Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-1.4011.467.2017.1.ES
z 8 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2017 r. (data wpływu 12 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie karty podatkowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 12 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie karty podatkowej.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest osobą fizyczną. Od 1 listopada 2017 rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej. Przeważającym rodzajem zgłoszonej działalności jest PKD 55.20.Z, tj. Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania. Jako formę opodatkowania podatkiem dochodowym wybrał kartę podatkową, bowiem świadczy usługi hotelarskie polegające na wynajmie pokoi gościnnych i domków turystycznych (w tym wydawanie posiłków), jeżeli łączna liczba pokoi (w tym także w domkach turystycznych) nie przekracza 12 pokoi. Ponadto Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia w podatku VAT, o którym mowa w art. 113 ustawy o VAT. Ponadto od 2016 r. Wnioskodawca uzyskiwał przychody z tytułu najmu prywatnego. Do chwili obecnej nie powstał obowiązek stosowania kasy fiskalnej.

Działalność Wnioskodawcy polega na wynajmie mieszkań w systemie dobowym. Obecnie Wnioskodawca wynajmuje swoje mieszkanie oraz mieszkanie koleżanki, z którą ma podpisaną umowę najmu na jej mieszkanie z prawem do dalszego podnajmu. Oba mieszkania znajdują się w tym samym budynku, jednak są to mieszkania odrębne.

Mieszkanie Wnioskodawcy składa się z 1 pokoju z aneksem kuchennym i łazienki, zaś mieszkanie koleżanki składa się z 1 pokoju z aneksem kuchennym i łazienki Wnioskodawca nie wyklucza w przyszłości możliwości najmowania kolejnych mieszkań na terenie W. w celu podnajmowania pokoi w systemie dobowym.

Goście korzystający z wynajmowanych pokoi, mają prawo do korzystania z miejsc parkingowych. Te miejsca parkingowe stanowią odrębne od mieszkań przedmioty własności. Za udostępnienie tych miejsc parkingowych nie są pobierane dodatkowe opłaty.

Obecnie płatności za usługi najmu na doby Wnioskodawca przyjmuje tylko na konto bankowe za pośrednictwem portali internetowych Airbnb i Booking. Nie jest wykluczone, że w przyszłości zostaną dołączone również inne portale tego typu.


W przypadku portalu Airbnb schemat transakcji wygląda następująco: klienci rezerwują pokój, za pomocą portalu opłacają do Airbnb, w ciągu 3 dni od przyjazdu gościa do pokoju Wnioskodawca otrzymuje przelew od Airbnb na swoje konto bankowe. Prowizję dla Airbnb płacą goście.

W przypadku portalu Booking schemat transakcji wygląda następująco: Wnioskodawca ma ustawioną płatność przez Booking co oznacza, że goście rezerwują pokój przez portal, opłacają do Booking i przyjeżdżają do pokoju. Płatność od Booking Wnioskodawca otrzymuje jednym przelewem zbiorczym za poprzedni miesiąc za każdą rezerwację, która się zakończyła w poprzednim miesiącu. Wtedy do 14 dnia kolejnego miesiąca Wnioskodawca otrzymuje zbiorczy przelew za cały poprzedni miesiąc (wszystkie rezerwacje zsumowane), zaś do 8 dnia miesiąca otrzymuję dokładne zestawienia gości, którzy rezerwowali pokój oraz kwot, które zapłacili. Kwota, którą Wnioskodawca otrzymuje na konto, stanowi sumę wszystkich kwot wpłaconych przez gości, pomniejszoną o prowizję Booking.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy rozliczając podatek dochodowy kartą podatkową Wnioskodawca może korzystać z usług portali typu Airbnb lub Booking?


Zdaniem Wnioskodawcy, korzystnie z usług portali typu Airbnb lub Booking (oraz im podobnych) nie stoi na przeszkodzie w rozliczaniu podatku w formie karty podatkowej.


Podatnik rozliczający podatek dochodowy w formie karty podatkowej może korzystać z zewnętrznych podmiotów świadczących usługi specjalistyczne (art. 25 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).

Zgodnie z art. 25 ust. 3 ustawy o podatku zryczałtowanym, za usługi specjalistyczne w rozumieniu ust. 1 pkt 3 uważa się czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4.

Usługi świadczone Wnioskodawcy przez te i podobne portale należy potraktować jako usługi specjalistyczne, niezwiązane z istotą świadczonych przez Wnioskodawcę usług hotelowych polegających na wynajmie krótkoterminowym pokoi. Korzystanie bowiem ze specjalistycznych portali, udostępniających narzędzie do rezerwacji mieszkań oraz dokonywanie płatności za nie, mieści się w pojęciu usług specjalistycznych, co potwierdza np. Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie o sygn. 1462-IPPB1.4511.1072.2016.1.MM.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2017 r., poz. 2157 z późn. zm.) osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

Pojęcie działalności gospodarczej do którego odsyła wskazany powyżej przepis, zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 2032 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej użyte w cytowanym wyżej przepisie art. 5a pkt 6 ustawy wymaga, aby był to jeden z wymienionych w lit. a)-c) rodzajów działalności i opierał się na następujących przesłankach:

  • zarobkowym celu działalności,
  • wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,
  • prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.


Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy – przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.

Zgodnie z art. 23 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zryczałtowany podatek w formie karty podatkowej mogą opłacać także - na zasadach i w warunkach określonych w części XII tabeli - osoby fizyczne, w tym rolnicy równocześnie prowadzący gospodarstwo rolne.

Stosownie do treści pkt 4 części XII tabeli, w formie karty podatkowej opodatkowane mogą być – usługi hotelarskie polegające na wynajmie pokoi gościnnych i domków turystycznych (w tym wydawanie posiłków) jeżeli łączna liczba pokoi (w tym także w domkach turystycznych) nie przekracza 12.


W myśl art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

  1. złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,
  2. we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,
  3. przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,
  4. nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,
  5. małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,
  6. nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,
  7. pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Za usługi specjalistyczne w rozumieniu ust. 1 pkt 3 uważa się czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4 – o czym stanowi art. 25 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Podkreślić należy, że aby uznać usługi za specjalistyczne, muszą być one niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi. Z przepisów ustawy nie wynika jednak, aby usługi specjalistyczne faktycznie miały być czynnościami wysoce specjalizowanymi, których wykonanie wymagałoby specjalistycznych wiadomości, umiejętności, wyposażenia. Chodzi tu o usługi specjalistyczne względem prowadzonej działalności, których wykonywania nie zgłoszono, a jednak są niezbędne do prowadzenia własnej działalności.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca od 1 listopada 2017 rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej. Przeważającym rodzajem zgłoszonej działalności jest PKD 55.20.Z, tj. Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania. Jako formę opodatkowania podatkiem dochodowym wybrał kartę podatkową. Działalność Wnioskodawcy polega na wynajmie mieszkań w systemie dobowym. Obecnie płatności za usługi najmu na doby Wnioskodawca przyjmuje tylko na konto bankowe za pośrednictwem portali internetowych Airbnb i Booking. Nie jest wykluczone, że w przyszłości zostaną dołączone również inne portale tego typu.

Z przeanalizowanych powyżej regulacji prawnych wynika, że aby nabyć i zachować uprawnienia do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej należy spełnić szereg warunków podmiotowych i przedmiotowych, zawartych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Z przepisów tych nie wynika, by zawierały ograniczenia ze względu na korzystanie z internetowych portali rezerwacyjnych.

Wobec tego opisany we wniosku sposób prowadzenia działalności i korzystanie przez Wnioskodawcę z internetowych portali rezerwacyjnych – nie powoduje utraty prawa do opodatkowania usług zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej.

Zatem, Wnioskodawca rozliczając podatek dochodowy kartą podatkową Wnioskodawca może korzystać z usług portali typu Airbnb lub Booking.

Z uwagi na powyższe stanowisko Wnioskodawcy, że korzystnie z usług portali typu Airbnb lub Booking (oraz im podobnych) nie stoi na przeszkodzie w rozliczaniu podatku w formie karty podatkowej należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoja aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj