Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.176.2018.1.JS
z 12 września 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2018 r. (data wpływu 27 lipca 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie możliwości zdjęcia banderol podatkowych, które straciły ważność oraz banderol podatkowych z wyrobów, które zostaną przeznaczone na eksport lub w celu dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej, bez uzyskania zgody właściwego naczelnika urzędu skarbowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie możliwości zdjęcia banderol podatkowych bez uzyskania zgody właściwego naczelnika urzędu skarbowego w zakresie banderol, które straciły ważność oraz banderol z wyrobów, które zostaną przeznaczone na eksport lub w celu dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka) jest podmiotem prowadzącym działalność w zakresie produkcji oraz dystrybucji wyrobów akcyzowych  napojów alkoholowych, prowadzącym składy podatkowe.

Spółka produkuje wyroby akcyzowe w składzie podatkowym, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Spółka dystrybuuje zarówno wyroby wyprodukowane przez Spółkę jak również nabyte w celu ich dalszej dystrybucji. Wyroby produkowane przez Spółkę w składzie podatkowym, przeznaczone do sprzedaży na terenie kraju, oznaczane są znakami akcyzy podczas procesu rozlewu napojów alkoholowych, na liniach produkcyjnych.

W przypadku napojów alkoholowych przeznaczonych na eksport lub do dokonania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów co do zasady napoje alkoholowe nie są oznaczane znakami akcyzy podczas procesu produkcji, i są magazynowane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy bez znaków akcyzy.

W przypadku wyrobów nabytych przez Spółkę do dalszej dystrybucji, są one nabywane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do składu podatkowego Spółki. Wyroby mogą być nabyte zarówno już oznaczone znakami akcyzy (Spółka przekazuje, jako importer i podmiot nabywający wyroby wewnątrzwspólnotowo, znaki akcyzy podmiotom mającym siedzibę poza terytorium kraju w celu naniesienia ich na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, będące przedmiotem importu lub nabycia wewnątrzwspólnotowego), jak również mogą zostać nabyte i przemieszone do składu podatkowego Spółki bez znaków akcyzy, i zostaną oznaczone przez Spółkę, po wprowadzeniu ich do składu podatkowego Spółki, w składzie podatkowym, przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Podsumowując, Spółka magazynuje w składach podatkowych wyroby akcyzowe w opakowaniach jednostkowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z nałożonymi znakami akcyzy.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 maja 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy od 1 stycznia 2019 r. zmianie ulegną wzory banderol podatkowych dla napojów spirytusowych wyprodukowanych w kraju, jak również nabytych wewnątrzwspólnotowo lub importowanych.

W myśl przepisów ustawy o podatku akcyzowym dotychczasowe znaki akcyzy naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyroby akcyzowe przed wprowadzeniem nowego wzoru znaku akcyzy zachowują ważność przez okres 12 miesięcy, licząc od dnia wprowadzenia nowego wzoru. Z zastrzeżeniem delegacji ustawowej dla Ministra Finansów do możliwości przedłużenia tego okresu.

A zatem w przypadku wyrobów akcyzowych magazynowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy obecnie obowiązujące znaki akcyzy stracą ważność po 12 miesiącach, licząc od dnia wprowadzenia nowego wzoru znaków akcyzy. W związku z utratą ważności, na podstawie art. 117 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, wyroby akcyzowe oznaczone dotychczasowymi znakami akcyzy nie będą mogły być przedmiotem sprzedaży. Spółka obowiązana będzie do oznaczenia wyrobów akcyzowych znajdujących się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy podatkowymi znakami akcyzy zgodnie z nowym, zmienionym wzorem.

Ponadto, w toku działalności mogą zdarzyć się przypadki, że Spółka zdecyduje się przeznaczyć wyroby akcyzowe  napoje alkoholowe, pierwotnie przeznaczone do dystrybucji na terytorium kraju i oznaczone znakami akcyzy, magazynowane w składzie podatkowym Spółki w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do sprzedaży na eksport lub do dostawy wewnątrzwspólnotowej. Aby przemieścić wyroby w procedurze zawieszenia poboru akcyzy Spółka obowiązana jest zdjąć znaki akcyzy z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych.

Znaki akcyzy zdjęte zostaną w składzie podatkowym Spółki, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, a następnie zniszczone po uprzednim zawiadomieniu właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego, zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie kontroli celno-skarbowej niektórych wyrobów akcyzowych.

W związku z powyższym Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska Spółki w kwestiach objętych poniższymi pytaniami.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w przypadku wyrobów akcyzowych – napojów spirytusowych, znajdujących się w składzie podatkowym Spółki w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, oznaczonych zgodnie z obecnie obowiązującym wzorem podatkowych znaków akcyzy, po utracie ważności tych znaków akcyzy, Spółka będzie uprawniona do zdjęcia banderol podatkowych które straciły ważność? Czy Spółka ma obowiązek w takim przypadku uzyskać zgodę właściwego naczelnika urzędu skarbowego na zdjęcie znaków akcyzy?
  2. Czy w przypadku wyrobów akcyzowych – napojów alkoholowych, znajdujących się w składzie podatkowym Spółki w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oznaczonych znakami akcyzy, jeśli zostaną przeznaczone na eksport lub do dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, Spółka ma obowiązek wnioskować do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zgodę na zdjęcie znaków akcyzy?

Stanowisko Wnioskodawcy:

1. Spółka stoi na stanowisku, że w przypadku wyrobów akcyzowych magazynowanych w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, oznaczonych nieważnymi znakami akcyzy, w związku ze zmianą przez Ministra Finansów wzoru banderol podatkowych, jest uprawniona do zdjęcia nieważnych banderol podatkowych, a następnie aplikacji banderol podatkowych zgodnie z nowym wzorem.

Wyroby akcyzowe zostały pierwotnie prawidłowo oznaczone znakami akcyzy na zmechanizowanej linii produkcyjnej w momencie ich produkcji lub też manualnie po ich wprowadzeniu do składu podatkowego po nabyciu, a zatem zostały oznaczone odpowiednią banderolą, zgodnie z obowiązującym w momencie aplikacji wzorem, jak również zgodnie ze wskazanym w przepisach (ustawy o podatku akcyzowym oraz rozporządzenia w sprawie oznaczania) sposobem aplikacji, przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy Zgodnie z art. 122 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2018 r., poz. 1114) oraz § 2 ust. 1 pkt 1 oraz § 3 rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2015 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. z 2018 r., poz. 428 z późn. zm.) znaki akcyzy mają charakter banderol, których wzór jest określony w rozporządzeniu w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy.

W myśl rozporządzenia z dnia 29 maja 2018 r zmieniającego rozporządzenie w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. z 2018 r., poz. 1178), od 1 stycznia 2019 r. zmianie ulegną wzory banderol, w tym banderol podatkowych dla napojów spirytusowych wyprodukowanych w kraju, jak również napojów spirytusowych wewnątrzwspólnotowo nabytych oraz importowanych. Art. 134 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym stanowi, że w przypadku wprowadzenia nowego wzoru znaku akcyzy dotychczasowe znaki akcyzy naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyroby akcyzowe przed wprowadzeniem nowego wzoru znaku akcyzy zachowują ważność przez okres 12 miesięcy, licząc od dnia wprowadzenia nowego wzoru.

Zgodnie z art. 117 ust 1 i ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym wyroby akcyzowe powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, i nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia znakami akcyzy

A zatem, w przypadku, gdy Spółka, w związku ze zmianą wzoru banderol podatkowych, będzie posiadała w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe oznaczone znakami akcyzy przed wprowadzeniem nowego wzoru znaków akcyzy, dla których banderole podatkowe straciły ważność w związku z upływem ustawowego terminu 12 miesięcy, o jakim mowa powyżej, wyroby tak oznaczone nie będą mogły zostać wyprowadzone przez Spółkę poza procedurę zawieszenia poboru, w tym również nie będą mogły być przedmiotem ich sprzedaży

Spółka obowiązana będzie zatem do oznaczenia przedmiotowych wyrobów akcyzowych, przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, odpowiednimi banderolami podatkowymi zgodnie z nowym wzorem obowiązującym od 1 stycznia 2019 r.

W celu prawidłowego oznaczenia wyrobów akcyzowych Spółka uprawniona będzie do zdjęcia z wyrobów akcyzowych banderol podatkowych nieważnych.

W art. 123 ustawy o podatku akcyzowym ustawodawca wskazał, że w przypadku gdy wyroby akcyzowe nie będą sprzedawane na terytorium kraju znaki akcyzy mogą być zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych, a zgodę na zdjęcie znaków akcyzy wydaje właściwy naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podmiotu obowiązanego do oznaczenia wyrobów znakami akcyzy. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określił, na podstawie delegacji ustawowej  w drodze rozporządzenia, szczegółowe przypadki, w których znaki akcyzy mogą być zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych. Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie oznaczania banderole naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyroby akcyzowe mogą być z nich zdjęte po uzyskaniu zgody właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w przypadku gdy:

  • wyroby akcyzowe mają być zwrócone do podmiotu zagranicznego, od którego zostały otrzymane, w związku z wadami fizycznymi wyrobów lub
  • wyroby akcyzowe przeznaczone są na eksport lub do dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Zdaniem Spółki powyższe przepisy nie stanowią katalogu wyłącznego, bowiem jak wykazano powyżej potrzeba zdjęcia znaków akcyzy może wynikać np. z powodu utraty ważności banderol nałożonych na wyroby akcyzowe, znajdujące się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Ponadto, jak zacytowano wyżej, z brzmienia art. 117 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym wynika, że wyroby powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. A zatem, dopóki wyroby akcyzowe pozostają w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, nie było konieczności oznaczenia ich znakami akcyzy, a zatem tym samym nie ma obowiązku uzyskiwania zgody właściwego naczelnika urzędu skarbowego na zdjęcie znaków akcyzy. Nie znajdą więc zastosowania przepisy art. 123 ustawy o podatku akcyzowym, jak również przepisy § 5 rozporządzenia w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy.

Powyższe stanowisko potwierdza interpretacja indywidualna nr IPPP3/443-542/14-2/KB z dnia 4 września 2014 r., w której Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie potwierdził, że w przypadku wyrobów akcyzowych znajdujących się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oznaczonych znakami akcyzy zdjęcia banderol można dokonać również z innych przyczyn niż zwrot wyrobów do podmiotu zagranicznego lub przeznaczenie wyrobów na eksport lub do dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Organ w przedmiotowej interpretacji stwierdził: „ (…) § 5 rozporządzenia nie będzie miał zastosowania w analizowanej sprawie, ponieważ z opisu sprawy jasno wynika, że wszystkie działania będą wykonywane w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, w takim przypadku, w ocenie organu zastosowanie mają przepisy w § 39 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 maja 2010 r. w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych (Dz. U. z 2014 poz. 349), wydanego na podstawie art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2013 r. poz. 1404), zgodnie z którym zdjęcie, kasowanie oraz niszczenie znaków akcyzy odbywa się w obecności funkcjonariusza. Z czynności zdjęcia, kasowania lub niszczenia znaków akcyzy podmiot sporządza protokół, który podpisuje również obecny przy tych czynnościach funkcjonariusz.

Stosownie do § 39 ust. 2 ww. rozporządzenia, w przypadku:

  1. zdjęcia znaków akcyzy, w przypadkach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 123 ust. 4 ustawy,
  2. wprowadzenia obowiązku kasowania znaków akcyzy, na podstawie art. 124 ustawy,
  3. niszczenia znaków akcyzy zdjętych z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych oraz uszkodzonych albo zniszczonych przed ich naniesieniem na wyroby akcyzowe lub w procesie oznaczania wyrobów akcyzowych

-podmiot jest obowiązany przesłać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, co najmniej na 3 dni przed zdjęciem, zniszczeniem lub kasowaniem, pisemną informację o zamiarze przeprowadzenia tych czynności.

Mając na względzie art. 117 ustawy, należy stwierdzić, że do czasu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, nie będzie obowiązku oznaczania ich znakami akcyzy. Innymi słowy należy stwierdzić, że jak długo w przedmiotowej sprawie wyroby akcyzowe będą objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, nałożenie znaków nie będzie konieczne. W efekcie, znaki akcyzy nałożone na wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy mogą być zdjęte również z innych przyczyn niż tylko przeznaczenie na sprzedaż do innego państwa członkowskiego lub na eksport”.

Należy zauważyć, że rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 maja 2010 r. w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych (Dz. U. z 2014 poz. 349) już nie obowiązuje, ale zastąpione zostało rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 10 maja 2017 r. w sprawie kontroli celno-skarbowej niektórych wyrobów akcyzowych (Dz. U. z 2017 r., poz. 989). Zapisy § 39 nieobowiązującego już rozporządzenia w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych zostały przeniesione do § 28 rozporządzenia w sprawie kontroli celno-skarbowej, zgodnie z którym w przypadku:

  1. zdjęcia znaków akcyzy, w przypadkach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 123 ust. 4 ustawy,
  2. wprowadzenia obowiązku kasowania znaków akcyzy, na podstawie art. 124 ustawy,
  3. niszczenia znaków akcyzy zdjętych z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych oraz uszkodzonych albo zniszczonych przed ich naniesieniem na wyroby akcyzowe lub w procesie oznaczania wyrobów akcyzowych

-podmiot informuje właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego, co najmniej na 3 dni przed zamierzonym zdjęciem, zniszczeniem lub kasowaniem, o planowanym terminie przeprowadzenia tych czynności oraz o rodzaju i ilości zdejmowanych, niszczonych lub kasowanych znaków akcyzy.

Ponadto zgodnie z § 15 ust. 1 rozporządzenia w sprawie oznaczania (winno być: rozporządzenia w sprawie kontroli celno-skarbowej niektórych wyrobów akcyzowych – przyp. Organu) zdjęcie, kasowanie oraz niszczenia znaków akcyzy odbywa się w obecności kontrolującego.

Na podstawie art. 138m ustawy o podatku akcyzowym oraz § 44 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 marca 2018 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz. U. z 2018 r., poz. 643) (dalej: rozporządzenie w sprawie ewidencji) z procesu zdjęcia i zniszczenia zdjętych banderol podatkowych nieważnych sporządzony zostanie w Spółce protokół.

A zatem, jak wykazano powyżej, Spółka:

  • Jest uprawniona do zdjęcia w składzie podatkowym znaków akcyzy, które utraciły ważność w związku z wprowadzeniem nowego wzoru banderol, z wyrobów akcyzowych znajdujących się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy;
  • Nie jest obowiązana do uzyskania przed zdjęciem zgody właściwego naczelnika urzędu skarbowego, o jakiej mowa w art. 123 ustawy o podatku akcyzowym i § 5 rozporządzenia w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy,
  • Spółka jest uprawiona do zniszczenia zdjętych znaków akcyzy niezwłocznie po zdjęciu, pod warunkiem zapewnienia obecności kontrolującego;
  • Przed zdjęciem znaków akcyzy Spółka obowiązana jest poinformować właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego o zamiarze zdjęcia i zniszczenia co najmniej na 3 dni przed zamierzonym zdjęciem i zniszczeniem znaków akcyzy.
  • Z czynności zdjęcia i zniszczenia zdjętych banderol sporządzony zostanie protokół, o treści zgodnej z zapisami ustawy o podatku akcyzowym i rozporządzenia w sprawie ewidencji.

2. Spółka stoi na stanowisku, że w przypadku wyrobów akcyzowych  napojów alkoholowych, znajdujących się w składzie podatkowym Spółki w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oznaczonych znakami akcyzy, jeśli zostaną przeznaczone na eksport lub do dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, Spółka nie ma obowiązku wnioskować do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zgodę na zdjęcie znaków akcyzy.

Zgodnie z art. 114 ustawy o podatku akcyzowym obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy, tj. w przypadku działalności Spółki wyroby o kodach CN;

  • 2204  Wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją 2009;
  • 2205  Wermut i pozostałe wina ze świeżych winogron aromatyzowane roślinami lub substancjami aromatycznymi;
  • 2206 00  Pozostałe napoje fermentowane (na przykład cydr (cidr), perry i miód pitny); mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone;
  • 2207  Alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone;
  • 2208  Alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe.

W myśl art. 116 ust. 1 pkt 1-3 ustawy o podatku akcyzowym obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a, ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym:

  • podmiotem prowadzącym skład podatkowy;
  • importerem;
  • podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Art. 117 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym stanowi, że wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Zgodnie z ust. 2 wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być, bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy:

  1. importowane, chyba że zostaną objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy albo wprowadzone do wolnego obszaru celnego albo do składu celnego i prawidłowo oznaczone przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przed objęciem procedurą dopuszczenia do obrotu celem sprzedaży na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
  2. przemieszczone na terytorium kraju w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
  3. przemieszczone na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę.

Zgodnie z ust. 3 wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.

A zatem Spółka jako podmiot prowadzący działalność w zakresie produkcji i dystrybucji napojów alkoholowych, objętych obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy, jest obowiązana do oznaczenia wyrobów podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. W trakcie kiedy wyroby akcyzowe są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy w składach podatkowych Spółki, czy też podczas przemieszczania ich w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, nie występuje jeszcze konieczność oznaczenia wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy.

Zgodnie z art. 123 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym znaki akcyzy mogą być zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych, na które zostały naniesione, jeżeli wyroby akcyzowe nie będą sprzedawane na terytorium kraju.

Ust. 2 i 3 stanowi, że zgodę na zdjęcie znaków akcyzy wydaje właściwy naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy lub właściciela wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy. Zdjęte znaki akcyzy są:

  1. zwracane do ich wytwórcy albo
  2. niezwłocznie niszczone pod nadzorem właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego.

Zgodnie z ust. 4 minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:

  1. szczegółowe przypadki, w których znaki akcyzy mogą być zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych;
  2. warunki i tryb zdejmowania znaków akcyzy;
  3. wzór wniosku o zdjęcie znaków akcyzy.

W myśl § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie oznaczania banderole naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyroby akcyzowe mogą być z nich zdjęte po uzyskaniu zgody właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w przypadku gdy:

  1. wyroby akcyzowe mają być zwrócone do podmiotu zagranicznego, od którego zostały otrzymane, w związku z wadami fizycznymi wyrobów lub
  2. wyroby akcyzowe przeznaczone są na eksport lub do dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Spółka stoi na stanowisku, że art. 123 ustawy o podatku akcyzowym i dalej § 5 rozporządzenia w sprawie oznaczania nie ma zastosowania do wyrobów akcyzowych znajdujących się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, co do których nie zaistniała jeszcze przecież konieczność ich oznaczenia znakami akcyzy. Art. 117 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym wskazuje przecież, że wyroby akcyzowe mają być oznaczone znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. A zatem dopóki wyroby akcyzowe magazynowane są w procedurze zawieszenia poboru akcyzy nie zaistniała konieczność oznaczenia wyrobów akcyzowych znakami akcyzy.

Ponadto zdjęcie znaków akcyzy odbywa się w takim przypadku w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, a zdjęcie i zniszczenie znaków akcyzy odbywa się pod nadzorem kontrolującego. Bowiem zgodnie z § 15 rozporządzenia w sprawie kontroli celno-skarbowej niektórych wyrobów akcyzowych zdjęcie, kasowanie oraz niszczenie znaków akcyzy odbywa się w obecności kontrolującego.

Zgodnie z § 28 rozporządzenia w sprawie oznaczania w przypadku:

  1. zdjęcia znaków akcyzy, w przypadkach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 123 ust. 4 ustawy,
  2. wprowadzenia obowiązku kasowania znaków akcyzy, na podstawie art. 124 ustawy,
  3. niszczenia znaków akcyzy zdjętych z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych oraz uszkodzonych albo zniszczonych przed ich naniesieniem na wyroby akcyzowe lub w procesie oznaczania wyrobów akcyzowych

-podmiot informuje właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego, co najmniej na 3 dni przed zamierzonym zdjęciem, zniszczeniem lub kasowaniem, o planowanym terminie przeprowadzenia tych czynności oraz o rodzaju i ilości zdejmowanych, niszczonych lub kasowanych znaków akcyzy.

Przemieszczenie wyrobów na eksport lub do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów również odbędzie się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Pogląd, że art. 123 oraz § 5 rozporządzenia w sprawie oznaczania nie ma zastosowania w przypadku działań wykonanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy zaprezentowany został przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej nr IPPP3/443-542/14-2/KB z 4 września 2014 r. Organ w przedmiotowej interpretacji stwierdził: „§ 5 rozporządzenia nie będzie miał zastosowania w analizowanej sprawie, ponieważ, z opisu sprawy wynika, że wszystkie działania będą wykonywane w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

W takim przypadku, w ocenie Organu, mają odpowiednio zastosowanie przepisy zawarte w § 39 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 maja 2010 r. w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych (Dz. U. z 2014 r., poz. 349), wydanego na podstawie art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2013 r., poz. 1404), zgodnie z którym zdjęcie, kasowanie oraz niszczenie znaków akcyzy odbywa się w obecności funkcjonariusza. Z czynności zdjęcia, kasowania lub niszczenia znaków akcyzy podmiot sporządza protokół, który podpisuje również obecny przy tych czynnościach funkcjonariusz.

Stosownie do § 39 ust. 2 ww. rozporządzenia, w przypadku:

  1. zdjęcia znaków akcyzy, w przypadkach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 123 ust. 4 ustawy;
  2. wprowadzenia obowiązku kasowania znaków akcyzy, na podstawie art. 124 ustawy;
  3. niszczenia znaków akcyzy zdjętych z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych oraz uszkodzonych albo zniszczonych przed ich naniesieniem na wyroby akcyzowe lub w procesie oznaczania wyrobów akcyzowych

-podmiot jest obowiązany przesłać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, co najmniej na 3 dni przed zdjęciem, zniszczeniem lub kasowaniem, pisemną informację o zamiarze przeprowadzenia tych czynności.

Mając na względzie art. 117 ustawy, należy stwierdzić, że do czasu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, nie będzie obowiązku oznaczania ich znakami akcyzy. Innymi słowy należy stwierdzić, że jak długo w przedmiotowej sprawie wyroby akcyzowe będą objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, nałożenie znaków nie będzie konieczne”.

Przedmiotowa interpretacja dotyczyła co prawda zdjęcia uszkodzonych, zniszczonych lub źle nałożonych banderol podatkowych z opakowań jednostkowych napojów alkoholowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy w składzie podatkowym, Spółka stoi jednak na stanowisku, że w przypadku wyrobów akcyzowych znajdujących się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, co do których zgodnie z art. 117 ust.1 ustawy o podatku akcyzowym nie zaistniała konieczność ich oznaczenia znakami akcyzy, oznaczonych prawidłowo, dla których Spółka zmieni przeznaczenie i nie będą sprzedawane na terytorium kraju, również nie stosuje się § 5 rozporządzenia w sprawie oznaczania.

Spółka stoi na stanowisku, że przepisy art. 123 ustawy jak również § 5 rozporządzenia w sprawie oznaczania powinny być interpretowane łącznie z art. 117 ust. 1, a zatem można wysnuć wniosek, że skoro nie zaistniała konieczność oznaczenia wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, wyroby znajdują się w składzie podatkowym gdzie wszelkie czynności związane ze zdjęciem i zniszczeniem odbywają się pod nadzorem i przy obecności kontrolujących, nie ma obowiązku uzyskiwania zgody naczelnika urzędu skarbowego na zdjęcie znaków akcyzy. Zdaniem Spółki art. 123 ustawy oraz § 5 rozporządzenia w sprawie oznaczania zastosowanie znajdą w przypadku wyrobów z zapłaconą akcyzą przeznaczonych do zwrotu do zagranicznego dostawcy, lub też przeznaczonych na eksport lub do dokonania wewnątrzwspólnotowej dostawy.

W stosunku do wyrobów z zapłaconą akcyzą obowiązek ich oznaczenia powstał, zgodnie z art. 117 ust. 1 przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a zatem co do zasady powinny występować w obrocie gospodarczym oznaczone znakami akcyzy. Zdjęcie znaków akcyzy w przypadku wyrobów z zapłaconą akcyzą stanowi swoistego rodzaju wyjątek, stąd został on uregulowany w przepisie art. 123 ustawy i § 5 rozporządzenia w sprawie oznaczania. Wyroby z zapłaconą akcyzą nie są objęte kontrolą celno-skarbową o jakiej mowa w przepisach rozporządzenia w sprawie kontroli celno-skarbowej niektórych wyrobów akcyzowych, a zatem zasadne wydaje się wprowadzenie przez ustawodawcę swoistego rodzaju kontroli przypadków kiedy wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą będą znajdowały się bez znaków akcyzy w obrocie gospodarczym.

Ponadto, wprowadzenie obowiązku uzyskiwania zgody na zdjęcie znaków akcyzy w przypadku wyrobów z zapłaconą akcyzą przeznaczonych do dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu znajduje uzasadnienie również w związku z brzmieniem art. 82 ust. 1 i 2 oraz ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z art. 82 ust. 1 i ust. 2 ustawy w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, przysługuje zwrot akcyzy:

  1. podatnikowi, który dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej tych wyrobów akcyzowych, albo
  2. podmiotowi, który nabył te wyroby akcyzowe od podatnika i dokonał ich dostawy wewnątrzwspólnotowej

-na pisemny wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wraz z dokumentami potwierdzającymi zapłatę akcyzy na terytorium kraju.

W przypadku eksportu wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, przysługuje zwrot akcyzy:

  1. podatnikowi, który dokonał eksportu tych wyrobów akcyzowych, albo
  2. podmiotowi, który nabył te wyroby akcyzowe od podatnika i dokonał ich eksportu

-na pisemny wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ciągu roku od dnia dokonania eksportu wraz z dokumentami, o których mowa w ust. 4.

Jednak zgodnie z ust. 5, zwrotowi nie podlega akcyza w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej i eksportu wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy.

Wśród dokumentów wymienionych w przepisach jako załączniki do wniosku o zwrot ustawodawca nie zawarł konieczności udokumentowania, że wyroby nie były oznaczone znakami akcyzy, bowiem uregulowane to zostało właśnie w art. 123. Organ ma zatem wiedzę, że znaki akcyzy zostały zdjęte, bowiem na mocy art. 123 ustawy i § 5 rozporządzenia w sprawie oznaczania, w przypadku ich zdjęcia wydawana jest zgoda, a także nałożone są obowiązki informacyjne o procesie zdejmowania na podmiot dokonujący zdjęcia znaków akcyzy.

Spółka stoi zatem na stanowisku, że w przypadku wyrobów akcyzowych  napojów alkoholowych, znajdujących się w składzie podatkowym Spółki w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oznaczonych znakami akcyzy, jeśli zostaną przeznaczone na eksport lub do dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, Spółka nie ma obowiązku wnioskować do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zgodę na zdjęcie znaków akcyzy. Taki obowiązek Spółka ma wyłącznie w przypadku wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Nadmienia się, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi w zakresie zadanego przez Wnioskodawcę pytania i przedstawionego stanowiska, w odniesieniu do zadanego pytania. Inne kwestie nieobjęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, zmiany stanu prawnego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu sprawy niż przedstawiony we wniosku, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj