Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.254.2018.2.NF
z 20 czerwca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2018 r. (data wpływu 18 kwietnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 czerwca 2018 r. (data wpływu 14 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku towarów i usług m.in. w zakresie:

  • opodatkowania podatkiem VAT wpłat dokonywanych przez mieszkańców Gminy na realizację likwidacji kotłowni węglowych/kotłowni na węgiel i biomasę (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1),
  • opodatkowania podatkiem VAT przekazania przez Gminę prawa własności kotłowni na pellet na rzecz mieszkańców (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 4)

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie opodatkowania podatkiem VAT wpłat dokonywanych przez mieszkańców Gminy na realizację likwidacji kotłowni węglowych/kotłowni na węgiel i biomasę (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1) oraz opodatkowania podatkiem VAT przekazania przez Gminę prawa własności kotłowni na pellet na rzecz mieszkańców (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 4). Wniosek uzupełniono pismem z dnia 14 czerwca 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (zwana dalej: Gminą, Wnioskodawcą) jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina złożyła wniosek o przyznanie dofinansowania do Urzędu Marszałkowskiego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa V. Gospodarka niskoemisyjna, Działanie 5.4 Strategie niskoemisyjne, Poddziałanie 5.4.1 Strategie niskoemisyjne z wyłączeniem BOF, dla projektu pn. „Modernizacja indywidualnych źródeł ciepła oraz montaż efektywnego energetycznie oświetlenia na terenie Gminy”.

W ramach projektu zostaną wykonane następujące inwestycje:

  • wymiana 711 opraw oświetlenia ulicznego na terenie Miasta na oprawy typu LED z indywidualnym sterowaniem oprawami;
  • likwidacja kotłowni węglowych/kotłowni na węgiel i biomasę w 12 budynkach mieszkalnych na terenie Miasta i zastąpienie ich kotłowniami na pellet.

W przedmiotowej sprawie inwestorem i beneficjentem projektu jest Gmina, a prace zostaną udokumentowane przez wykonawców fakturami VAT wystawionymi dla Gminy. Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego bezpośrednio i całkowicie odpowiedzialną za prawidłowy przebieg i realizację przedmiotowego projektu oraz przestrzeganie procedur, harmonogramu i realizacji prac związanych z działaniami w zakresie przedsięwzięcia. Planowanie i organizacja zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe na obszarze gminy należy do zadań własnych gminy. Inicjatywa w zakresie przygotowania dokumentów dotyczących planowania energetycznego należy do organu wykonawczego gminy.

Realizacja niniejszego projektu ma na celu wsparcie przejścia na gospodarkę niskoemisyjną w Gminie dzięki ograniczeniu zapotrzebowania na energię oświetlenia ulicznego oraz modernizację indywidualnych źródeł ciepła bazujących na spalaniu węgla, które są jedną z głównych przyczyn powstawania niskiej emisji.

Na terenie Miasta zainstalowane są oprawy, których właścicielem jest Urząd Miejski. Obszar, na którym zainstalowane są obecnie oprawy oświetlenia ulicznego, w zakresie dystrybucji, obsługiwany jest przez (…) S.A. Natomiast w zakresie dostawy energii – przez podmiot wybrany w postępowaniu przetargowym, zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych.

Wymiana nieefektywnych energetycznie opraw sodowych i rtęciowych na oprawy typu LED przyczyni się do znacznego obniżenia ilości energii przy zachowaniu dotychczasowej ilości punktów świetlnych oraz jakości ich pracy.

Zmniejszenie wielkości emisji CO2 związanej z oświetleniem nastąpi w wyniku wymiany nieefektywnych energetycznie opraw sodowych oraz rtęciowych na oprawy typu LED, które przyczynią się do znacznego zmniejszenia zapotrzebowania na energię w ciągu roku. Obok ww., inwestycja będzie składała się również z likwidacji kotłowni węglowych/kotłowni na węgiel i biomasę w 12 budynkach mieszkalnych na terenie Miasta i zastąpienie ich kotłowniami na pellet.

Budynki związane z realizacją ww. instalacji, są budynkami mieszkalnymi stałego zamieszkania sklasyfikowanymi w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 – budynki mieszkalne jednorodzinne (PKOB 111). Kotłownie instalowane będą wewnątrz budynków mieszkalnych. Mieszkańcy, zainteresowani wymianą kotłów złożyli stosowne deklaracje w Urzędzie Miejskim. W trakcie naboru, do urzędu wpłynęło 15 deklaracji, spośród których wybrano 12 gospodarstw, w których w ramach projektu zostaną zainstalowane kotły na pellet. W żadnym gospodarstwie indywidualnym, w których przeprowadzona zostanie wymiana kotłów nie jest prowadzona działalność gospodarcza.

Podstawą realizacji ww. inwestycji dla konkretnego mieszkańca Gminy jest zawarcie porozumienia z Gminą. Przedmiotem niniejszego porozumienia jest ustalenie wzajemnych zobowiązań organizacyjnych i finansowych, związanych z przedmiotową inwestycją.

Zgodnie z ww. porozumieniem mieszkaniec Gminy, będący właścicielem nieruchomości zobowiązuje się do wniesienia wkładu własnego w wysokości 35% wartości instalacji (wpłaty te będą miały charakter obowiązkowy i od ich wniesienia będzie zależała wymiana kotłów), w terminie określonym przez Gminę‚ po rozstrzygnięciu przeprowadzonego postępowania przetargowego (bezpośrednio po otrzymaniu informacji o dofinansowaniu projektu). Ponadto, zobowiązuje się on do bezpłatnego użyczenia Gminie części przedmiotowego budynku mieszkalnego wraz z niezbędnym, do prawidłowego funkcjonowania instalacji, dostępem powierzchni z przeznaczeniem na zainstalowanie niskoemisyjnego źródła ciepła.

Jak przewiduje § 4 ust. 1, ust. 2 i ust. 4 przedmiotowego porozumienia:

  1. „Po zakończeniu prac instalacyjnych, instalacja pozostaje własnością Gminy przez cały czas trwania projektu, tj. przez okres 5 lat, licząc od dnia podpisania umowy o dofinansowanie z Samorządem Województwa.
  2. Po upływie okresu, o którym mowa w ust. 1 niniejszego Porozumienia, instalacja przejdzie na własność Użytkownika. Potwierdzenie przeniesienia własności nastąpi na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego. Różnica pomiędzy wartością instalacji, a sumą kwoty wpłaconego udziału i naliczonego umorzenia stanowić będzie dochód Użytkownika podlegający opodatkowaniu.
  3. (…)
  4. Gmina zobowiązuje się do przeprowadzenia we własnym zakresie i na własny koszt, przez cały okres, o którym mowa w ust. 1, przeglądów serwisowych zgodnych z warunkami określonymi w karcie gwarancyjnej, przekazanej przez wykonawcę instalacji, a także ubezpieczenia, o ile to możliwe poszczególnych elementów instalacji. Użytkownik natomiast zobowiązuje się do ponoszenia w tym czasie wszelkich kosztów niezbędnych do utrzymania całego zestawu do prawidłowej eksploatacji”.

Gmina, w celu wyłonienia dostawców opraw i kotłów przeprowadzi dwa postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego.

W przypadku nieotrzymania dofinansowania Wnioskodawca nie będzie w stanie samodzielnie sfinansować całego zakresu projektu.

Zgodnie z ww. porozumieniem w trakcie realizacji projektu kotły na pellet, zainstalowane w wybranych gospodarstwach mieszkańców Gminy będą przez nich użytkowane nieodpłatnie. Wszelkie finansowe zobowiązania związane z prawidłową eksploatacją sprzętu w okresie trwałości będą pokrywali użytkownicy kotłowni. Ponadto, właściciele nieruchomości, w których zainstalowane zostaną kotły zapewnią Wnioskodawcy, jak i osobom przez niego upoważnionym dostęp do zakupionego sprzętu. Użytkownicy są zobowiązani monitorować pracę sprzętu i informować Gminę o wszelkich zauważonych nieprawidłowościach w jego pracy. Użytkownicy kotłowni zostaną także poinstruowani w zakresie odpowiedniej eksploatacji sprzętu, zaś ze swojej strony zobowiązują się do właściwego, zgodnego z przeznaczeniem i parametrami technicznymi wykorzystywania kotłów.

Natomiast słupy oświetleniowe, na których będą wymieniane oprawy, są własnością Gminy. Oświetlenie uliczne po modernizacji będzie wymagało minimalnych kosztów związanych z utrzymaniem jego sprawności i zarządzaniem. Po okresie objętym gwarancją, Gmina będzie ponosić ewentualne koszty konserwacji oświetlenia.

Gmina zabezpieczy nakłady na realizację projektu w ramach wkładu własnego, którego część będą stanowić wpłaty mieszkańców objętych realizacją projektu. Na etapie realizacji projektu przyjęto bowiem następujące źródła finansowania projektu:

  • środki własne zgromadzone przez Gminę – 35,00 % kosztów inwestycji,
  • dofinansowanie projektu pn. „Modernizacja indywidualnych źródeł ciepła oraz montaż efektywnego energetycznie oświetlenia na terenie Gminy” – 65,00% kosztów kwalifikowanych inwestycji.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

Ad 1

Tak, budynki mieszkalne, w których zostanie przeprowadzona wymiana kotłów stanowią budynki zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12a i 12b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.).

Ad 2

Tak, wymiana kotłów będzie wykonywana w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.).

Ad 3

W ramach realizacji projektu pn. „Modernizacja indywidualnych źródeł ciepła oraz montaż efektywnego energetycznie oświetlenia na terenie Gminy” Gmina planuje przeprowadzenie dwóch odrębnych postępowań w trybie przetargu niegraniczonego – jeden na wymianę 711 opraw oświetlenia ulicznego na terenie Miasta na oprawy typu LED oraz drugi na likwidację kotłowni węglowych/kotłowni na węgiel i biomasę w 12 budynkach.

Ad 4

Gmina wydzieli wydatki związane z realizacją ww. projektu i przypisze je odrębnie do:

  • wymiany 711 opraw oświetlenia ulicznego na terenie Miasta na oprawy typu LED z indywidualnym sterowaniem oprawami;
  • likwidacji kotłowni węglowych/kotłowni na węgiel i biomasę w 12 budynkach mieszkalnych na terenie Miasta i zastąpienie ich kotłowniami na pellet.

Faktury również będą wystawiane odrębnie dla dwóch ww. zadań inwestycyjnych. W sytuacji, gdy wykonawca inwestycji wystawi dla określonego zakupu towaru lub usługi jedną fakturę, wówczas będzie zobowiązany do wykazania w poszczególnych pozycjach faktury zakres czynności przypisany konkretnie do każdego z dwóch zadań inwestycyjnych.

Ad 5

Towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją zadania dotyczącego likwidacji kotłowni węglowych/kotłowni na węgiel i biomasę będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W odniesieniu do analizowanej transakcji, Gmina jest bowiem podatnikiem VAT oraz poniesione wydatki będą miały bezpośredni związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Dokonanie wpłat przez właścicieli nieruchomości będzie obligatoryjnym warunkiem realizacji inwestycji. Kwoty uiszczone przez mieszkańców na poczet wykonania przez Gminę przedmiotowej inwestycji będą stanowić wynagrodzenie, w związku z otrzymaniem którego po stronie Gminy powstanie obowiązek podatkowy.

W świetle powyższego uznać należy, że z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji Gmina jest podatnikiem VAT, gdyż ww. transakcje realizuje na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Umowy mają charakter zobowiązaniowy przy czym związek pomiędzy otrzymaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności ma charakter bezpośredni i płatność następuje w zamian za świadczenie.

Ponadto, Gmina będzie w stanie bezpośrednio przypisać nabyte – w związku z wykonywaniem ww. zadania towary i usługi – w całości do celów wykonywanej ww. działalności gospodarczej.

Ad 6

Towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją projektu dotyczącego wymiany 711 opraw oświetlenia ulicznego na terenie Miasta będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów usług. Ponadto, Gmina będzie w stanie bezpośrednio przypisać nabyte – w związku z wykonywaniem ww. zadania, towary i usługi – w całości do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ad 7

Realizacja zadania dotyczącego wymiany 711 opraw oświetlenia ulicznego na terenie Miasta będzie miała miejsce w związku z działalnością statutową Gminy i należy do zadań własnych Gminy, wskazanych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994).

Zgodnie natomiast z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m.in.: zaspokajanie zbiorowych potrzeb w zakresie ładu przestrzennego i ochrony środowiska (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym). Ponadto, zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. z 2018 r., poz. 755), do zadań własnych gminy, w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną, ciepło i paliwa gazowe, należy m.in. planowanie i finansowanie oświetlenia miejsc publicznych, ulic, placów i dróg publicznych znajdujących się na terenie gminy.

W związku z powyższym, Gmina realizując przedmiotowy projekt będzie działała w ramach ww. zadań własnych nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym, co powoduje, że w tym zakresie będzie działała w ramach reżimu publiczno-prawnego. Gmina nie będzie nabywała niezbędnych do realizacji inwestycji towarów i usług w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym dokonując zakupów nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT.

Ad 8

Po upływie 5 lat kotłownie na pellet zostaną przekazane na własność Użytkowników. Potwierdzenie przeniesienia własności nastąpi na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego. Przeniesienie własności nastąpi w zamian za udział wniesiony przez Użytkownika w realizację projektu w formie pieniężnej, skorygowany o naliczone umorzenie. Różnica pomiędzy wartością instalacji, a sumą kwoty wpłacnego udziału i naliczonego umorzenia stanowić będzie dochód Użytkownika podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Nie będą natomiast pobierane dodatkowe opłaty związane z przekazaniem ww. kotłowni po upływie 5 lat.

Ad 9

  1. tak, realizacja przedmiotowego projektu w odniesieniu do inwestycji polegającej na likwidacji kotłowni węglowych/kotłowni na węgiel i biomasę w 12 budynkach mieszkalnych jest uzależniona od otrzymanego dofinansowania;
  2. otrzymane przez Gminę dofinansowanie nie może być przez nią przeznaczone na inną inwestycję niż na wskazaną w przedmiotowym wniosku, tj.:
    1. wymianę 711 opraw oświetlenia ulicznego na terenie Miasta na oprawy typu LED z indywidualnym sterowaniem oprawami;
    2. likwidację kotłowni węglowych/kotłowni na węgiel i biomasę w 12 budynkach mieszkalnych na terenie Miasta;
  3. przyznana dotacja będzie pokrywała wydatki dotyczące dostaw 711 opraw oświetlenia ulicznego na terenie Miasta na oprawy typu LED oraz opracowania audytu energetycznego dla oświetlenia ulicznego a także usługę nadzoru inwestorskiego. W przypadku inwestycji dotyczącej wymiany kotłowni węglowych, dotacja będzie pokrywała wydatki związane z demontażem starych, dostawą i montażem nowych kotłów, opracowaniem programu funkcjonalno-użytkowego, opracowaniem audytu energetycznego dla budynków mieszkalnych, opracowaniem dokumentacji powykonawczej oraz usługą nadzoru inwestorskiego;
  4. gdyby projekt nie był dofinansowany, opłaty pobierane od mieszkańców na realizację ww. inwestycji najprawdopodobniej byłyby wyższe. Trudno jest udzielić jednoznacznej odpowiedzi z uwagi, że każda inwestycja realizowana przez Gminę uzależniona jest od jej budżetu uchwalonego przez Radę Miejską, a przy zaangażowaniu mieszkańców Gminy od ich zainteresowania i gotowości ponoszenia opłat w ramach udziału w inwestycji realizowanej na ich rzecz przez Gminę. Reasumując, Gmina nie rozważała dotychczas hipotetycznych alternatywnych scenariuszy, które mogłyby mieć miejsce w przypadku całkowitego braku otrzymania dofinansowania. W konsekwencji, Gmina nie jest w stanie w sposób wiążący odpowiedzieć na pytanie, czy w razie nieotrzymania dofinansowania wysokość opłat pobieranych od mieszkańców byłaby wyższa.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytania.

  1. Czy wpłaty dokonywane przez mieszkańców Gminy na realizację likwidacji kotłowni węglowych/kotłowni na węgiel i biomasę w 12 budynkach mieszkalnych na terenie Miasta i zastąpienie ich kotłowniami na pellet (w ramach zadania inwestycyjnego pn. „Modernizacja indywidualnych źródeł ciepła oraz montaż efektywnego energetycznie oświetlenia na terenie Gminy”), będą opodatkowane podatkiem VAT? Jeśli tak, to według jakiej stawki? (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1)
  2. Czy przekazanie przez Gminę prawa własności kotłowni na pellet w ramach zadania inwestycyjnego pn. „Modernizacja indywidualnych źródeł ciepła oraz montaż efektywnego energetycznie oświetlenia na terenie Gminy” na rzecz mieszkańców, po upływie 5 lat, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT? (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 4)

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1

W ocenie Gminy, wpłaty dokonywane przez mieszkańców na jej rachunek bankowy z tytułu udziału w kosztach likwidacji kotłowni węglowych/kotłowni na węgiel i biomasę w 12 budynkach mieszkalnych na terenie Miasta i zastąpienie ich kotłowniami na pellet, w ramach zadania inwestycyjnego pn. „Modernizacja indywidualnych źródeł ciepła oraz montaż efektywnego energetycznie oświetlenia na terenie Gminy” są opodatkowane podatkiem od towarów usług. W przypadku wykonywania przedmiotowej inwestycji w budynkach mieszkalnych o powierzchni nieprzekraczającej 300 m2, a tylko takie nieruchomości objęte są ww. inwestycją, zastosowanie będzie miała stawka 8% podatku VAT.

Należy bowiem podkreślić, że wpłata mieszkańca, uiszczana po podpisaniu Porozumienia będzie warunkiem uczestnictwa w zadaniu inwestycyjnym i w zamian zostanie zrealizowana ww. inwestycja. Można więc określić, że działania Gminy i mieszkańca, wykonywane są w ramach umowy zobowiązaniowej, a wpłata mieszkańca następuje w zamian za świadczenie Gminy na jego rzecz.

Jednocześnie określony został zamiar przekazania wybudowanej infrastruktury mieszkańcom na własność, a więc dokonywane po podpisaniu porozumienia wpłaty mieszkańców za świadczenie Gminy na ich rzecz należy określić jako zaliczkę na poczet likwidacji kotłowni węglowych/kotłowni na węgiel i biomasę, i zastąpienie ich kotłowniami na pellet, która zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Wpłaty, wnoszone przez właścicieli nieruchomości uczestniczących w projekcie nie pozostają „w oderwaniu” od czynności, które zostaną wykonane przez Gminę – zachodzi bowiem związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami, a zobowiązaniem się Gminy do wykonania określonych czynności. Należy zauważyć, że we wskazanej sytuacji istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami, a zindywidualizowanym świadczeniem na rzecz konkretnego mieszkańca – uczestnika projektu, które ma zostać wykonane przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie jednak do treści art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%, z zastrzeżeniem art. 146f.

W oparciu o art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Na podstawie art. 41 ust. 12a ustawy, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264.

Reasumując wpłaty (zaliczki) pobierane od mieszkańców na podstawie porozumień określających dofinansowanie przedmiotowych inwestycji, Gmina wykaże w rejestrach sprzedaży oraz składanych deklaracjach VAT-7 i odprowadzi z tego tytułu podatek VAT należny ze stawką 8%.

Ad 2

W ocenie Gminy, przekazanie prawa własności kotłowni na pellet w ramach zadania inwestycyjnego pn. „Modernizacja indywidualnych źródeł ciepła oraz montaż efektywnego energetycznie oświetlenia na terenie Gminy” na rzecz mieszkańców, po upływie 5 lat, nie będzie stanowiło odrębnej czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, ale będzie stanowić końcowy element wykonania usługi świadczonej przez Gminę na rzecz mieszkańców. Będzie to zatem czynność neutralna z perspektywy podatku VAT, niepodlegająca opodatkowaniu tym podatkiem. Przepis art. 8 ust. 2 ustawy nie będzie miał w tym przypadku zastosowania.

Wskazać należy, że do zagadnienia opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych na rzecz mieszkańców przez Wnioskodawcę w ramach projektu trzeba odnieść się w sposób całościowy. Działanie Gminy wykonywane po 5 latach polegające na przeniesieniu przez Gminę własności przedmiotowych kotłów na rzecz mieszkańców nie będzie stanowić odrębnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ale będzie elementem całościowej usługi świadczonej przez Gminę na rzecz mieszkańców.

Jak wynika z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy.

I tak, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1. rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

W niniejszej sprawie przekazanie przez Gminę prawa własności kotłowni na pellet na rzecz mieszkańców uczestniczących w projekcie nie będzie stanowić nieodpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy.

Na podstawie art. 8 ust. 2 powołanej ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy art. 8 ust. 2 ustawy, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu, nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

W przedstawionej sprawie – jak ustalono powyżej – usługa wymiany przedmiotowych kotłów, świadczona przez Gminę na rzecz mieszkańców jest usługą odpłatną, a tym samym efekty opisanej inwestycji będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a Gmina będzie działać w zakresie tej czynności jako podatnik podatku VAT. Przy czym nie znajdzie tu zastosowania wyłączenie, o którym mowa w cyt. wyżej art. 15 ust. 6 ustawy, ponieważ realizacji przedmiotowej inwestycji Wnioskodawca dokonuje na podstawie zawartych porozumień – umów cywilnoprawnych. W konsekwencji, nieodpłatne użyczenie tych urządzeń mieszkańcom do korzystania w okresie trwałości projektu będzie związane z prowadzoną przez Gminę działalnością i nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Również późniejsze nieodpłatne przeniesienie przez Gminę własności kotłów na pellet na rzecz mieszkańców (dotychczasowych użytkowników) będzie konsekwencją opisanego odpłatnego świadczenia usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Towarami – w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy – są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast w świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W tym miejscu należy wyjaśnić, że opodatkowanie podatkiem od towarów i usług będzie miało miejsce wówczas, jeżeli spełnione zostaną przesłanki o charakterze przedmiotowym, tj. wystąpi czynność podlegająca opodatkowaniu w oparciu o przepis art. 5 ust. 1 ustawy, ale i podmiotowym, tj. gdy czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zostanie dokonana przez osobę będącą podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, działającą w takim charakterze.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nich odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W świetle art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Gmina złożyła wniosek o przyznanie dofinansowania dla projektu pn. „Modernizacja indywidualnych źródeł ciepła oraz montaż efektywnego energetycznie oświetlenia na terenie Gminy”.

W ramach projektu zostanie wykonana m.in. inwestycja mająca na celu likwidację kotłowni węglowych/kotłowni na węgiel i biomasę w 12 budynkach mieszkalnych na terenie Miasta i zastąpienie ich kotłowniami na pellet.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą w pierwszej kolejności kwestii ustalenia, czy otrzymane przez Gminę wpłaty od mieszkańców na realizację likwidacji kotłowni węglowych/kotłowni na węgiel i biomasę w 12 budynkach mieszkalnych na terenie Miasta będą podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, a jeżeli tak, to według jakiej stawki.

W tym miejscu należy wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega konkretna czynność, tj. dostawa towaru bądź wykonana usługa, a nie zapłata. Wyjątkiem jest uiszczenie zaliczki na poczet przyszłej dostawy towarów czy świadczenia usług.

W niniejszej sprawie czynnością jakiej Gmina dokonuje na rzecz mieszkańców, uczestniczących w projekcie, będzie świadczenie usługi polegającej na likwidacji kotłowni węglowych/kotłowni na węgiel i biomasę, i zastąpienie ich kotłowniami na pellet, za które to czynności Gmina pobiera określoną wpłatę, zgodnie z zawartymi z mieszkańcami porozumieniami (tj. 35% wartości inwestycji). Wpłaty te będą miały charakter obowiązkowy i od ich wniesienia będzie zależała wymiana kotłów.

Wskazać należy, że wpłaty wnoszone przez właścicieli nieruchomości deklarujących uczestnictwo w projekcie nie będą pozostawały „w oderwaniu” od czynności, które zostaną wykonane przez Gminę. Zatem, zachodzi tu związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami a zobowiązaniem się Gminy do wykonania określonych czynności, tj. zindywidualizowanego świadczenia na rzecz uczestnika projektu.

Należy również zauważyć, że we wskazanej sytuacji istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami a zindywidualizowanym świadczeniem na rzecz uczestnika projektu, które zostanie wykonane przez Wnioskodawcę. Należy również wskazać, że stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, Gmina zawierając umowę z wykonawcą – wchodzi w rolę świadczącego usługę. Tym samym wpłaty otrzymywane przez Gminę od mieszkańców stanowią wynagrodzenie z tytułu świadczonych przez nią usług na rzecz właścicieli nieruchomości (tj. mieszkańców biorących udział w przedmiotowym projekcie). Oznacza to, że otrzymane przez Gminę wpłaty od mieszkańców uczestniczących w projekcie, będą stanowiły wynagrodzenie z tytułu świadczonych przez nią usług.

W związku z powyższym, dokonywane przez mieszkańców wpłaty z tytułu uczestnictwa w projekcie będą dotyczyć likwidacji kotłowni węglowych/kotłowni na węgiel i biomasę i zastąpienie ich kotłowniami na pellet – co do których Gmina zobowiąże się w ramach podpisanych z mieszkańcami porozumieniami – będą stanowić odpłatne świadczenie usług, które zgodnie z przywołanym na wstępie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca w związku z ww. czynnościami będzie występował w charakterze podatnika podatku VAT.

Przechodząc natomiast do kwestii stawki podatku VAT dla ww. czynności otrzymania przez Gminę wpłat od mieszkańców z tytułu wkładu własnego na realizację opisanego we wniosku projektu wskazać należy, że na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w oparciu o art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zauważyć jednak należy, że stosowanie obniżonych stawek podatku lub zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast wychodzenie poza wykładnię literalną jest niedopuszczalne. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji jedynie, gdy charakter czynności świadczonych przez niego w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania stawki obniżonej czy zwolnienia od podatku od towarów i usług.

I tak, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Przy czym w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8% (art. 146a pkt 2 ustawy).

Na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b (ust. 12a ww. artykułu).

W myśl art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (ust. 12c powołanego artykułu).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do rozumienia tych terminów przyjętego w języku potocznym.

Według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 70, kol. 2), przez budowę należy rozumieć m.in. wznoszenie budowli, budowanie (…). Natomiast „budować” to znaczy wznosić budowle, pomieszczenia, ich części lub zespoły.

Pojęcie „modernizacja” oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś, natomiast termomodernizacja to modernizacja dotycząca ocieplenia budynku (pierwszy człon wyrazu wskazuje na związek z ciepłem tego, CO2 oznacza człon drugi) – według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.).

Ponadto należy wskazać, że również w uchwale z dnia 24 czerwca 2013 r., sygn. akt I FPS 2/13 Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził że „czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, w tym pojęcie modernizacji, zostały wprowadzone do tej ustawy w rozumieniu przyjętym w języku powszechnym. W takim znaczeniu modernizacja oznacza unowocześnienie, ulepszenie, udoskonalenie, podniesienie standardu obiektu budowlanego lub jego części”.

Natomiast „przebudowa” – zgodnie z ww. Słownikiem języka polskiego (str. 770, kol. 1) – to zmiana istniejącego stanu czegoś na inny; ulepszenie, poprawienie czegoś.

Budowa, modernizacja, przebudowa, podobnie jak w przypadku innych wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy czynności, powinny zatem dotyczyć elementów konstrukcyjnych obiektów lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W znaczeniu słownikowym („Współczesny słownik języka polskiego”, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), „remont” oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia.

Montaż – według powyższego słownika – to „składanie maszyn, urządzeń z gotowych części; zakładanie instalacji, łączenie oddzielnych części w jedną artystyczną, kompozycyjną całość”.

W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie „montaż” odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

Natomiast w świetle art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2018 r., poz. 966), przez przedsięwzięcie termomodernizacyjne rozumie się przedsięwzięcie, którego przedmiotem jest:

  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
  4. całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast budynki mieszkalne to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Według podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne.

Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy:

  • Budynki mieszkalne jednorodzinne – 111,
  • Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe – 112,
  • Budynki zbiorowego zamieszkania – 113.

Analiza powołanych wyżej przepisów prowadzi do wniosku, że warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy budynków lub ich części. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Natomiast w przypadku budownictwa nieobjętego społecznym programem mieszkaniowym (budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2 oraz lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2), preferencyjną stawkę VAT w wysokości 8% stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej te obiekty do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Jak wskazał Wnioskodawca budynki mieszkalne, w których zostanie przeprowadzona wymiana kotłów stanowią budynki zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12a i 12b ustawy (przedmiotową inwestycję objęte będą budynki mieszkalne o powierzchni nieprzekraczającej 300 m2). Wymiana kotłów będzie wykonywana w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy.

Tym samym, mając na uwadze opis sprawy oraz przywołane przepisy należy stwierdzić, że realizowana w ramach projektu wymiana kotłów będzie opodatkowana 8% stawką podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy. W związku z powyższym, wpłaty mieszkańców na wydatki poniesione w ramach ww. projektu na wymianę kotłów w budynkach mieszkalnych, które zaliczane są do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12a z zastrzeżeniem ust. 12b ustawy, będą opodatkowane 8% stawką podatku VAT.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako nr 1 należy uznać za prawidłowe.

W niniejszej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy budzi również kwestia opodatkowania podatkiem VAT czynności przekazania po upływie 5 lat, prawa własności kotłowni na pellet na rzecz mieszkańców.

Wnioskodawca wskazał, że po upływie 5 lat kotłownie na pellet zostaną przekazane na własność Użytkowników na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego i z tego tytułu nie będą pobierane dodatkowe opłaty.

Wskazać należy, że do zagadnienia opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych na rzecz mieszkańców przez Wnioskodawcę w ramach projektu trzeba odnieść się w sposób całościowy. Działania Gminy wykonywane po okresie utrzymania trwałości projektu, polegające na przeniesieniu przez Gminę własności ww. kotłowni na mieszkańców nie będą stanowić odrębnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ale będą elementem całościowej usługi świadczonej przez Gminę na rzecz mieszkańców.

W przedmiotowej sprawie czynnością podlegającą opodatkowaniu nie będzie samo przekazanie przez Gminę po okresie utrzymania trwałości projektu, prawa własności zamontowanych pieców lecz świadczenie przez Gminę usługi wymiany kotłowni węglowych/kotłowni na węgiel i biomasę i zamianę ich na kotłownie pellet.

W konsekwencji uznać należy, że przekazanie przez Gminę po okresie utrzymania trwałości projektu prawa własności kotłowni na pellet, na rzecz mieszkańców Gminy (uczestników projektu), nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako nr 4 oceniono jako prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto, tut. Organ wskazuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresach opodatkowania podatkiem VAT wpłat dokonywanych przez mieszkańców Gminy na realizację likwidacji kotłowni węglowych/kotłowni na węgiel i biomasę (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1) oraz opodatkowania podatkiem VAT przekazania przez Gminę prawa własności kotłowni na pellet na rzecz mieszkańców (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 4). W pozostałych zakresach wniosek został rozpatrzony w oddzielnych rozstrzygnięciach.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj