Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.680.2017.1.IZ
z 23 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2017 r. (data wpływu 12 grudnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na dostawę mieszanek przypraw – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 12 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na dostawę mieszanek przypraw.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest spółką handlową z siedzibą w Holandii, wpisaną do rejestru prowadzonego przez tamtejszą Izbę Handlowo-Przemysłową. Spółka należy do międzynarodowej grupy A. (dalej: Grupa), działającej w branży FMCG.


Grupa A., w której działa Spółka jest globalnym liderem w dziedzinie produkcji i dystrybucji produktów codziennego użytku. Oferta grupy A. jest szeroka i obejmuje zarówno produkty żywnościowe, jak i środki higieny oraz artykuły chemii gospodarczej.


Globalny charakter działalności Grupy wymaga odpowiedniej koordynacji procesów związanych z produkcją i dystrybucją towarów. W ramach przyjętego przez Grupę modelu biznesowego Spółka odpowiada w szczególności za następujące obszary: zarządzanie łańcuchem dostaw, zarządzanie zakupami, zarządzanie produkcją, dystrybucją.


Spółka jest zarejestrowana dla potrzeb podatku VAT w Polsce. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy na terenie Polski jest zlecanie produkcji wyrobów oraz sprzedaż produktów gotowych na rzecz spółki z Grupy. W związku z ciągłym rozwojem działalności, Spółka planuje wprowadzić do swojej oferty nowe produkty.

Wnioskodawca planuje sprzedaż następujących mieszanek przypraw:

  • przyprawa do kurczaka - zawierająca m.in. paprykę łagodną, paprykę ostrą, czosnek sproszkowany, pieprz czarny, liście majeranku, sól niejodowaną, olej słonecznikowy, curry, białą cebulę granulowaną, biały cukier;
  • przyprawa do grillowanych warzyw - zawierająca m.in. paprykę łagodną, paprykę ostrą, czosnek sproszkowany, pieprz czarny, liście majeranku, sól niejodowaną, olej słonecznikowy, curry, białą cebulę granulowaną, biały cukier, mąkę gorczycową;
  • przyprawa do karkówki - zawierająca m.in. sól niejodowaną, paprykę ostra, biały cukier, pomidory sproszkowane, liście laurowe, rozmaryn, paprykę chilli, czosnek granulowany, liście majeranku, chili sproszkowane, cebulę białą granulowaną, nasiona kolendry, czosnek sproszkowany;
  • przyprawa do grillowanego kurczaka - zawierająca m.in. sól niejodowaną, paprykę ostrą mieloną, cukier biały, pomidory sproszkowane, liście laurowe, rozmaryn, paprykę chili, czosnek granulowany, liście majeranku, chilli w proszku, białą cebulę granulowaną, nasiona kolendry, czosnek proszkowany;
  • przyprawa do grilla pikantna - zawierająca m.in. sól niejodowaną, paprykę łagodną mieloną, czosnek, pomidory sproszkowane, olej słonecznikowy, cytrynę, pieprz kajeński, czosnek sproszkowany, paprykę chilli, nasiona kolendry, rozmaryn sproszkowany, kminek zwyczajny, cebulę, pieprz czarny mielony;
  • przyprawa do ziemniaków - zawierająca m.in. czosnek sproszkowany, czosnek granulowany, paprykę łagodną, czarny pieprz, nasiona kolendry, sól niejodowaną, białą cebulę granulowaną, liście majeranku, paprykę ostrą, cytrynę, majeranek sproszkowany;
  • przyprawa do skrzydełek kurczaka - zawierająca m.in. sól niejodowaną, paprykę łagodną, czosnek granulowany, pomidory sproszkowane, olej słonecznikowy, cytrynę, pieprz kajeński, czosnek sproszkowany, paprykę chilli, nasiona kolendry, rozmaryn sproszkowany, kminek mielony, rozmaryn, białą cebulę granulowaną, czarny pieprz;
  • przyprawa do ryb - zawierająca m. in. sól niejodowaną, biały cukier, pieprz kajeński, białą cebulę sproszkowaną, sproszkowaną bazylię, mąkę z białej gorczycy, liście tymianku, rozmaryn, liście bazylii, czosnek granulowany, cytrynę, kurkumę;
  • przyprawa kurczak prowansalski - zawierająca m.in. sól niejodowaną, biały cukier, liście tymianku, rozmaryn, bazylię sproszkowaną, liście oregano, liście majeranku, pieprz kajeński, mąkę gorczycową, nasiona kolendry, cytrynę, kurkumę mieloną, cebulę białą granulowaną, kminek mielony, paprykę ostrą,
  • przyprawa do indyka - zawierająca m. in. marynatę do kurczaka;
  • przyprawa do schabu - zawierająca m.in. marynatę do mięsa;
  • przyprawa do grilla - zawierająca m.in. sól, czosnek sproszkowany, paprykę, cukier biały, nasiona kolendry, mąkę z białej gorczycy, liście majeranku, czarny pieprz mielony, ziele angielskie, goździki korzenne (czapetkę pachnącą), rozmaryn, paprykę chilli, białą cebulę;
  • przyprawa zloty kurczak - zawierająca m.in. paprykę łagodną, czosnek sproszkowany, cynamon, kurkumę (ostryż długi), pieprz kajeński, nasiona kozieradki, curry, goździki korzenne (czapetkę pachnącą), gałkę muszkatołową;
  • przyprawa gyros - zawierająca m.in. sól niejodowaną, nasiona kolendry, czosnek sproszkowany, mąkę z białej gorczycy, paprykę łagodną, biały cukier, pieprz kajeński, nasiona kozieradki, rozmaryn, liście tymianku, czarny pieprz;
  • przyprawa do gulaszu - zawierająca m.in. sól jodowaną, czosnek sproszkowany, paprykę łagodną mieloną, biały cukier, nasiona kolendry, mąkę z białej gorczycy, liście majeranku, czarny pieprz, ziele angielskie, goździki korzenne (czapetkę pachnącą), rozmaryn, paprykę chili, białą cebulę;
  • przyprawa do mięsa - zawierająca m.in. sól niejodowaną, białą cebulę sproszkowaną, cukier biały, pomidory sproszkowane, czosnek sproszkowany, liście pietruszki, rozmaryn, czarny pieprz, liście oregano, liście tymianku, paprykę ostrą, liście majeranku;
  • przyprawa do wieprzowiny - zawierająca m.in. sól niejodowaną, czosnek sproszkowany, nasiona kolendry, kminek, paprykę ostrą, mąkę ryżową, liście cząbru, liście majeranku, rozmaryn, olej słonecznikowy, paprykę łagodną, mąkę gorczycową;
  • przyprawa do żeberek - zawierająca m.in. sól niejodowaną, czosnek sproszkowany, nasiona kolendry, kminek, paprykę ostrą, mąkę ryżową, liście cząbru, liście majeranku, rozmaryn sproszkowany, olej słonecznikowy, paprykę łagodną, mąkę gorczycową;
  • przyprawa do zapiekanki makaronowej - zawierająca m.in. sól niejodowaną, biały cukier, paprykę łagodną, czosnek sproszkowany, białą cebulę sproszkowaną, pomidory sproszkowane, czarny pieprz, nasiona selera, kminek, gałka muszkatołową, nasiona kolendry, pieprz kajeński;
  • przyprawa do wołowiny - zawierająca m.in. marynatę czosnkowa, olej słonecznikowy, czosnek sproszkowany, paprykę łagodną, cukier biały, sól niejodowaną, pieprz biały mielony;
  • przyprawa do pieczeni - zawierająca m.in. sól niejodowaną, cukier biały, paprykę łagodną mieloną, cebulę białą sproszkowaną, pomidory sproszkowane, czarny pieprz, czosnek sproszkowany, gałkę muszkatołową, kminek mielony, mąkę ryżową;
  • przyprawa do pikantnego kurczaka - zawierająca m.in. sól niejodowaną, cukier biały, czosnek sproszkowany, pieprz kajeński, paprykę łagodną mieloną, kminek mielony, olej z papryki, nasiona kolendry, cytrynę, cebulę białą sproszkowaną;
  • przyprawa grillowa do karkówki - zawierająca m.in. sól niejodowaną, cukier biały, czosnek sproszkowany, pieprz kajeński, paprykę łagodną mieloną, kminek mielony, olej z papryki, nasiona kolendry, cytrynę, białą cebulę sproszkowaną;
  • przyprawa do mięsa mielonego - zawierająca m.in. sól niejodowaną, olej słonecznikowy, liście pietruszki, czosnek sproszkowany, kolendrę, pieprz czarny, nasiona kminku, biały cukier, paprykę łagodną, kminek mielony, ziele angielskie, pieprz kajeński, imbir mielony, czosnek granulowany, białą cebulę granulowaną, mąkę pszenną, kawałki żółtej cebuli.

Towary wymienione powyżej mieszczą się w PKWiU 10.84.12.0. Produkty te będą w dalszej części niniejszego wniosku określane łącznie jako: „Mieszanki przypraw”.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Spółka będzie uprawniona do zastosowania obniżonej stawki VAT w wysokości 8% w odniesieniu do sprzedaży krajowej Mieszanek przypraw?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka będzie uprawniona do stosowania obniżonej stawki VAT w wysokości 8% w odniesieniu do sprzedaży krajowej Mieszanek przypraw.


Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.


Jak wynika z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Z kolei, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Obecnie obowiązująca klasyfikacja wyrobów i usług została wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676). Jednakże, w oparciu o par. 2 i 3 powołanego rozporządzenia, zgodnie z którymi:

  • w ewidencji, dokumentacji i rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej - stosuje się równolegle do dnia 31 grudnia 2016 r.,
  • do celów podatkowych - stosuje się do dnia 31 grudnia 2017 r. klasyfikację PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, po. 1293, z późn. zm).

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach statystycznych. Organy podatkowe nie są zatem uprawnione do dokonywania klasyfikacji statystycznej wyrobów i usług. Przy czym w przypadku, gdy przepis nie odnosi się wprost do identyfikacji towarów i usług przy zastosowaniu konkretnego symbolu klasyfikacji, to wskazanie tej klasyfikacji nie jest niezbędne do określenia wysokości stawki na gruncie ustawy o VAT.


Z kolei, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Jednocześnie, zarówno w treści ustawy o VAT, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.


Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Stosownie natomiast do art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.


Jednocześnie, zgodnie z art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Pod pozycją 41 załącznika nr 3 do ustawy wymieniono grupę ex 10.84.12.0, tj. „Sosy; mieszanki przypraw; mąka i mączka z gorczycy oraz gotowa musztarda, z wyłączeniem musztardy gotowej”.


Należy zauważyć, że w myśl art. 2 pkt 30 ww. ustawy o VAT przez zapis „PKWiU ex’’ rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do wyrobów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa wyrobu.


Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT dotyczy wyłącznie danego wyrobu lub usługi z danego grupowania.


Ponadto zauważa się, że w świetle objaśnienia do powołanego wyżej załącznika nr 3 do ustawy o VAT, ww. wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.


Jak zostało podkreślone, zgodnie z art. 41 ust. 2a ustawy o VAT dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%. Jednakże w załączniku tym nie zostały wymienione towary objęte symbolem PKWiU ex 10.84.12.0.

Jak Spółka podkreśliła w opisie stanu przyszłego, planuje ona wprowadzić na rynek różne Mieszanki przypraw. Mając na uwadze fakt, że pozycja „(...) mieszanki przypraw” została wprost wymieniona w pozycji 41 zał. 3 do ustawy o VAT, towary te mogą być opodatkowane stawką preferencyjną.


Konsekwentnie, Spółka będzie uprawniona do zastosowania obniżonej stawki VAT w wysokości 8% w odniesieniu do przyszłej sprzedaży Mieszanek przypraw.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla danej czynności, której miejsce świadczenia lub dostawy znajduje się na terytorium kraju, istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na klasyfikacji podanej przez Wnioskodawcę.

Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - dalej: „PKWiU”, zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczaniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

Tut. Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano na podstawie grupowań PKWiU wskazanych przez Wnioskodawcę we wniosku.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.


Jak wynika z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Obecnie obowiązująca klasyfikacja wyrobów i usług została wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676, z późn. zm). Przy czym, jak wynika z § 2 i 3 powołanego rozporządzenia:

  • w ewidencji, dokumentacji i rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej - stosuje się klasyfikację do dnia 31 grudnia 2016 r.,
  • do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług - do dnia 31 grudnia 2018 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Jednocześnie, zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.


Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Stosownie natomiast do art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.


W myśl natomiast art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowany dla potrzeb podatku VAT w Polsce, a głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy na terenie Polski jest zlecanie produkcji wyrobów oraz sprzedaż produktów gotowych na rzecz spółki z Grupy. W związku z ciągłym rozwojem działalności Wnioskodawca planuje wprowadzić do swojej oferty różne Mieszanki przypraw klasyfikowane przez Wnioskodawcę do PKWiU 10.84.12.0.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą opodatkowania właściwą stawką podatku VAT wymienionych we wniosku produktów.


Pod pozycją 41 załącznika nr 3 do ustawy o podatku VAT, zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU „ex 10.84.12.0”, tj. „Sosy; mieszanki przypraw; mąka i mączka z gorczycy oraz gotowa musztarda, z wyłączeniem musztardy gotowej”.


Należy zauważyć, że w myśl z art. 2 pkt 30 ww. ustawy o VAT przez zapis „PKWiU ex” rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.


Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do wyrobów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce – nazwa wyrobu.


Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT dotyczy wyłącznie danego wyrobu lub usługi z danego grupowania.


Ponadto zauważa się, że w świetle objaśnienia do powołanego wyżej załącznika nr 3 do ustawy, ww. wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.


Zgodnie z art. 41 ust. 2a ww. ustawy dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5 %. Jednakże w załączniku tym nie zostały wymienione towary objęte symbolem PKWiU ex 10.84.12.0.


Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca zamierza wprowadzić na rynek nowe produkty, które na potrzeby niniejszego wniosku zostały określone jako Mieszanki przypraw i które Wnioskodawca klasyfikuje do grupowania PKWiU 10.84.12.0. Towary te będą stanowiły niewątpliwie mieszanki złożone z bardzo wielu składników np. produkt o nazwie „przyprawa do kurczaka” będzie zawierał m.in. paprykę łagodną, paprykę ostrą, czosnek sproszkowany, pieprz czarny, liście majeranku, sól niejodowaną, olej słonecznikowy, curry, białą cebulę granulowaną, biały cukier, a „przyprawa do gulaszu” będzie zawierała m.in. sól jodowaną, czosnek sproszkowany, paprykę łagodną mieloną, biały cukier, nasiona kolendry, mąkę z białej gorczycy, liście majeranku, czarny pieprz, ziele angielskie, goździki korzenne (czapetkę pachnącą), rozmaryn, paprykę chili, białą cebulę. Pozostałe produkty takie jak: przyprawa do grillowanych warzyw, przyprawa do karkówki, przyprawa do grillowanego kurczaka, przyprawa do grilla pikantna, przyprawa do ziemniaków, przyprawa do skrzydełek kurczaka, przyprawa do ryb, przyprawa kurczak prowansalski, przyprawa do indyka, przyprawa do schabu, przyprawa do grilla, przyprawa zloty kurczak, przyprawa gyros, przyprawa do mięsa, przyprawa do wieprzowiny, przyprawa do żeberek, przyprawa do zapiekanki makaronowej, przyprawa do wołowiny, przyprawa do pieczeni, przyprawa do pikantnego kurczaka, przyprawa grillowa do karkówki i przyprawa do mięsa mielonego też będą stanowiły mieszanki różnych składników, które połączone będą dawały mieszankę przypraw gotową do wykorzystania we wskazanym zakresie.

Mając zatem na uwadze powyższy opis należy stwierdzić, że sprzedaż wymienionych we wniosku produktów sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 10.84.12.0 powinna być opodatkowana preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy jako wymienione w poz. 41 załącznika nr 3 do ustawy mieszanki przypraw niestanowiące gotowej musztardy, gdyż z opisu sprawy nie wynika, ażeby taką musztardę te produkty stanowiły.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dostawa krajowa Mieszanek przypraw powinna podlegać opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT, należy uznać za prawidłowe.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku tego opisu. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj