Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.282.2018.2.JF
z 21 września 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2018 r. (data wpływu 11 lipca 2018 r.) uzupełnione pismem z dnia 14 września 2018 r. (data nadania 14 września 2018 r., data wpływu 20 września 2018 r.) na wezwanie z dnia 7 września 2018 r. nr 0114-KDIP2-1.4010.282.2018.1.JF (data nadania 7 września 2018 r., data odbioru 11 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy prowadzona przez Wnioskodawcę Działalność B+R stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, co uprawnia do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18d ust. 1 ww. ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 11 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy prowadzona przez Wnioskodawcę Działalność B+R stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, co uprawnia do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18d ust. 1 ww. ustawy.

We wniosku przedstawiono następujące stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”) jest spółką z branży finansowej, której podstawowym przedmiotem działalności jest budowa sieci akceptacji kart płatniczych oraz procesowanie transakcji płatniczych w Polsce i na świecie.

Działalność C. obejmuje tym samym autoryzację oraz rozliczanie transakcji bezgotówkowych oraz bezpośrednie wsparcie swoich klientów. Spółka należy do E. oraz P. Ze względu na zakres prowadzonej działalności, głównymi klientami C. są punkty usługowo-handlowe oraz sklepy internetowe.


Działalność B+R realizowana jest w Spółce zarówno na potrzeby wewnętrzne jak i zewnętrzne Spółki, wynikające z rosnących potrzeb klientów oraz zmieniających się wymogów rynku, w tym regulacji prawnych. Polega ona na opracowywaniu w ramach projektów („Projekty B+R”) rozwiązań dla aplikacji płatniczych, służących efektywniejszej obsłudze procesów akceptacji kart płatniczych oraz rozliczania transakcji elektronicznych w Polsce oraz za granicą. Działalność B+R służy także rozwojowi oraz znaczącemu ulepszaniu dotychczasowych produktów Spółki.


Tym samym, bezpośrednim skutkiem realizacji projektów B+R jest opracowywanie nowego oprogramowania i rozwój funkcjonalności oferowanych przez istniejące produkty Spółki m.in. poprzez tworzenie i dostarczanie nowych funkcjonalności i rozwiązań programistycznych pozwalających na efektywniejsze funkcjonowanie danych platform lub urządzeń czy też tworzenie nowych aplikacji użytkowych.

Projekty B+R są realizowane w przypadku zidentyfikowania nowych potrzeb klientów lub zidentyfikowania możliwości zwiększenia efektywności i rozwoju funkcjonalności istniejących produktów, zawsze zgodnie z potrzebami klienta. Spółka w sposób systematyczny realizuje nowe Projekty B+R celem oferowania konkurencyjnych rozwiązań produktowych na rynku.

Mając na uwadze powyższe, źródła innowacyjnych pomysłów Spółki można podzielić na wewnętrzne tj. identyfikowane i inicjowane przez pracowników Spółki oraz zewnętrzne będące reakcją na zapotrzebowanie zgłaszane przez klientów oraz rynek. Wszystkie Projekty B+R są ewidencjonowane i nadzorowane w ramach prowadzonego planu projektowego.

Prowadzone Projekty B+R obejmują między innymi:

  • opracowywanie nowych funkcjonalności dla programów użytkowych,
  • opracowywanie nowych algorytmów, skryptów, struktur i architektury,
  • rozwój oprogramowania i jego demonstracje,
  • testowanie i walidację oprogramowania w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania.


Rezultatami Projektów B+R są nowe funkcjonalności / mechanizmy (oparte o autorskie koncepcje i założenia), algorytmy i kody informatyczne oraz kompleksowe i zaawansowane rozwiązania informatyczne w postaci oprogramowania komputerowego.


Działania podejmowane przez pracowników Wnioskodawcy w ramach Projektów B+R ukierunkowane są na nowe odkrycia, mają określony cel i zaplanowane do osiągnięcia rezultaty. Prace programistyczne realizowane w ramach Projektów B+R mają i będą miały również w przyszłości charakter twórczy. Zaangażowani pracownicy wykonują działalność prowadzoną systematycznie, której rezultaty mają indywidualny i innowacyjny charakter.


Jednocześnie prowadzone przez Spółkę Projekty B+R nie obejmują wprowadzania rutynowych i okresowych zmian do produktów, niepociągających za sobą postępu technologicznego. Prowadzone prace zmierzają każdorazowo do wyeliminowania niepewności badawczej i technologicznej poprzez podejmowanie czynności projektowych oraz walidacyjnych, a także poprzez próby i testy w różnych środowiskach testowych. Każdy zakończony sukcesem Projekt B+R, skutkuje opracowaniem nowego, autorskiego rozwiązania programistycznego. W Spółce, na potrzeby każdego z projektów, powoływany jest każdorazowo zespół projektowy, składający się z kierownika projektu oraz pracowników o różnych specjalizacjach i kompetencjach. Trzon zespołów projektowych stanowią głównie pracownicy podlegający Dyrektorowi Departamentu Technologii i Nowych Wdrożeń (przy czym nazwa Departamentu może ulec zmianie w przyszłości).


Typowy Projekt B+R w Spółce obejmuje następujące grupy czynności (każdorazowo część z nich lub wszystkie):

  1. Planowanie i zarządzanie projektami badawczo-rozwojowymi:
    • czynności administracyjne i koordynacyjne, mające na celu opracowanie podstawowych założeń projektu (harmonogram, budżet), wraz z przygotowaniem karty projektu B+R,
    • bezpośredni nadzór nad realizacją projektu B+R, obejmujący m.in. przygotowanie specyfikacji funkcjonalnej rozwiązania czy też planu wdrożenia,
    • koordynacja prawidłowości prowadzenia wdrożenia pilotażowego,
    • przeprowadzenie czynności związanych z zamknięciem projektu B+R,
    • przygotowywanie raportów okresowych i końcowych dla projektów badawczo-rozwojowych,
    • zapewnienie wsparcia w zakresie zarządzania aspektami finansowymi i kadrowymi projektów badawczo-rozwojowych.
  2. Prace programistyczne w środowisku symulacyjnym i operacyjnym:
    • opracowywanie koncepcji nowych rozwiązań programistycznych,
    • rozwijanie/ulepszanie istniejących funkcjonalności oprogramowania oraz dodawanie nowych,
    • opracowywanie rozwiązań technologicznych umożliwiających funkcjonowanie aplikacji w oparciu o różne systemy operacyjne,
    • tworzenie autorskich algorytmów, wraz z opracowywaniem sposobu ich implementacji,
    • integrowanie rozwiązań płatniczych z infrastrukturą klientów.
  3. Testowanie technologii:
    • testowanie projektowanych rozwiązań w środowisku symulacyjnym,
    • projektowanie przypadków/scenariuszy testowych,
    • przygotowywanie środowisk testowych.
  4. Wdrożenie pilotażowe:
    • czynności podejmowane w celu przeprowadzenia prawidłowego wdrożenia nowych rozwiązań u wybranych klientów/ wdrożenie pilotażowe w ograniczonej skali,
    • walidowanie poprawności funkcjonowania rozwiązania w określonej skali i identyfikowanie błędów lub obszarów do usprawnień,
    • wprowadzanie zmian technologicznych i znaczące ulepszanie rozwiązań na podstawie informacji zwrotnej od uczestników pilotażu.

Dodatkowo, należy wskazać, że końcowym elementem całego procesu, bardzo silnie zintegrowanym z pozostałymi, realizacji Projektów B+R jest wdrożenie technologii, które jest oddzielnym etapem i nie powinno stanowić badań przemysłowych czy prac rozwojowych (z wyłączeniem etapu wdrożenia pilotażowego). Co do zasady, decyzja o wdrożeniu następuje po serii testów, weryfikacji oraz walidacji powstałego rozwiązania z założeniami technicznymi, a także po fazie wdrożenia pilotażowego, które także dostarcza informacji na temat ewentualnych korekt do opracowywanego rozwiązania. Ze względu jednak na specyfikę działalności prowadzonej przez Spółkę, należy wskazać, że w wyjątkowych okolicznościach oraz przy bardziej skomplikowanych projektach, faza wdrożenia może nastąpić pomimo braku formalnego zakończenia prac rozwojowych. Tym samym, Działalność B+R może być realizowana równolegle z pierwszymi etapami fazy wdrożenia. Spowodowane jest to tym, iż trwają jeszcze ostatnie prace zmierzające do finalizacji i nadania ostatecznego kształtu oraz funkcjonalności danemu rozwiązania, które Spółka, ze względu chociażby na potrzeby biznesowe, zdecydowała się wdrożyć bez jego pełnego opracowania.

Faza wdrożenia rozwiązania na szeroką skalę jest monitorowana w ramach opieki powdrożeniowej. Z reguły czas trwania opieki powdrożeniowej wynosi 2 tygodnie (przy bardziej skomplikowanych projektach ten okres może zostać wydłużony). W związku z powyższym jako datę zakończenia projektu (kwalifikującą prace projektowe do ulgi B+R) Spółka przyjęła wskazaną w raporcie datę zamknięcia projektu. W przypadku braku takiego raportu, data zamknięcia tego projektu liczona jest maksymalnie jako 3-miesięczny okres od momentu wdrożenia rozwiązania (z uwagi np. na wydłużony okres opieki powdrożeniowej i trwających w tym czasie dalszych prac rozwojowych). Po rozwiązaniu ewentualnych problemów (w tym natury technicznej) projekt jest formalnie zamykany.


W związku z powyższym, w odniesieniu do prowadzonej Działalności B+R Spółka zamierza skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18d ustawy o PDOP (dalej: „Ulga B+R”).


Spółka zamierza dokonać odliczenia z tytułu Ulgi B+R zgodnie z art. 18d oraz 18e ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o PDOP), a w szczególności zaznacza, że:

  • prowadzona Działalność B+R nie stanowi i nie będzie stanowić badań podstawowych w rozumieniu art. 4a pkt 27 lit. a ustawy o CIT,
  • w ewidencji rachunkowej Spółka wyodrębni koszty kwalifikowane związane z realizacją Działalności B+R i zostaną one wykazane w zeznaniach podatkowych za lata podatkowe, w których Działalność B+R będzie realizowane,
  • jeśli w 2018 r. i w latach następnych Spółka będzie uzyskiwać przychody z zysków kapitałowych, to odliczeń z tytułu Ulgi B+R Spółka zamierza dokonywać tak, iż kwota odliczenia w danym roku podatkowym nie przekroczy kwoty dochodu uzyskanego przez Spółkę z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych,
  • Spółka nie prowadzi działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia,
  • Spółka zamierza odliczyć w ramach Ulgi B+R koszty kwalifikowane zgodnie z art. 18d ust. 5 i 5a ustawy o CIT,
  • Spółka zamierza dokonać odliczenia z tytułu Ulgi B+R zgodnie z limitami wskazanymi w art. 18d ust. 7 ustawy o CIT,
  • Spółka nie zamierza odliczyć w ramach Ulgi B+R odpisów amortyzacyjnych od samochodów osobowych, budowli, budynków i lokali będących odrębną własnością,
  • Spółka nie posiada statusu centrum badawczo-rozwojowego.


W piśmie z dnia 14 września 2018 r. Wnioskodawca wskazał, że w przypadku zaistnienia sytuacji, gdzie faza wdrożenia następuje równolegle z toczącymi się pracami rozwojowymi, Wnioskodawca nie zamierza odliczyć kosztów wdrożenia w ramach ulgi B+R.


Sytuacja jaką opisano powyżej ma miejsce w specyficznych przypadkach, kiedy jeszcze podczas ostatnich faz prac badawczo-rozwojowych następuje wdrożenie rozwiązania. Niemniej, Wnioskodawca w takich sytuacjach jest w stanie wydzielić koszty działalności badawczo-rozwojowej od działalności wdrożeniowej, tak by nie odliczyć w ramach ulgi B+R kosztów działalności wdrożeniowej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym prowadzona przez Wnioskodawcę Działalność B+R stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o PDOP, co uprawnia do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18d ust. 1 ustawy o PDOP?


Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym prowadzona przez Wnioskodawcę Działalność B+R stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1036, z późn. zm., dalej: ustawa o PDOP), co uprawnia do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18d ust. 1 ustawy o PDOP.


Zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy o PDOP, działalność badawczo-rozwojowa oznacza działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.


Badania naukowe w rozumieniu art. 4a pkt 27 ustawy o PDOP oznaczają:

  1. badania podstawowe - oryginalne prace badawcze, eksperymentalne lub teoretyczne podejmowane przede wszystkim w celu zdobywania nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,
  2. badania stosowane - prace badawcze podejmowane w celu zdobycia nowej wiedzy, zorientowane przede wszystkim na zastosowanie w praktyce,
  3. badania przemysłowe - badania mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności w celu opracowywania nowych produktów, procesów i usług lub wprowadzania znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów i usług; badania te uwzględniają tworzenie elementów składowych systemów złożonych, budowę prototypów w środowisku laboratoryjnym lub w środowisku symulującym istniejące systemy, szczególnie do oceny przydatności danych rodzajów technologii, a także budowę niezbędnych w tych badaniach linii pilotażowych, w tym do uzyskania dowodu w przypadku technologii generycznych.

Natomiast w myśl art. 4a pkt 28 ustawy o PDOP prace rozwojowe należy rozumieć jako nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń, w szczególności:

  1. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony,
  2. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jogo produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna.

Natomiast w brzmieniu przepisów obowiązujących do 31 grudnia 2017 r., zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy o PDOP, od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy o PDOP, odlicza się koszty uzyskania przychodów poniesione przez podatnika na działalność badawczo-rozwojową. Z kolei zgodnie z art. 18d ust. 5 ustawy o PDOP, koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie.


Natomiast w brzmieniu przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2018 r., zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy o PDOP, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.


W krajach OECD do celów statystycznych w zakresie prac badawczo-rozwojowych stosowany jest ponadto Podręcznik Frascati Manual 2015 („The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities; Guidelines for Collecting and Reporting Data on Research and Experimental Development”, dalej: „Podręcznik Frascati”). Zawiera on proponowane procedury standardowe dla badań statystycznych w zakresie działalności badawczo-rozwojowej.


Zgodnie z jego treścią do działalności badawczo-rozwojowej w obszarze IT należy zaliczać:

  • rozwój nowych systemów operacyjnych lub języków,
  • rozwój technologii związanych z internetem - projektowanie i wdrożenie nowych wyszukiwarek w oparciu o oryginalne technologie,
  • rozwiązywanie konfliktów występujących pomiędzy hardwarem i softwarem wynikające z procesu,
  • re-engineering systemu lub sieci,
  • tworzenie nowych lub bardziej efektywnych algorytmów bazujących na nowych technikach,
  • tworzenie nowych i oryginalnych technik szyfrowania lub bezpieczeństwa,
  • prace rozwojowe ukierunkowane na wypełnienie luk w wiedzy technicznej będące niezbędnym krokiem w procesie tworzenia programu lub systemu.


Analogiczne traktowanie wszystkich powyższych czynności jako działalność badawczo-rozwojowa przewidują również polskie przepisy o statystyce publicznej. Zgodnie z objaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do formularza PNT-01 za działalność badawczo-rozwojową w zakresie oprogramowania komputerowego uznaje się przykładowo:

  • badanie właściwości ogólnych algorytmów do obsługi dużych zbiorów danych w czasie rzeczywistym;
  • poszukiwanie alternatywnych metod obliczeniowych,
  • badania ukierunkowane na znalezienie sposobu na zmniejszenie ilości spamu,
  • badania nad stosowaniem przetwarzania informacji w nowych dziedzinach lub w nowy sposób (np. opracowanie nowego języka programowania, nowych systemów operacyjnych, generatorów programu itp.),
  • opracowanie nowego oprogramowania aplikacji i znacznych ulepszeń systemów operacyjnych i programów użytkowych.


W myśl art. 18d ust. 1 ustawy o PDOP w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r., podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.


Z kolei w myśl art. 18d ust. 1 ustawy o PDOP w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r. do 31 grudnia 2017 r., od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, odlicza się koszty uzyskania przychodów poniesione przez podatnika na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”.


Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Spółka realizuje i będzie realizować w sposób systematyczny Działalność B+R w ramach Projektów B+R. W tym kontekście Spółka zamierza skorzystać z Ulgi B+R w celu odliczenia kosztów kwalifikowanych zgodnie z art. 18d ustawy o PDOP. Warunkiem odliczenia w ramach Ulgi B+R jest by realizowana przez Spółkę Działalność B+R w ramach Projektów B+R spełniała definicję działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu art. 4a ust. 26 ustawy o PDOP.

Projekty B+R obejmują: pozyskiwanie nowej wiedzy poprzez tworzenie nowych lub bardziej efektywnych algorytmów oraz ukierunkowanie na wypełnienie luk w wiedzy technicznej jako niezbędny krok w procesie tworzenia oprogramowania. Tym samym, Działalność B+R prowadzona przez Spółkę, wyczerpuje znamiona przytoczonego fragmentu Podręcznika Frascati w zakresie branży IT.

Osoby zaangażowane w Projekty B+R wykonują między innymi następujące zadania, które mają bezpośredni charakter badawczo-rozwojowy:

  • opracowanie koncepcji technicznej,
  • projektowanie i modelowanie prototypowego rozwiązania informatycznego,
  • działania związane z tworzeniem/rozwojem oprogramowania, prowadzącego do postępów w zakresie jego funkcjonalności,
  • konstrukcja próbnych/prototypowych rozwiązań IT,
  • prace związane z przeniesieniem i dostosowaniem technologii ze środowiska symulacyjnego do pracy w warunkach rzeczywistych,
  • symulacja i testowanie próbnych/prototypowych rozwiązań IT,
  • opracowywanie koncepcji zmian i znaczących modyfikacji do istniejącego oprogramowania,
  • planowanie i zarządzanie projektami badawczo-rozwojowymi.


Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, działania podejmowane przez pracowników Spółki w ramach Projektów B+R ukierunkowane są na nowe odkrycia, mają określony cel i zaplanowane do osiągnięcia rezultaty. Prowadzone w ramach wybranych projektów prace, zmierzają każdorazowo do wyeliminowania niepewności badawczej i technologicznej poprzez podejmowanie twórczych czynności projektowych oraz walidacyjnych, a także poprzez próby i testy w różnych środowiskach testowych.

Ponadto należy zauważyć, że wykonywane przez specjalistów Spółki zadania nie mają charakteru rutynowego, niepociągającego za sobą postępu technologicznego. Wyniki prowadzonych Projektów B+R są szeroko rozpowszechniane (w przypadku zakończenia Projektu B+R z sukcesem), poprzez wdrożenie ich do działalności gospodarczej Spółki. Należy podkreślić, że Działalność B+R jest usystematyzowana i prowadzona projektowo, co pozwalana na sprawną realizację i zarządzanie pracami oraz wynikami. Tym samym, charakter pracy w Spółce w ramach wybranych projektów wyczerpuje opisane w ustawie o PDOP i Podręczniku Frascati kryteria, pozwalając tym samym na zakwalifikowanie wybranych projektów realizowanych przez Wnioskodawcę jako Projekty B+R.


Reasumując, Wnioskodawca realizuje i będzie realizować Działalność B+R obejmującą: pozyskiwanie nowej wiedzy poprzez tworzenie nowych lub bardziej efektywnych algorytmów oraz ukierunkowane na wypełnienie luk w wiedzy technicznej jako niezbędny krok w procesie tworzenia oprogramowania.


Jednocześnie w ramach Działalności B+R Wnioskodawca nie prowadzi działań, które ustawa o PDOP i Podręcznik Frascati wyklucza z działalności badawczo-rozwojowej, w tym m.in. czynności rutynowych związanych z oprogramowaniem niepociągających ze sobą postępu technicznego oraz rutynowego usuwania błędów (debugging).


Z powyższym procesem badawczo-rozwojowym związana jest nieodłącznie konieczność odpowiedniego planowania i zarządzania projektami badawczo-rozwojowymi w aspekcie naukowo-technicznym, ale też administracyjnym. Działania te są realizowane wyłącznie na cele Projektów B+R i w celu ich prawidłowej realizacji. Zgodnie z pkt 5.38 Podręcznika Frascati, kierowanie Projektami B+R oraz ich obsługa administracyjna (w tym zarządzanie personelem) jest kwalifikowane jako działalność badawczo-rozwojowa.


Końcowo Wnioskodawca pragnie wskazać, że uznanie prac w zakresie tworzenia i rozwijania oprogramowania, w tym związanych z nimi prac zarządczych i administracyjnych, za działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu ustawy o PDOP zostało potwierdzone przez organy podatkowe, przykładowo:

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, że realizowana przez Spółkę Działalność B+R w ramach Projektów B+R spełnia definicje wskazane w art. 4a pkt 27 oraz pkt 28, a tym samym spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej wskazaną w art. 4a pkt 26 ustawy o PDOP.


W tym kontekście, w ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym prowadzona przez Wnioskodawcę Działalność B+R stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o PDOP, co uprawnia do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18d ust. 1 ustawy o PDOP.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie ustalenia, czy prowadzona przez Wnioskodawcę Działalność B+R stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, co uprawnia do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18d ust. 1 ww. ustawy - jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 j.t.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj