Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.256.2018.4.MT
z 14 września 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2018 r. (data wpływu 17 maja 2018 r.), uzupełniony pismem z dnia 7 maja 2018 r. (data wpływu
28 czerwca 2018 r.) będący odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 18 czerwca
2018 r.(doręczone Stronie 21 czerwca 2018 r.) oraz uzupełniony pismem z dnia 7 maja 2018 r. (data wpływu 10 sierpnia 2018 r.) będący odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 18 lipca 2018 r. (doręczone Stronie 30 lipca 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonanych przed rejestracją Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 17 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonanych przed rejestracją Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 maja 2018 r. (data wpływu 28 czerwca 2018 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr 0114-KDIP1-3.4012.256.2018.1.MT z dnia 18 czerwca 2018 r. (doręczone Stronie 21 czerwca 2018 r.) oraz pismem z dnia 7 maja 2018 r. (data wpływu 10 sierpnia 2018 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr 0114-KDIP1-3.4012.256.2018.2.MT z dnia 18 lipca 2018 r. (doręczone Stronie 30 lipca 2018 r.).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca nie jest rezydentem podatkowym Polski. Wnioskodawca postanowił założyć działalność gospodarczą w Polsce i w tym celu wybudował dwa domy pod wynajem. Budowa została rozpoczęta w listopadzie 2016 r. Od listopada 2016 r. Wnioskodawca ponosił koszty związane z budową domów.


W listopadzie 2017 r. Wnioskodawca zarejestrował działalność gospodarczą z miejscem prowadzenia działalności w Polsce i zarejestrował się jako podatnik VAT (metoda kasowa). Do działalności Wnioskodawca włączył posiadane wspólnie z żoną mieszkania, które do tej pory wynajmował i rozliczał na zasadach ogólnych.


Od listopada 2017 r. Wnioskodawca składa deklaracje VAT, w których wykazał VAT związany z przychodami i kosztami z działalności po rejestracji włączając koszty poniesione na budowę domów. Pierwsze przychody z wynajmu domów Wnioskodawca uzyskał w styczniu 2018 r.


W przypadku nowo wybudowanych domów, w deklaracjach Wnioskodawca wykazał VAT naliczony z faktur z datą od września 2017 r. (uwzględniając możliwość włączenia kosztów z dwóch poprzednich okresów). Jako nowy podatnik VAT Wnioskodawca nie miał wyboru rozliczenia kwartalnego, co dałoby możliwość wykazania VAT naliczonego za okres od kwietnia 2017 r.

Mieszkając za granicą Wnioskodawca ma ograniczony dostęp do informacji i urzędów co spowodowało wydłużony czas rejestracji. Za moment kluczowy Wnioskodawca przyjął rozpoczęcie wynajmu domów w oparciu o uzyskaną poradę prawną, że rejestracja powinna nastąpić przed rozpoczęciem sprzedaży opodatkowanej, a podatek VAT od inwestycji może odliczyć w ciągu 5 lat niezależnie od momentu rejestracji.


Do tej pory Wnioskodawca nie wykazał VAT naliczonego z faktur kosztowych, dotyczących budowy domów na wynajem, otrzymanych i zapłaconych w okresie od listopada 2016 r. do sierpnia 2017 r.


Wnioskodawca chce złożyć deklaracje VAT (bądź korekty - jeśli to jest prawidłowa forma) za okres od listopada 2016 r. do sierpnia 2017 r. w celu wykazania VAT naliczonego związanego z kosztami budowy domów pod wynajem, co spowoduje obniżenie VAT należnego z przychodów uzyskanych z wynajmu tych domów.


W piśmie uzupełniającym z dnia 7 maja 2018 r. (data wpływu 28 czerwca 2018 r.) Wnioskodawca wskazał, co następuje:


W listopadzie 2017 r. zarejestrował się jako czynny podatnik VAT w związku z rejestracją działalności gospodarczej, której przedmiotem jest wynajem nowo wybudowanych domów. Przed rejestracją Wnioskodawca dokonał zakupów związanych z budową tych domów rozpoczętą w listopadzie 2016 r. Pierwsze przychody z wynajmu tych domów Wnioskodawca uzyskał w styczniu 2018 r. Dodatkowo, Wnioskodawca włączył do działalności nieruchomości, które wcześniej wynajmował i rozliczał na zasadach ogólnych. Nieruchomości zostały zakupione w okresie kiedy Wnioskodawca był rezydentem podatkowym Polski i służyły jako miejsce zamieszkania i forma zabezpieczenia środków na przyszłość.


W całym okresie wynajmu, od rozpoczęcia wynajmu do rejestracji jako podatnik VAT, wartość sprzedaży nieruchomości wynajmowanych na zasadach ogólnych nie przekroczyła limitu zwolnienia podmiotowego z VAT.


W związku z tym, od momentu rozpoczęcia wynajmu do wyjazdu z Polski Wnioskodawca korzystał ze zwolnienia z podatku VAT ze względu na wartość sprzedaży.


Po wyjeździe z Polski, Wnioskodawca przestał być rezydentem podatkowym Polski. Wnioskodawca nie miał zarejestrowanej działalności gospodarczej w Polsce. Nieruchomości były wynajmowane na rzecz podatników VAT. Wnioskodawca nie był obowiązany do rozliczania podatku VAT (art. 17 ust. 1 pkt 4).


W listopadzie 2017 r. Wnioskodawca zarejestrował działalność gospodarczą i zarejestrował się jako podatnik podatku VAT.


Wybudowane domy służą tylko i wyłącznie do działalności opodatkowanej VAT.


Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Prowadzi książkę przychodów i rozchodów. Wybudowane domy zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych prowadzonej działalności w momencie zakończenia inwestycji i rozpoczęcia użytkowania w grudniu 2017 r.


W momencie rejestracji jako czynny podatnik VAT domy były jeszcze w budowie. Zostały oddane do użytkowania po rejestracji jako podatnik VAT.


W piśmie uzupełniającym z dnia 7 maja 2018 r. (data wpływu 10 sierpnia 2018 r.) Wnioskodawca wskazał, że:


W 2010 roku Wnioskodawca wyjechał z Polski ze względu na oddelegowanie żony do pracy za granicą. Przed wyjazdem z Polski Wnioskodawca nie miał zarejestrowanej działalności gospodarczej. Do momentu wyjazdu z Polski Wnioskodawca i jego żona pracowali w pełnym wymiarze i dochody uzyskiwane ze stosunku pracy były głównym źródłem ich dochodu. Wspólnie z żoną wynajmował mieszkania zakupione w 2006 r. i 2009 r. jako forma zabezpieczenia na przyszłość. Wynajem mieszkań rozliczali wspólnie na zasadach ogólnych.


Po wyjeździe w 2010 r. najem mieszkań był dokonywany przez Wnioskodawcę jako podatnika zagranicznego Rumunii do 2014 r., Czech do 2016 r. i obecnie Szwajcarii. Wnioskodawca posługiwał się wyłącznie danymi zagranicznymi.


Wydatki na budowę nowych domów ponoszone były od listopada 2016 r. W tym okresie podatnik kontynuował wynajem mieszkań wcześniej zakupionych.


Wydatki ponoszone na budowę nowych domów, które to Wnioskodawca chciałby odliczyć, dotyczą okresu od listopada 2016 r. do sierpnia 2017 r.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia VAT od zakupów związanych z budową domów dokonanych przed rejestracją jako czynny podatnik VAT?
  2. W jakiej formie powinno być dokonane odliczenie VAT za ten okres? Czy Wnioskodawca powinien złożyć deklaracje lub korekty do deklaracji VAT za okresy przed dokonaniem rejestracji?

Stanowisko Wnioskodawcy:


Ad 1


Zgodnie z przepisami ustawy o VAT Wnioskodawca ma możliwość odliczenia VAT od zakupów dokonanych przed rejestracją jako czynny podatnik VAT.


Wszystkie warunki zostały spełnione:


  • wszystkie dokonane zakupy miały związek tylko i wyłącznie z przyszłą działalnością opodatkowaną.
  • Wnioskodawca widnieje już jako czynny podatnik VAT.

Ad 2


Wnioskodawca może złożyć deklarację za okres przed rejestracją w celu odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z działalnością opodatkowaną, które zostały dokonane przed rejestracją do VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy o VAT – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Według art. 86 ust. 10 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.


Na mocy art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a, powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.


Jak stanowi art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.


Zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.


Podkreślić w tym miejscu należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Wskazany powyżej przepis ustawy o VAT przewiduje sankcję w postaci pozbawienia podatnika prawa do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego w razie niezarejestrowania się, ale nie wskazuje wprost, z jakim momentem – z punktu widzenia niemożności odliczenia podatku naliczonego – należy wiązać status podatnika (zarejestrowany czy nie). Z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT nie wynika bowiem, aby do nabycia uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego koniecznym było posiadanie statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury. Podatnik nabywa więc prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego.


Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy o VAT, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.


Stosownie do art. 96 ust. 3 ustawy o VAT, podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.


W myśl art. 96 ust. 4 ustawy o VAT, naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.


Zgodnie z art. 96 ust. 4a ustawy o VAT, dodany do ustawy od dnia 1 stycznia 2017 r., naczelnik urzędu skarbowego nie dokonuje rejestracji podmiotu jako podatnika VAT bez konieczności zawiadamiania podmiotu, jeżeli:

  1. dane podane w zgłoszeniu rejestracyjnym są niezgodne z prawdą lub
  2. podmiot ten nie istnieje, lub
  3. mimo podjętych udokumentowanych prób nie ma możliwości skontaktowania się z tym podmiotem albo jego pełnomocnikiem, lub
  4. podmiot albo jego pełnomocnik nie stawia się na wezwania naczelnika urzędu skarbowego.

Jak wynika z art. 96 ust. 5 ustawy o VAT, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

  1. przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;
  2. przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;
  3. przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;
  4. przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.


Jednocześnie, zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.


Natomiast w myśl art. 99 ust. 2 ustawy o VAT, mali podatnicy, którzy wybrali metodę kasową, składają w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale.


Stosowanie do art. 99 ust. 3 ustawy o VAT, mali podatnicy, którzy nie wybrali metody kasowej, mogą również składać deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 2, po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego, najpóźniej do 25. dnia drugiego miesiąca kwartału, za który będzie po raz pierwszy złożona kwartalna deklaracja podatkowa.

Rejestracja następuje zatem w momencie zgłoszenia rejestracyjnego, tj. złożenia w urzędzie skarbowym druku VAT-R. Z tym momentem podmiot uzyskuje formalne znamiona statusu podatnika podatku od towarów i usług i od tego dnia przysługuje mu prawo do odliczania podatku naliczonego od dokonywanych zakupów.


Zgodnie z powyższym, prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powstaje u wszystkich podatników, o ile wykażą, że zakupy były związane z bieżącą lub przyszłą działalnością opodatkowaną. Ponadto należy rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia od momentu skorzystania z tego prawa. Jak już wspomniano, jego realizacja następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia i aby skutecznie zrealizować już powstałe uprawnienie, powinny zostać usunięte - najpóźniej przed skorzystaniem z tego prawa - wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie podmiotu otrzymującego fakturę jako podatnika VAT czynnego.

Zatem należy stwierdzić, że ustawa o VAT nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych w czasie, gdy nie widniał on w rejestrze podatników podatku od towarów i usług, o ile występują przesłanki, że zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżącej (lub przyszłej) działalności opodatkowanej (oraz spełniają inne warunki określone w przepisach ustawy). Niemniej, ustawodawca narzucił podatnikom, chcącym dokonać odliczenia podatku VAT od poczynionych nabyć, obowiązek rejestracji jako podatnika VAT czynnego.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca nie jest rezydentem podatkowym Polski. Wnioskodawca postanowił założyć działalność gospodarczą w Polsce i w tym celu wybudował dwa domy pod wynajem. Budowa została rozpoczęta w listopadzie 2016 r., a od listopada 2016 r. Wnioskodawca ponosił koszty związane z budową domów. W listopadzie 2017 r. Wnioskodawca zarejestrował działalność gospodarczą z miejscem prowadzenia działalności w Polsce i zarejestrował się jako podatnik VAT (metoda kasowa). Do działalności Wnioskodawca włączył posiadane wspólnie z żoną mieszkania, które do tej pory wynajmował i rozliczał na zasadach ogólnych. Od listopada 2017 r. Wnioskodawca składa deklaracje VAT, w których wykazał VAT związany z przychodami i kosztami z działalności po rejestracji włączając koszty poniesione na budowę domów. Pierwsze przychody z wynajmu domów Wnioskodawca uzyskał w styczniu 2018 r. W przypadku nowo wybudowanych domów, w deklaracjach Wnioskodawca wykazał VAT naliczony z faktur z datą od września 2017 r. Wnioskodawca nie wykazał VAT naliczonego z faktur kosztowych, dotyczących budowy domów na wynajem, otrzymanych i zapłaconych w okresie od listopada 2016 r. do sierpnia 2017 r. Wnioskodawca chce złożyć deklaracje VAT (bądź korekty) za okres od listopada 2016 r. do sierpnia 2017 r. w celu wykazania VAT naliczonego związanego z kosztami budowy domów pod wynajem. Przed rejestracją Wnioskodawca dokonał zakupów związanych z budową tych domów rozpoczętą w listopadzie 2016 r. Nieruchomości (mieszkania) zostały zakupione w okresie kiedy Wnioskodawca był rezydentem podatkowym Polski, tj. w 2006 r. i 2009 r. W całym okresie wynajmu, od rozpoczęcia wynajmu do rejestracji jako podatnik VAT, wartość sprzedaży nieruchomości wynajmowanych na zasadach ogólnych nie przekroczyła limitu zwolnienia podmiotowego z VAT. Od momentu rozpoczęcia wynajmu do wyjazdu z Polski w 2010 r. Wnioskodawca korzystał ze zwolnienia z podatku VAT ze względu na wartość sprzedaży. Po wyjeździe z Polski, Wnioskodawca przestał być rezydentem podatkowym Polski. Wnioskodawca nie miał zarejestrowanej działalności gospodarczej w Polsce. Nieruchomości były wynajmowane na rzecz podatników VAT. Wnioskodawca nie był zobowiązany do rozliczania podatku VAT. Wybudowane domy służą tylko i wyłącznie do działalności opodatkowanej VAT. Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Wybudowane domy zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych prowadzonej działalności w momencie zakończenia inwestycji i rozpoczęcia użytkowania w grudniu 2017 r. W momencie rejestracji jako czynny podatnik VAT domy były jeszcze w budowie. Zostały oddane do użytkowania po rejestracji jako podatnik VAT.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z budową domów dokonanych przed rejestracją jako czynny podatnik podatku VAT, tj. za okres od listopada 2016 r. do sierpnia 2017 r.


Mając na uwadze powołane powyżej regulacje oraz przedstawiony opis sprawy wskazać należy, że prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT) kształtuje się w danym okresie rozliczeniowym. Zdarzeniem uprawniającym do obniżenia podatku należnego - co wprost wynika z art. 86 ust. 10 w związku z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT - jest przy tym zazwyczaj otrzymanie faktury lub dokumentu celnego, a ewentualne późniejsze rozliczenie podatku jest konsekwencją już nabytego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego. Prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u wszystkich podatników, o ile wykażą, że zakupy były związane z bieżącą lub przyszłą działalnością opodatkowaną, a warunek rejestracji jest niezbędny wyłącznie do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego.

Ponadto należy rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia od momentu skorzystania z tego prawa. Jak już wskazano, jego realizacja następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia i aby skutecznie zrealizować już powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć - najpóźniej przed skorzystaniem z tego prawa – wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie go jako podatnika.

W konsekwencji, z uwagi na to, że - jak wynika z opisu sprawy - Wnioskodawca dokonał zakupów towarów i usług przeznaczonych na budowę domów przed rejestracją do celów podatku VAT w okresie od listopada 2016 r. do sierpnia 2017 r., które będą wykorzystywane w prowadzonej przez Wnioskodawcę opodatkowanej działalności gospodarczej (wynajem domów), to jako zarejestrowany podatnik VAT - zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT - ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od ww. wydatków.

Z uwagi na to, że Wnioskodawca dokonał zakupów towarów i usług związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, tj. budowa domów przeznaczonych na wynajem przed rejestracją dla potrzeb podatku od towarów i usług, tj. od listopada 2017 r., w celu realizacji przysługującego mu prawa do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego, Wnioskodawca powinien dokonać najpierw aktualizacji zgłoszenia VAT-R, ze wskazaniem okresu rozliczeniowego od którego działa jako czynny podatnik podatku VAT. Ponadto, Wnioskodawca powinien wskazać okres rozliczeniowy, za który złoży pierwszą deklaracje podatkową VAT-7, zgodnie z datą faktycznego rozpoczęcia działalności gospodarczej.

Jeszcze raz należy podkreślić, że realizacja prawa do odliczenia podatku naliczonego następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia podatku, jednakże aby skutecznie zrealizować powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć, najpóźniej przed skorzystaniem z tego prawa - wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie go jako czynnego podatnika.


Dopiero usunięcie negatywnej przesłanki, poprzez złożenie aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R (ze wskazaniem okresu rozliczeniowego, za który Wnioskodawca złoży pierwszą deklarację podatkową) spowoduje możliwość realizacji przez Wnioskodawcę przysługującego prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego.


Podsumowując, w odpowiedzi na zadane pytania, należy stwierdzić, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego - na podstawie art. 86 ustawy o VAT -z faktur dokumentujących zakup towarów i usług przeznaczonych na budowę domów wystawionych przed zarejestrowaniem się dla celów podatku od towarów i usług. W celu realizacji tego prawa Wnioskodawca zobowiązany jest do dokonania aktualizacji zgłoszenia VAT-R (poprzez wskazanie jako okresu złożenia pierwszej deklaracji miesiąca, w którym rozpoczęto działalność gospodarczą, czyli listopada 2016 r.), a następnie złożenia deklaracji podatkowych i rozliczenia podatku w terminach przewidzianych prawem, tj. stosownie do art. 86 ust. 10, ust. 10b i ust. 11 ustawy o VAT. Jednocześnie od momentu rejestracji jako podatnik VAT czynny w Polsce Wnioskodawca będzie działał w zakresie całej działalności gospodarczej.


Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj