Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.498.2018.2.MR
z 19 września 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2018 r. (data wpływu 13 lipca 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 września 2018 r. (data wpływu 17 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków inwestycyjnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków inwestycyjnych. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem w dniu 17 września 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego wykonującą zadania, dla realizacji których została powołana, a które nałożone na nią zostały odrębnymi przepisami, oraz zadania na podstawie umów cywilnoprawnych m.in. wynajem lokali mieszkalnych i użytkowych. Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT), co miesiąc składa do Urzędu Skarbowego deklaracje VAT-7. Gmina zamierza realizację projektu „Wymiana i przebudowa instalacji technologicznej uzdatniania wody (…)”. W ramach projektu podjęte zostaną działania obejmujące: wymianę urządzeń stacji uzdatniania wody w na nowoczesne, zapewniające właściwą jakość produkowanej wody pitnej, przy równoczesnym usprawnieniu całego procesu uzdatniania wody. Nowa infrastruktura służyć będzie mieszkańcom i przedsiębiorcom Gminy. Właścicielem inwestycji po zakończeniu jej realizacji będzie Gmina. Powstałą w wyniku inwestycji infrastrukturę Gmina (po oddaniu jej do użytkowania), zamierza odpłatnie udostępnić Zakładowi (…) Sp. z.o.o. (dalej: Spółka). W tym celu Gmina zawrze ze Spółką stosowną umowę dzierżawy. W związku z powyższym, od momentu oddania do użytkowania, powstała infrastruktura (zrealizowana przez Gminę) będzie wykorzystywana w ramach świadczenia odpłatnej usługi dzierżawy infrastruktury na rzecz Spółki. Gmina w swoich deklaracjach VAT-7 będzie wykazywała podatek należny z tytułu przedmiotowej usługi dzierżawy.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że (…) Sp. z.o.o. jest Spółką, w której Gmina posiada 100% udziałów. Spółka prowadzi na terenie Gminy działalność gospodarczą w zakresie zaopatrzenia w wodę i odbioru ścieków, do której to działalności będzie służyć wydzierżawiona przez Gminę infrastruktura. Spółka jest czynnym podatkiem VAT, a świadczone przez tę Spółkę usługi zaopatrzenia w wodę i odbioru ścieków są opodatkowane - Spółka wykazuje VAT należny i rozlicza z urzędem skarbowym.

Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie projektu inwestycyjnego pn. „Wymiana i przebudowa instalacji technologicznej uzdatniania wody (…)” ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Załącznikiem do wniosku jest „Oświadczenie VAT”, w którym Gmina wskazała, że posiada status czynnego podatnika VAT oraz w związku z planowaną realizacją projektu ma prawo odzyskać w całości VAT naliczony zawarty w cenach nabywanych usług i towarów związanych z realizacją projektu (VAT odzyskiwany w rozumieniu przepisów działu IX - odliczenia i zwrot podatku, Rozdział 1 Odliczenie i zwrot podatku i Rozdział 2 Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług).

Dofinansowanie wynosi 85% kosztów kwalifikowalnych. Gmina wnioskuje zatem o dofinansowanie w kwocie 993.103,90 zł. Wydatki kwalifikowalne wynoszą 1.168.357,53 zł. Wartość inwestycji ogółem brutto jest równa 1.437.079,77 zł. Podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowalnym (objętym dofinansowaniem). Przy takim dofinansowaniu wkład własny Gminy wyniesie 443.975,87 zł, przy czym kwota ta obejmuje również podatek VAT (od całości projektu). Zgodnie z założeniem Gminy na etapie składania wniosku o dofinansowanie, kwota podatku VAT od wydatków związanych z dzierżawą, a zatem z wyłączeniem wydatków związanych z promocją Projektu (np. wykonanie tablicy informacyjnej o źródłach finansowania inwestycji do wykonania której Gmina będzie zobowiązana umową o dofinansowanie), będzie podlegała odliczeniu w związku z utrwaloną praktyką organów podatkowych w zakresie odliczenia podatku VAT w podobnych stanach faktycznych (dzierżawa inwestycji przez Gminę na rzecz Spółki utworzonej przez tę Gminę).

Przykładowo można wskazać interpretację indywidualną z dnia 16 czerwca 2015 r. ILPP1/4512-1-194/15-4/TK, w której Organ stwierdził, że gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku VAT od inwestycji w zakresie budowy stacji uzdatniania wody, którą gmina zamierza wydzierżawić spółce.

Gminę obowiązuje ustawa o finansach publicznych, która określa między innymi zasady ponoszenia wydatków publicznych oraz ustawa o samorządzie gminnym, która określa jakie są zadania własne gminy. Zadania własne wykraczają zakres na jaki gmina może przeznaczać dochody własne. Wymienione zostały w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym. Dlatego też zwroty podatku VAT wynikające z nadwyżki podatku naliczonego nad należnym Gmina przeznacza zgodnie z tym przepisem na zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Z kolei jak wynika z art. 44 ust. 3 ustawy o finansach publicznych wydatki publiczne powinny być dokonywane:

  1. w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad:
    1. uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów,
    2. optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów;
  2. w sposób umożliwiający terminową realizację zadań;
  3. w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań.

Realizacja Projektu przez Gminę wpisuje się w zakres zadań własnych obejmujących sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji wymienionych w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym.

Kalkulacja wysokości czynszu dzierżawnego oparta będzie na wysokości rocznych odpisów amortyzacyjnych. W związku z założeniem, że Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT, amortyzacja będzie naliczana od wartości netto inwestycji. Przy czym prawo do odliczenia nie przysługuje Gminie od wydatków na promocję Projektu, które to wydatki będą stanowić wartość środka trwałego w kwocie brutto. Stawka amortyzacji wynosi 2,5%. Wobec tego roczny czynsz dzierżawny szacowany jest na kwotę około 29.266 zł netto. Gmina nie podjęła jeszcze decyzji o tym, czy czynsz dzierżawny będzie miesięczny, roczny czy kwartalny. Jednakże czynsz miesięczny wyniósłby około 2.439 zł netto (29.266:12=2.439). Do tak obliczonej kwoty czynszu doliczony zostanie podatek VAT wg stawki obowiązującej. Planowane dochody ogółem na 2018 rok Gminy wynoszą 38.681.491,70 zł, w tym dochody własne Gminy wynoszą 7.664.994,82 zł. Zatem roczny obrót z tytułu dzierżawy w relacji do dochodów ogółem wynosi 0,08%, zaś w relacji do dochodów własnych 0,38%.

Na zapytanie tut. organu sformułowane w sposób następujący: Czy obrót z tytułu przedmiotowej dzierżawy będzie znaczący dla budżetu Gminy, Gmina zaznaczyła, że mając na uwadze, że w wyniku Projektu powstanie przebudowana i rozbudowana SUW o średnim dobowym zapotrzebowaniu w wodę na poziomie 287 m3/doba, zaś czynsz dzierżawny będzie stanowić równowartość rocznych odpisów amortyzacyjnych, a zatem zwrot kosztów inwestycji, Gmina wskazała, że w jej ocenie obrót z tytułu przedmiotowej dzierżawy będzie znaczący dla budżetu Gminy. Kwota 29.266 zł jest istotna i znacząca, gdyż pozwała Gminie, przykładowo na zakup 15 komputerów dla szkół. Wobec tego uzyskany w wyniku dzierżawy czynsz nie jest bez znaczenia dla budżetu.

Odpowiadając na pytanie czy wysokość czynszu dzierżawnego skalkulowana jest z uwzględnieniem realiów rynków, Gmina wskazała, że w jej ocenie wysokość czynszu uwzględnia realia rynkowe. Sposób kalkulacji czynszu oparty na amortyzacji co pozwała Gminie w okresie użytkowania Inwestycji zwrócić pełne koszty jej realizacji, a Spółce prowadzącej działalność wodno-ściekową zarobkową przy pomocy tej infrastruktury wygenerować zyski z tytułu swojej działalności. Okres zwrotu nakładów jest taki, jaki jest czas użytkowania wytworzonych urządzeń kanalizacyjnych W związku z kalkulacją czynszu na poziomie rocznych odpisów amortyzacyjnych (stawka amortyzacji 2,5%) okres zwrotu nakładów wynosi 40 lat.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wykorzystywanych do realizacji Inwestycji, która po zakończeniu przeznaczona będzie do odpłatnego wydzierżawienia Spółce?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wykorzystywanych do realizacji Inwestycji, która po zakończeniu zostanie wydzierżawiona do Spółki.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 ze zm., dalej: ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 1 przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie natomiast z ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Mając na uwadze, że umowa dzierżawy jest niewątpliwie umową cywilnoprawną uregulowaną w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2018 r poz. 1025), w opinii Gminy w ramach wykonywania przedmiotowej czynności działać będzie ona w roli podatnika VAT. Transakcja ta nie będzie również zwolniona z VAT, gdyż ani ustawa o VAT, ani też rozporządzenia wykonawcze nie przewidują w przypadku usługi dzierżawy infrastruktury wodociągowej zwolnienia z podatku.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi. przy zakupie których naliczono VAT:

  • zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz
  • pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

To, że Gmina działa w rzeczonej sprawie w charakterze podatnika VAT zostało już ustalone powyżej. Drugim warunkiem niezbędnym do zastosowania prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jak wskazano powyżej, umowa dzierżawy stanowi umowę cywilnoprawną i w konsekwencji, Gmina działając w roli podatnika będzie zobowiązana do odprowadzania podatku należnego z tego tytułu.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Gminy, należy uznać, iż w przypadku odpłatnej dzierżawy Infrastruktury będzie istniał bezpośredni związek podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne z wykonywaniem czynności opodatkowanych, tj. odpłatną dzierżawą Infrastruktury. Zatem również drugi ze wskazanych (w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT) warunków odliczenia podatku również będzie spełniony.

Stanowisko takie zostało potwierdzone m.in. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, który w interpretacji indywidualnej z dnia 20 czerwca 2018 r sygn. 0115-KDIT1-1.4012.250.2018.1.BS, uznał, iż „(...) W przedmiotowej sprawie warunek ten został spełniony, gdyż świadczenie Wnioskodawcy na rzecz Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych sp. z o.o. odbywało się będzie na podstawie odpłatnej umowy przesyłu. Zaś wysokość opłaty pobierana z tytułu udostępniania sieci wodociągowej jak wskazał Wnioskodawca skalkulowana będzie przy uwzględnieniu realiów rynkowych. Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego są spełnione, gdyż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn.: „R.” w zakresie budowy sieci są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług”.

Podsumowując, zdaniem Gminy przysługuje jej pełne prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wykorzystywanych do realizacji przedmiotowej Inwestycji. W omówionej wyżej sytuacji Gmina na gruncie podatku VAT występuje w roli podatnika VAT czynnego, a nabywane przez nią w celu realizacji Inwestycji towary i usługi zostaną wykorzystane do świadczenia usługi dzierżawny Inwestycji do Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa .w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wynika z powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Realizacja tych zadań następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw towarów i świadczenia usług co do zasady odpłatnych). Gmina w celu wypełnienia nałożonych na nią zadań organizuje warunki dla innych podmiotów bądź bezpośrednio uczestniczy w obrocie gospodarczym.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy ma on prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wykorzystywanych do realizacji Inwestycji, która po zakończeniu przeznaczona będzie do odpłatnego wydzierżawienia Spółce.

Jak wskazano wyżej, rozpatrując w zakresie podatku VAT kwestie uprawnień i obowiązków podmiotów takich jak jednostki samorządu terytorialnego (np. gminy) należy mieć na względzie okoliczność, że podmioty te – co do zasady – w odniesieniu do niektórych czynności występują jako organ władzy publicznej i nie są uznawane za podatników stosownie do ww. art. 15 ust. 6 ustawy. Jednostki samorządu terytorialnego występują w charakterze podatników podatku od towarów i usług wyłącznie w zakresie w jakim działają w ramach stosunku cywilnoprawnego.

W przedmiotowej sprawie warunek ten został spełniony, gdyż świadczenie Wnioskodawcy na rzecz Zakładu Sp. z. o.o. odbywało się będzie na podstawie odpłatnej umowy dzierżawy. Zaś wysokość opłaty pobierana z tytułu udostępniania infrastruktury jak wskazał Wnioskodawca skalkulowana będzie przy uwzględnieniu realiów rynkowych, a czynsz dzierżawny będzie stanowić równowartość rocznych odpisów amortyzacyjnych. Gmina również wskazała, że w związku z kalkulacją czynszu na poziomie rocznych odpisów amortyzacyjnych (stawka amortyzacji 2,5%) okres zwrotu nakładów wynosi 40 lat.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego będą spełnione, gdyż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi w związku z realizacją inwestycji pn.: „Wymiana i przebudowa instalacji technologicznej uzdatniania wody (…)” będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wykorzystywanych do realizacji Inwestycji.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku jest prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj