Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-3.4011.221.2018.1.RR
z 7 czerwca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2018 r. (data wpływu 9 kwietnia 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia podmiotu pełniącego obowiązki płatnika z tytułu organizowanej loterii promocyjnej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia podmiotu pełniącego obowiązki płatnika z tytułu organizowanej loterii promocyjnej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina (…) jako jednostka samorządu terytorialnego realizuje zadania własne wynikające z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.; dalej: „USG”), służące zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Stosownie do dyspozycji art. 2 ust. 1 USG, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zakresu działania gminy – w oparciu o art. 6 ust. 1 USG – należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Gmina (…) posiada osobowość prawną i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), bowiem oprócz zadań własnych wykonuje czynności, które wypełniają definicję działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy.

Obecnie Gmina, jako Zleceniodawca, podpisała umowę dotyczącą wykonania usługi polegającej na zorganizowaniu i przeprowadzeniu akcji promocyjnej w formie loterii promocyjnej pod nazwą: „…”, dalej: „loteria”. Zleceniobiorcą – podmiotem odpowiedzialnym za przeprowadzenie loterii zgodnie ze wszystkimi właściwymi przepisami jest (…), prowadzący działalność gospodarczą pod firmą: (…) z siedzibą w (…), zwany dalej: „Organizatorem”.

Celem loterii jest zwiększenie wpływów do budżetu miasta poprzez zachęcenie osób niezameldowanych na terenie Gminy do rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych w Urzędzie Skarbowym w (…). Loteria ma także docenić i nagrodzić tych, których podatek już od lat zasila budżet miasta, a także zwiększyć świadomość mieszkańców, że część zapłaconych podatków wraca do nich w postaci udogodnień wokół ich miejsca zamieszkania, dzięki czemu ich miasto się rozwija.

Organizator jest podmiotem oferującym pełny zakres usług w zakresie organizacji akcji marketingowych, w tym loterii promocyjnych. Prowadzi on zarejestrowaną działalność gospodarczą, której przedmiot jest zgodny z przedmiotem umowy, a także posiada odpowiednie doświadczenie i środki do realizacji przedmiotowego zamówienia, a w szczególności odpowiednią zdolność finansową, umożliwiającą spełnienie wymagań ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2018, poz. 165, dalej: „Ustawy”) oraz dysponuje osobami posiadającymi stosowną wiedzę, uprawnienia i doświadczenie w przeprowadzaniu loterii promocyjnych.

Loteria urządzana jest na podstawie zezwolenia wydanego przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w (…), przepisów Ustawy oraz postanowień Regulaminu loterii. Loteria ma charakter lokalny i urządzana jest na terenie województwa … w Gminie (…). Loteria trwa od dnia 1 maja 2018 r. do dnia 7 września 2018 r. (jest to ostateczny termin rozpatrywania reklamacji). Loteria przeznaczona jest dla osób fizycznych zamieszkałych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które w dniu przystąpienia do loterii ukończyły 18 lat oraz w okresie od dnia 1 stycznia 2018 r. do dnia 30 kwietnia 2018 r. złożyły lub złożą deklarację podatkową PIT za 2017 r. w Urzędzie Skarbowym w (…), wskazując w deklaracji Gminę (…) jako miejsce zamieszkania, a także spełniają pozostałe postanowienia i warunki Regulaminu. Aby wziąć udział w loterii należy w okresie od dnia 1 maja 2018 r. do dnia 1 czerwca 2018 r. zgłosić swój udział w loterii poprzez kompletne i prawidłowe wypełnienie papierowego formularza (kuponu), opatrzenie go własnoręcznym podpisem i wrzucenie go do urny promocyjnej, która znajduje się w Urzędzie Miejskim w (…) lub poprzez rejestrację swojego zgłoszenia na stronie internetowej pod adresem (…) za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego. Jeden Uczestnik może dokonać tylko jednego zgłoszenia udziału w loterii. Pozostałe zgłoszenia od tego samego Uczestnika nie zwiększają jego szansy na wygranie nagrody i traktowane są jako duplikaty, które Organizator usunie z bazy do losowania.

W loterii przewidziano łącznie jedenaście nagród rzeczowych, których fundatorem jest Gmina. Nagrodę główną stanowi samochód osobowy o wartości jednostkowej 34 600 zł brutto wraz z dodatkową nagrodą pieniężną w wysokości 3 844 zł (która nie jest wydawana do rąk Uczestnika, lecz jest potrącana przez Organizatora i przeznaczona na pokrycie należnego podatku dochodowego od osób fizycznych od wygranej, na co Uczestnik, biorąc udział w loterii, wyraża zgodę). Łączna wartość nagrody głównej to 38 444 zł brutto: nagrody I stopnia to 5 voucherów rowerowych o wartości jednostkowej 1 199 zł brutto; nagrody II stopnia to 5 czytników elektronicznych o wartości jednostkowej 549 zł brutto. Laureatowi nie przysługuje prawo do zastrzeżenia szczególnych właściwości nagrody, ani do otrzymania jej ekwiwalentu pieniężnego czy rzeczowego.

Przewidziane jest jedno losowanie nagród, które odbędzie się dnia 11 czerwca 2018 r. w Urzędzie Miejskim w (…). Losowanie odbędzie się metodą tradycyjną, poprzez wyciąganie przez osobę wyznaczoną przez Organizatora kartoników z przydzielonymi numerami ID zgłoszeń w loterii metodą „chybił-trafił” z urny, w której znajdują się wszystkie prawidłowo nadesłane do loterii zgłoszenia. Jeden Uczestnik może wygrać tylko jedną nagrodę w loterii. Zgłoszenie, które zostanie wylosowane, zostaje usunięte z bazy zgłoszeń i nie bierze udziału w dalszym losowaniu. Metoda przeprowadzenia losowania nagród w loterii zapewnia pełną losowość, bezstronność i rzetelność przyznawania nagród, a wygrana w loterii zależy od przypadku. Nad przebiegiem losowania czuwa Komisja Nadzoru w składzie, której znajduje się osoba nadzorująca loterię, posiadająca zaświadczenie o odbytym szkoleniu w zakresie treści przepisów o grach hazardowych oraz Regulaminu loterii. Nagrody zostaną wręczone Laureatom podczas oficjalnej uroczystości w dniu 29 czerwca 2018 r. przez Prezydenta Miasta (…). Nagroda główna zostanie wydana najpóźniej do dnia 10 sierpnia 2018 r. (po wcześniejszym zarejestrowaniu i ubezpieczeniu przez Laureata pojazdu) w terminie i miejscu umówionym indywidualnie z Laureatem. Każdemu Uczestnikowi przysługuje prawo wniesienia reklamacji związanej z loterią. Regulamin loterii przewiduje, że reklamacje składać można przez cały czas trwania loterii oraz w terminie do 14 dni od dnia wydania ostatniej nagrody. Reklamacje zgłaszać należy na piśmie, pocztą, za pośrednictwem kuriera lub doręczać osobiście na adres biura Organizatora.

Organizator, w ramach zawartej umowy, zobowiązuje się na rzecz Gminy do wykonania następujących czynności:

  1. zorganizowania i przeprowadzenia loterii z uwzględnieniem wszystkich formalności prawno-księgowych ciążących na organizatorze loterii zgodnie z przepisami Ustawy, stosownych aktów wykonawczych oraz na zasadach uzgodnionych z Gminą;
  2. urządzenia i przeprowadzenia na rzecz Gminy loterii w okresie przewidzianym w Regulaminie loterii w oparciu o mechanizm opracowany przez Organizatora zgodnie z Regulaminem loterii i obowiązującym prawem oraz zapewnienia prawidłowego i zgodnego z prawem przebiegu loterii oraz udzielania Gminie wszelkich potrzebnych informacji, wyjaśnień i wskazówek;
  3. przeprowadzenia procedury uzyskania zezwolenia na urządzenie loterii;
  4. dokonania zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym przede wszystkim z zapisami Ustawy, aktów wykonawczych, jak również przepisami Kodeksu cywilnego, ustawy o ochronie danych osobowych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wszelkich czynności i uzyskania wszelkich dokumentów potrzebnych do prawidłowego i zgodnego z prawem przeprowadzenia loterii;
  5. przygotowania Regulaminu loterii;
  6. opracowania zasad i schematów loterii;
  7. uzyskania gwarancji bankowych wypłacalności nagród, na kwotę stanowiącą równowartość nagród rzeczowych przewidzianych do wręczenia Laureatom zgodnie z Regulaminem loterii;
  8. sprawowania nadzoru nad prawidłowością urządzania loterii zgodnie z przepisami obowiązującego prawa, uzyskanym zezwoleniem i zatwierdzonym Regulaminem loterii i koordynacji nad loterią, w tym nadzoru nad prawidłowością losowań, wydania nagród i informacją o wygranych oraz nadzoru i koordynacji przy wykonywaniu pozostałych zobowiązań organizatora loterii wynikających z przepisów prawa i Regulaminu;
  9. powołania komisji nadzoru loterii do kontroli prawidłowości wykonywanych losowań, zgodnie z przepisami prawa dotyczącymi loterii promocyjnych oraz postanowieniami Regulaminu loterii i Regulaminu działania komisji, w tym także do przeprowadzania postępowania reklamacyjnego;
  10. zakupu nagród, tj.: samochodu osobowego o wartości maksymalnej do 34 600 zł brutto, 5 voucherów rowerowych oraz 5 czytników elektronicznych, dostarczenia dnia 29 czerwca 2018 r. nagrody głównej na parking przez Urzędem Miasta (…), zapewnienia na czas ekspozycji ubezpieczenia OC oraz rejestracji nagrody głównej jeżeli jest to wymagane przepisami prawa;
  11. prowadzenia losowania nagród w loterii;
  12. sporządzenia wniosku o wydanie druków, zaświadczeń o uzyskanej wygranej, ich ewidencji, wydawania zwycięzcom Loterii; sporządzenia ewidencji wydanych nagród powyżej kwoty 2 280 zł brutto;
  13. prowadzenia postępowania reklamacyjnego oraz rozpatrywania reklamacji i roszczeń uczestników loterii;
  14. sporządzenia i złożenia do Izby Administracji Skarbowej odpowiednich pism przewodnich wraz z wymaganymi załącznikami dotyczących zakończenia loterii.

Za należyte wykonanie przedmiotu umowy, udokumentowane prawidłowo wystawioną przez Organizatora fakturą. Gmina zapłaci Organizatorowi wynagrodzenie. Ponadto, jako fundator nagród Gmina przekaże Organizatorowi środki finansowe w kwocie równej wartości nagród przewidzianych Regulaminem loterii, przeznaczonych na zakup nagród do loterii oraz w kwocie będącej równowartością 10% wartości puli nagród brutto w loterii, którą Organizator wpłaci do Izby Administracji Skarbowej w (…) tytułem opłaty za udzielenie zezwolenia na urządzenie loterii.

Przekazanie środków finansowych przeznaczonych na zakup nagród oraz opłaty za udzielenie zezwolenia z tytułu urządzania loterii nastąpi w oparciu o notę księgową. Organizator dokonuje nabycia nagród w swoim imieniu i w żadnym momencie nie przenosi ich własności na rzecz Gminy. W sensie prawa własności Organizator występuje wobec osób trzecich – Laureatów we własnym imieniu, a nie jako pośrednik, czy pełnomocnik Gminy. Wynagrodzenie za usługę organizacji loterii powiększone o środki finansowe na zakup nagród i uiszczenie należności do Izby Administracji Skarbowej zawiera wszystkie koszty wykonania przedmiotu umowy. Na Gminie ciąży całkowity koszt ekonomiczny przedsięwzięcia – loterii promocyjnej „…”. Organizator ponosi wobec Gminy odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie czynności związanych ze świadczeniem usługi organizacji loterii.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy prawidłowe jest stanowisko, że Gmina będzie płatnikiem podatku dochodowego z tytułu nagrody głównej, wydanej Uczestnikowi loterii promocyjnej pn. „...” będącemu osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, w ramach loterii organizowanej i przeprowadzanej przez Organizatora na zlecenie Gminy zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, że to Gmina będzie płatnikiem podatku dochodowego z tytułu nagrody głównej, wydanej Uczestnikowi będącemu osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, w ramach loterii promocyjnej organizowanej i przeprowadzanej przez Organizatora na zlecenie Gminy.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200, z późn. zm., dalej: ustawy o PDOF), płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

W myśl art. 42 ust. 1 ustawy o PDOF, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Na mocy art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Z wyżej przytoczonych przepisów wynika zatem, że płatnikiem podatku dochodowego w przypadku wypłaty (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOF jest podmiot dokonujący wypłaty tych świadczeń, czyli podmiot dokonujący przekazywania nagród na rzecz uczestników loterii. Jednakże żaden z przepisów ustawy o PDOF nie wskazuje precyzyjnie, który podmiot jest płatnikiem podatku dochodowego – ten, który nabywa nagrody na swoją rzecz na zlecenie klienta w ramach zawartej umowy na organizację loterii, czy ten, który zleca tą organizację, wydaje nagrody Laureatom i ponosi ekonomiczny ciężar wydawanych w ramach loterii nagród.

Zdaniem Wnioskodawcy, płatnikiem jest podmiot na zlecenie którego organizowane jest dane przedsięwzięcie i który ponosi ekonomiczny ciężar przekazywanych w loterii nagród. Organizator świadczy tylko usługi i poprzez zawarcie umowy na przygotowanie i przeprowadzenie loterii Organizator nie wchodzi w prawa i obowiązki podmiotu zlecającego. Inicjatorem oraz podmiotem finansującym całe przedsięwzięcie faktycznie jest tylko Gmina, zlecająca Organizatorowi w ramach prowadzonej przez Niego w tym zakresie działalności gospodarczej, organizację loterii. Wobec tego nie można uznać, że na Organizatorze ciążą obowiązki płatnika wynikające z ustawy o PDOF, bowiem w efekcie nie ponosi on ekonomicznego ciężaru zakupu nagród oraz działa na zlecenie Gminy. Fakt, że kompleksową obsługą loterii promocyjnej zajmuje się Organizator – profesjonalny partner handlowy, nie czyni z Niego płatnika podatku dochodowego i w związku z tym nie spoczywają na nim żadne obowiązki płatnika w związku z wydawaniem nagród. Podkreślenia wymaga, że obowiązku płatnika wynikającego z przepisu ustawy o PDOF, nie można przenieść na inny podmiot w drodze umowy cywilnoprawnej.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, w świetle wyżej powołanych przepisów ustawy o PDOF, obowiązki płatnika podatku dochodowego z tytułu wygrania nagrody głównej w loterii promocyjnej organizowanej pod nazwą „…” ciążą na podmiocie zlecającym organizację tej loterii oraz ponoszącym ekonomiczny (finansowy) ciężar wydawanej w jej ramach nagrody głównej, tj. na Gminie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 200, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Źródłami przychodów są inne źródła – art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są wygrane w grach hazardowych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2 280 zł, urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Ustawowa definicja gier hazardowych zawarta została w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2018 r., poz. 165, z późn. zm.), który stanowi, że grami hazardowymi są gry losowe, zakłady wzajemne, gry w karty, gry na automatach.

Stosownie do treści art. 2 ust. 1 ustawy o grach hazardowych, grami losowymi są gry, w tym urządzane przez sieć Internet, o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku. Jedną z gier losowych jest określona w pkt 10 powołanego przepisu loteria promocyjna, w której uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Zgodnie z art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

W myśl art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Na podstawie art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-8AR). Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jako Zleceniodawca, podpisał umowę dotyczącą wykonania usługi polegającej na zorganizowaniu i przeprowadzeniu akcji promocyjnej w formie loterii promocyjnej. Zleceniobiorcą – osobą odpowiedzialną za przeprowadzenie loterii zgodnie ze wszystkimi właściwymi przepisami jest podmiot, prowadzący działalność gospodarczą w zakresie organizacji akcji marketingowych, w tym loterii promocyjnych. Organizator prowadzi zarejestrowaną działalność gospodarczą, której przedmiot jest zgodny z przedmiotem umowy, a także posiada odpowiednie doświadczenie i środki do realizacji przedmiotowego zamówienia, a w szczególności odpowiednią zdolność finansową, umożliwiającą spełnienie wymagań ustawy o grach hazardowych oraz dysponuje osobami posiadającymi stosowną wiedzę, uprawnienia i doświadczenie w przeprowadzaniu loterii promocyjnych. Organizator ponosi wobec Wnioskodawcy odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie czynności związanych ze świadczeniem usługi organizacji loterii.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Organizator loterii promocyjnej, będzie odpowiadał za zorganizowanie i przeprowadzenie loterii z uwzględnieniem wszystkich formalności, w tym m.in. za przeprowadzenie procedury uzyskania zezwolenia na urządzenie loterii promocyjnej, za uzyskanie gwarancji bankowych wypłacalności nagród przewidzianych dla laureatów oraz za rozpatrywanie reklamacji i roszczeń uczestników loterii.

Zatem, skoro to Organizator loterii promocyjnej, będzie odpowiadał za wykonanie czynności związanych z jej organizacją i przeprowadzeniem, zarówno w stosunku do właściwych instytucji, tj. Dyrektora Izby Administracji Skarbowej, jak i w stosunku do podmiotów zewnętrznych (uczestników loterii), to należy stwierdzić, że to Organizator loterii będzie płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego, zgodnie z art. 41 ust. 4 i ust. 7 w związku z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tytułu nagrody głównej wydanej Uczestnikowi, tj. osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej.

W konsekwencji, Organizator loterii promocyjnej będzie obowiązany do obliczenia, pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Tym samym na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika z tytułu organizowanej loterii promocyjnej.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…) w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj