Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL4.4012.387.2018.1.HW
z 13 września 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku sygnowanym datą 3 kwietnia 2018 r. (data wpływu 19 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  1. obowiązku złożenia w urzędzie skarbowym na dzień przekształcenia spisu z natury oraz obowiązku odprowadzenia podatku VAT od towarów objętych spisem z natury (pytanie oznaczone we wniosku nr 1),
  2. obowiązku zapłaty przez Wnioskodawcę podatku VAT w związku z przeniesieniem do spółki z o.o. towarów i materiałów, wyposażenia, środków trwałych, które zostały nabyte przed przekształceniem (pytanie oznaczone we wniosku nr 4)

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku złożenia w urzędzie skarbowym na dzień przekształcenia spisu z natury oraz obowiązku odprowadzenia podatku VAT od towarów objętych spisem z natury (pytanie oznaczone we wniosku nr 1), prawa do odliczenia podatku VAT przez spółkę z o.o. z faktur wystawionych przed datą przekształcenia na Wnioskodawcę oraz wystawionych po dniu przekształcenia na Wnioskodawcę (pytania oznaczone we wniosku nr 2 i nr 5), uwzględnienia przez spółkę z o.o. w deklaracji VAT-7 w poz. 42 kwoty podatku do przeniesienia (nadwyżki podatku naliczonego nad należnym) wykazanej przez Wnioskodawcę w deklaracji w poz. 61 (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) oraz obowiązku zapłaty przez Wnioskodawcę podatku VAT w związku z przeniesieniem do spółki z o. o. towarów i materiałów, wyposażenia, środków trwałych, które zostały nabyte przed przekształceniem (pytanie oznaczone we wniosku nr 4).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Pan X (dalej zwany: „Wnioskodawca”, „Zainteresowany”) będący osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą (NIP (…); REGON: (…)) zamierza przekształcić formę prowadzonej działalności w jednoosobową spółkę kapitałową, tj. spółkę z o. o. na podstawie art. 551 § 5 K.s.h. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, i w zakresie tego podatku podlega właściwości Urzędu Skarbowego w (…). Jest również zarejestrowanym podatnikiem do VAT-UE.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną VAT polegającą na produkcji i dostawie materiałów budowlanych, świadczeniu usług budowlanych i handlu materiałami budowlanymi. Działalność jest prowadzona na terenie Polski, krajów członkowskich Unii Europejskiej i krajów trzecich. Z tytułu nabywanych materiałów do produkcji, towarów handlowych, środków trwałych, wyposażenia Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W wyniku przekształcenia zakres prowadzonej działalności podmiotu przekształconego nie ulegnie zmianie – będzie kontynuacją działalności przedsiębiorcy – Wnioskodawcy. Spółka kapitałowa (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) powstała w wyniku przekształcenia będzie czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, i będzie zarejestrowana do VAT- UE. Przekształcenie formy prowadzonej działalności gospodarczej jest na etapie przygotowywania analiz prawnych i analizy obowiązków podatkowych, jakie będą związane z przeprowadzeniem procesu przekształcenia. Nie dokonano jeszcze żadnych czynności związanych z rejestracją spółki przekształconej z przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Nie podjęto też jeszcze żadnych kroków związanych z wyrejestrowaniem przekształcanego przedsiębiorstwa. Jest to zdarzenie przyszłe. Powstała w wyniku przekształcenia spółka z ograniczoną odpowiedzialnością będzie miała nazwę: (…) Sp. z o.o. (dalej zwana: Spółka).

Do procesu przekształcenia zostanie przygotowany plan przekształcenia, który zostanie poddany badaniu przez biegłego rewidenta. Na dzień przekształcenia w bilansie przekształcanego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy będą zapasy materiałów produkcyjnych zakupionych do produkcji i nie zużytych do dnia przekształcenia, produkcja w toku, środki trwałe, należności, zobowiązania. Wszystkie ww. składniki aktywów i pasywów będą przeniesione do Spółki, która powstanie w wyniku przekształcenia. Przy zakupie materiałów do produkcji, środków trwałych przedsiębiorstwu Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy na przedsiębiorcy przekształcanym – Wnioskodawcy w związku z przekształceniem będzie ciążył obowiązek złożenia w urzędzie skarbowym na dzień przekształcenia spisu z natury w zakresie towarów i materiałów, wyposażenia, środków trwałych, które przedsiębiorca – Wnioskodawca nabył przed przekształceniem, i od których odliczył podatek VAT, a które będą składnikami majątkowymi na dzień dokonania przekształcenia wnoszonymi do Spółki, która powstanie w wyniku przekształcenia (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)?
    Jeżeli przedsiębiorstwo Wnioskodawcy będzie zobowiązane do sporządzenia spisu z natury na dzień przekształcenia, to czy na przedsiębiorstwie Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek odprowadzenia podatku VAT od towarów objętych spisem z natury?
  2. Czy w związku z przeniesieniem, będącym wynikiem przekształcenia, z działalności gospodarczej Wnioskodawcy do przekształconej Spółki towarów i materiałów, wyposażenia, środków trwałych, które zostały nabyte przed przekształceniem, i od których przedsiębiorca – Wnioskodawca odliczył podatek VAT, powstanie obowiązek zapłaty podatku VAT po stronie przedsiębiorstwa Wnioskodawcy (pytanie oznaczone we wniosku nr 4)?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Na przedsiębiorcy – Wnioskodawcy w związku z przekształceniem nie będzie ciążył obowiązek złożenia w urzędzie skarbowym na dzień przekształcenia spisu z natury w zakresie towarów i materiałów, wyposażenia, środków trwałych, które przedsiębiorca – Wnioskodawca nabył przed przekształceniem, i od których odliczył podatek VAT, a które miał w posiadaniu na dzień dokonania przekształcenia i nie będzie ciążył obowiązek odprowadzenia podatku VAT od towarów objętych spisem z natury.
  2. W związku z przeniesieniem, będącym wynikiem przekształcenia, z działalności gospodarczej Wnioskodawcy do przekształconej Spółki towarów i materiałów, wyposażenia, środków trwałych, które zostały nabyte przed przekształceniem, i od których przedsiębiorca – Wnioskodawca odliczył podatek VAT, nie powstanie obowiązek zapłaty podatku VAT dla przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Dla rozstrzygnięcia zagadnień będących przedmiotem wniosku istotne jest ustalenie, czy w przedstawionym przez Wnioskodawcę zdarzeniu mamy do czynienia z następstwem podatkowym w rozumieniu przepisów prawa podatkowego.

Następstwo prawne, polega na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków. W przypadku prawa podatkowego mamy do czynienia z pochodnym nabyciem praw, kiedy to następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. Jest to nabycie translatywne (prawo w całości przechodzi z jednego podmiotu na drugi bez zmiany jego treści), gdyż dotyczy praw i obowiązków poprzednio już istniejących.

W prawie podatkowym z reguły ma miejsce następstwo prawne pod tytułem ogólnym (sukcesja uniwersalna), kiedy to mocą jednego zdarzenia prawnego dochodzi do nabycia całego lub części majątku, a nabywca wchodzi zarówno w prawa, jak i w obowiązki swego poprzednika prawnego.

Zgodnie z art. 551 § 5 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1577, z późn. zm.), przedsiębiorca będący osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. poz. 646) - (przedsiębiorca przekształcany) może przekształcić formę prowadzonej działalności w jednoosobową spółkę kapitałową (spółkę przekształconą) (przekształcenie przedsiębiorcy w spółkę kapitałową).

Stosownie do art. 5841 Kodeksu spółek handlowych, przedsiębiorca przekształcany staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu do rejestru (dzień przekształcenia).

Spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego. Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane przedsiębiorcy przed jego przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej. Osoba fizyczna, o której mowa w art. 551 § 5, staje się z dniem przekształcenia wspólnikiem albo akcjonariuszem spółki przekształconej (art. 5842 § 1, § 2 i § 3 ustawy Kodeks spółek handlowych).

W myśl art. 5845 ustawy Kodeks spółek handlowych, do przekształcenia przedsiębiorcy wymaga się:

  1. sporządzenia planu przekształcenia przedsiębiorcy wraz z załącznikami oraz opinią biegłego rewidenta;
  2. złożenia oświadczenia o przekształceniu przedsiębiorcy;
  3. powołania członków organów spółki przekształconej;
  4. zawarcia umowy spółki albo podpisania statutu spółki przekształconej;
  5. dokonania w rejestrze wpisu spółki przekształconej i wykreślenia przedsiębiorcy przekształcanego z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Stosownie do art. 58413 Kodeksu spółek handlowych, osoba fizyczna, o której mowa w art. 551 § 5, odpowiada solidarnie ze spółką przekształconą za zobowiązania przedsiębiorcy przekształcanego związane z prowadzoną działalnością gospodarczą powstałe przed dniem przekształcenia, przez okres trzech lat, licząc od dnia przekształcenia.

Z powyższego wynika, że spółka przekształcona staje się następcą prawnym przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą w drodze sukcesji uniwersalnej.

Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie podatkowym regulują m.in. przepisy zawarte w art. 93-93e ustawy Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.).

W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

Zgodnie z art. 93 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

  1. osób prawnych,
  2. osobowych spółek handlowych,
  3. osobowych i kapitałowych spółek handlowych

− wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

W myśl art. 93 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

  1. innej osoby prawnej (osób prawnych);
  2. osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Natomiast w świetle art. 93a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

− wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Przepis art. 93a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – w świetle art. 93a § 2 – stosuje się odpowiednio do:

  1. osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:
    1. innej spółki niemającej osobowości prawnej,
    2. spółki kapitałowej;
  2. spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 93a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych.

W świetle ww. przepisu art. 93a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną w jednoosobową spółkę kapitałową, nie następuje pełna sukcesja podatkowa, albowiem nie obejmuje ona zobowiązań, a jedynie prawa.

Należy jednak zauważyć, że stosownie do treści art. 112b Ordynacji podatkowej, jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną odpowiada całym swoim majątkiem solidarnie z tą osobą fizyczną za powstałe do dnia przekształcenia zaległości podatkowe przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Należy zauważyć, że powołane wyżej regulacje prawne Ordynacji podatkowej przewidują, że spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powstała w wyniku przewidzianego przez przepisy prawa trybu przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną staje się sukcesorem jej praw i obowiązków w zakresie prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (…).

Ponadto na mocy art. 5 ust. 3 ustawy, opodatkowaniu podatkiem podlegają również towary w przypadku, o którym mowa w art. 14. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.

Z art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres. Przez świadczenie należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie, powstrzymanie się od działania (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Należy jednak zaznaczyć, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności, przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 powołanego wyżej artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą zamierza przekształcić formę prowadzonej działalności w jednoosobową spółkę kapitałową, tj. spółkę z o. o. na podstawie art. 551 § 5 K.s.h. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, i w zakresie tego podatku podlega właściwości Urzędu Skarbowego w (…). Jest również zarejestrowanym podatnikiem do VAT-UE. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną VAT polegającą na produkcji i dostawie materiałów budowlanych, świadczeniu usług budowlanych i handlu materiałami budowlanymi. Działalność jest prowadzona na terenie Polski, krajów członkowskich Unii Europejskiej i krajów trzecich. Z tytułu nabywanych materiałów do produkcji, towarów handlowych, środków trwałych, wyposażenia Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. W wyniku przekształcenia zakres prowadzonej działalności podmiotu przekształconego nie ulegnie zmianie – będzie kontynuacją działalności przedsiębiorcy – Wnioskodawcy. Spółka kapitałowa (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) powstała w wyniku przekształcenia będzie czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, i będzie zarejestrowana do VAT- UE. Przekształcenie formy prowadzonej działalności gospodarczej jest na etapie przygotowywania analiz prawnych i analizy obowiązków podatkowych, jakie będą związane z przeprowadzeniem procesu przekształcenia. Nie dokonano jeszcze żadnych czynności związanych z rejestracją spółki przekształconej z przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Nie podjęto też jeszcze żadnych kroków związanych z wyrejestrowaniem przekształcanego przedsiębiorstwa. Jest to zdarzenie przyszłe. Do procesu przekształcenia zostanie przygotowany plan przekształcenia, który zostanie poddany badaniu przez biegłego rewidenta. Na dzień przekształcenia w bilansie przekształcanego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy będą zapasy materiałów produkcyjnych zakupionych do produkcji i nie zużytych do dnia przekształcenia, produkcja w toku, środki trwałe, należności, zobowiązania. Wszystkie ww. składniki aktywów i pasywów będą przeniesione do Spółki, która powstanie w wyniku przekształcenia. Przy zakupie materiałów do produkcji, środków trwałych przedsiębiorstwu Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii obowiązku złożenia w urzędzie skarbowym na dzień przekształcenia spisu z natury oraz obowiązku odprowadzenia podatku VAT od towarów objętych spisem z natury oraz obowiązku zapłaty przez Wnioskodawcę podatku VAT w związku z przeniesieniem do spółki z o.o. towarów i materiałów, wyposażenia, środków trwałych, które zostały nabyte przed przekształceniem.

W tym miejscu należy wskazać, że w myśl art. 14 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku:

  1. rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej;
  2. zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 ustawy, przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9.

Stosownie do art. 14 ust. 3 ustawy, przepisy ust. 1 i 3 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w art. 15, będący osobą fizyczną nie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu co najmniej przez 10 miesięcy. Nie dotyczy to podatników, którzy zawiesili wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Jak stanowi art. 14 ust. 4 ustawy, przepisy ust. 1 i 3 stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, zwany dalej „spisem z natury”. Podatnicy są obowiązani załączyć informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości i o kwocie podatku należnego, do deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. (art. 14 ust. 5 ustawy).

Jak stanowi art. 14 ust. 6 ustawy, obowiązek podatkowy w przypadku, o którym mowa w ust. 1, powstaje w dniu rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Z kolei zgodnie z art. 14 ust. 7 ustawy, dostawa towarów dokonywana przez byłych wspólników spółek, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oraz przez osoby fizyczne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i ust. 3, której przedmiotem są towary objęte spisem z natury, podlega zwolnieniu od podatku przez okres 12 miesięcy od dnia, o którym mowa w ust. 6, pod warunkiem rozliczenia podatku od towarów objętych spisem z natury.

W myśl art. 14 ust. 8 ustawy, podstawą opodatkowania jest wartość towarów podlegających spisowi z natury, ustalona zgodnie z art. 29a ust. 2.

Zgodnie z art. 14 ust. 10 ustawy, do rozliczenia podatku od towarów objętych spisem z natury przepisy art. 99 stosuje się odpowiednio.

Mając na uwadze okoliczności sprawy oraz brzmienie cytowanych wyżej przepisów, w tym także art. 551 § 5 ustawy Kodeks spółek handlowych, uznać należy, że w analizowanej sprawie w istocie nie mamy do czynienia z likwidacją przekształcanej jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzonej przez osobę fizyczną, ale z procesem polegającym na zmianie formy prawnej prowadzonej działalności. W wyniku powyższego Spółce przekształconej przysługiwać będą wszelkie prawa Wnioskodawcy – przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną (przedsiębiorcy przekształcanego). Zmiana formy prawnej prowadzonej działalności w jednoosobową spółkę kapitałową, nie będzie stanowić ani odpłatnej dostawy towarów, ani odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 7 oraz art. 8 ustawy. W konsekwencji nie będzie miało miejsca zdarzenie, które rodziłoby powstanie obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.

W związku z faktem, że w przedmiotowej sprawie nie dochodzi do likwidacji działalności podmiotu przekształcanego, mamy do czynienia jedynie ze zmianą formy prawnej kontynuowanej działalności gospodarczej, nie zachodzą więc przesłanki z art. 14 ust. 1 ustawy.

Wobec powyższego, Wnioskodawca nie będzie obowiązany do sporządzenia oraz złożenia do organu podatkowego spisu z natury na dzień przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę z o.o., zgodnie z art. 14 ust. 5 ustawy.

Podsumowując:

  1. Na przedsiębiorcy przekształcanym, tj. na Wnioskodawcy w związku z przekształceniem w Spółkę nie będzie ciążył obowiązek złożenia w urzędzie skarbowym na dzień przekształcenia spisu z natury w zakresie towarów i materiałów, wyposażenia, środków trwałych, które przedsiębiorca – Wnioskodawca nabył przed przekształceniem i od których odliczył podatek VAT, a które będą składnikami majątkowymi na dzień dokonania przekształcenia wnoszonymi do Spółki (która powstanie w wyniku przekształcenia). Zatem skoro Zainteresowany nie będzie zobowiązany do sporządzenia spisu z natury, na przedsiębiorstwie Wnioskodawcy nie będzie również ciążył obowiązek odprowadzenia podatku VAT od towarów objętych spisem z natury.
  2. W związku z przeniesieniem, będącym wynikiem przekształcenia, z działalności gospodarczej Wnioskodawcy do przekształconej Spółki towarów i materiałów, wyposażenia, środków trwałych, które zostały nabyte przed przekształceniem i od których przedsiębiorca – Wnioskodawca odliczył podatek VAT, nie powstanie obowiązek zapłaty podatku VAT po stronie przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Tym samym stanowisko Zainteresowanego w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i nr 4 należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Należy podkreślić, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie obowiązku złożenia w urzędzie skarbowym na dzień przekształcenia spisu z natury oraz obowiązku odprowadzenia podatku VAT od towarów objętych spisem z natury (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) oraz obowiązku zapłaty przez Wnioskodawcę podatku VAT w związku z przeniesieniem do spółki z o.o. towarów i materiałów, wyposażenia, środków trwałych, które zostały nabyte przed przekształceniem (pytanie oznaczone we wniosku nr 4). Z kolei wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku VAT przez spółkę z o. o. z faktur wystawionych przed datą przekształcenia na Wnioskodawcę oraz wystawionych po dniu przekształcenia na Wnioskodawcę (pytania oznaczone we wniosku nr 2 i nr 5) oraz uwzględnienia przez spółkę z o.o. w deklaracji VAT-7 w poz. 42 kwoty podatku do przeniesienia (nadwyżki podatku naliczonego nad należnym) wykazanej przez Wnioskodawcę w deklaracji w poz. 61 (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) zostanie załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj