Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.252.2018.1.AJ
z 9 sierpnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2018 r. (data wpływu 18 czerwca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 czerwca 2018 r. (data wpływu 25 czerwca 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • określenia podatnika w stosunku do dochodów generowanych przez kajmańskie spółki osobowe – jest prawidłowe,
  • zastosowania art. 5 ust. 1 do przychodu z udziału w kajmańskiej spółce osobowej – jest prawidłowe,
  • opodatkowania dochodu ze sprzedaży udziałów lub akcji polskich spółek w przypadku jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów takiej spółki, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomościjest prawidłowe,
  • braku opodatkowania dochodu ze sprzedaży udziałów lub akcji polskich spółek w przypadku, gdy mniej niż 50% wartości aktywów takiej spółki, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomościjest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia podatnika w stosunku do dochodów generowanych przez kajmańskie spółki osobowe, zastosowania art. 5 ust. 1 do przychodu z udziału w kajmańskiej spółce osobowej – jest prawidłowe i opodatkowania dochodu ze sprzedaży udziałów lub akcji polskich spółek w przypadku jeżeli co najmniej 50% oraz w przypadku gdy mniej niż 50% wartości aktywów takiej spółki, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


C. Ltd. (dalej: C. Ltd. lub Spółka lub Wnioskodawca) jest spółką kapitałową, osobą prawną, z siedzibą na Kajmanach zajmującą się działalnością inwestycyjną. C. Ltd. nie ma na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej swojej siedziby, zarządu ani zakładu. Wnioskodawca jest wspólnikiem w kajmańskich spółkach osobowych T. L.P. oraz M. LP, która z kolei jest wspólnikiem innych kajmańskich spółek osobowych, A. L.P. oraz B. L.P. - dalej łącznie: kajmańskie spółki osobowe. Zgodnie z prawem kajmańskim kajmańskie spółki osobowe nie posiadają osobowości prawnej i zwolnione są z opodatkowania na Kajmanach, tj. nie podlegają tam opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania. T. L.P, M. L.P, A. L.P. oraz B. L.P. posiadają udziały w spółce będącej dla celów podatkowych rezydentem Luksemburga. C. Ltd. rozważa inwestycje w Polsce i zainteresowana jest nabyciem udziałów/akcji w polskich spółkach kapitałowych, w sposób bezpośredni lub pośredni (t.j. za pośrednictwem kajmańskich spółek osobowych lub spółki będącej rezydentem dla celów podatkowych na terytorium Luksemburga, której bezpośrednimi właścicielami będą kajmańskie spółki osobowe). W zależności od oferty biznesowej Wnioskodawca może zdecydować się na nabycie udziałów/ akcji w polskich spółkach nieruchomościowych (tj. w takich spółkach, w których co najmniej 50% wartości aktywów bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Polski lub prawa do takich nieruchomości) lub operacyjnych (tj. w takich spółkach, w których mniej niż 50% wartości aktywów bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Polski lub prawa do takich nieruchomości). Wnioskodawca nie rozważa obecnie inwestycji w akcje spółek dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Polski w ramach regulowanego rynku giełdowego. W przyszłości udziały/akcje w polskich spółkach zostaną sprzedane pośrednio lub bezpośrednio. Przed podjęciem decyzji o inwestycji w konkretny podmiot Spółka analizuje przewidywany zwrot z inwestycji uwzględniając związane z inwestycją obciążenia podatkowe. W związku z powyższym Spółka pragnie potwierdzić kwestie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zysku ze sprzedaży udziałów/akcji w polskich spółkach nieruchomościowych oraz spółkach operacyjnych. Niniejszy wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej dotyczy konsekwencji podatkowych zbycia akcji/udziałów w polskich spółkach kapitałowych, w których C. Ltd. będzie bezpośrednim lub pośrednim wspólnikiem za pośrednictwem spółek osobowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy przepisy ustawy o CIT będą miały zastosowanie do Wnioskodawcy jako wspólnika kajmańskich spółek osobowych, tj. czy Wnioskodawca, a nie te spółki osobowe, będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w świetle polskiej Ustawy o CIT ?
  2. Czy do przychodu z tytułu udziału wspólnika w kajmańskich spółkach osobowych, będzie miał zastosowanie art. 5 ust. 1 ustawy o CIT ?
  3. Czy uzyskany przez Wnioskodawcę dochód (przychód) z tytułu opisanej w stanie faktycznym sprzedaży udziałów/akcji w polskich spółkach będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce, w przypadku, gdy co najmniej 50% wartości aktywów takich spółek, ustalonej na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc uzyskania przychodu, bezpośrednio lub pośrednio stanowią nieruchomości położone na terytorium Polski lub prawa do takich nieruchomości (dalej: spółki nieruchomościowe) ?
  4. Czy uzyskany przez Wnioskodawcę dochód (przychód) z tytułu opisanej w stanie faktycznym sprzedaży udziałów/akcji w polskich spółkach będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce, w przypadku, gdy mniej niż 50% wartości aktywów takich spółek, ustalonej na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc uzyskania przychodu, bezpośrednio lub pośrednio stanowią nieruchomości położone na terytorium Polski lub prawa do takich nieruchomości (dalej: spółki operacyjne) ?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1036; dalej: „ustawa o CIT”) będą miały zastosowanie do niego jako wspólnika kajmańskich spółek osobowych, tj. to Wnioskodawca, a nie te spółki osobowe, będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w świetle polskiej ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 i 2 oraz art. 1a ustawy o CIT podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych są:

  • osoby prawne i spółki kapitałowe w organizacji,
  • jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej,
  • podatkowe grupy kapitałowe.


Zgodnie z art. 1 ust. 3 przepisy ustawy o CIT mają również zastosowanie do:

  • spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • spółek niemających osobowości prawnej mających siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.


Dla kompletności, jak wskazano w art. 4a pkt 14 ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną - oznacza to spółkę inną niż określona w pkt 21; tj. inna niż:

  • spółka posiadająca osobowość prawną, w tym także spółka zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),
  • spółka kapitałowa w organizacji,
  • spółka komandytowo-akcyjna mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • spółka niemająca osobowości prawnej mająca siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.


W odniesieniu do kajmańskich spółek osobowych prawem, które powinno wyznaczać m.in. przyznanie osobowości prawnej jest prawo kajmańskie z uwagi na fakt, iż spółki te zostały utworzone na podstawie kajmańskich przepisów prawnych i zarejestrowane są na Kajmanach. Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, prawo kajmańskie nie przyznaje tym spółkom osobowości prawnej. W konsekwencji należy uznać, że kajmańskie spółki osobowe, w których Wnioskodawca jest wspólnikiem (bezpośrednio lub pośrednio), nie mieszczą się w żadnej z kategorii podatników określonych w art. 1 ustawy o CIT, tj.:

  • w ust. 1 tego artykułu, gdyż nie są osobami prawnymi,
  • w ust. 2 niniejszego artykułu, gdyż są spółkami niemającymi osobowości prawnej,
  • w ust. 3 ww. artykułu, gdyż nie podlegają na Kajmanach opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania, jak również nie są też spółkami komandytowo-akcyjnymi posiadającymi siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Przedmiotowych kajmańskich spółek osobowych nie można zatem uznać za podatników podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce. Z kolei, Wnioskodawca będący wspólnikiem kajmańskich spółek osobowych zgodnie z przepisami prawa kajmańskiego jest osobą prawną, w konsekwencji w świetle art. 1 ust 1 ustawy o CIT, przepisy ustawy o CIT będą miały zastosowanie do C. Ltd. jako wspólnika kajmańskich spółek osobowych, tj. to Wnioskodawca, a nie spółki osobowe, będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w świetle polskiej ustawy o CIT.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, do przychodu z tytułu udziału wspólnika w kajmańskich spółkach osobowych, będzie miał zastosowanie art. 5 ust. 1 ustawy o CIT.

Mając na uwadze stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w pyt. 1, w świetle art. 1 ust. 1 ustawy o CIT Wnioskodawca będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych na mocy polskiej ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o CIT, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału).


Jednocześnie, wskazany art. 5 ust. 1 ustawy o CIT nie przewiduje odmiennego traktowania przychodów uzyskanych przez podatnika polskiego CIT z tytułu udziału w spółce niebędącej osobą prawną w rozumieniu ustawy o CIT, w zależności od jurysdykcji, w której spółka ta funkcjonuje. Pozwała to przyjąć, że ma on zastosowanie zarówno do dochodów osiąganych z udziału w polskiej spółce, jak i spółce zagranicznej. Mając więc na uwadze stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w pyt. 1, w świetle art. 1 ust 1 ustawy o CIT, przepisy ustawy o CIT, będą miały zastosowanie do C. Ltd. jako wspólnika kajmańskich spółek osobowych i to Wnioskodawca będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w świetle polskiej ustawy o CIT. Należy zatem uznać, że kajmańskie spółki osobowe będą traktowane jako spółki nie mające osobowości prawnej, a przychody osiągane za ich pośrednictwem Wnioskodawca jako wspólnik w T. L.P. oraz M. L.P. (która z kolei jest wspólnikiem w A. L.P. i B. L.P., rozliczać będzie zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o CIT proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku.

Ad. 3

Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskany przez Wnioskodawcę dochód (przychód) z tytułu opisanej w stanie faktycznym sprzedaży udziałów/akcji w polskich spółkach będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce, w przypadku, gdy co najmniej 50% wartości aktywów takich spółek, ustalonej na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc uzyskania przychodu, bezpośrednio lub pośrednio stanowią nieruchomości położone na terytorium Polski lub prawa do takich nieruchomości.

W ocenie Wnioskodawcy, istnienie obowiązku w podatku dochodowym od osób prawnych w Polsce w związku ze sprzedażą udziałów lub akcji (dalej: udziały) w polskiej spółce z o.o. lub S.A. (dalej: polska spółka lub spółka) może wynikać jedynie z polskich przepisów bowiem pomiędzy Polską a Kajmanami nie została zawarta umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania. Wobec tego, jeśli polskie przepisy obejmują obowiązkiem podatkowym sprzedaż udziałów w danej polskiej spółce, Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty podatku w Polsce.


W przeciwnym wypadku, sprzedaż ta nie będzie rodziła obowiązku zapłaty podatku w Polsce. Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o CIT podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (tzw. ograniczony obowiązek podatkowy).


Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca nie posiada na terytorium Polski siedziby, zarządu ani zakładu. W konsekwencji C. Ltd. nie jest polskim rezydentem podatkowym i podlega ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Art. 3 ust. 3 zawiera przykładowy katalog źródeł dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Polski przez nierezydentów, z:

  1. wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
  2. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
  3. papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;
  4. tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków lub tytułów uczestnictwa - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów takiej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, funduszu inwestycyjnego, instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;
  5. tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia.

Dodatkowo, zgodnie z art. 3 ust 5 tej ustawy: „za dochody (przychody), o których mowa w ust. 3 pkt 5, uważa się przychody wymienione w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1, jeżeli nie stanowią dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 3 pkt 1-4”. Zdaniem Wnioskodawcy, przychody ze zbycia udziałów lub akcji nie stanowią przychodów wymienionych w wyżej wspomnianych przepisach, tj. art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy o CIT, dlatego art. 3 ust. 3 pkt 5 nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie. Powyższy katalog przewiduje więc opodatkowanie w Polsce dochodów (przychodów) uzyskiwanych ze sprzedaży udziałów w polskich spółkach w przypadkach gdy

  1. akcje spółki notowane są na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie lub
  2. majątek spółki, której udział/akcje są sprzedawane składa się bezpośrednio lub pośrednio w większości nieruchomości położonych na terytorium Polski lub praw do takich nieruchomości (tj. co najmniej w 50%).

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca nie rozważa inwestycji w akcje spółek dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Polski w ramach regulowanego rynku giełdowego, stąd art. 3 ust. 3 pkt 3 nie znajdzie w przedmiotowej sprawie zastosowania. Niemniej, w przypadku sprzedaży bezpośrednio lub pośrednio przez C. Ltd. Udziałów w polskich spółkach nieruchomościowych zastosowanie znajdzie art. 3 ust. 3 pkt 4 zgodnie z którym za dochody (przychody) osiągane na terytorium Polski przez nierezydentów uważa się dochody/przychody z tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce [...] jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów takiej spółki [...], bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości. W konsekwencji zrealizowany przez Wnioskodawcę bezpośrednio lub za pośrednictwem posiadanych spółek osobowych przychód (dochód) z tytułu sprzedaży udziałów w spółce nieruchomościowej powinien być traktowany jako dochód (przychód) osiągany na terytorium Polski i jako taki powinien podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce.

Ad. 4

Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskany przez Wnioskodawcę dochód (przychód) z tytułu opisanej w stanie faktycznym sprzedaży udziałów / akcji w polskich spółkach nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce, w przypadku, gdy mniej niż 50% wartości aktywów takich spółek, ustalonej na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc uzyskania przychodu, bezpośrednio lub pośrednio stanowią nieruchomości położone na terytorium Polski lub prawa do takich nieruchomości oraz akcje tych spółek nie są dopuszczone do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego.


Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o CIT podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (tzw. ograniczony obowiązek podatkowy).

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca nie posiada na terytorium Polski siedziby, zarządu ani zakładu. W konsekwencji C. Ltd. nie jest polskim rezydentem podatkowym i podlega ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

Art. 3 ust. 3 zawiera przykładowy katalog źródeł dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Polski przez nierezydentów, z:

  1. wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
  2. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym że zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
  3. papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;
  4. tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków lub tytułów uczestnictwa - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów takiej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, funduszu inwestycyjnego, instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;
  5. tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia.

Dodatkowo, zgodnie z art. 3 ust. 5 tej ustawy: „za dochody (przychody), o których mowa w ust. 3 pkt 5, uważa się przychody wymienione w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1, jeżeli nie stanowią dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 3 pkt 1-4”. Zdaniem Wnioskodawcy, przychody ze zbycia udziałów lub akcji nie stanowią przychodów wymienionych w wyżej wspomnianych przepisach, tj. art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy o CIT, dlatego art. 3 ust. 3 pkt 5 nie znajdzie zastosowanie w przedmiotowej sprawie. Powyższy katalog przewiduje więc opodatkowanie w Polsce dochodów (przychodów) uzyskiwanych ze sprzedaży udziałów w polskich spółkach w przypadkach gdy

  1. akcje spółki notowane są na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie lub
  2. majątek spółki, której udział/akcje są sprzedawane składa się bezpośrednio lub pośrednio w większości nieruchomości położonych na terytorium Polski lub praw do takich nieruchomości (tj. co najmniej w 50%).

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca nie rozważa inwestycji w akcje spółek dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Polski w ramach regulowanego rynku giełdowego, stąd art. 3 ust. 3 pkt 3 nie znajdzie w przedmiotowej sprawie zastosowania. W przypadku sprzedaży udziałów w polskich spółkach operacyjnych, w których C. Ltd. będzie bezpośrednim lub pośrednim wspólnikiem, zastosowania nie znajdzie art. 3 ust. 3 pkt 4, gdyż dotyczy on udziałów w spółkach nieruchomościowych. W konsekwencji przychód (dochód) z tytułu sprzedaży udziałów w spółce operacyjnej nie powinien być traktowany jako dochód (przychód) osiągany na terytorium Polski i taki dochód nie powinien podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • określenia podatnika w stosunku do dochodów generowanych przez kajmańskie spółki osobowe – jest prawidłowe,
  • zastosowania art. 5 ust. 1 do przychodu z udziału w kajmańskiej spółce osobowej – jest prawidłowe,
  • opodatkowania dochodu ze sprzedaży udziałów lub akcji polskich spółek w przypadku jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów takiej spółki, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomościjest prawidłowe,
  • braku opodatkowania dochodu ze sprzedaży udziałów lub akcji polskich spółek w przypadku, gdy mniej niż 50% wartości aktywów takiej spółki, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych odnoszącego się do pytań oznaczonych nr 1-4.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj