Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.158.2018.1.MAZ
z 6 września 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r., poz. 800, ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 2 lipca 2018 r. (data wpływu – 6 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zwolnienia od akcyzy w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego piwa poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2018 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zwolnienia od akcyzy w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego piwa poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca – … Sp. z o.o. (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest producentem piwa w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jednolity: Dz.U. z 2017 r., poz. 43, ze zm., dalej: „Ustawa o podatku akcyzowym”). Wnioskodawca posiada aktualne i ważne zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, w którym produkuje napoje alkoholowe, w tym także piwa. W roku podatkowym 2017, Wnioskodawca wyprodukował łącznie około 350 000 hl piwa.

W następnych latach podatkowych, zgodnie z planami Spółki, wolumen wyprodukowanego piwa może również przekraczać 200 000 hl.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca w obecnym i następnych latach podatkowych może nie należeć do grupy tzw. „małych browarów”, tj. podmiotów uprawnionych do skorzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jednolity: Dz.U. z 2017 r., poz. 430, ze zm., dalej: „Rozporządzenie MRiF”).

Oprócz produkcji piwa, Wnioskodawca rozważa dokonanie wewnątrzwspólnotowego nabycia piwa poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, które następnie rozdystrybuuje pośród swoich kontrahentów. Podmiot, od którego Wnioskodawca rozważa dokonanie wewnątrzwspólnoto-wego nabycia piwa (dalej: „Zagraniczny producent piwa”), jest producentem piwa produkującym łącznie do 200 000 hl piwa w trakcie roku kalendarzowego, który jest prawnie i ekonomicznie niezależny od innych przedsiębiorstw wytwarzających piwo. Zagraniczny producent piwa posiada miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w odrębnym miejscu niż inni przedsiębiorcy zajmujący się produkcją piwa. Warto też dodać, że Zagraniczny producent piwa nie wytwarza piwa na podstawie licencji uzyskanych od innych przedsiębiorców.

Zagraniczny producent piwa mógłby uzyskać od właściwych władz skarbowych zaświadczenie, które potwierdzałoby, że spełnia warunki określone w § 13 ust. 1 i 3 Rozporządzenia MRiF. Następnie, Zagraniczny producent piwa przekazałby owo zaświadczenie Wnioskodawcy, który to potem mógłby przekazać je naczelnikowi urzędu skarbowego z chwilą złożenia zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym.

Zgodnie z brzmieniem § 13 ust. 6 Rozporządzenia MRiF, podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego piwa lub importu piwa, w przypadku przedstawienia przez te podmioty zaświadczenia władz skarbowych właściwych dla zagranicznego producenta piwa o pochodzeniu piwa od producenta spełniającego warunki określone w ust. 1 i 3 Rozporządzenia MRiF, korzystają ze zwolnienia od podatku akcyzowego.

Jak stanowi zaś § 13 ust. 6c Rozporządzenia MRiF, wysokość owego zwolnienia oblicza się poprzez pomnożenie ilości nabytego wewnątrzwspólnotowo lub importowanego piwa oraz 50% kwoty akcyzy obliczonej z zastosowaniem stawki akcyzy określonej w art. 94 ust. 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jednolity: Dz.U. z 2017 r., poz. 43, ze zm., dalej: „Ustawa o podatku akcyzowym”).

Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca rozważa dokonanie wewnątrzwspólnotowego nabycia piwa od Zagranicznego producenta piwa, aktualne pozostają wątpliwości w zakresie skorzystania z opisanego wyżej zwolnienia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy przy obliczaniu wysokości zobowiązania z tytułu podatku akcyzowego w trakcie obecnego i następnych lat kalendarzowych, Wnioskodawca może stosować zwolnienie od podatku akcyzowego przewidziane w § 13 ust. 6 Rozporządzenia MRiF, jeśli dokona wewnątrzwspólnotowego nabycia piwa od Zagranicznego producenta piwa, który przedstawi Wnioskodawcy zaświadczenie, o którym mowa w § 13 ust. 6 Rozporządzenia MRiF?
  2. W przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytanie 1.
  3. Czy przy obliczaniu wysokości zobowiązania z tytułu podatku akcyzowego w trakcie obecnego i następnych lat kalendarzowych. Wnioskodawca może stosować zwolnienie od podatku akcyzowego przewidziane w § 13 ust. 6 Rozporządzenia MRiF, jeśli dokona wewnątrzwspólnotowego nabycia piwa od Zagranicznego producenta piwa, który przedstawi Wnioskodawcy zaświadczenie, o którym mowa w § 13 ust. 6 Rozporządzenia MRiF, także wówczas, gdy nabywane piwo nie zostało wyprodukowane przez ten podmiot, tylko zostało przez niego wcześniej nabyte od innego podmiotu?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Przy obliczaniu wysokości zobowiązania z tytułu podatku akcyzowego w trakcie obecnego i następnych lat kalendarzowych, Wnioskodawca może stosować zwolnienie od podatku akcyzowego przewidziane w § 13 ust. 6 Rozporządzenia MRiF, jeśli dokona wewnątrzwspólnotowego nabycia piwa od Zagranicznego producenta piwa, który przedstawi Wnioskodawcy zaświadczenie, o którym mowa w § 13 ust. 6 Rozporządzenia MRiF.
  2. Przy obliczaniu wysokości zobowiązania z tytułu podatku akcyzowego w trakcie obecnego i następnych lat kalendarzowych, Wnioskodawca może stosować zwolnienie od podatku akcyzowego przewidziane w § 13 ust. 6 Rozporządzenia MRiF, jeśli dokona wewnątrzwspólnotowego nabycia piwa od Zagranicznego producenta piwa, który przedstawi Wnioskodawcy zaświadczenie, o którym mowa w § 13 ust. 6 Rozporządzenia MRiF, także wówczas, gdy nabywane piwo nie zostało wyprodukowane przez ten podmiot, tylko zostało przez niego wcześniej nabyte od innego podmiotu.

Uzasadnienie:

Zgodnie z treścią art. 31 ust. 6 pkt 1 Ustawy o podatku akcyzowym, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia [określi] szczegółowy zakres oraz warunki i tryb stosowania zwolnień od akcyzy, o których mowa w ust. 1.

Zgodnie z nadaną przez rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 marca 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2018 r., poz. 608, dalej: „Rozporządzenie zmieniające MF”), treścią § 13 ust. 6 [pkt 1] Rozporządzenia MRiF, które jest rozporządzeniem wykonawczym wydanym na podstawie art. 31 ust. 6 Ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się od [akcyzy] podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego piwa lub importu piwa, w przypadku przedstawienia przez te podmioty zaświadczenia władz skarbowych właściwych dla zagranicznego producenta piwa o pochodzeniu piwa od producenta spełniającego warunki określone w ust. 1 i 3 Rozporządzenia MRiF. Zaświadczenie, o którym mowa w zdaniu pierwszym, przedstawia się właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego z chwilą złożenia zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego piwa poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 Rozporządzenia MRiF, zwalnia się od akcyzy podatników produkujących piwo, którzy w roku kalendarzowym wyprodukowali do 200 000 hl piwa – w wysokości 50% kwoty akcyzy obliczonej z zastosowaniem stawki akcyzy określonej w art. 94 ust. 4 Ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 3 Rozporządzenia MRiF, przepis ust. 1 stosuje się do podatników:

  1. prawnie i ekonomicznie niezależnych od innych przedsiębiorców wytwarzających piwo;
  2. posiadających miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w odrębnym miejscu niż inni przedsiębiorcy zajmujący się produkcją piwa;
  3. niewytwarzających piwa na podstawie licencji uzyskanych od innych przedsiębiorców.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 6b Rozporządzenia MRiF, zwolnienie, o którym mowa w ust. 6 Rozporządzenia MRiF, jest realizowane przez obniżenie należnej kwoty akcyzy o kwotę przysługującego zwolnienia.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 6c Rozporządzenia MRiF, zwolnienie, o którym mowa w ust. 6, przysługuje w wysokości stanowiącej iloczyn ilości nabytego wewnątrzwspólnotowo lub importowanego piwa oraz 50% kwoty akcyzy obliczonej z zastosowaniem stawki akcyzy określonej w art. 94 ust. 4 Ustawy o podatku akcyzowym.

Mając na uwadze powyższe przepisy, na podstawie § 13 ust. 6 Rozporządzenia MRiF, skorzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego w wysokości iloczynu ilości nabytego wewnątrzwspólnotowo piwa oraz 50% kwoty akcyzy obliczonej z zastosowaniem stawki akcyzy określonej w art. 94 ust. 4 [ustawy] może ten podmiot, który spełnia łącznie następujące przesłanki:

  1. podmiot dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia piwa poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy,
  2. zagraniczny producent piwa, od którego podmiot dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia piwa, przedstawia zaświadczenie od właściwych dla niego władz skarbowych, że spełnia warunki określone w § 13 ust. 1 i § 13 ust. 3 Rozporządzenia MRiF,
  3. zaświadczenie uzyskane od zagranicznego producenta piwa jest przedstawione przez podmiot naczelnikowi urzędu skarbowego z chwilą złożenia zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym.

Ad przesłanka nr 1.

Pierwsza z przesłanek dopuszczalności zastosowania zwolnienia odnosi się do faktu, czy podmiot chcący skorzystać ze zwolnienia, dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia, a jeśli tak, to czy dokonuje go poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Tak, jak Wnioskodawca wskazał w opisie zdarzenia przyszłego, rozważa on dokonanie wewnątrzwspólnotowego nabycia piwa poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Mając to zaś na uwadze i dokonując literalnej wykładni § 13 ust. 6 pkt 1 [Rozporządzenia MFiR], pierwszą przesłankę skorzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego należy uznać za spełnioną.

Ad przesłanka nr 2.

Zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego, Zagraniczny producent piwa produkuje łącznie do 200 000 hl piwa w trakcie roku kalendarzowego.

Dodatkowo, Zagraniczny producent piwa jest prawnie i ekonomicznie niezależny od innych przedsiębiorców wytwarzających piwo.

Co więcej, Zagraniczny producent piwa posiada miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w odrębnym miejscu, niż inni przedsiębiorcy zajmujący się produkcją piwa.

Ponadto, Zagraniczny producent piwa nie wytwarza piwa na podstawie licencji uzyskanej od innego przedsiębiorcy.

Mając powyższe na uwadze, druga przesłanka możliwości zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego również jest spełniona.

Ad przesłanka nr 3.

Tak, jak Spółka wskazała w opisie zdarzenia przyszłego, jeśli Wnioskodawca zdecyduje się na dokonanie wewnątrzwspólnotowego nabycia piwa od Zagranicznego producenta piwa, to ten będzie mógł uzyskać zaświadczenie potwierdzające spełnianie przez niego warunków określonych w § 13 ust. 1 i 3 Rozporządzenia MRiF.

Jeśli zaś Wnioskodawca będzie chciał skorzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego, to zamierza przedstawić właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zaświadczenie uzyskane od Zagranicznego producenta piwa, wraz z chwilą złożenia zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym.

Mając zaś to na uwadze, należy stwierdzić, że trzecia i ostatnia przesłanka zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego, przewidzianego w § 13 ust. 6 Rozporządzenia MRiF, jest także spełniona.

Jeśli zaś wszystkie trzy przesłanki określone w § 13 ust. 6 Rozporządzenia MRiF są spełnione łącznie, to stanowisko Wnioskodawcy o możliwości skorzystania przez niego ze zwolnienia od podatku akcyzowego, w wysokości stanowiącej iloczyn ilości nabytego wewnątrzwspólnotowo lub importowanego piwa oraz 50% kwoty akcyzy obliczonej z zastosowaniem stawki akcyzy określonej w art. 94 ust. 4 Ustawy o podatku akcyzowym, powinno zostać uznane za prawidłowe, w odniesieniu do obydwu zadanych pytań.

Wnioskodawca pragnie tu bowiem zauważyć, że w omawianej normie prawnej legislator nie określa, czy piwo nabywane w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia, od podmiotu spełniającego warunki określone w § 13 ust. 1 i 3 Rozporządzenia MRiF, zostało wyprodukowane przez ów podmiot.

Mając zaś na uwadze racjonalność prawodawcy, która przejawia się w precyzyjnym i dokładnym określaniu wymogów koniecznych do spełnienia w przypadku chęci skorzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego określonego w § 13 ust. 6 Rozporządzenia MRiF, nie istnieje wymóg, aby piwo nabywane w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia było wyprodukowane przez podmiot, od którego owo nabycie następuje.

Co za tym idzie, Wnioskodawca powinien móc skorzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego zarówno w sytuacji, gdy dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia piwa od Zagranicznego producenta piwa, który przedstawił Wnioskodawcy zaświadczenie, o którym mowa w § 13 ust. 6 Rozporządzenia MRiF, jeśli nabywane piwo zostało wyprodukowane przez ten podmiot, jak i wtedy, gdy dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia piwa od Zagranicznego producenta piwa, który przedstawił Wnioskodawcy zaświadczenie, o którym mowa w § 13 ust. 6 Rozporządzenia MRiF, jeśli nabywane piwo nie zostało wyprodukowane przez ten podmiot, tylko zostało przez niego wcześniej nabyte od innego podmiotu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2018 r., poz. 1114, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”) – ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod pozycją 13 załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN 2203 00, zostało wymienione piwo otrzymywane ze słodu.

Piwo otrzymywane ze słodu o kodzie CN 2203 00 wymienione zostało również w poz. 13 załącznika nr 2 do ustawy, zawierającego „Wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie rady 92/12/EWG”.

W myśl art. 94 ust. 1 ustawy, piwem w rozumieniu ustawy są wszelkie wyroby objęte pozycją CN 2203 00 oraz wszelkie wyroby zawierające mieszaninę piwa z napojami bezalkoholowymi, objęte pozycją CN 2206 00, jeżeli rzeczywista objętościowa moc alkoholu w tych wyrobach przekracza 0,5% objętości.

Produkcją piwa w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie piwa, a także jego rozlew – art. 94 ust. 2 ustawy.

Podstawą opodatkowania piwa jest liczba hektolitrów gotowego wyrobu na 1 stopień Plato – art. 94 ust. 3 ustawy.

Stawka akcyzy na piwo wynosi 7,79 zł od 1 hektolitra za każdy stopień Plato gotowego wyrobu – art. 94 ust. 4 ustawy.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej – art. 8 ust. 6 ustawy.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…) - art. 13 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 24 lutego 2017 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2017 r., poz. 430, ze zm.; dalej jako: „rozporządzenie” lub „rozporządzenie w sprawie zwolnień od akcyzy”), zwalnia się od akcyzy podatników produkujących piwo, którzy w roku kalendarzowym wyprodukowali do 200 000 hl piwa – w wysokości 50% kwoty akcyzy obliczonej z zastosowaniem stawki akcyzy określonej w art. 94 ust. 4 ustawy.

W myśl § 13 ust. 3 rozporządzenia, przepis ust. 1 stosuje się do podatników:

  • prawnie i ekonomicznie niezależnych od innych przedsiębiorców wytwarzających piwo;
  • posiadających miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w odrębnym miejscu niż inni przedsiębiorcy zajmujący się produkcją piwa;
  • niewytwarzających piwa na podstawie licencji uzyskanych od innych przedsiębiorców.

Zgodnie z § 13 ust. 6 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się od akcyzy podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego piwa lub importu piwa, w przypadku przedstawienia przez te podmioty zaświadczenia władz skarbowych właściwych dla zagranicznego producenta piwa o pochodzeniu piwa od producenta spełniającego warunki określone w ust. 1 i 3. Zaświadczenie, o którym mowa w zdaniu pierwszym, przedstawia się właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego z chwilą złożenia zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym – w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego piwa poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 6, jest realizowane przez obniżenie należnej kwoty akcyzy o kwotę przysługującego zwolnienia - § 13 ust. 6b rozporządzenia.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 6, przysługuje w wysokości stanowiącej iloczyn ilości nabytego wewnątrzwspólnotowo lub importowanego piwa oraz 50% kwoty akcyzy obliczonej z zastosowaniem stawki akcyzy określonej w art. 94 ust. 4 ustawy - § 13 ust. 6c rozporządzenia.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest producentem piwa, które wytwarza i planuje wytwarzać w ilościach przekraczających 200 000 hl rocznie. Spółka rozważa nabywanie wewnątrzwspólnotowo piwa, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, od producenta, który produkuje w roku kalendarzowym do 200 000 hl piwa. Zagraniczny producent piwa mógłby uzyskać od władz skarbowych swojego kraju zaświadczenie potwierdzające pochodzenie piwa oraz spełnienie warunków wymienionych w § 13 ust. 1 i 3 rozporządzenia, a następnie przekazałby to zaświadczenie Wnioskodawcy. Natomiast Wnioskodawca, z chwilą złożenia zgłoszenia o nabyciu wewnątrzwspólnotowym piwa, przedstawiłby zaświadczenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.

Wątpliwości Spółki dotyczą możliwości zwolnienia Wnioskodawcy w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego piwa poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy od zagranicznego producenta piwa, który je wyprodukował, a także w sytuacji, gdy nabył on piwo od innego podmiotu.

Stosownie do § 13 ust. 6 pkt 1 rozporządzenia, Wnioskodawca dokonujący wewnątrzwspólnoto-wego nabycia piwa poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy może skorzystać ze zwolnienia od akcyzy. W tym wypadku kluczowe dla możliwości zwolnienia od akcyzy jest przedstawienie przez Wnioskodawcę, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, w chwili złożenia zgłoszenia o planowanym nabyciu, zaświadczenia władz skarbowych właściwych dla zagranicznego producenta piwa o pochodzeniu piwa od producenta spełniającego warunki określone w § 13 ust. 1 i 3 rozporządzenia. Wskazane zaświadczenie powinno dokumentować, że piwo pochodzi od zagranicznego producenta, który spełnia poniższe warunki:

  • w roku kalendarzowym wyprodukował do 200 000 hl piwa;
  • jest prawnie i ekonomicznie niezależny od innych przedsiębiorców wytwarzających piwo;
  • posiada miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w odrębnym miejscu niż inni przedsiębiorcy zajmujący się produkcją piwa;
  • nie wytwarza piwa na podstawie licencji uzyskanych od innych przedsiębiorców.

Jak z powyższego wynika, zaświadczenie władz skarbowych właściwych dla zagranicznego producenta piwa, jeżeli zawiera potwierdzenie, że ten producent spełnia ww. warunki, jest wystarczającym dokumentem do zwolnienia od akcyzy Wnioskodawcy w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego piwa w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Natomiast na Wnioskodawcy spoczywa obowiązek przedstawienia tego zaświadczenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, w chwili złożenia zgłoszenia o planowanym nabyciu, aby mógł skorzystać ze zwolnienia od akcyzy. Przepisy rozporządzenia nie wprowadzają w tym względzie żadnych innych ograniczeń. Literalne brzmienie § 13 ust. 6 pkt 1 rozporządzenia jest jednoznaczne - spełniając warunki wskazane w tym przepisie, Wnioskodawca ma możliwość skorzystania ze zwolnienia od akcyzy w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym piwa poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Przepisy § 13 ust. 6 rozporządzenia wymagają, aby zaświadczenie władz skarbowych właściwych dla zagranicznego producenta piwa dokumentowało pochodzenie piwa od producenta, który spełnia określone w § 13 ust. 1 i 3 rozporządzenia warunki. To władze skarbowe właściwe dla zagranicznego producenta piwa mają rozstrzygnąć o pochodzeniu piwa od zagranicznego producenta. Wystawiając zaświadczenie władze te definitywnie potwierdzają spełnienie przez tego producenta wszystkich warunków uprawniających do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy. Zatem to zaświadczenie, które otrzyma Wnioskodawca, rozstrzyga o spełnieniu przez zagranicznego producenta piwa warunków, wskazanych w § 13 ust. 6 rozporządzenia. W tych okolicznościach, bez względu na to, czy Wnioskodawca nabywa piwo od zagranicznego podmiotu, który je wyprodukował, czy też podmiot ten wcześniej nabył piwo od innego podmiotu, będącego zagranicznym producentem tego piwa, warunkiem zwolnienia od akcyzy jest posiadanie i przedstawienie naczelnikowi urzędu celno-skarbowego, z chwilą zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym, zaświadczenia władz skarbowych właściwych dla zagranicznego producenta piwa o pochodzeniu piwa od producenta spełniającego warunki określone w § 13 ust. 1 i 3 rozporządzenia. Tym samym Wnioskodawca dysponując zaświadczeniem władz skarbowych właściwych dla zagranicznego producenta piwa o pochodzeniu nabywanego piwa od producenta spełniającego warunki określone w § 13 ust. 1 i 3 rozporządzenia, będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w § 13 ust. 6 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Oceniając całościowo, stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Tut. organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy, będącej przedmiotem interpretacji, pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj