Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-3.4012.290.2018.2.AŻ
z 13 sierpnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2018 r. (data wpływu 6 czerwca 2018 r.), uzupełnionym pismami z dnia 16 lipca 2018 r. (data wpływu 19 lipca 2018 r.) oraz z dnia 10 sierpnia 2018 r. (data wpływu 10 sierpnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabyć towarów i usług związanych z realizacją Projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabyć towarów i usług związanych z realizacją Projektu. Wniosek uzupełniono w dniu 19 lipca 2018 r. oraz w dniu 10 sierpnia 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej jako: Wnioskodawca lub Gmina) jest podatnikiem VAT zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny.

Gmina wykonuje zadania własne o charakterze użyteczności publicznej polegające m.in. na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Zadania te realizowane są samodzielnie przez Gminę.

Gmina realizuje obecnie projekt pt. „Przebudowa sieci w miejscowości L oraz budowa przydomowej oczyszczalni ścieków w Gminie. Celem projektu jest poprawa środowiska naturalnego oraz warunków życia mieszkańców Gminy poprzez:

  • przebudowę sieci wodociągowej w miejscowości L („Zadanie 1”),
  • budowę przydomowej oczyszczalni ścieków w miejscowości B („Zadanie 2”) – (dalej: „Projekt”).

W związku z powyższym, w dniu 26 października 2017 r. Gmina zawarła z Województwem umowę o dofinasowanie Projektu w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii” na operację typu „Gospodarka wodno-ściekowa” zgodnie z kryteriami ustanowionymi w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Otrzymane dofinansowanie obejmuje część kosztów związanych z realizacją Projektu, w pozostałym zakresie Projekt jest finansowany ze środków własnych Gminy oraz udziału pieniężnego mieszkańców Gminy (w zakresie Zadania 2).

Zgodnie z załącznikiem nr 1 aneksu do umowy w ramach Projektu Gmina ponosi/będzie ponosić następujące koszty kwalifikowane:

  • koszty inwestycyjne związane z przebudową sieci wodociągowej w miejscowości L (tj. roboty przygotowawcze ziemne i odtworzeniowe, roboty montażowe) oraz budową przydomowej oczyszczalni ścieków biologiczna RLM z przepompownią (tj. roboty ziemne i roboty montażowe),
  • koszty ogólne, tj. analiza efektywności kosztowej, nadzór inwestorski nad przebudową sieci wodociągowej, nadzór inwestorski nad budową przydomowej oczyszczalni ścieków, dokumentacja techniczna przydomowej oczyszczalni ścieków, projekt przebudowy sieci wodociągowej z kosztorysem, analiza efektywności kosztowej dla przydomowej oczyszczalni ścieków, roboty pomiarowe przy liniowych robotach ziemnych – trasa kanalizacji w terenie równinnym, roboty towarzyszące.

Podatek VAT nie został zaliczony do kosztów kwalifikowanych w Projekcie.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego Projektu są dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę.

Przy wykorzystaniu infrastruktury powstałej w związku z realizacją Zadania 1 Gmina będzie świadczyć odpłatne usługi dostarczania wody na rzecz mieszkańców Gminy. Ponadto, w niewielkim zakresie wykonana przebudowa sieci wodociągowej będzie wykorzystywana do dostarczania wody do obiektu sportowo-rekreacyjnego, tj. do szatni sportowej i boiska. Obiekt sportowo-rekreacyjny jest własnością Gminy, jednak na podstawie umowy cywilnoprawnej od 2014 r. Gmina oddała obiekt do używania Fundacji (dalej: „Fundacja”). Zgodnie z § 5 zawartej umowy, Fundacja jest obowiązana do ponoszenia wszelkich wydatków eksploatacyjnych, w tym m.in opłat za wodę. Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, że infrastruktura powstała w wyniku realizacji Zadania 1 będzie wykorzystywana do świadczenia odpłatnych usług w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę, tj. do czynności, które zdaniem Gminy podlegają opodatkowaniu VAT (i jednocześnie nie korzystają ze zwolnienia z tego podatku).

Natomiast w związku z realizacją Zadania 2 Wnioskodawca, w celu zebrania środków na pokrycie wkładu własnego zawarł z mieszkańcami umowy cywilnoprawne, zgodnie z którymi właściciele nieruchomości, na której zostanie wybudowana przydomowa oczyszczalnia ścieków, będą uczestniczyć w kosztach jej budowy i dokonają wpłaty na rachunek Gminy. Wpłaty dokonywane przez mieszkańców mają charakter obowiązkowy.

Przedmiotem zawartych umów z mieszkańcami jest ustalenie wzajemnych zobowiązań organizacyjnych i finansowych, związanych z budową przydomowej oczyszczalni ścieków na terenie nieruchomości będącej własnością mieszkańców.

Zgodnie z umową właściciele przekazują Gminie bezpłatnie władanie nad działką będącą ich własnością na okres 5 lat liczonych od momentu otrzymania dofinansowania przez Gminę („okres trwałości Projektu”), natomiast Gmina zobowiązuje się do wybudowania na części działki stanowiącej przedmiot władania przydomową oczyszczalnię ścieków. W okresie trwałości Projektu nadzór i kontrolę nad utrzymaniem i eksploatacją przydomowej oczyszczalni ścieków sprawuje Gmina.

Po zakończeniu prac budowlanych przydomowa oczyszczalnia ścieków pozostaje własnością Gminy przez okres trwałości Projektu. Na ten czas Gmina oddaje właścicielom działki przydomową oczyszczalnię ścieków wybudowaną na ich nieruchomości do bezpłatnego korzystania. W ramach korzystania z przydomowej oczyszczalni ścieków właściciele zobowiązani są do zapewnienia prawidłowego i nieprzerwanego funkcjonowania użytkowanej oczyszczalni oraz ponoszenia wszelkich kosztów z tym związanych, w szczególności: kosztów energii elektrycznej, zaszczepienia bakterii w formie biopreparatu lub osadu czynnego, ponoszenia odpłatności za przeprowadzone okresowe przeglądy konserwacyjne, wywóz osadów przez wykwalifikowane firmy, kosztów wykonania badań jakości ścieków i innych działań niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania oczyszczalni.

Po wybudowaniu przydomowej oczyszczalni ścieków, przez okres trwałości Projektu właściciele są zobowiązani do umożliwienia przedstawicielom Gminy oraz przedstawicielom Samorządu Województwa kontroli eksploatacji przydomowej oszczeni ścieków. W przypadku wystąpienia awarii urządzenia z winy właściciela naprawa zostanie dokonana przez Gminę na koszt właściciela.

Po 5-letnim okresie trwałości Projektu wybudowana przydomowa oczyszczalnia ścieków przejdzie na własność mieszkańców – właścicieli nieruchomości bez konieczności ponoszenia dodatkowych płatności. Szczegółowe warunki przejścia własności na właścicieli nieruchomości zostaną określone w odrębnej umowie, którą zawrą strony. Na dzień sporządzenia niniejszego wniosku, Gmina nie zawarła takich umów.

W piśmie z dnia 16 lipca 2018 r. – stanowiącym uzupełnienie wniosku – Zainteresowany wskazał, że:

Wytworzona infrastruktura w ramach projektu pn. „Przebudowa sieci w miejscowości L oraz budowa przydomowej oczyszczalni ścieków w Gminie” – w ramach „Zadania 1” i „Zadania 2” jest/będzie wykorzystywana wyłącznie do świadczenia odpłatnych usług w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę, tj. do czynności, które zdaniem Gminy podlegają opodatkowaniu VAT (i jednocześnie nie korzystają ze zwolnienia z tego podatku). Mając na uwadze odpowiedź na pytanie nr 1 – zdaniem Gminy infrastruktura wytworzona w ramach „Zadania 1” i „Zadania 2” jest/będzie wykorzystywana wyłącznie do świadczenia odpłatnych usług w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę, tj. do czynności, które zdaniem Gminy podlegają opodatkowaniu VAT (i jednocześnie nie korzystają ze zwolnienia z tego podatku) – pytanie nr 2 stało się bezprzedmiotowe.

Ponadto w piśmie z dnia 10 sierpnia 2018 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że: Wytworzona infrastruktura w ramach projektu pn. „Przebudowa sieci w miejscowości L oraz budowa przydomowej oczyszczalni ścieków w Gminie” – w ramach:

  • „Zadania 1” – jest/będzie wykorzystywana wyłącznie do świadczenia odpłatnych usług w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę, tj. do czynności, które zdaniem Gminy podlegają opodatkowaniu VAT (i jednocześnie nie korzystają ze zwolnienia z tego podatku).
  • „Zadania 2” – jest/będzie związana wyłącznie z wykonywanym przez Gminę za opłatą, opodatkowanym VAT świadczeniem na rzecz mieszkańców, u których wybudowane zostaną przydomowe oczyszczalnie ścieków.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje/będzie przysługiwało pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabyć towarów i usług związanych z realizacją Projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie przysługuje/będzie przysługiwało pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabyć towarów i usług związanych z realizacją Projektu.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT, należy uznać, że spełniają zawartą w przytoczonym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Zatem w przypadku, gdy Gmina realizuje należące do niej zadania na podstawie umów cywilnoprawnych, powinna być traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa ona de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje, gdy spełnione są łącznie dwa warunki:

  • odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik VAT, oraz
  • gdy nabyte towary i usługi, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (tzn. takich których następstwem jest określenie podatku należnego) (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zadanie 1:

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT i samodzielnie świadczy odpłatnie usługi w postaci dostarczania wody na rzecz mieszkańców Gminy oraz w niewielkim stopniu na rzecz Fundacji, z którą zawarła umowę cywilnoprawną. Powyższe oznacza, że w analizowanym przypadku nie ma zastosowania wyłączenie, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT i tym samym Gmina w związku ze świadczeniem usług na rzecz mieszkańców oraz Fundacji występuje jako podatnik VAT. Konsekwentnie, pierwsza z wymienionych przesłanek jest spełniona.

Dodatkowo, dostarczanie wody przez Gminę na rzecz mieszkańców i Fundacji stanowi odpłatne świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu VAT. Usługa ta jest opodatkowana stawką w wysokości 8% (art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT w zw. z załącznikiem nr 3 poz. 140 i z 141 do ustawy o VAT).

A zatem, poniesione przez Wnioskodawcę wydatki na realizację Zadania 1 mają bezpośredni związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tj. sprzedażą wody. Tym samym, przebudowa sieci wodociągowej będzie służyła Gminie wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych – (sprzedaż wody). Należy mieć na uwadze, że sieć nie będzie wykorzystywana przez Gminę do innych celów, w szczególności do zaopatrywania w wodę budynków gminnych.

Uznać więc należy, że istnieje związek między dokonywanymi zakupami w celu realizacji Zadania 1, a wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi (sprzedaż wody). W efekcie więc, Gmina spełnia drugi warunek z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uprawniający do odliczenia podatku VAT w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że spełnione są obie przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W efekcie Gminie przysługuje/będzie przysługiwało pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabyć towarów i usług związanych z realizacją Zadania 1.

Zadanie 2:

Jak już zostało wskazane powyżej, Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca świadczy odpłatnie usługi na podstawie umów z mieszkańcami, które są umowami cywilnoprawnymi.

Jak wynika z zawieranych umów, mieszkańcy są zobowiązani do dokonania wpłaty w związku z budową na ich nieruchomości przydomowej oczyszczalni ścieków, wpłaty te mają charakter wynagrodzenia za wykonaną usługę.

Nie budzi wątpliwości, że w niniejszej sprawie występują skonkretyzowane świadczenia, które będą wykonane między dwoma stronami umowy cywilnoprawnej, tj. między Gminą (która zobowiązała się do wybudowania przydomowych oczyszczalni i przekazania ich do korzystania mieszkańcom), a właścicielami nieruchomości, którzy zobowiązali się do partycypowania w kosztach ww. budowy. W analizowanej sprawie istnieje zatem bezpośredni związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami, a zindywidualizowanym świadczeniem na rzecz uczestnika inwestycji, która ma zostać wykonana przez Wnioskodawcę. Nie można uznać, że wpłaty wnoszone przez mieszkańców deklarujących uczestnictwo w realizowanym Projekcie pozostają „w oderwaniu” od czynności, które zostaną wykonane przez Gminę – zachodzi bowiem związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami a zobowiązaniem się Wnioskodawcy do wykonania określonych czynności. Czynności jakie wykonuje Gmina na rzecz mieszkańców stanowią odpłatne świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i podlegają opodatkowaniu VAT.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że spełnione są obie przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W efekcie Gminie przysługuje/będzie przysługiwało pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabyć towarów i usług związanych z realizacją Zadania 2.

Z uwagi na charakter świadczonych przez Gminę usług, Wnioskodawca może być uznany za nabywcę usług budowlanych objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia (art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT w zw. z art. 17 ust. 1h ustawy) co oznacza, że na Gminie ciążył obowiązek rozliczenia podatku należnego. Przy czym, jak wynika z art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. a ustawy o VAT, w takim przypadku kwota podatku należnego stanowi kwotę podatku naliczonego. Zatem jeśli Gmina będzie nabywcą usług objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia, podatek należny stanowi jednocześnie podatek naliczony, który podlega odliczeniu. Tym samym Wnioskodawca nabywając od podmiotów trzecich usługi budowlane, działających w tym przypadku w charakterze podwykonawców będzie odpowiedzialny za rozliczenie podatku należnego i przysługiwać mu będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego zgodnie z zasadami opisanymi w niniejszym punkcie (tzn. sam fakt rozpoznania tzw. odwrotnego obciążenie nie ma wpływu na zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego).

Podsumowując, Gmina spełnia przesłanki do odliczenia podatku zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Po pierwsze, w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Gmina ponosi/będzie ponosić wydatki na realizację Projektu (w szczególności faktury są/będą wystawiane na Gminę i sfinansowane przez Gminę). Po drugie, ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki na realizację Projektu mają bezpośredni związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tj. sprzedażą wody w zakresie Zadania 1 i budową przydomowej oczyszczalni ścieków w zakresie Zadania 2. Innymi słowy, inwestycja służy Gminie do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając powyższe na względzie, Gminie przysługuje/będzie przysługiwało pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabyć towarów i usług związanych z realizacją Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

W tym miejscu wyjaśnić również należy, że co do zasady Wnioskodawcy przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków z otrzymanych faktur, o ile dokumentują/będą dokumentowały zakup towarów lub usług opodatkowanych na zasadach ogólnych. W przypadku natomiast, gdyby przedmiotem nabycia były usługi podlegające opodatkowaniu na zasadzie odwrotnego obciążenia (art. 17 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 17 ust. 1h ustawy), to odliczenia należy dokonać na zasadach wynikających

z art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. a ustawy. Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga, czy na gruncie sytuacji opisanej we wniosku ma zastosowanie tzw. odwrotne obciążenie, gdyż Wnioskodawca nie sformułował w tym zakresie pytania ani własnego stanowiska.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj