Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.199.2018.2.BO
z 4 czerwca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2018 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 29 marca 2018 r., identyfikator poświadczenia przedłożenia UPP17660768), uzupełnionym pismem z dnia 22 maja 2018 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 22 maja 2018 r., identyfikator poświadczenia przedłożenia ….) oraz pismem z dnia 29 maja 2018 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 29 maja 2018 r., identyfikator poświadczenia przedłożenia …. i ….), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości uznania planowanej hodowli za działalność rolniczą oraz konieczności opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskanych ze sprzedaży zwierząt egzotycznych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2018 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) w związku z czym pismem z dnia 14 maja 2018 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.199.2018.1.BO, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 15 maja 2018 r. – identyfikator poświadczenia doręczenia …. (data doręczenia 16 maja 2018 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 22 maja 2018 r. (data wpływu 22 maja 2018 r.), nadanym za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 22 maja 2018 r., identyfikator poświadczenia przedłożenia …. oraz pismem z dnia 29 maja 2018 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 29 maja 2018 r., identyfikator poświadczenia przedłożenia …. i …).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca planuje rozpocząć działalność, której przedmiotem będzie hodowla ptaszników, gadów i owadów karmowych. Okres przetrzymywania zwierząt będzie dłuższy niż dwa miesiące, zatem działalność klasyfikuje się jako rolniczą. W myśl ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym z działów specjalnych produkcji rolnej jest hodowla entomofagów. Zgodnie z załącznikiem Nr 2 i tabelą rozmiarów wymienionej wyżej ustawy, podatek naliczany jest od powierzchni upraw roślin żywicielskich. W ww. hodowli zwierzęta będą karmione owadami rozmnażanymi bezpośrednio przez Wnioskodawcę. Tego typu działalność nie będzie wymagała uprawy roślin żywicielskich.

W piśmie z dnia 22 maja 2018 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że planuje rozpocząć działalność, której przedmiotem będzie hodowla ptaszników i gadów - gekonów. Dodał, że rezygnuje z wcześniej planowanej hodowli owadów karmowych - te będą kupowane w sklepach zoologicznych bezpośrednio do karmienia pająków i gadów. Tego typu działalność nie będzie wymagała uprawy roślin żywicielskich. Planuje rozpocząć hodowlę w październiku lub listopadzie 2018 r. Wnioskodawca dodał, że nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej, a planowana hodowla będzie miała charakter zarobkowy. Ptaszniki i gady będą pochodziły wyłącznie z własnej hodowli Wnioskodawcy - nie będą kupowane w celu dalszej odsprzedaży. Kupione w celu założenia hodowli ptaszniki i gady nie będą sprzedane. Ptaszniki będą karmione owadami, a gady - gekony - będą karmione owadami i specjalną karmą dla gekonów. Owady i karmę Wnioskodawca będzie kupował w sklepach zoologicznych. Ponadto Wnioskodawca dodał, że nie jest rolnikiem w rozumieniu ustawy o podatku rolnym. Hodowlę planuje założyć w pomieszczeniu o wielkości 20 m2. Ptaszniki i gady (gekony) to entomofagi. Gady, o których mowa we wniosku, to gekony, np. gekony orzęsione. Zwierzęta egzotyczne, o których mowa w pytaniu Nr 2, przedstawionym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, to ptaszniki i gady – gekony. Wnioskodawca zamierza sprzedawać ww. ptaszniki i gady prywatnym hodowcom, a także sklepom zoologicznym. Swoich klientów zamierza pozyskiwać na giełdach zoologicznych, wystawach, a także przez Internet. Wnioskodawca zamierza rozliczać się gotówkowo oraz za pośrednictwem przelewów bankowych. Planowany przez Wnioskodawcę roczny przychód to 50 000 zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

  1. Czy w sytuacji, gdy nie występuje podstawa do naliczenia kwoty podatku (brak upraw roślin żywicielskich), planowaną hodowlę można uznać za działalność rolniczą?
  2. Czy dochody uzyskane ze sprzedaży zwierząt egzotycznych, w przypadku Wnioskodawcy, kwalifikują się do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawionym w uzupełnieniu wniosku, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200, z późn. zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, za wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ww. ustawy, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, jest działalność polegająca m.in. na wytwarzaniu produktów zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych hodowli lub chowu.

Z kolei zgodnie z art. 2 ust. 3 przedmiotowej ustawy, do działów specjalnych produkcji rolnej zalicza się hodowlę entomofagów.

Z ww. przepisów wynika, że sprzedaż produktów zwierzęcych pochodzących z własnej hodowli (o ile hodowla nie stanowi działów specjalnych produkcji rolnej) nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Natomiast sprzedaż gekonów i ptaszników, jako sprzedaż entomofagów, jest opodatkowana na zasadach przewidzianych dla działów specjalnych produkcji rolnej, przy czym w przypadku braku powierzchni upraw roślin żywicielskich w rozumieniu poz. 13 Załącznika Nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązek podatkowy nie powstanie, gdyż ustawodawca ustala stawkę podatku od działów specjalnych produkcji rolnej w zależności od powierzchni upraw roślin żywicielskich. Jeżeli podatnik nie stosuje żadnych roślin żywicielskich dla hodowli entomofagów, ustawa nie daje podstaw do obliczenia stawki podatku według innego kryterium. W hodowli Wnioskodawcy zwierzęta będą karmione owadami oraz gotową karmą. Tego typu działalność nie będzie wymagała uprawy roślin żywicielskich. Zdaniem Wnioskodawcy nie ma podstawy do naliczenia kwoty opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych - hodowla nie będzie spełniać minimalnych wymiarów. Hodowla powinna być traktowana jako działalność rolnicza, ponieważ będzie bazować na własnych rozmnożeniach, a okresy przetrzymywania zwierząt będą dłuższe niż 2 miesiące.

Wnioskodawca swoje stanowisko zajął w oparciu o:

  • art. 2 ust. 1 oraz art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 7 grudnia 2016 r. (tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej - poz. 13),

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Podkreślić należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj