeprowadzonego procesu przetargowego, który wykona usługę montażu kotłów, kolektorów słonecznych oraz instalacji fotowoltaicznych i wystawi faktury na Gminę,
  • Gminą, która zapłaci faktury.

Wszystkie faktury dokumentujące nabycie towarów i wykonanie usług dla realizacji projektu będą wystawione na Gminę

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w przypadku nabycia od wykonawców usługi budowlanej (montaż zestawów kolektorów słonecznych, kotłów na biomasę, oraz instalacji fotowoltaicznych), jeżeli otrzymane faktury z tytułu wykonania usługi sklasyfikowane zostaną jako roboty związane z wykonaniem instalacji cieplnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych wg PKWiU w grupowaniu 43.22.12.0, Gmina jako inwestor, będzie występować w roli wykonawcy (wykonawca na rzecz Gminy jest wówczas podwykonawcą) montażu OZE na/w budynkach mieszkańców, oraz budynków użyteczności publicznej (których właścicielem jest Gmina), co oznacza, że Gmina będzie zobowiązana do wykazania tych faktur w deklaracji VAT-7 z zastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT i do odprowadzenia podatku należnego z tytułu zakupu usług od wykonawcy?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1h w związku z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, w odniesieniu do usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT, podatnikiem VAT jest ich nabywca, jeżeli zarówno usługodawca jak i usługobiorca są podatnikami VAT czynnymi, a usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.


W konsekwencji, rozliczanie podatku VAT na zasadzie mechanizmu odwrotnego obciążenia ma zastosowanie wyłącznie wtedy, gdy spełnione są łącznie następujące warunki:

  1. usługodawca i usługobiorca są czynnymi podatnikami VAT;
  2. sprzedaż u usługodawcy nie jest zwolniona z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT;
  3. świadczenie dotyczy usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy (poz. 2-48), objętych wskazanymi tam symbolami PKWiU;
  4. usługodawca świadczy swoje usługi jako podwykonawca.

Pierwsza z przesłanek wymienionych powyżej zostanie spełniona, bowiem zarówno Gmina jak i Wykonawca będą czynnymi podatnikami VAT w ramach realizowanego projektu.


Druga z wymienionych przesłanek również zostanie spełniona, bowiem świadczenie usług dostawy i montażu instalacji nie będzie podlegało zwolnieniu z VAT u Wykonawcy na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.


Również trzecia przesłanka zostanie spełniona, bowiem usługa polegająca na dostawie i montażu Instalacji, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług powinna zostać sklasyfikowana w grupowaniu PKWiU 43.22.12.0, tj. roboty związane z wykonaniem instalacji cieplnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. Grupowanie to jest wymienione w poz. 25 załącznika nr 14 do ustawy o VAT, a zatem może podlegać rozliczeniu z zastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia.

Natomiast w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym nie zostanie spełniona ostatnia z przesłanek koniecznych dla rozliczenia usług polegających na dostawie i montażu Instalacji z zastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia, tj. Wykonawca nie będzie świadczył tych usług jako podwykonawca. Ustawa o podatku VAT nie zawiera definicji pojęcia „podwykonawca”, stąd przy jego interpretacji należy odwołać się do definicji słownikowej, zgodnie z którą przez podwykonawcę należy rozumieć osobę wykonującą prace na zlecenie głównego wykonawcy. Uczestnikami procesu realizacji projektu są:

  1. główny wykonawca, czyli podmiot, który zawrze umowę na instalacje OZE z inwestorem; oraz
  2. inwestor, czyli podmiot, na rzecz którego realizowana będzie inwestycja, tj. Gmina W schemacie według jakiego zostanie zrealizowana dostawa i montaż instalacji, wykonawca będzie działał jako wykonawca generalny, a Gmina jako inwestor. Przy realizacji inwestycji to Gmina jest podmiotem, na rzecz którego zostanie zrealizowana Inwestycja, bowiem to Gmina zleci jej wykonanie w celu odpłatnego udostępnienia jej efektu Uczestnikom Zadania, oraz to Gmina zostanie właścicielem efektu usług świadczonych przez Wykonawcę. To również Gmina pokryje koszt dostawy i montażu Instalacji, których dokona Wykonawca.

O tym, że przy nabywaniu od Wykonawcy usługi polegającej na dostawie i montażu Instalacji Gmina działa w charakterze inwestora przesądza to, że to Gmina:

  1. dokona odbioru końcowego efektu usług świadczonych przez Wykonawcę;
  2. dokona płatności za wykonane przez Wykonawcę usługi i nie dokona refakturowania kosztu ich wykonania na inny podmiot (np. Uczestników Zadania);
  3. nabędzie własność efektu usług świadczonych przez Wykonawcę.

Opisane wyżej okoliczności realizacji Inwestycji przesądzają o tym, że w ramach współpracy pomiędzy Gminą a Wykonawcą, Gmina będzie pełnić funkcję inwestora, natomiast Wykonawca rolę głównego wykonawcy.

W konsekwencji, Gmina nie będzie zobowiązana do wykazania w swojej deklaracji VAT-7 podatku należnego od usługi wykonanej przez Wykonawcę w zakresie dostawy i montażu Instalacji na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 h w związku z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe w zakresie braku obowiązku wykazania przez Gminę podatku należnego z tytułu nabytej od wykonawców usługi budowlanej w przypadku gdy montaż odbywa się na budynkach użyteczności publicznej oraz nieprawidłowe w zakresie braku obowiązku wykazania przez Gminę podatku należnego z tytułu nabytej od wykonawców usługi budowlanej w przypadku gdy montaż odbywa się na budynkach należących do mieszkańców.

Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu czy opodatkowanie danej czynności powinno nastąpić z zastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na klasyfikacji podanej przez Wnioskodawcę.

Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - dalej: „PKWiU”, zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczaniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.


Zatem to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem realizowanych świadczeń. W przypadku zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia to nabywca jest podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku, tym samym nabywca jest zobowiązany do dokonania klasyfikacji nabywanych świadczeń.


Tut. Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku czynności) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Przy tym, w myśl art. 17 ust. 1h ustawy - w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Załącznik nr 14 do ustawy obowiązujący od dnia 1 stycznia 2017 r. zawiera (w poz. 2-48) zamkniętą listę usług identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) podlegających mechanizmowi odwrotnego obciążenia w przypadku świadczenia tych usług przez podwykonawców.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy prawa, należy wskazać, że art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Przy czym, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca o którym mowa w art. 17 ust. 1h ustawy.

Natomiast, transakcje, których przedmiotem jest świadczenie wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy usług, realizowane przez wykonawcę (generalnego wykonawcę) na rzecz inwestora (np. dewelopera budowlanego), podlegają opodatkowaniu według zasad ogólnych, tj. podatek VAT rozliczany jest przez wykonawcę (generalnego wykonawcę), natomiast inwestor otrzymuje fakturę na kwotę należności za wykonane usługi zawierającą podatek VAT.


Należy wskazać, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia podwykonawcy, zatem dla prawidłowego rozumienia terminu „podwykonawca” wystarczające będzie posłużenie się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl/sjp/podwykonawca;2503008) podwykonawca to „firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy”.

W myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy podatnik obowiązany jest wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług (…).

Zgodnie z art. 106e ust. 4 pkt 1 ustawy faktura nie zawiera, w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 i 8, jest nabywca towaru lub usługobiorca - danych określonych w ust. 1 pkt 12-14.

Dane, które powinna zawierać faktura, zostały wskazane w art. 106e ust. 1 ustawy, gdzie w punktach 12 – 14 wymieniono:

  • stawkę podatku (pkt 12),
  • sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku (pkt 13),
  • kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku (pkt 14),

a ponadto, w pkt 18 wskazano, że w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi - wyrazy „odwrotne obciążenie”.


Zatem w sytuacji gdy podatnikiem jest nabywca towarów lub usług, wówczas podatnik dokonujący dostaw lub świadczący usługę wystawia na rzecz tego nabywcy fakturę, która nie uwzględnia stawki i kwoty podatku oraz sumy sprzedaży netto, powinna być jednak opatrzona adnotacją „odwrotne obciążenie”.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina będzie realizowała projekt w ramach którego planuje zakup, dostawę i montaż instalacji odnawialnych źródeł energii, tj.: 380 kolektorów słonecznych na/w budynkach gospodarstw domowych i 46 kotłów na biomasę w budynkach gospodarstw domowych, których właścicielami są mieszkańcy Gminy, oraz 4 instalacje fotowoltaiczne na/w budynkach użyteczności publicznej (Publiczne Szkoły Podstawowe). Właścicielem budynków użyteczności publicznej (Publicznych Szkół Podstawowych) jest Gmina. W ramach budżetu projektu realizowane będą zadania: prace przygotowawcze i realizacyjne - przygotowane zostanie Studium Wykonalności zawierające opis projektowanego przedsięwzięcia oraz jego wykonalności pod kątem finansowym, technicznym, technologicznym, oraz instytucjonalnym, przygotowanie programu Funkcjonalno - Użytkowego do ustalenia planowanych kosztów prac projektowych i robót budowlanych, przygotowania oferty szczególnie w zakresie obliczenia ceny oferty, oraz wykonania prac projektowych, przygotowanie dokumentacji przetargowej niezbędnej do przeprowadzenia procesu wyłonienia wykonawcy instalacji OZE, która stanowi podstawę do sporządzenia zamówienia w trybie przetargu publicznego w oparciu o Ustawę z dnia 19 stycznia 2004 roku Prawo Zamówień Publicznych, nadzór nad pracami budowlanymi (usługa inspektora nadzoru), tj. monitoring inwestycyjny, w tym bieżąca kontrola przebiegu realizacji inwestycji, nadzór nad odbiorem technicznym inwestycji, rozliczenia z wykonawcami, nadzór inwestorski, OZE na Budynkach użyteczności publicznej - wykonanie (zakup i montaż) 4 instalacji fotowoltaicznych wykorzystywanych do produkcji energii elektrycznej na potrzeby budynków użyteczności publicznej (Publiczne Szkoły Podstawowe), OZE u mieszkańców- wykonanie (zakup i montaż), kolektorów słonecznych (380 szt. na budynkach mieszkalnych) i kotłów na biomasę (46 szt. u mieszkańców).

Wartość wsparcia udzielonego Beneficjentowi - tj. Gminie ze środków publicznych, przeznaczone zostanie na pokrycie części wydatków kwalifikowalnych ponoszonych w związku z realizacją projektu. Gmina w 2018 roku przeprowadzi przetarg nieograniczony w wyniku którego wyłoni wykonawców montażu zestawów kolektorów słonecznych, instalacji fotowoltaicznych i kotłów na biomasę, zawierając z nimi umowy cywilnoprawne określające zakres przedmiotowy robót, terminy wykonania i płatności. Wykonawcy świadczący usługi na rzecz Gminy będą podatnikami o którym mowa w art. 15 ustawy u których sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy. Umowy dotyczące wykonania instalacji fotowoltaicznych, solarnych i wymiany kotłów na biomasę zawierane będą pomiędzy Gminą a firmą (lub firmami) wyłonionymi w przetargu. W zakresie usługi wykonywanej przez firmę (firmy) wyłonione w przetargu zakupiona usługa wykonania instalacji będzie usługą budowlaną polegającą na instalacji urządzeń grzewczych z materiałów wykonawcy. Czynności wykonywane przez firmę (firmy) na rzecz Gminy to usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221) poz. 25 - symbol PKWiU 43.22.12.0 Roboty związane z wykonywaniem instalacji cieplnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych; poz. 29 - 43.29.19.0 Pozostałe roboty instalacyjne, gdzie indziej niesklasyfikowane. Wnioskodawca natomiast przekaże środki trwałe, czyli instalacje OZE wykonane przez wykonawcę w ramach powyższych symboli na rzecz mieszkańca. Przystępując do realizacji projektu, Gmina zawarła umowy użyczenia z mieszkańcami zainteresowanymi uczestnictwem w zadaniu dysponującymi nieruchomościami, na których będą montowane kolektory słoneczne i kotły, celem oszacowania wielkości i ilości paneli, oraz kotła, spełniających wymogi określone w zadaniach. W przedmiotowych umowach określone zostaną warunki użyczenia nieruchomości dla potrzeb realizacji projektu, oraz organizacyjno - finansowe wzajemne zobowiązania stron dot. montażu przedmiotowych urządzeń. Wpłaty dokonane przez mieszkańców na rzecz Gminy będą bezzwrotnym wkładem własnym, dającym możliwość skorzystania z warunków projektu. Gmina zawrze z mieszkańcami umowy gdzie zgodnie z zapisami, mieszkaniec zobowiąże się do współfinansowania projektu w zakresie wkładu własnego stanowiącego koszty kwalifikowalne zestawów solarnych i pieców na biomasę oraz całkowitych kosztów niekwalifikowanych. Wpłaty od mieszkańców zostaną pobrane przed rozpoczęciem realizacji inwestycji i będą stanowić ostateczne potwierdzenie ich udziału w projekcie. Dokonane wpłaty mieszkańców będą miały charakter obowiązkowy i warunkujący wykonanie usługi. Niedokonanie wpłaty w określonym terminie spowoduje rozwiązanie umowy i wyłączenie mieszkańca z udziału w projekcie.

Koszt realizacji projektu w ramach realizacji zadania OZE na budynkach użyteczności publicznej (tj. montaż instalacji fotowoltaicznych) na /w budynkach użyteczności publicznej (Publicznych Szkół Podstawowych) w 80% będzie pokryty z otrzymanego przez Gminę dofinansowania, a w 20% z wkładu własnego Gminy. Efekty realizowanych zadań w postaci wykonania instalacji fotowoltaicznych na/w budynkach użyteczności publicznej nie zostaną przekazane odrębnemu podmiotowi, pozostają własnością Gminy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy nabyte od wykonawców usługi budowalne sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 43.22.12.0 powinny być rozliczone w ramach mechanizmu odwrotnego obciążenia czy też zastosowanie będzie mieć reguła ogólna a w konsekwencji czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do wykazania w deklaracji podatkowej podatku należnego z tytułu wykonania przedmiotowych usług realizowanych przez wykonawców.

Ustalenie, czy dana usługa podlega rozliczeniu zgodnie z mechanizmem odwróconego obciążenia, czy też zastosowanie będzie miała ogólna zasada rozliczenia podatku, ma charakter indywidualny. Oznacza to, że w każdym konkretnym przypadku należy zbadać, czy dane świadczenie jest usługą wymienioną w załączniku nr 14 do ustawy oraz czy usługa ta jest świadczona przez podwykonawcę o którym mowa w art. 17 ust. 1h ustawy. Dla zastosowania odwrotnego obciążenia konieczne jest spełnienie obu ww. przesłanek łącznie.

Z wniosku wynika, że czynności wykonywane przez firmy na rzecz Gminy to usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy sklasyfikowane wg PKWiU 43.22.12.0 „Roboty związane z wykonywaniem instalacji cieplnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych” oraz PKWiU 43.29.19.0 „Pozostałe roboty związane z wykonywaniem instalacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Ponadto w przypadku gdy kolektory słoneczne i kotły na biomasę będą montowane na/w budynkach gospodarstw domowych, których właścicielami są mieszkańcy gminy Wnioskodawca przekaże środki trwałe czyli instalacje OZE wykonane przez wykonawcę w ramach powyższych symboli na rzecz mieszkańca.

Mając na uwadze wskazany przez Wnioskodawcę opis sprawy, należy przyjąć, że w przypadku gdy kolektory słoneczne i kotły na biomasę będą montowane na budynkach gospodarstw domowych Gmina będzie wykonywała usługi budowlane (montaż kolektorów słonecznych i kotłów na biomasę), wymienione w załączniku nr 14 do ustawy na rzecz mieszkańców działając w charakterze głównego wykonawcy. Mieszkaniec podpisuje z gminą umowę. Efektem prac, jakich oczekuje mieszkaniec w ramach zawartej z Gminą umowy jest wykonanie poszczególnych instalacji OZE na nieruchomości będącej jego własnością. Z tego względu mieszkaniec a nie Gmina jest podmiotem zlecającym i oczekującym wykonania na własnej nieruchomości przedmiotowych usług budowlanych (tj. inwestorem). Nawet w sytuacji gdyby po okresie trwałości instalacji mieszkaniec w ramach wniesionego wkładu własnego uprawniony byłby do przejęcia instalacji (choć Gmina nie podjęła takiej decyzji) nie wpływa na określenie pozycji Gminy jako inwestora. Przedmiotem czynności wykonywanych przez Gminę nie byłoby bowiem samo przekazanie prawa własności instalacji lecz świadczenie usługi budowlanej polegającej na jej wykonaniu. W tym kontekście również fakt, że Gmina dokona odbioru końcowego efektu usług świadczonych przez wykonawców nie zmienia charakteru w jakim występuje Wnioskodawca. To mieszkaniec który oczekuje wykonania na jego nieruchomości instalacji (montażu zestawów kolektorów słonecznych i kotłów na biomasę) jest w tym przypadku inwestorem.

W związku z powyższym w przypadku gdy kolektory słoneczne i kotły na biomasę będą montowane na budynkach gospodarstw domowych, Gmina (zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT) jako główny wykonawca nabywając usługi budowlane wymienione w załączniku nr 14 do ustawy od podmiotów trzecich (wykonawców będących podatnikami o których mowa w art. 15 ustawy u których sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy) działających, w tym przypadku w charakterze podwykonawcy o którym mowa w art. 17 ust. 1h ustawy, zobowiązana będzie do ich opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 17 ust. 1h ustawy.

Zatem Gmina jako główny wykonawca nabywając od podmiotów trzecich usługi budowlane wymienione w załączniku nr 14 do ustawy w przypadku gdy montaż odbywa się na budynkach gospodarstw domowych będzie rozliczał transakcję w ramach mechanizmu odwrotnego obciążenia w myśl art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy w zw. z art. 17 ust. 1h ustawy. Tym samym Wnioskodawca będzie miał obowiązek rozliczyć podatek należny z tytułu nabytych od podmiotu trzeciego przedmiotowych usług.

W konsekwencji Gmina będzie zobowiązana do wykazania w deklaracji podatkowej podatku należnego od wykonanej na jej zlecenie przez podmiot realizujący (podmiot trzeci) usługi budowlanej wymienionej w załączniku nr 14 do ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku obowiązku wykazania podatku należnego z tytułu nabytej od wykonawców usługi budowlanej sklasyfikowanej w grupowaniu PKWiU 43.22.12.0 w przypadku gdy kolektory słoneczne i kotły na biomasę będą montowane na budynkach gospodarstw domowych należy uznać za nieprawidłowe.

Natomiast analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, iż w przypadku montażu instalacji fotowoltaicznych na/w budynkach użyteczności publicznej (Publiczne Szkoły Podstawowe) nie znajdzie zastosowania mechanizm odwróconego obciążenia. Nabywane od wykonawców usługi jak wskazał Wnioskodawca co prawda są zaliczane do usług budowlanych wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy (PKWiU 43.22.12.0 „Roboty związane z wykonywaniem instalacji cieplnych wentylacyjnych i klimatyzacyjnych – poz. 25 załącznika nr 14). Jednakże w tym przypadku wykonawcy wykonują te usługi nie działając jako podwykonawca o którym w art. 17 ust. 1h ustawy. Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że budynki użyteczności publicznej (Publiczne Szkoły Podstawowe) należą do Gminy. Efekty realizowanych zadań w postaci wykonania instalacji fotowoltaicznych na/w budynkach użyteczności publicznej nie zostaną przekazane odrębnemu podmiotowi i pozostają własnością Gminy. Tym samym w stosunku do usług montażu instalacji fotowoltaicznych na/w budynku użyteczności publicznej Gmina występuje jako inwestor. Świadczone przez podmioty trzecie (wykonawców usług budowlanych) usługi na rzecz Wnioskodawcy powinny być opodatkowane na zasadach ogólnych, ponieważ w opisanej sytuacji podmioty trzecie (wykonawcy usług budowlanych) działają na rzecz Wnioskodawcy będącego w tym przypadku inwestorem.

W konsekwencji, realizując ww. inwestycję na/w budynku użyteczności publicznej, Wnioskodawca nie jest podatnikiem VAT w myśl art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy w związku z art. 17 ust. 1h ustawy. Tym samym w przypadku gdy montaż instalacji odbywa się na budynkach użyteczności publicznej Wnioskodawca, jako nabywca ww. usług, nie jest zobowiązany do rozliczenia i wykazania w deklaracji podatkowej podatku należnego z tytułu nabytych od wykonawców usług montażu instalacji fotowoltaicznych.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie braku obowiązku wykazania podatku należnego z tytułu nabytej od wykonawców usługi budowlanej sklasyfikowanej w grupowaniu PKWiU 43.22.12.0 w przypadku gdy montaż instalacji fotowoltaicznych odbywa się na/w budynkach użyteczności publicznej należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Ponadto należy wskazać, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekle prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj