Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.546.2018.1.AR
z 22 sierpnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2018 r. (data wpływu 16 sierpnia 2018 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do zmniejszenia podatku należnego o podatek naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do zmniejszenia podatku należnego o podatek naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego jest czynnym podatnikiem od towarów i usług.

Gmina rozpoczęła realizację projektu pn. „...”. Inwestycja będzie realizowana przez działanie „Rozwój infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej” – dofinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

W ramach projektu zostaną wykonane następujące zadania:

  1. Modernizacja infrastruktury edukacyjnej w Publicznej Szkole Podstawowej w B. oraz doposażenie pracowni.
  2. Doposażenie pracowni w Zespole Szkół Publicznych w Sz.
  3. Doposażenie pracowni w Zespole Szkół Publicznych w S.
  4. Doposażenie Publicznej Szkoły Podstawowej im. X w Ch.

Głównym celem projektu jest zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz dostęp do nowoczesnej dobrze wyposażonej infrastruktury edukacyjnej na terenie Gminy. Projekt rozwiąże kompleksowo problemy w obszarze edukacji jakie zostały zdiagnozowane. Działaniami projektowymi zostaną objęte wszystkie placówki oświatowe z terenu gminy, dla których organem prowadzącym jest Gmina.

Projekt będzie polegał na:

  1. Modernizacji/przebudowie istniejącej infrastruktury szkolnej i sportowej:
    • rozbudowa/modernizacja Publicznej Szkoły Podstawowej w B.,
    • modernizacja sali gimnastycznej w Publicznej Szkole Podstawowej w B.
  2. Doposażenie pracowni matematycznych i przyrodniczych:
    • zakup pomocy dydaktycznych, sprzętu do pracowni przyrodniczych (doposażenie 8 pracowni),
    • zakup pomocy dydaktycznych, sprzętu do pracowni matematycznych (doposażenie 5 pracowni).


Zakup pomocy dydaktycznych oraz sprzętu obejmuje:

zakup zestawu, interaktywnego, mikroskopów, preparatów, stołu demonstracyjnego, stacji meteo, lup, lornetek, modeli serca, oka i ucha, brył, przyborów do tablic, planszy edukacyjnych, sprzętu komputerowego, w tym laptopów („odwrotne obciążenie”) i oprogramowania.

Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją projektu: „…” wystawiane będą na Gminę ul. x . NIP x.

Zadanie 1.

Publiczna Szkoła Podstawowa w B. jest jednostką budżetową, gminną jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której organem prowadzącym jest Gmina. Szkoła zgodnie ze statutem świadczy usługi w zakresie kształcenia i wychowania, realizuje cele i zadania określone w ustawie o finansowaniu zadań oświatowych z dnia 27 października 2017 r. (Dz. U. 2017 poz. 2203 ze zm.)

Szkoła prowadzi następującą działalność:

  • działalność statutową w zakresie zadań edukacji publicznej, niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT,
  • działalność zwolnioną od podatku VAT np. usługa wyżywienia uczniów i pracowników pedagogicznych szkoły (art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz. U. 2017 poz. 1221 ze zm.), wydawanie duplikatów świadectw, legitymacji.

Ponadto szkoła nieodpłatnie użycza części powierzchni budynku Stowarzyszeniu O. „Y” na prowadzenie niepublicznego przedszkola „J i M”. Jest to działanie niepodlegające podatkowi VAT, jedynie szkoła wystawia dla stowarzyszenia refaktury za zużyte media.

Zadanie 2,3,4.

PSP B., ZSP w Sz., ZSP w S., PSP w Ch. są jednostkami budżetowymi, gminnymi jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej. Ich organem prowadzącym jest Gmina. Szkoły realizują usługi w zakresie kształcenia i wychowania zgodnie ze statutem. Wykonują zadania edukacji publicznej (niepodlegające podatkowi VAT), czynności związane z prowadzoną działalnością statutową (zwolnione z podatku VAT): usługa wyżywienia uczniów i pracowników pedagogicznych szkoły, wydawanie duplikatów świadectw, legitymacji.

Budynki, w których mieszczą się szkoły oddane są w trwały zarząd PSP B., ZSP Sz., ZSP S., PSP Ch., który jest nieodpłatny.

Towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, będą wykorzystywane do działalności statutowej niepodlegającej podatkowi VAT oraz czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.

Zarówno wnioskodawca jak i Szkoły nie będą osiągać żadnych dochodów z tytułu zrealizowanego projektu. Przedmiotowy projekt należy do zadań własnych gminy, określonych w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, a szkoły których dotyczy projekt są szkołami publicznymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do zmniejszenia podatku należnego o podatek naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „…”?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina uważa, iż od wydatków związanych z realizacją powyższych zadań nie będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT.

W związku z realizacją zadania 1 w Publicznej Szkole Podstawowej w B. Gminie nie będzie przysługiwało prawo obniżenia podatku VAT należnego o VAT naliczony, gdyż projekt realizowany jest jako zadanie własne gminy, a wydatki poniesione w ramach projektu nie będą związane z działalnością gospodarczą Gminy.

PSP B. świadczy usługi w zakresie kształcenia i wychowania, realizuje cele i zadania określone w ustawie o finansowaniu zadań oświatowych: edukacja publiczna nie podlega opodatkowaniu VAT, wyżywienie uczniów i pracowników pedagogicznych szkoły, wydawanie duplikatów świadectw, legitymacji to czynności zwolnione z podatku VAT. Natomiast refakturowanie dostaw wody, energii, gazu na Stowarzyszenie O. „Y” jest jedynie przeniesieniem części kosztów mediów na podmiot, który korzysta z części powierzchni budynku szkoły na podstawie nieodpłatnego użyczenia.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2017 poz. 1221 ze zm.), rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W związku z realizacją zadań 2,3,4 w PSP B., ZSP Sz., ZSP S., PSP Ch. Gminie również nie będzie przysługiwało prawo obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony, ponieważ realizowany projekt jest zadaniem własnym gminy, a wydatki poniesione w ramach projektu nie będą związane z działalnością gospodarczą gminy.

Wyżej wymienione szkoły świadczą usługi w zakresie kształcenia i wychowania – cele i zadania określone w ustawie o finansowaniu zadań publicznych. Edukacja publiczna nie podlega opodatkowaniu VAT, wyżywienie uczniów i pracowników pedagogicznych, wydawanie duplikatów świadectw, legitymacji to czynności zwolnione z podatku VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, za podatnika nie uznaje się organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilno-prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ww. ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ww. ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych; utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8, 10 i pkt 15 ww. ustawy).

Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie (art. 9 ust. 2 ww. ustawy).

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nich odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina rozpoczęła realizację projektu pn. „…”. Głównym celem projektu jest zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz dostęp do nowoczesnej dobrze wyposażonej infrastruktury edukacyjnej na terenie gminy. W ramach projektu zostaną wykonane następujące zadania:

  1. Modernizacja infrastruktury edukacyjnej w Publicznej Szkole Podstawowej w B. oraz doposażenie pracowni.
  2. Doposażenie pracowni w Zespole Szkół Publicznych w Sz.
  3. Doposażenie pracowni w Zespole Szkół Publicznych w S.
  4. Doposażenie Publicznej Szkoły Podstawowej im. X w Ch.

Przedmiotowy projekt należy do zadań własnych gminy, określonych w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, a szkoły, których dotyczy projekt są szkołami publicznymi.

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego wątpliwości Wnioskodawcy budzi prawo do zmniejszenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „…”.

Rozważając możliwość skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur otrzymanych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją przedmiotowego projektu, należy wskazać, iż w świetle art. 86 ustawy o VAT, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi realizację tego prawa jest związek dokonanych zakupów z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem prawo do odliczenia powstaje, jako konsekwencja dokonania przez podatnika określonych zakupów, które są następnie wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Ponadto, rozpatrując prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć również na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie podatnika od ciężaru VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnienia do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego. Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane przez podatnika towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jak wynika z okoliczności sprawy, towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, będą wykorzystywane do działalności statutowej niepodlegającej podatkowi VAT oraz czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Zarówno wnioskodawca jak i Szkoły nie będą osiągać żadnych dochodów z tytułu zrealizowanego projektu.


W zakresie zadania nr 1 w odniesieniu do Publicznej Szkoły Podstawowej w B. Wnioskodawca wskazał, że Szkoła prowadzi następującą działalność:

  • działalność statutową w zakresie zadań edukacji publicznej, niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT,
  • działalność zwolnioną od podatku VAT np. usługa wyżywienia uczniów i pracowników pedagogicznych szkoły (art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług - Dz. U. 2017 poz. 1221 ze zm.), wydawanie duplikatów świadectw, legitymacji.

Ponadto szkoła nieodpłatnie użycza części powierzchni budynku Stowarzyszeniu O. „Y” na prowadzenie niepublicznego przedszkola „J i M”. Jest to działanie niepodlegające podatkowi VAT, jedynie szkoła wystawia dla stowarzyszenia refaktury za zużyte media.

W zakresie zadania nr 2, 3 i 4 w odniesieniu do PSP B., ZSP w Sz., ZSP w S., PSP w Ch. Wnioskodawca wskazał, że Szkoły realizują usługi w zakresie kształcenia i wychowania zgodnie ze statutem. Wykonują zadania edukacji publicznej (niepodlegające podatkowi VAT), czynności związane z prowadzoną działalnością statutową (zwolnione z podatku VAT): usługa wyżywienia uczniów i pracowników pedagogicznych szkoły, wydawanie duplikatów świadectw, legitymacji.

Jednocześnie należy wyjaśnić, że fakt refakturowania mediów nie daje Gminie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów związanych z modernizacją budynku. W tym przypadku nie dochodzi do przeniesienia na użytkownika (w drodze refakturowania) kosztów przeprowadzanej przez Gminę modernizacji budynku. Należy zauważyć, że refakturowane na rzecz Stowarzyszenia O. Powiatu koszty, dotyczą tylko faktu zużycia przez ten podmiot mediów. W odniesieniu do powierzchni udostępnianych na podstawie umowy użyczenia, nie występuje związek przyczynowo-skutkowy, który decydowałby o prawie do odliczenia podatku związanego z ponoszonymi nakładami na modernizację tego budynku. Zatem refakturowanie kosztów mediów nie będzie miało wpływu na prawo do odliczenia przez Gminę podatku w związku z modernizacją budynku.

W związku z powyższym, skoro jak jednoznacznie wynika z opisu sprawy Wnioskodawca efektów realizacji projektu nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT generujących podatek należny, to stwierdzić należy, że nie zostanie spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w….. , w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj