Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.795.2017.1.JM
z 3 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2017 r. (data wpływu 7 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej naprawy elementów tapicerki samochodowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej naprawy elementów tapicerki samochodowej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 03.07.2017 Wnioskodawczyni zarejestrowała jednoosobową działalność gospodarczą. Wnioskodawczyni nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawczyni świadczy usługi tapicerskie i krawieckie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych jak i dla przedsiębiorców.

W momencie wpisu do CEIDG Wnioskodawczyni podała PKD 95.24.Z zgodnie z przeważającą działalnością gospodarczą czyli naprawa i konserwacja mebli i wyposażenia domowego, PKD 14.13.Z-produkcja pozostałej odzieży wierzchniej. Świadczenie tych usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych jest zwolnione z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczy w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym kwoty 20.000 zł. Kwoty tej Wnioskodawczyni nie przekroczyła.

Wnioskodawczyni chce również świadczyć usługi w zakresie naprawy tapicerki samochodowej. Będą to wymontowywane z pojazdu mechanicznego elementy tapicerki samochodowej t.j. siedzenia, kierownice, boczki, podsufitki i dostarczane do zakładu w celu naprawy. Usługi te nie będą wykonywane bezpośrednio w pojeździe samochodowym.

W tym celu Wnioskodawczyni podała kod PKD 45.20.Z-konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych z wyłączeniem motocykli, ponieważ w tym PKD mieszczą się usługi związane z naprawą siedzeń samochodowych. Wnioskodawczyni nie miała fizycznej możliwości wpisania samej naprawy siedzeń samochodowych.

W Urzędzie Skarbowym w … Wnioskodawczyni uzyskała informację, że usługi te podlegają obowiązkowi posiadania kasy fiskalnej ze względu na deklarowany profil działalności czyli naprawa pojazdów mechanicznych z wyłączeniem motocykli. Wnioskodawczyni zaznacza, że w ramach prowadzonej działalności nie będzie wykonywała czynności z zakresu naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów (w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania) jak również Wnioskodawczyni nie będzie wykonywała konserwacji i naprawy pojazdów mechanicznych z wyłączeniem motocykli, które podlegają pod obowiązek posiadania kasy fiskalnej, mimo że kod PKD może tak sugerować.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni podlega pod obowiązek posiadania kasy fiskalnej w związku z wykonywaniem czynności naprawy elementów tapicerki samochodowej?

Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawczyni nie powinna posiadać kasy fiskalnej przy usługach naprawy tapicerki samochodowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U., poz. 1221, z późn. zm.).

Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Natomiast kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W obecnie obowiązującym stanie prawnym, od 1 stycznia 2018 r. obowiązuje w tym zakresie rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 20 grudnia 2017 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U., poz. 2454), zwane dalej rozporządzeniem.

Stosownie do zapisu § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2018 r. podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Natomiast zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2018 r. podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2017 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania (§ 3 ust. 2 rozporządzenia).

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20 000 zł (§ 5 ust. 1 rozporządzenia).

Z kolei jak wynika z zapisu § 4 pkt 2 lit. c) rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów (w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania).

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3 rozporządzenia nie stosuje się w przypadku świadczenia usług w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów (§ 4 pkt 2 lit. d) rozporządzenia).

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, zgodnie

z § 4 pkt 2 lit. e) nie stosuje się także w przypadku świadczenia usług w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów.

Zgodnie z § 5 ust. 2 rozporządzenia w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, w kwocie 20 000 zł.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że świadczenie usług w zakresie naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów (w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania) i wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub na rzecz rolników ryczałtowych, objęte jest bezwzględnym obowiązkiem ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w dniu 03.07.2017 Wnioskodawczyni zarejestrowała jednoosobową działalność gospodarczą. Wnioskodawczyni nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawczyni świadczy usługi tapicerskie i krawieckie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych jak i dla przedsiębiorców. W momencie wpisu do CEIDG Wnioskodawczyni podała PKD 95.24.Z zgodnie z przeważającą działalnością gospodarczą czyli naprawa i konserwacja mebli i wyposażenia domowego, PKD 14.13.Z-produkcja pozostałej odzieży wierzchniej. Świadczenie tych usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych jest zwolnione z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczy w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym kwoty 20.000 zł. Kwoty tej Wnioskodawczyni nie przekroczyła. Wnioskodawczyni chce również świadczyć usługi w zakresie naprawy tapicerki samochodowej. Będą to wymontowywane z pojazdu mechanicznego elementy tapicerki samochodowej t.j. siedzenia, kierownice, boczki, podsufitki i dostarczane do zakładu w celu naprawy. W tym celu Wnioskodawczyni podała kod PKD 45.20.Z-konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych z wyłączeniem motocykli, ponieważ w tym PKD mieszczą się usługi związane z naprawą siedzeń samochodowych. Wnioskodawczyni nie miała fizycznej możliwości wpisania samej naprawy siedzeń samochodowych. Wnioskodawczyni zaznacza, że w ramach prowadzonej działalności nie będzie wykonywała czynności z zakresu naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów (w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania) jak również Wnioskodawczyni nie będzie wykonywała konserwacji i naprawy pojazdów mechanicznych z wyłączeniem motocykli.

Jak już wcześniej wskazano, w myśl § 4 pkt 2 lit. c-e rozporządzenia nie korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej świadczenie usług w zakresie naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów (w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania), wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów oraz badań i przeglądów technicznych pojazdów. Jak wskazano w opisie sprawy, usługi jakie świadczy Wnioskodawczyni polegające na naprawie elementów tapicerki samochodowej, nie należą do kategorii ww. usług, tym samym więc postanowienia § 4 pkt 2 lit. c-e rozporządzenia nie będą miały zastosowania do usług świadczonych przez Wnioskodawczynię.

W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawczyni wskazała, że prowadzi działalność gospodarczą od 03.07.2017, a obrót w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym nie przekroczy kwoty 20.000 zł. Jednocześnie należy wskazać, że usługi świadczone przez Wnioskodawczynię nie zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia, zatem do Wnioskodawczyni nie będą miały zastosowania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży na kasie rejestrującej wskazane w § 2 ust. 1 rozporządzenia.

W związku z powyższym Wnioskodawczyni będzie mogła korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej (nie dłużej niż do 31 grudnia 2018 r.) pod warunkiem, że łączna kwota z działalności nie przekroczy z tytułu świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych kwoty 20.000 zł w 2018 roku. W przypadku przekroczenia obrotu z tytułu świadczenia ww. usług zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym Wnioskodawczyni przekroczy obrót z tytułu świadczenia usług w kwocie 20.000 zł. Jeżeli natomiast Wnioskodawczyni rozpocznie wykonywanie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych czynności, o których mowa w § 4 rozporządzenia to zwolnienie utraci moc z chwilą wykonania czynności, o której mowa w ww. przepisie rozporządzenia.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 – rozpatrzone.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj