Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.446.2018.1.KM
z 16 sierpnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2018 r. (data wpływu 6 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „Poprawa jakości świadczonych usług medycznych (…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „Poprawa jakości świadczonych usług medycznych (…)”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Szpital Psychiatryczny działa jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej (SP ZOZ) na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej i na podstawie statutu. Podstawową działalnością Szpitala jest świadczenie usług medycznych w zakresie opieki psychiatrycznej. Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT usługi te są zwolnione od podatku VAT, Szpital dokonuje również sprzedaży opodatkowanej. Wysokość sprzedaży opodatkowanej w odniesieniu do całkowitego obrotu rocznego (wyliczona według art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT) wyniosła za rok 2017 – 1%, a więc wskaźnik proporcji na rok 2018 wynosi 1%. Zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy o VAT, Szpital uznaje, że proporcja ta wynosi 0%. Szpital nie dokonuje odliczenia podatku VAT od towarów i usług, które służą tylko i wyłącznie działalności zwolnionej (zgodnie z art. 86 ustawy o VAT).

Szpital planuje rozpoczęcie realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 pn. „Poprawa jakości świadczonych usług medycznych z zakresu psychiatrii dorosłych” i został zobowiązany do złożenia oświadczenia o kwalifikowalności podatku VAT. Przedmiotem ww. projektu jest wykonanie przebudowy z dostosowaniem budynku na potrzeby Oddziału A i Oddziału B Szpitala Psychiatrycznego oraz doposażenie wskazanych oddziałów oraz C w sprzęt medyczny i terapeutyczny. Zakres prac obejmuje wykonanie:

  • przebudowy (nieznacznej) wnętrza budynku (zmiana układu funkcjonalnego pomieszczeń),
  • szybu windy typu szpitalnego,
  • remontu istniejącej windy towarowo-osobowej i połączeniu jej z każdą kondygnacją,
  • wewnętrznych pochylni na połączeniu budynku,
  • przebudowy wewnętrznych instalacji sanitarnych (wod.-kan.), wentylacji mechanicznej i instal. elektrycznych, teletechnicznych i p.poż.,
  • zagospodarowanie przestrzeni rekreacyjnej na zapleczu budynków.

Celem ogólnym projektu jest poprawa dostępności i wystandaryzowanie usług społecznych w obszarze ochrony zdrowia w województwie. Celem bezpośrednim jest poprawa jakości i dostępności do specjalistycznych usług medycznych z zakresu psychiatrii dla mieszkańców województwa poprzez wzmocnienie infrastruktury specjalistycznej placówki ochrony zdrowia jaką jest Szpital.

Oddziały I oraz Oddział II Szpitala Psychiatrycznego oraz C, nie wykonują żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT – zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej.

Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu pn. „Poprawa jakości świadczonych usług medycznych (...)” będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku. Realizacja projektu nie zmieni zakresu działalności ww. jednostek organizacyjnych Szpitala Psychiatrycznego, tj. nadal będą one służyć profilaktyce, zachowaniu i poprawie zdrowia. W związku z powyższym Szpital nie będzie odliczał podatku VAT od dokonanych zakupów w ramach realizowanego projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją projektu pn. „Poprawa jakości świadczonych usług medycznych (…)” istnieje możliwość częściowego lub całkowitego odliczenia przez Szpital podatku VAT naliczonego od dokonanych robót budowlanych i zakupów w ramach realizacji opisanego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowo nie podlega on rozliczaniu podatku VAT – zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej. Oddziały I oraz Oddział II Szpitala Psychiatrycznego oraz C, nie wykonują żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Szpital jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochody Szpitala są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych w części przeznaczonej na cele statutowe. Jednocześnie zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 wymienionej ustawy (w pkt 23 wymienia się dochody uzyskane od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy). Z powyższego wynika, iż planowane do realizacji przez Szpital zadanie inwestycyjne nie będzie służyło wykonywaniu czynności opodatkowanych, a tym samym Szpitalowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w związku z realizacją przedmiotowego zadania. Jednakże Szpital zobowiązuje się do zwrotu części lub całości poniesionego podatku VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające jego odzyskanie oraz do udostępniania dokumentacji finansowo-księgowej umożliwiającej weryfikację kwalifikowalności podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy – działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przepis art. 86 ust. 1 ustawy stanowi generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego i jest uzupełniony regulacjami zawartymi w art. 90 ustawy. Art. 90 ustawy znajduje zastosowanie w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych od opodatkowania tym podatkiem.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy – w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W myśl art. 90 ust. 2 ustawy – jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Stosownie do art. 90 ust. 3 ustawy – proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej (art. 90 ust. 4 ustawy).

Na mocy art. 90 ust. 10 ustawy – w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Z opisu sprawy wynika, że Szpital działa jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej (SP ZOZ) na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej i na podstawie statutu. Podstawową działalnością Szpitala jest świadczenie usług medycznych w zakresie opieki psychiatrycznej. Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy usługi te są zwolnione od podatku VAT, Szpital dokonuje również sprzedaży opodatkowanej. Wysokość sprzedaży opodatkowanej w odniesieniu do całkowitego obrotu rocznego (wyliczona według art. 90 ust. 2-8 ustawy) wyniosła za rok 2017 – 1%, a więc wskaźnik proporcji na rok 2018 wynosi 1%. Zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy, Szpital uznaje, że proporcja ta wynosi 0%. Szpital nie dokonuje odliczenia podatku VAT od towarów i usług, które służą tylko i wyłącznie działalności zwolnionej.

Szpital planuje rozpoczęcie realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 pn. „Poprawa jakości świadczonych usług medycznych z zakresu psychiatrii dorosłych”. Przedmiotem ww. projektu jest wykonanie przebudowy z dostosowaniem budynku na potrzeby Oddziału I i Oddziału II Szpitala Psychiatrycznego oraz doposażenie wskazanych oddziałów oraz C w sprzęt medyczny i terapeutyczny. Zakres prac obejmuje wykonanie:

  • przebudowy (nieznacznej) wnętrza budynku (zmiana układu funkcjonalnego pomieszczeń),
  • szybu windy typu szpitalnego,
  • remontu istniejącej windy towarowo-osobowej i połączeniu jej z każdą kondygnacją,
  • wewnętrznych pochylni na połączeniu budynku,
  • przebudowy wewnętrznych instalacji sanitarnych (wod.-kan.), wentylacji mechanicznej i instal. elektrycznych, teletechnicznych i p.poż.,
  • zagospodarowanie przestrzeni rekreacyjnej na zapleczu budynków.

Celem ogólnym projektu jest poprawa dostępności i wystandaryzowanie usług społecznych w obszarze ochrony zdrowia w województwie. Celem bezpośrednim jest poprawa jakości i dostępności do specjalistycznych usług medycznych z zakresu psychiatrii dla mieszkańców województwa poprzez wzmocnienie infrastruktury specjalistycznej placówki ochrony zdrowia jaką jest Szpital.

Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu pn. „Poprawa jakości świadczonych usług medycznych (…)” będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku. Realizacja projektu nie zmieni zakresu działalności ww. jednostek organizacyjnych Szpitala, tj. nadal będą one służyć profilaktyce, zachowaniu i poprawie zdrowia.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku. Zatem Szpitalowi nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowy zakup towarów i usług, co wynika z art. 86 ust. 1 ustawy.

Podsumowując, w związku z realizacją projektu pn. „Poprawa jakości świadczonych usług medycznych (…)” nie istnieje możliwość częściowego lub całkowitego odliczenia przez Szpital podatku VAT naliczonego od dokonanych robót budowlanych i zakupów w ramach realizacji opisanego projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe powołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj