Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.355.2018.1.RD
z 13 sierpnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2018 r. (data wpływu 12 czerwca 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe- w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia,
  • nieprawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z nieprawidłowo wystawionej faktury.


UZASADNIENIE


W dniu 12 czerwca 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla dostawy z montażem mebli kuchennych, mebli łazienkowych oraz szaf wnękowych wykonywanych na wymiar a także wykonania i montażu listew przypodłogowych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Spółka jest podatnikiem podatku VAT zgodnie z art. 15 ustawy o VAT. Firma świadczy usługi budowlane polegające na wykonywaniu kompleksowych prac wykończeniowych wnętrz budynków w stanie developerskim oraz budynków, w których wnętrza przeznaczone są do remontu. Zleceniodawcami tych usług są również podatnicy, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT.

Świadcząc usługi, spółka posiłkuje się podwykonawcami, od których kupuje różnego rodzaju usługi budowlane, m.in. spółka kupuje usługi dostawy wraz z montażem mebli kuchennych, mebli łazienkowych oraz szaf wnękowych. Meble te są wytwarzane na indywidualne zamówienie pod konkretny wymiar, są niepowtarzalne i bez przerabiania można je zamontować tylko w danym budynku.


Ponadto spółka zamawia od podwykonawców usługę wykonania i montażu listew drewnianych przypodłogowych.


Kontrahent nazywany „podwykonawcą” jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9.


Wnioskodawca nabywa od podwykonawców świadczenia, których dotyczą pytania, celem wykonania na rzecz Zleceniodawcy świadczeń wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.).


Pytania dotyczą pozycji 31 i 32 ww. załącznika, tj. roboty instalacyjne stolarki budowlanej i roboty związane z wykładaniem posadzek i oblicowaniem ścian.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy kupując usługę polegającą na:

  1. dostawie i montażu mebli kuchennych, mebli łazienkowych oraz szaf wnękowych, wykonywanych na wymiar,
  2. wykonaniu i montażu drewnianych listew przypodłogowych,

Spółka powinna dostać od podwykonawcy fakturę z odwrotnym obciążeniem zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 i ust. 1h ustawy o VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy, według spółki podwykonawca za usługi wymieniowe powyżej powinien wystawić fakturę zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 i ust. 1h ustawy o VAT, tj. z zastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia.


Wg spółki są spełnione wszystkie przesłanki do zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 8 i ust. 1h ustawy o VAT, tj.

  1. Usługa będąca przedmiotem świadczenia jest wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy o VAT,
  2. Usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku ze względu na obrót,
  3. Usługobiorcą jest podatnik o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
  4. Usługodawca działa w charakterze podwykonawcy prac budowlanych.

Jeśli chodzi o pierwszą usługę, tj. dostawa i montaż mebli kuchennych, mebli łazienkowych oraz szaf wnękowych, wykonywanych na wymiar, to tego typu usługi zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług z dnia 29 października 2008 r. (Dz.U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm. kwalifikowane są pod symbolem 43.32.10.0., tj. roboty instalacyjne stolarki budowlanej.

Zgodnie z definicją podklasa ta obejmuje m in. wyposażanie pomieszczeń w meble wbudowane: meble kuchenne, kredensy, szafy wnękowe, meble sklepowe i inne elementy wbudowywane.


W przypadku drugiej usługi, tj. wykonanie i montaż listew drewnianych podłogowych - to tego typu usługę zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług z dnia 29 października 2008 r. (Dz.U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm. kwalifikuje się pod symbolem 43.33.10.0., tj. roboty związane z wykładaniem posadzek i oblicowaniem ścian.

Zgodnie z definicją podklasa ta obejmuje układanie parkietów oraz innych drewnianych pokryć podłogowych i ściennych, do których z pewnością można zaliczyć dostawę i montaż listew drewnianych przypodłogowych.


Wg Wnioskodawcy to wystawiający fakturę ma obowiązek dopilnowania, żeby faktura była poprawna, tzn. nie zawierała naliczonego podatku VAT, tylko była wystawiona w procedurze „odwrotne obciążenie”. Wg Wnioskodawcy w przypadku błędnego wystawienia faktury, tj. z naliczonym VAT, nabywca usługi ma prawo do odliczenia tego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:

  • prawidłowe w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia,
  • nieprawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z nieprawidłowo wystawionej faktury.


Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu czy opodatkowanie danej czynności powinno nastąpić z zastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na klasyfikacji podanej przez Wnioskodawcę.


Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - dalej: „PKWiU”, zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.


Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczaniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.


Zatem to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem realizowanych świadczeń. W przypadku zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia to nabywca jest podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku, tym samym nabywca jest zobowiązany do wskazania prawidłowej klasyfikacji nabywanych świadczeń.


Tut. Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku.


W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku czynności) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.


Zgodnie z art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Przy tym, w myśl art. 17 ust. 1h ustawy - w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.


Załącznik nr 14 do ustawy zawiera (w poz. 2-48) zamkniętą listę usług identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) podlegających mechanizmowi odwrotnego obciążenia w przypadku świadczenia tych usług przez podwykonawców.


Biorąc pod uwagę powyższe przepisy prawa, należy wskazać, że art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Przy czym, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca, o którym mowa w art. 17 ust. 1h ustawy.


Natomiast, transakcje, których przedmiotem jest świadczenie wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy usług, realizowane przez wykonawcę (generalnego wykonawcę) na rzecz inwestora (np. dewelopera budowlanego), podlegają opodatkowaniu według zasad ogólnych, tj. podatek VAT rozliczany jest przez wykonawcę (generalnego wykonawcę), natomiast inwestor otrzymuje fakturę na kwotę należności za wykonane usługi zawierającą podatek VAT.


Należy wskazać, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia podwykonawcy, zatem dla prawidłowego rozumienia terminu „podwykonawca” wystarczające będzie posłużenie się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego PWN - podwykonawca to „firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy” (http://sjp.pwn.pl/sjp/podwykonawca;2503008).


W myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy podatnik obowiązany jest wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług (…).


Zgodnie z art. 106e ust. 4 pkt 1 ustawy faktura nie zawiera, w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 i 8, jest nabywca towaru lub usługobiorca - danych określonych w ust. 1 pkt 12-14.

Dane, które powinna zawierać faktura, zostały wskazane w art. 106e ust. 1 ustawy, gdzie w punktach 12 – 14 wymieniono:

  • stawkę podatku (pkt 12),
  • sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku (pkt 13),
  • kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku (pkt 14),

a ponadto, w pkt 18 wskazano, że w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi - wyrazy „odwrotne obciążenie”.


Zatem w przypadku gdy znajduje zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy podatnik świadczący usługę wystawia na rzecz nabywcy fakturę, która nie zawiera stawki podatku, sumy wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku oraz kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku natomiast faktura powinna być opatrzona adnotacją „odwrotne obciążenie”.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest podatnikiem podatku VAT zgodnie z art. 15 ustawy. Firma świadczy usługi budowlane polegające na wykonywaniu kompleksowych prac wykończeniowych wnętrz budynków w stanie developerskim oraz budynków, w których wnętrza przeznaczone są do remontu. Świadcząc usługi, Spółka posiłkuje się podwykonawcami, od których kupuje różnego rodzaju usługi budowlane, m.in. spółka kupuje usługi dostawy wraz z montażem mebli kuchennych, mebli łazienkowych oraz szaf wnękowych. Meble te są wytwarzane na indywidualne zamówienie pod konkretny wymiar, są niepowtarzalne i bez przerabiania można je zamontować tylko w danym budynku. Ponadto Spółka zamawia od podwykonawców usługę wykonania i montażu listew drewnianych przypodłogowych. Kontrahent nazywany „podwykonawcą” jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9. Wnioskodawca nabywa od podwykonawców świadczenia, będące przedmiotem zapytania, celem wykonania na rzecz Zleceniodawcy świadczeń wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy. Pytania dotyczą pozycji 31 i 32 załącznika nr 14 do ustawy, tj. roboty instalacyjne stolarki budowlanej i roboty związane z wykładaniem posadzek i oblicowaniem ścian.


W związku z tak przedstawionym opisem sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwości czy w sytuacji dostawy i montażu mebli kuchennych, mebli łazienkowych oraz szaf wnękowych wykonywanych a także w sytuacji wykonania i montażu drewnianych listew przypodłogowych transakcja powinna być rozliczona w ramach mechanizmu odwrotnego obciążenia.

Ustalenie czy dane świadczenie podlega rozliczeniu z zastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy, czy też zastosowanie będzie miała ogólna zasada rozliczenia podatku – ma charakter indywidualny. Oznacza to, że w każdej sytuacji należy zbadać, czy spełnione są następujące warunki:

  • usługodawcą usługi jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  • usługobiorcą usługi jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
  • dana usługa jest usługą wymienioną w załączniku nr 14 do ustawy oraz
  • usługa jest świadczona przez podwykonawcę, o którym mowa w art. 17 ust. 1h ustawy.


Dla zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia wszystkie wymienione powyżej warunki muszą być spełnione łącznie. W konsekwencji niespełnienie chociażby jednego z tych warunków eliminuje zastosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia.


Jak wskazał Wnioskodawca dostawa i montaż mebli kuchennych, mebli łazienkowych oraz szaf wnękowych wykonywanych na wymiar jest sklasyfikowana pod pozycją 31 załącznika nr 14 do ustawy, są to „Roboty instalacyjne stolarki budowlanej” sklasyfikowane wg PKWiU pod numerem 43.32.10.0. Zaś wykonanie i montaż drewnianych listew przypodłogowych zostało sklasyfikowane przez Wnioskodawcę do grupowania 43.33.10. „Roboty związane z wykładaniem posadzek i oblicowywaniem ścian” które są wymienione w pozycji 32 załącznika nr 14 do ustawy. Jednocześnie Wnioskodawca jak i kontrahent nazwany „podwykonawcą” od którego Wnioskodawca nabywa usługi są zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. Ponadto Wnioskodawca nabywa od kontrahenta usługi wymienione odpowiednio w poz. 31 załącznika nr 14 do ustawy (dostawa i montaż mebli kuchennych, mebli łazienkowych oraz szaf wnękowych wykonywanych na wymiar) oraz w poz. 32 załącznika nr 14 do ustawy (wykonanie i montaż drewnianych listew przypodłogowych), w celu wykonania na rzecz Zleceniodawców świadczeń wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy. Zatem kontrahent, który świadczy na rzecz Wnioskodawcy usługi wymienione w poz. 31 załącznika nr 14 do ustawy (dostawa i montaż mebli kuchennych, mebli łazienkowych oraz szaf wnękowych wykonywanych na wymiar) oraz usługi wymienione w pozycji 32 załącznika nr 14 do ustawy (wykonanie i montaż drewnianych listew przypodłogowych) jest podwykonawcą Wnioskodawcy, o którym mowa w art. 17 ust. 1h ustawy. Tym samym spełnione są wszystkie przesłanki, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 17 ust. 1h ustawy.

Zatem mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że usługi dostawy i montażu mebli kuchennych, mebli łazienkowych oraz szaf wnękowych wykonywanych na wymiar mieszczące się w pozycji 31 załącznika nr 14 do ustawy oraz usługi wykonania i montażu drewnianych listew przypodłogowych mieszczące się w pozycji 32 załącznika nr 14 do ustawy nabyte przez Wnioskodawcę od podwykonawców będących podatnikami, o których mowa w art. 15, u których sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, będą objęte mechanizmem tzw. odwrotnego obciążenia. W odniesieniu do wykonywanych na rzecz Wnioskodawcy przez kontrahentów usług wymienionych w poz. 31 i poz. 32 załącznika nr 14 do ustawy zastosowanie ma mechanizm odwrotnego obciążenia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy w zw. z art. 17 ust. 1h ustawy. Zatem to Wnioskodawca jest zobowiązany do rozliczenia podatku VAT od tych nabywanych usług. Faktury wystawiane przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy dokumentujące przedmiotowe prace stanowiące usługi, o których mowa w załącznika nr 14 do ustawy nie powinny zawierać danych przewidzianych w art. 106e ust. 1 pkt 12-14 ustawy o VAT, tj.: stawki podatku, sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku oraz kwot podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku. Faktura powinna zawierać wyraz „odwrotne obciążenie”.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy odnośnie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia należy uznać za prawidłowe.


Wnioskodawca we własnym stanowisku podniósł również kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez kontrahenta świadczącego usługi będące przedmiotem zapytania. Wnioskodawca w swym stanowisku wskazał, że w przypadku błędnego wystawienia faktury przez kontrahenta świadczącego usługi tj. z naliczonym podatkiem VAT nabywca usług ma prawo do odliczenia tego podatku.


Odnosząc się do niniejszej kwestii wskazać należy, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest więc związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.


Należy wskazać, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 88 ustawy.


Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.


Zatem z art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy wynika, że w sytuacji, gdy zostały wystawione faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których na fakturze nie wykazuje się kwoty podatku, podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w tej fakturze w części dotyczącej tych czynności.

W przedmiotowej interpretacji wskazano, że faktura wystawiona przez kontrahenta (podwykonawcę, o którym mowa w art. 17 ust. 1h ustawy) na rzecz Wnioskodawcy dotycząca przedmiotowych usług wymienionych w poz. 31 i 32 załącznika nr 14 do ustawy nie powinna zawierać m.in. stawki i kwoty podatku. Zatem w przypadku gdy Wnioskodawca otrzyma od kontrahenta fakturę z wykazaną kwotą podatku Wnioskodawcy, stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w tej fakturze.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z nieprawidłowo wystawionej faktury należy uznać za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Tut. Organ informuje, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj