Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.402.2017.2.MD
z 3 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2017 r. (data wpływu 31 października 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 listopada 2017 r. (data wpływu 1 grudnia 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2017 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 20 listopada 2017 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.402.2017.1.MD, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 20 listopada 2017 r. (data doręczenia 21 listopada 2017 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 24 listopada 2017 r. (data wpływu 1 grudnia 2017 r.), nadanym za pośrednictwem ….. w dniu 27 listopada 2017 r.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca od 1 października 2001 r. prowadzi działalność gospodarczą związaną z wytwarzaniem konstrukcji metalowych z gotowych elementów z materiału własnego na zamówienie konkretnych podmiotów gospodarczych.

Działalność gospodarcza, zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) mieści się w grupie 25.99.Z – Produkcja pozostałych wyrobów metalowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych, polegająca na wytwarzaniu z materiału własnego elementów metalowych typu: stoły produkcyjne, pojemniki, kosze, osłony na słupy regałowe, uchwyty, wózki, itp.

Odbiorcami ww. towarów są konkretne podmioty gospodarcze, na zlecenie których Wnioskodawca wykonuje, zgodnie z ich projektem i zamówieniem, dany produkt. Wykonywane przez Wnioskodawcę elementy metalowe są wytwarzane z materiału zakupionego we własnym zakresie (nie są to materiały powierzone) i mieszczą się w definicji działalności wytwórczej, tzn. działalności, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji. Materiał własny w postaci gotowych elementów Wnioskodawca poszukuje i nabywa od firm posiadających w ofercie takie towary, następnie poddaje go obróbce mechanicznej (cięcie, spawanie, klejenie, składanie), w wyniku której powstają nowe wyroby finalne, zgodne z projektem zamawiającego.

Przychody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej związanej z wytwarzaniem konstrukcji metalowych Wnioskodawca opodatkowuje w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej mieszczą się pod symbolem PKWiU 25.99.99 – Usługi podwykonawców związane z produkcją pozostałych gotowych wyrobów metalowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych. Zgodnie z ww. kodem PKWiU, wykonywane przez Wnioskodawcę elementy metalowe wykonywane są z materiału zakupionego we własnym zakresie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą związaną z wytwarzaniem konstrukcji metalowych z gotowych elementów, z materiału własnego na zamówienie i zgodnie z projektem zamawiającego, przysługuje Wnioskodawcy opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 5,5%?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), działalność, którą prowadzi pod symbolem PKD 52.99.Z, jest działalnością wytwórczą, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jest to działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzona przez Wnioskodawcę. W rezultacie za wytwarzanie towarów można uznać m.in. przetwarzanie rzeczy wcześniej zakupionych w tym celu, gdy w wyniku poddania ich określonym czynnościom zmieniają one swoje cechy i powstaje nowy wyrób, wykazujący nowe, niewystępujące wcześniej cechy. Istotną okolicznością jest fakt, że ww. wyroby powstają tylko i wyłącznie z własnych elementów i materiałów zakupionych przez Wnioskodawcę w celu wytworzenia danego wyrobu.

Wnioskodawca uważa, że przychody osiągane z działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania gotowych konstrukcji, elementów metalowych, itp. z materiałów własnych – niepowierzonych przez zamawiającego, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 5,5%.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) i f) oraz pkt 4 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2017 r., poz. 2157, z późn. zm.), ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% od przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny i prawny należy stwierdzić, że działalność polegająca na sprzedaży wyrobów własnej produkcji z gotowych elementów, z materiału własnego, stanowi działalność wytwórczą (produkcję), gdyż w procesie wytworzenia powstaje nowy wyrób. Zatem, z wyżej przedstawionych uregulowań prawnych wynika, że jest to działalność wytwórcza i przy wytwarzaniu przedmiotów z materiału zakupionego we własnym zakresie (niepowierzonego przez zamawiającego), przychód podlega opodatkowaniu ryczałtem wg stawki 5,5%.

Użyte w powyższych normach prawnych pojęcia zostały zdefiniowane przez ustawodawcę w art. 4 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie usługi w zakresie wytwarzania konstrukcji metalowych z gotowych elementów z materiału własnego, których efektem końcowym jest nowy wyrób, dokonywane na zlecenie bezpośredniego zleceniobiorcy, podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne według stawki 5,5%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2017 r., poz. 2157, z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie od treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych – zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy – podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

  • 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) tej ustawy),
  • 8,5% przychodów z działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów z materiału powierzonego przez zamawiającego (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. f) cyt. ustawy),
  • 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton (art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) tej ustawy).

Podstawą do ustalenia wysokości stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jest zakwalifikowanie wykonywanej działalności według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Od tej klasyfikacji zależna jest wysokość stawki ryczałtu.

Stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r., Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Natomiast w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania m.in. usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania takiej klasyfikacji.

Mając na względzie powyższe wyjaśnienia należy przypomnieć, że Organ podatkowy nie jest uprawniony do dokonywania klasyfikacji usług do odpowiedniej grupy. Klasyfikacji tej powinien dokonać sam podmiot gospodarczy przy ewentualnej pomocy uprawnionego organu statystycznego.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Działalność usługowa w zakresie handlu to sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników (art. 4 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy).

Natomiast w myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, działalność wytwórcza oznacza działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzona przez podatnika.

Należy przy tym zauważyć, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy. Załącznik nr 2 do ustawy stanowi „Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług”.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że Wnioskodawca od 1 października 2001 r. prowadzi działalność gospodarczą związaną z wytwarzaniem konstrukcji metalowych z gotowych elementów z materiału własnego na zamówienie konkretnych podmiotów gospodarczych typu: stoły produkcyjne, pojemniki, kosze, osłony na słupy regałowe, uchwyty, wózki, itp. Odbiorcami ww. towarów są konkretne podmioty gospodarcze, na zlecenie których Wnioskodawca wykonuje, zgodnie z ich projektem i zamówieniem, dany produkt. Materiał własny w postaci gotowych elementów Wnioskodawca poszukuje i nabywa od firm posiadających w ofercie takie towary, następnie poddaje go obróbce mechanicznej (cięcie, spawanie, klejenie, składanie), w wyniku której powstają nowe wyroby finalne, zgodne z projektem zamawiającego. Przychody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej związanej z wytwarzaniem konstrukcji metalowych Wnioskodawca opodatkowuje w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 25.99.99 – Usługi podwykonawców związane z produkcją pozostałych gotowych wyrobów metalowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych.

Wskazać należy, że usługi wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, stanowiącym wykaz usług wyłączających podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Ponadto, wykonywane przez Wnioskodawcę konstrukcje metalowe są wytwarzane z materiału zakupionego we własnym zakresie (z gotowych elementów), nie są to materiały powierzone przez zamawiającego. Zatem, działalność Wnioskodawcy należy uznać za działalność wytwórczą.

Mając na uwadze powyższe, w świetle powołanych wyżej przepisów prawa stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z pozarolniczej działalności gospodarczej, polegające na wytwarzaniu konstrukcji metalowych z gotowych elementów, z materiału własnego na zamówienie, zgodnie z projektem zamawiającego, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 25.99.99 – Usługi podwykonawców związane z produkcją pozostałych gotowych wyrobów metalowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych, powinny być opodatkowane według stawki 5,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Końcowo wskazuje się, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia wniosku.

Zgodnie z art. 14na ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ….., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj