Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.307.2018.1.PW
z 25 września 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2018 r. (data wpływu 26 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków dotyczących zorganizowania i uczestnictwa w targach branżowych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków dotyczących zorganizowania i uczestnictwa w targach branżowych.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


Spółka akcyjna (dalej „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest wiodącym producentem regałów sklepowych w Europie, z szeroką siecią dystrybucji w wielu krajach. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej i w celu zwiększenia przychodów, Spółka bierze czynny udział w targach branżowych, na których może zaprezentować zakres oferowanych przez siebie produktów.

Głównym celem udziału w targach jest dotarcie do większej grupy potencjalnych klientów i zaprezentowanie im oferty swoich produktów. Do odwiedzenia stoiska Wnioskodawcy zapraszani są zarówno obecni klienci - celem przedstawienia im nowych produktów Spółki, jak również potencjalni klienci - aby zaprezentować im produkty Spółki i zachęcić ich do nawiązania relacji biznesowych. Targi, w których Wnioskodawca bierze udział, organizowane są zarówno w Polsce jak również w innych krajach Europy.


W związku z uczestnictwem w targach, Spółka ponosi wydatki związane z:

  1. przygotowaniem i wyposażeniem stoiska oraz z marketingiem, tj.:
    • opłaty za wynajem powierzchni wystawienniczej,
    • wyposażenie stoiska we wzory produktów handlowych oferowanych przez Spółkę,
    • zaprojektowanie, wykonanie i transport elementów wyposażenia stoiska (w tym transport produktów Spółki), koszty zabudowy stoiska,
    • reklama w pismach wydawanych przez organizatora targów i na stronach internetowych,
    • zaprojektowanie i wydruk zaproszeń dla klientów,
    • zakup voucherów uprawniających do wejścia na targi,
    • ubezpieczenie majątkowe stoiska i jego wyposażenia,
    • zapewnienie oprawy muzycznej i artystycznej,
    • wykonanie prezentacji multimedialnej o produktach Spółki;
  2. obsługą i przebiegiem targów, tj.:
    • wynagrodzenie dla pracowników Spółki obsługujących stoisko na targach,
    • zakup i przekazanie jednolitych strojów z elementami w kolorze szarym i pomarańczowym (kolory ze znaku firmowego Spółki) pracownikom obsługującym stoisko Spółki (sukienka, żakiet, spódnica, bluzka koszulowa),
    • koszty parkingu taksówek i samochodów należących do uczestników targów;
    • zakup gadżetów o niskiej jednostkowej wartości z logo firmy dla kontrahentów (słodycze z logo, długopisy, kubki, smycze, notesy, parasole, itp.),
    • zakup artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych - drobny poczęstunek;
  3. zorganizowaniem noclegów, transportu oraz zapewnieniem wyżywienia (na zwyczajowo przyjętym standardowym poziomie) dla pracowników, zaproszonych klientów i gości Spółki;
  4. organizacją indywidualnych spotkań z partnerami biznesowymi w trakcie targów na terenie obiektu wystawienniczego, jak i w obiektach poza halą targową;
  5. organizacją standardowej kolacji z klientami, którzy zostaną zaproszeni podczas targów w celu przedstawienia oferty Spółki oraz wysłuchania prelekcji przedstawicieli handlowych na temat nowego asortymentu wprowadzanego na rynek.


Poniesienie powyższych wydatków zostaje udokumentowane. Dokumentami potwierdzającymi poniesie wydatków są faktury VAT lub rachunki. Część dokumentów potwierdzających poniesienie powyższych wydatków zawiera wyszczególnione pozycje (wskazanie konkretnego towaru/usługi), natomiast w części dokumentów poniesiony wydatek ujmowany jest jako jedna, kompleksowa usługa.

Powyżej wskazane wydatki nie mają cech wystawności czy okazałości. Poniesienie wskazanych wydatków ma na celu zapewnienie podstawowych potrzeb związanych z organizacją i uczestnictwem w targach, a także zaprezentowaniem obecnym i potencjalnym klientom produktów Spółki.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy wydatki - szczegółowo wymienione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego - dotyczące zorganizowania i uczestnictwa w targach branżowych stanowią koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1036 z późn. zm.); (dalej: Ustawa CIT)?

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki ponoszone w celu zorganizowania i uczestnictwa w branżowych targach stanowią koszty uzyskania przychodów w świetle art. 15 ust. 1 Ustawy CIT.


Uzasadnienie:


Jak stanowi art. 15 ust. 1 Ustawy CIT: kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W ocenie Spółki, wydatki związane z organizacją i uczestnictwem w targach branżowych ponoszone są w celu osiągnięcia przychodów jak również zachowania źródła przychodów. Należy wskazać, że poprzez uczestnictwo w targach branżowych, Spółka dąży do zdobycia nowych klientów, a w konsekwencji osiągnięcia przychodów. Dzięki prezentacji swoich produktów na targach branżowych, oferta Wnioskodawcy trafia do dużej liczby nowych odbiorców, którzy z założenia są potencjalnymi klientami Spółki.


Spółka poprzez udział w targach:

  • kształtuje popyt na towary oferowane przez Spółkę,
  • rozpowszechnia informacje zarówno o działalności Spółki jak również proponowanych przez nią produktach.
  • prezentuje ofertę produktową Spółki oraz zalety poszczególnych produktów,
  • nawiązuje i utrzymuje kontakty z kontrahentami,
  • prezentuje Spółkę jako podmiot z doświadczeniem i specjalistyczną wiedzą, co zwiększa jej szanse na rynku.


Podejmowane przez Spółkę działania - uczestnictwo w targach branżowych, spełniają przesłanki reklamy i promocji. Dzięki podjęciu wskazanych działań, produkty oferowane przez Spółkę, jak również sama firma Spółki, zyskują na rozpoznawalności, co w rezultacie przekłada się na większą liczbę klientów i tym samych zwiększenie przychodów Spółki.

Spółka pragnie zwrócić uwagę, że poniesienie wydatków na zapewnienie jednolitych strojów pracowników obsługujących stoisko na targach ma na celu ułatwienie kontrahentom i potencjalnym kontrahentom zlokalizowanie pracowników Spółki, a tym samym stoisko Spółki. Jednorodne stroje pozwalają w łatwy sposób skojarzyć pracowników Spółki ze stoiskiem Wnioskodawcy.

Zgodnie z definicją Słownika Języka Polskiego PWN; reklama to działanie zachęcające potencjalnych klientów do korzystania z usług lub zakupu towarów. Natomiast definicja „promocji” (zaczerpnięta z tego samego słownika) to działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia; promowanie, upowszechnianie. Z całą pewnością należy uznać, że działania podejmowane przez Spółkę spełniają dwie powyżej przywołane definicje. Uczestnictwo w targach jest jednym z działań podejmowanych przez Spółkę celem jej reklamy i promocji, co zmierza do wzrostu przychodów ze sprzedaży oferowanych produktów.


Mając powyższe na uwadze, skoro działania podejmowane prze Spółkę mają cechy reklamy i promocji, wydatki związane z uczestnictwem w targach należy uznać za koszty uzyskania przychodów na gruncie przepisów Ustawy CIT.


Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach organów podatkowych, w których przedstawione zostały analogiczne stany faktyczne i niemal identyczne wydatki poniesione na uczestnictwo/organizację targów. Dla przykładu Spółka pragnie przywołać następujące interpretacje:

  • indywidualna interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 8 stycznia 2016 r. (sygn. IBPB-1-2/4510-718/15/AnK), w której Organ podatkowy w pełni zgodził się ze stanowiskiem podatnika, odstępując jednocześnie do uzasadnienia; w przywołanej interpretacji Organ podatkowy potwierdził możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zapewnienie oprawy muzycznej i artystycznej;
  • indywidualna interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 4 czerwca 2014 r. (sygn. ITPB3/423-112/14/PST), w której Organ podatkowy wskazał, że „opisane we wniosku wydatki poniesione przez Spółkę w związku uczestnictwem w ramach zorganizowanych targów z branży bezpieczeństwa i higieny pracy nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy. Bowiem jak wynika ze stanu sprawy wszystkie wydatki nie będą nosiły znamion wystawności czy okazałości, mają one zapewniać jedynie zaspokojenie podstawowych potrzeb związanych z organizacją targów oraz możliwością przekazania merytorycznych informacji na temat oferty produktowej Spółki, oraz umożliwić bezpośredni kontakt z klientem. Zatem celem tych targów nie jest wyłącznie stworzenie dobrego wizerunku firmy Wnioskodawcy czy też wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami. Poniesione wydatki spełniają zatem przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy - są poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, tym samym mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów”;
  • indywidualna interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 11 października 2013 r. (sygn. ILPB3/423-305/13-4/JG), w której Organ podatkowy wskazał, że „wydatki poniesione przez Spółkę w ramach organizowanych targów, takie jak: koszty wynajmu powierzchni targowej (hali), koszty przystosowania hali na potrzeby organizowanych targów, takie jak koszty zakupu krzeseł, stołów i wykładziny, koszty przygotowania sceny, koszty oprawy muzycznej, artystycznej oraz nagłośnienia, koszty zabudowy stoisk targowych, koszty noclegu dla wybranych kontrahentów, koszty cateringu wewnętrznego (w ramach posiadanej przez Spółkę kuchni) i cateringu zewnętrznego, a także koszty gadżetów z logo Spółki, ulotek, folderów, katalogów należy uznać za koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych”.


Dodatkowo, jako uzasadnienie swojego stanowiska, Spółka pragnie wskazać na brak przesłanek negatywnych zawartych w art. 16 ust. 1 Ustawy CIT. Jak stanowi bowiem przywołany już wcześniej art. 15 ust. 1 Ustawy CIT: kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Należy zatem rozważyć, czy wydatki związane z uczestnictwem w targach, ponoszone przez Spółkę nie spełniają którejś z negatywnych przesłanek, zawartych w art. 16 ust. 1 Ustawy CIT.

Spółka pragnie wskazać, że celem dokonania właściwej kwalifikacji przedmiotowych wydatków, należy brać pod uwagę wykładnię funkcjonalną, spowodowaną zmieniającymi się realiami gospodarczymi. Kwestia ta została podniesiona w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 17 czerwca 2013 r. (sygn. II FSK 702/11), w którym to NSA wskazał, że „to co dawniej mogło zostać uznane za reprezentację do takiej kategorii nie zostanie zaliczone obecnie ze względu na zmieniające się realia prowadzenia działalności gospodarczej, przyjęte w tym zakresie dobre praktyki i obyczaje. Dotyczy to akceptowanych i stosowanych powszechnie zachowań, bez których nie jest możliwe prowadzenie działalności gospodarczej”. Poprzez tę sentencję, NSA wskazał ni mniej, ni więcej niż to, że mimo iż w danym przedziale czasu konkretny wydatek nie stanowi kosztu uzyskania przychodów, ponieważ spełnia przesłanki reprezentacji, to nie oznacza to, że ten sam rodzaj wydatku w przyszłości - ze względu na zmieniające się realia prowadzenia działalności gospodarczej - nie będzie mógł zostać uznany za koszt uzyskania przychodów.

Mając na uwadze powyższe, ze względu na charakter targów - tzn. czas ich trwania, miejsce odbywania się, przebieg a także cel - nie ulega wątpliwości, że do kosztów uzyskania przychodów powinny zostać zaliczone również wydatki na nocleg, posiłki i transport pracowników, klientów oraz gości. Zapewnienie klientom oraz potencjalnym klientom Spółki drobnego poczęstunku czy też kolacji, mieści się w podstawowych zasadach tworzenia relacji biznesowych. Zagwarantowanie tak podstawowych elementów podtrzymywania i tworzenia relacji biznesowych nie wiąże się w żaden sposób z okazałością czy wystawnością, co mogłoby zostać uznane za reprezentację, o której mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 Ustawy CIT.

Przywołany powyżej przepis stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Spółka pragnie jednak wskazać, że nie znajdzie on zastosowania w przedmiotowej sytuacji. Wynika to z faktu, że wydatki ponoszone podczas uczestnictwa w targach mają na celu rozpowszechnienie informacji o ofercie produktowej Spółki w jak największym gronie potencjalnych klientów, co wskazuje, że wydatki te mają charakter reklamowy/promocyjny, a nie reprezentacyjny. Ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki nie mają na celu wykreowania pozytywnego wizerunku Spółki czy uwypukleniu jej zasobności, lecz zwiększeniu przychodów ze sprzedawanych produktów, poprzez zwiększenie grona odbiorców swoich produktów.

Odnosząc się zatem do wydatków związanych z zapewnieniem cateringu/posiłków pracownikom, klientom i potencjalnym klientom nie można jednoznacznie uznać, że należy zakwalifikować je jako koszty reprezentacji z samego faktu, że wiążą się z usługą gastronomiczną. Poniesienie wydatku na usługę gastronomiczną nie może być bowiem automatycznie traktowane jako koszt reprezentacji i tym samym wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Stanowisko to potwierdza wyrok NSA z 13 czerwca 2013 r. (sygn. II FSK 702/11), w którym NSA uznał, że „wydatek na zakup nie każdej usługi gastronomicznej należy klasyfikować do kosztów reprezentacji wyłączonej z kosztów uzyskania przychodów. W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego tylko wydatek na zakup tych usług gastronomicznych, których jedynym (głównym) celem jest tworzenie lub poprawa wizerunku firmy na zewnątrz podlega wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów”. Stosując wykładnię a contrario do przywołanego powyżej fragmentu wyroku należy uznać, że jeżeli jedynym (głównym) celem ponoszonego przez Spółkę wydatku nie jest tworzenie lub poprawa wizerunku firmy, lecz reklama/promocja oferty produktowej Spółki, a tym samym pozyskanie nowych klientów, czyli głównym celem ponoszonych wydatków jest zwiększenie przychodów Spółki, to nie ulega najmniejszej wątpliwości, że ponoszone wydatki spełniają definicję zawartą w art. 15 ust. 1 Ustawy CIT i w konsekwencji zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów.

Mając na uwadze powyższe Spółka pragnie wskazać, że żaden z przedmiotowych wydatków związanych z uczestnictwem w targach nie spełnia przesłanek kosztów reprezentacji oraz innych negatywnych przesłanek, których katalog został zawarty w art. 16 ust. 1 Ustawy CIT. Tym samym, wszystkie przedmiotowe wydatki wypełniają definicję art. 15 ust. 1 Ustawy CIT, ponieważ zostają poniesione celem uzyskania przychodów i zachowania źródła przychodów.

Podsumowując, przedmiotowe wydatki, ponoszone przez Spółkę celem uczestnictwa w targach, pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z osiąganymi przychodami, a dodatkowo nie zostały wymienione w negatywnym katalogu kosztów zawartym w art. 16 ust. 1 Ustawy CIT, tym samym Spółce przysługuje prawo do zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Przedmiotowe wydatki należy zaliczyć do standardowych kosztów uczestnictwa w przedsięwzięciu jakim są targi branżowe, dzięki którym Spółka będzie mogła dotrzeć do szerszego grona swoich potencjalnych klientów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisanym zdarzeniem przyszłym) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy tanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj