Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT3.4011.279.2018.2.JŁ
z 14 sierpnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA



Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2018 r. (data wpływu 12 czerwca 2018 r.), uzupełnionym w dniu 8 sierpnia 2018 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania przychodów uzyskanych w ramach prowadzonej działalności ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania przychodów uzyskanych w ramach prowadzonej działalności ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca od dnia 1 września 2016 r. prowadzi działalność gospodarczą sklasyfikowaną w grupowaniu 45.20.Z PKD m.in. w zakresie usług wulkanizacyjnych oraz konserwacji i naprawy pojazdów samochodowych. Jako formę opodatkowania podatkiem dochodowym wybrał ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Wybór tej formy opodatkowania został podyktowany faktem, iż Wnioskodawcy jako osobie fizycznej, samodzielnie prowadzącej swoją dokumentację, zależało na wyborze jak najprostszej formy opodatkowania. Do świadczonych usług Wnioskodawca stosuje stawkę 8,5%.

Wnioskodawca w zakresie wykonywanych usług do tej pory bazował wyłącznie na częściach powierzonych przez swoich klientów. Stan taki niesie za sobą jednak pewne komplikacje i niedogodności, szczególnie w sytuacji, gdy w trakcie wykonywania usługi okaże się niezbędne dokupienie np. kolejnej części, bez której naprawa może nie dojść do skutku. Dodatkowo od dnia 30 marca 2018 r. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej istnieje u Wnioskodawcy również możliwość wymiany zużytej/niepełnowartościowej opony na nową. W takich przypadkach nowe opony są każdorazowo przez Wnioskodawcę montowane, tj. smarowane, zakładane na felgi, pompowane, wyważane, itp. Również każdorazowo na wystawionej fakturze wartość zakupionej opony/opon mieści się w łącznej cenie usługi i nigdy nie jest wyszczególniona na fakturze w odrębnej pozycji. Nie ma również możliwości zakupu u Wnioskodawcy wyłącznie opony/opon bez wykonania usługi. Wnioskodawca zajmuje się wykonywaniem wyłącznie usług wulkanizacyjnych oraz konserwacji i naprawy pojazdów samochodowych, nie osiąga żadnych przychodów z tytułu działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Mając na uwadze przedstawiony powyżej stan faktyczny, czy przepis art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U z 2017 r., poz. 2157 ze zm.) wyklucza Wnioskodawcę z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?


Zdaniem Wnioskodawcy, mając na względzie fakt, iż zajmuje się On wykonywaniem wyłącznie usług wulkanizacyjnych oraz konserwacji i naprawy pojazdów samochodowych wykluczenie z opodatkowania w formie ryczałtu Go nie dotyczy i w dalszym ciągu może opłacać zryczałtowany podatek dochodowy według stawki 8,5%.

W myśl bowiem powołanego wyżej art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.


Zgodnie natomiast z art. 4 ust. 1 powołanej wyżej ustawy użyte w ustawie określenia oznaczają:


  • działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1293 i 1435 oraz z 2009 r. poz. 256 i 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1068 oraz z 2017 r. poz. 60), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3;
  • działalność usługową w zakresie handlu – sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.


Zdaniem Wnioskodawcy, w Jego sytuacji, na podstawie definicji zawartej w powyższym przepisie, prowadzi działalność usługową z wyłączeniem handlu częściami samochodowymi.

Ponadto, zgodnie z definicją zawartą w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne a przytoczoną powyżej, za działalność usługową w zakresie handlu uważa się sprzedaż w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów.

Natomiast z definicji zawartej w art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) powołanej ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że towarami handlowymi są towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

Mając na uwadze powyższe, montaż części zamiennych (w tym również opon) do naprawianych przez Wnioskodawcę samochodów nie spełnia definicji działalności usługowej w zakresie handlu i w związku z tym prowadzona przez Niego działalność gospodarcza w zakresie usług wulkanizacyjnych oraz konserwacji i naprawy pojazdów samochodowych może być w dalszym ciągu opodatkowana w formie ryczałtu ewidencjonowanego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1509), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Zasady opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych uregulowane są w przepisach ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2017 r., poz. 2157 ze zm.).

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

U osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest m.in. od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.

Należy zwrócić uwagę, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Zgodnie z treścią art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f) ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, działalnością usługową, jest pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1293 i 1435 oraz z 2009 r. poz. 256 i 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1068 oraz z 2017 r. poz. 60), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Przez działalność usługową w zakresie handlu, zgodnie z treścią art. 4 ust. 1 pkt 3 należy rozumieć sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Natomiast art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy definiuje towary handlowe jako towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w razie utraty warunków do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podatnik jest obowiązany, poczynając od dnia, w którym nastąpiła utrata tych warunków, zaprowadzić właściwe księgi – chyba, że jest zwolniony z tego obowiązku – i opłacać podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Analizując powyższe przepisy wskazać należy, iż nie podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przychody podatników uzyskujących przychody z handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują użytych w art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f) pojęć - „pojazd mechaniczny” oraz „części i akcesoria do pojazdów mechanicznych”. Jednakże brak podatkowej definicji tych pojęć nie oznacza dowolności co do ich zakresu znaczeniowego.

W takiej sytuacji pojęcie „pojazdu mechanicznego” należy interpretować zgodnie z wykładnią językową, która jest podstawową metodą wykładni.


Na podstawie znaczeń przypisywanych w „Słowniku Języka Polskiego PWN” pod redakcją prof. Mieczysława Szymczaka, wydanie I, Warszawa 1996 r., poniżej podane słowa oznaczają:


  • „pojazd” – urządzenie do transportu lądowego, przystosowane do poruszania się na kołach, gąsienicach, płozach, po szynach, po drodze, bezpośrednio po gruncie,
  • „mechaniczny” – będący mechanizmem, związany z mechanizmem, powstały na zasadzie prawa mechaniki,
  • „mechanizm” – zespół współpracujących ze sobą części składowych maszyny lub przyrządu spełniających określone zadania, np. przenoszenie ruchu.


Zatem, zgodnie z przytoczoną powyżej definicją, pojazd mechaniczny to pojazd wyposażony w silnik, zdolny do samodzielnego poruszania się po trasach lądowych. Wyłączenie z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zawarte w art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f) dotyczy handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca od dnia 1 września 2016 r. prowadzi działalność gospodarczą sklasyfikowaną w grupowaniu 45.20.Z PKD m.in. w zakresie usług wulkanizacyjnych oraz konserwacji i naprawy pojazdów samochodowych. Jako formę opodatkowania podatkiem dochodowym wybrał ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Wybór tej formy opodatkowania został podyktowany faktem, iż Wnioskodawcy jako osobie fizycznej, samodzielnie prowadzącej swoją dokumentację, zależało na wyborze jak najprostszej formy opodatkowania. Do świadczonych usług Wnioskodawca stosuje stawkę 8,5%. Wnioskodawca w zakresie wykonywanych usług do tej pory bazował wyłącznie na częściach powierzonych przez swoich klientów. Dodatkowo od dnia 30 marca 2018 r. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej istnieje u Wnioskodawcy również możliwość wymiany zużytej/niepełnowartościowej opony na nową. W takich przypadkach nowe opony są każdorazowo przez Wnioskodawcę montowane, tj. smarowane, zakładane na felgi, pompowane, wyważane, itp. Również każdorazowo na wystawionej fakturze wartość zakupionej opony/opon mieści się w łącznej cenie usługi i nigdy nie jest wyszczególniona na fakturze w odrębnej pozycji. Nie ma również możliwości zakupu u Wnioskodawcy wyłącznie opony/opon bez wykonania usługi. Wnioskodawca zajmuje się wykonywaniem wyłącznie usług wulkanizacyjnych oraz konserwacji i naprawy pojazdów samochodowych, nie osiąga żadnych przychodów z tytułu działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.

Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca – jak wskazuje we wniosku – zajmuje się wyłącznie świadczeniem usług wulkanizacyjnych, konserwacją i naprawą pojazdów samochodowych, nie osiąga żadnych przychodów z tytułu działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, a części zamienne nabywa wyłącznie do świadczenia usług wulkanizacyjnych, konserwacji i naprawy pojazdów, nie sprzedaje ich odrębnie, dokumentując ten fakt z wyszczególnieniem pozycji „sprzedaż części”, lecz wartość tych części jest wliczona w cenę oraz udokumentowana/zafakturowana łącznie jako usługa, to zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osiągnięcie przychodu z tego tytułu nie wyklucza Go z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a,
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Jednocześnie podkreślenia wymaga, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj