Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.286.2017.1.MK
z 17 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 grudnia 2017 r. (data wpływu 22 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy alkoholu etylowego zawartego w nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej pochodzenia wyrobu oraz dokumentowania tego nabycia – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy alkoholu etylowego zawartego w nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej pochodzenia wyrobu oraz dokumentowania tego nabycia.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (zwany dalej również Spółką) prowadzi działalność gospodarczą zasadniczo polegającą na produkcji samochodów.

W związku z tym Spółka nabywa wewnątrzwspólnotowo bezpośrednio od producenta w Niemczech koncentrat płynu do spryskiwaczy (dalej jako: „Koncentrat”). Koncentrat jest klasyfikowany według Nomenklatury Scalonej do pozycji CN 3820. W swoim składzie zawiera ponad 80% alkoholu etylowego.

Koncentrat po rozcieńczeniu odpowiednią ilością wody służy Wnioskodawcy do tzw. „pierwszego zalania” zbiorników spryskiwaczy w produkowanych przez Spółkę samochodach. Koncentrat po rozcieńczeniu jest przeznaczony do odmrażania i/lub mycia szyb samochodowych.

Producent dostarcza Koncentrat z Niemiec do Polski transportem samochodowym przy użyciu cystern.

Koncentrat jest produkowany w Niemczech na bazie alkoholu etylowego częściowo skażonego zgodnie z niemieckim prawem wewnętrznym. Do skażenia alkoholu etylowego stanowiącego główny składnik Koncentratu jest używany niemiecki denaturator […] stanowiący 1 litr mieszaniny ketonów, składającej się z:

  • 95-96% masowych ketonu metylowo-etylowego (MEK),
  • 2,5-3% masowych ketonu metylowo-izopropylowego (3-metylo-2-butanon),
  • 1,5-2% masowych ketonu etylowo-sec-amylowego (5-metylo-3-heptanon).

Skażalnik ten nie zawiera bitrexu.

Producent legalnie sprzedaje Koncentrat odbiorcom na terenie Niemiec. Dostawa jest dokumentowana fakturą wystawioną w imieniu Producenta przez Wnioskodawcę w trybie samofakturowania. Producent wraz z towarem wydaje nabywcy m.in. certyfikat zgodności towaru oraz dowód dostawy. W certyfikacie określa towar jako koncentrat płynu do spryskiwaczy szyb/pierwsze napełnienie oraz informuje, że towar nie nadaje się do spożycia przez ludzi. Nie jest to alkohol spożywczy.

W dowodzie dostawy znajduje się natomiast informacja, iż koncentrat płynu do spryskiwaczy szyb/pierwsze napełnienie, znajdujący się w cysternie danego pojazdu zawiera roztwór etanolu, nieopodatkowany za ogólnym pozwoleniem. Ten alkohol jest skażony, usunięcie skażenia lub stosowanie do celów spożywczych lub do wytwarzania napojów alkoholowych jak i niedozwolony handel ma skutki karne i podatkowe. Istnieje obowiązek zgłoszenia we właściwym głównym urzędzie celnym.

Producent Koncentratu przedstawił Wnioskodawcy długoterminową deklarację dostawcy o preferencyjnym pochodzeniu towarów, z której wynika, że koncentrat posiada kod 3820 00 i jest produktem pochodzenia wewnątrzwspólnotowego (Niemcy) i odpowiada regułom pochodzenia dla preferencyjnego obrotu towarów z wymienionymi w zaświadczeniu państwami.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy nabywany przez Spółkę wewnątrzwspólnotowo bezpośrednio od producenta z siedzibą w Niemczech Koncentrat płynu do spryskiwaczy, wyprodukowany w Niemczech na bazie alkoholu etylowego częściowo skażonego zgodnie z niemieckim prawem denaturatorem […] podlega w Polsce zwolnieniu z podatku akcyzowego na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym?
  2. Czy dokumenty takie jak: certyfikat zgodności, dowód dostawy oraz deklaracja dostawcy o preferencyjnym pochodzeniu towaru zawierające prawdziwe informacje m.in. takie, że Koncentrat został wyprodukowany w Niemczech i zawiera alkohol skażony i nie jest przeznaczony do spożycia przez ludzi w wystarczający sposób potwierdzają prawo Spółki do zwolnienia z podatku akcyzowego w Polsce czynności wewnątrzwspólnotowego nabycia Koncentratu przez Spółkę?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1)

Zgodnie z art. 8. ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 43 z póżn. zm.), dalej jako „Ustawa AKC”, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest m.in. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego.

Przez nabycie wewnątrzwspólnotowe rozumie się przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju (art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy AKC).

W świetle art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy AKC wyroby akcyzowe oznaczają wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy. W poz. 43 załącznika nr 1 do ustawy AKC wymienia się alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj. bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy.

Koncentrat płynu do spryskiwaczy zawierający w swoim składzie ponad 80% alkoholu etylowego jest więc wyrobem akcyzowym.

Stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy AKC podatnikiem akcyzy jest m.in. osoba prawna, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.

Wobec powyższego Spółka jest podatnikiem podatku akcyzowego w związku z wewnątrzwspólnotowym nabywaniem przez nią Koncentratu płynu do spryskiwaczy.

Zgodnie z art. 30 ust. 9 Ustawy AKC zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy:


  1. całkowicie skażony:
    1. produkowany na terytorium kraju, nabywany wewnątrzwspólnotowo oraz importowany, jeżeli został całkowicie skażony środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej,
    2. nabywany wewnątrzwspólnotowo, jeżeli został całkowicie skażony dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje,
    3. produkowany na terytorium kraju oraz importowany, jeżeli został całkowicie skażony dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez Rzeczpospolitą Polską
    • na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, w tym zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi;
  2. zawarty w nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej pochodzenia wyrobu.


Na podstawie art. 38 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym Minister Finansów otrzymał upoważnienie do określenie dodatkowych warunków i trybu stosowania zwolnień, o których mowa w art. 30 i 32 ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z § 2 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 2015 r. w sprawie warunków stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2015, poz. 2162 ze zm.), w przypadku zastosowania zwolnienia określonego w art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy AKC przyjmuje się, że alkohol etylowy zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi nabywany wewnątrzwspólnotowo został skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwa członkowskie Unii Europejskiej pochodzenia wyrobu, jeśli wyroby te były przedmiotem legalnego obrotu handlowego w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej przed ich przywozem na terytorium kraju. Dokumentami potwierdzającymi legalny obrót handlowy w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej wyrobami, o których mowa powyżej są faktury lub inne dokumenty księgowe o równoważnej wartości dowodowej.

Powyższe regulacje implementują do polskiego porządku prawnego art. 27 ust. 1 lit. a i b Dyrektywy 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych, dalej jako: „Dyrektywa”.

Zgodnie z art. 27 Dyrektywy Państwa Członkowskie zwalniają produkty objęte niniejszą dyrektywą z ujednoliconego podatku akcyzowego na warunkach, które zostaną przez nie określone w celu zagwarantowania prawidłowego i uczciwego stosowania takich zwolnień oraz zapobiegania wszelkim ewentualnym wypadkom uchylania się, omijania lub naruszania tych przepisów:

  1. gdy produkty te są rozprowadzane w postaci alkoholu całkowicie denaturowanego zgodnie z wymogami każdego Państwa Członkowskiego, przy czym wymogi takie muszą być należycie podane do wiadomości i zaakceptowane zgodnie z ust. 3 i 4 niniejszego artykułu. Zwolnienie to uzależnione jest od stosowania przepisów dyrektywy 92/12/EWG, dotyczących handlowego przemieszczania się alkoholu całkowicie denaturowanego;
  2. gdy są one denaturowane zgodnie z wymogami każdego Państwa Członkowskiego i używane do wytwarzania jakiegokolwiek produktu nieprzeznaczonego do spożycia przez ludzi.

W Niemczech przepisy Dyrektywy wdrażają: ustawa o monopolu spirytusowym z dnia 08 kwietnia 1922 r. (Gesetz über das Branntweinmonopol (Branntweinmonopolgesetz - BranntwMonG)) oraz Rozporządzenie w sprawie podatku od wyrobów spirytusowych z dnia 05 października 2009 r. (Verordnung zur Durchführung des Branntweinmonopolgesetzes (Branntweinsteuen/erordnung - BrStV))

Ustawa o monopolu spirytusowym (BranntwMonG) stanowi:

„ § 152 [Zwolnienia podatkowe]

(1) Wyroby są zwolnione z opodatkowania, jeśli wykorzystywane są przemysłowo

  1. do wytwarzania leków przez osoby uprawnione do tego według prawa o lekach,
  2. w stanie nieskażonym do wytwarzania octu,
  3. w stanie skażonym do wytwarzania towarów, które nie są lekami ani artykułami
  4. spożywczymi,…”

Rozporządzenie w sprawie podatku od wyrobów spirytusowych (BrStV)) stanowi:

§ 44 [Ogólne pozwolenie na wykorzystanie]

Rezygnując z formalnego pozwolenia dozwolone jest ogólnie przemysłowe wykorzystanie

  1. skażonych produktów, każdorazowo w odniesieniu do 100 litrów alkoholu, zawierających
    1. 1,0 litr ketonu metylowo-etylowego, składającego się z 95 do 96 procent masy MEK, 2,5 do 3 procent masy ketonu metylowo-izopropylowego oraz 1,5 do 2 procent masy ketonu etylowo- izoamylowego (5-metylo-3-heptanon),
    2. 6,0 kilogramów szelaku,
    3. 2,0 litry toluenu,
    4. 2,0 litry cykloheksanu oraz
  2. aromatów zawierających alkohol
    do celów wymienionych w § 152 ustęp 1 punkt 3 i 4 ustawy.


Powyższe wskazuje, że zgodnie z § 44 ust. 1 lit. a BrStV denaturator o nazwie: […] stanowiący 1 litr mieszaniny ketonów, składającej się z:

  • 95-96% masowych ketonu metylowo-etylowego (MEK),
  • 3% masowych ketonu metylowo-izopropylowego (3-metylo-2-butanon),
  • 2% masowych ketonu etylowo-sec-amylowego (5-metylo-3-heptanon)

jest środkiem skażającym dopuszczonym przez państwo niemieckie do skażania wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi.

W świetle niemieckich przepisów zwalnia się z podatku akcyzowego alkohol etylowy skażony jednym ze skażalników wymienionych w § 44 ust. 1 BrStV wykorzystywany do przemysłowego wytwarzania towarów, które nie są lekami ani artykułami spożywczymi.

W świetle powyższego nabywany przez Spółkę wewnątrzwspólnotowo bezpośrednio od producenta z siedzibą w Niemczech Koncentrat płynu do spryskiwaczy, wyprodukowany w Niemczech na bazie alkoholu etylowego częściowo skażonego zgodnie z niemieckim prawem denaturatorem […], podlega w Polsce zwolnieniu z podatku akcyzowego na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Ad. 2)

Zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy o AKC zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej pochodzenia wyrobu.

Na podstawie art. 38 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o AKC Minister Finansów otrzymał upoważnienie do określenie dodatkowych warunków i trybu stosowania zwolnień, o których mowa w art. 30 i 32 ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z § 2 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 2015 r. w sprawie warunków stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2015, poz. 2162 ze zm.), w przypadku zastosowania zwolnienia określonego w art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy przyjmuje się, że alkohol etylowy zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi nabywany wewnątrzwspólnotowo został skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwa członkowskie Unii Europejskiej pochodzenia wyrobu, jeśli wyroby te były przedmiotem legalnego obrotu handlowego w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej przed ich przywozem na terytorium kraju. Dokumentami potwierdzającymi legalny obrót handlowy w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej wyrobami, o których mowa powyżej są faktury lub inne dokumenty księgowe o równoważnej wartości dowodowej.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż przepis § 2 ust. 1 pkt 2 cytowanego wyżej rozporządzenia ma charakter domniemania prawnego. Świadczy o tym m.in. użyte w tym przepisie sformułowanie „przyjmuje się”. Oznacza to, iż dla udokumentowania prawa do zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy o akcyzie wystarczy, aby nabywca kupił w jednym z krajów członkowskich UE przed przywozem do Polski nieprzeznaczony do spożycia przez ludzi wyrób zawierający alkohol etylowy i dla potwierdzenia tej transakcji otrzymał fakturę lub inny dokument księgowy potwierdzający fakt, iż nabył towar w innym niż Polska kraju członkowskim UE.

Powyższe nie oznacza, iż fakt skażenia alkoholu etylowego zawartego w wyrobie nieprzeznaczonym do spożycia przez ludzi i spełnienie warunków do zwolnienia z podatku akcyzowego można udowodnić wyłącznie w sposób określony w § 2 ust. 1 i 2 rozporządzenia. Domniemanie to jak każde inne ma charakter wzruszalny. Wystąpienie okoliczności uprawniających do zwolnienia lub ich brak można udowodnić również innymi sposobami.

Charakter materialny ma przepis art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy AKC. Udowodnienie, czy zachodzą okoliczności uprawniające do zastosowania przewidzianego w tym przepisie zwolnienia jest zagadnieniem procesowym.

Stosownie do art. 180 Ordynacji podatkowej, jako dowód należy dopuścić wszystko, co może się przyczynić do wyjaśnienia sprawy i jednocześnie nie jest sprzeczne prawem. Mogą to być w szczególności księgi podatkowe, deklaracje złożone przez stronę, zeznania świadków, opinie biegłych oraz inne materiały i informacje.

Dla zastosowania zwolnienia z akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy o VAT istotne jest, aby:

  • towar nie był przeznaczony do spożycia przez ludzi,
  • do wyprodukowania tego towaru został użyty alkohol etylowy częściowo skażony, w sposób określony przez państwo członkowskie miejsca produkcji wyrobu (pochodzenia wyrobu).

Jest oczywiste, iż Koncentrat płynu do spryskiwaczy nie jest produktem przeznaczonym do spożycia przez ludzi. Potwierdzają to informacje zawarte m.in. dowodzie dostawy oraz certyfikacie zgodności jak również charakterystyka produktu.

Zawarte w dowodzie dostawy oświadczenia Producenta, iż zawarty w produkcie alkohol etylowy jest skażony i zwolniony z akcyzy za ogólnym pozwoleniem wskazuje na podstawę prawną zwolnienia. Deklaracja pochodzenia towaru poświadcza, iż Koncentrat został wyprodukowany przez wystawcę tego dokumentu w Niemczech.

Powyższe dokumenty jednoznacznie poświadczają, okoliczności uprawniające Wnioskodawcę do zastosowania zwolnienia z akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Zdaniem Spółki dokumenty takie jak: certyfikat zgodności, dowód dostawy oraz deklaracja dostawcy o preferencyjnym pochodzeniu towaru zawierające prawdziwe informacje m.in. takie, że Koncentrat został wyprodukowany w Niemczech i zawiera alkohol skażony i nie jest przeznaczony do spożycia przez ludzi w wystarczający sposób potwierdzają prawo Spółki do zwolnienia w Polsce z podatku akcyzowego wewnątrzwspólnotowego nabycia Koncentratu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 43 ze zm.) zwanej dalej „ustawą” – ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod poz. 43 załącznika nr 1 do ustawy bez względu do CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy wymieniono alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 2, 3 i 9 ustawy:

  • terytorium kraju to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  • terytorium państwa członkowskiego to terytorium państwa, do którego zgodnie z art. 52 Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 349 i 355 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej mają zastosowanie te Traktaty, z wyłączeniem terytorium kraju.
  • nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej - art. 10 ust. 1 ustawy.

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą – art. 13 ust.1 ustawy.

Podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Obowiązek, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, ma zastosowanie również do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, który dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego – art. 16 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 92 ustawy do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Stosownie do art. 93 ust. 1 ustawy do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

W myśl art. 30 ust. 9 ustawy zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy:

  1. całkowicie skażony:
    1. produkowany na terytorium kraju, nabywany wewnątrzwspólnotowo oraz importowany, jeżeli został całkowicie skażony środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej,
    2. nabywany wewnątrzwspólnotowo, jeżeli został całkowicie skażony dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje,
    3. produkowany na terytorium kraju oraz importowany, jeżeli został całkowicie skażony dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez Rzeczpospolitą Polską
    • na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, w tym zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi;
  2. zawarty w nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej pochodzenia wyrobu;
  3. zawarty w importowanych wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, skażony środkami skażającymi, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2;
  4. zawarty w produktach leczniczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. poz. 271, z późn. zm.);
  5. zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości;
  6. zawarty w artykułach spożywczych lub półproduktach, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 2015 r. w sprawie warunków stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 2162 ze zm.) w przypadku zastosowania zwolnienia określonego w art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy przyjmuje się, że alkohol etylowy zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi nabywany wewnątrzwspólnotowo został skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwa członkowskie Unii Europejskiej pochodzenia wyrobu, jeśli wyroby te były przedmiotem legalnego obrotu handlowego w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej przed ich przywozem na terytorium kraju.

Dokumentami potwierdzającymi legalny obrót handlowy w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej wyrobami, o których mowa w ust. 1, są faktury lub inne dokumenty księgowe o równoważnej wartości dowodowej - § 2 ust. 2 rozporządzenia.

Mając na uwadze powyższe wskazać w pierwszej kolejności należy, że nabywany wewnątrzwspólnotowo przez Wnioskodawcę koncentrat płynu do spryskiwaczy klasyfikowany do kodu CN 3820 nie jest w myśl ustawy wyrobem akcyzowym. Wyrobem akcyzowym jest wyłącznie zawarty w tym koncentracie alkohol etylowy. W świetle bowiem wskazanej wyżej definicji, za alkohol etylowy uznaje się w każdym przypadku czysty alkohol etylowy i wszelkie wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, oznaczone kodami CN 2208 i 2207, a ponadto alkohol etylowy (w ilości powyżej 1,2% objętości) zawarty w innych wyrobach, objętych innymi kodami CN niż wskazane powyżej (np. alkohol etylowy zawarty w koncentracie płynu do spryskiwaczy, wyrobach czekoladowych, lekach, kosmetykach). W tym drugim przypadku definicja alkoholu etylowego obejmuje wyłącznie alkohol etylowy zawarty w tych innych wyrobach (por. wyrok WSA w Warszawie z 26 listopada 2014 r. sygn. akt V SA/Wa 1672/14). Tym samym Wnioskodawca nie jest podatnikiem z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego koncentratu do spryskiwaczy lecz z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego zawartego tymże koncentracie płynu do spryskiwaczy.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka nabywa wewnątrzwspólnotowo bezpośrednio od producenta w Niemczech koncentrat płynu do spryskiwaczy klasyfikowanego według Nomenklatury Scalonej do pozycji CN 3820. W swoim składzie zawiera ponad 80% alkoholu etylowego. Koncentrat po rozcieńczeniu odpowiednią ilością wody służy Wnioskodawcy do tzw. „pierwszego zalania” zbiorników spryskiwaczy w produkowanych przez Spółkę samochodach. Koncentrat po rozcieńczeniu jest przeznaczony do odmrażania i/lub mycia szyb samochodowych.

Koncentrat jest produkowany w Niemczech na bazie alkoholu etylowego częściowo skażonego zgodnie z niemieckim prawem wewnętrznym. Producent legalnie sprzedaje koncentrat odbiorcom na terenie Niemiec. Dostawa jest dokumentowana fakturą wystawioną w imieniu Producenta przez Wnioskodawcę w trybie samofakturowania. Producent wraz z towarem wydaje nabywcy m.in. certyfikat zgodności towaru oraz dowód dostawy. Nabywany koncentrat płynu do spryskiwaczy nie nadaje się do spożycia przez ludzi. W dowodzie dostawy znajduje się natomiast informacja, iż koncentrat płynu do spryskiwaczy, znajdujący się w cysternie danego pojazdu zawiera roztwór etanolu, nieopodatkowany za ogólnym pozwoleniem.

Wskazać zatem Wnioskodawca, dokonując wewnątrzwspólnotowego nabycia koncentratu płynu do spryskiwaczy (nie będącego wyrobem klasyfikowanym do alkoholu etylowego), nieprzeznaczonego do spożycia przez ludzi, zawierającego w swym składzie alkohol etylowy skażony środkami skażającymi, dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej pochodzenia wyrobu, będzie wypełniał normę określoną w art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy. W konsekwencji alkohol etylowy zawarty w tym wyrobie tj. koncentracie płynu do spryskiwaczy będzie podlegał zwolnieniu od akcyzy.

Prawo do skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy jest bowiem możliwe, gdy nabywane wewnątrzwspólnotowo przez Spółkę wyroby są przedmiotem legalnego obrotu handlowego w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej przed ich przywozem na terytorium kraju.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego uznać należy za prawidłowe.

W kwestii dokumentacji potwierdzającej legalny obrót handlowy w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej zauważyć należy, że w § 2 ust. 2 rozporządzenia w sprawie warunków stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego jest mowa o fakturach lub innych dokumentach księgowych o równoważnej wartości dowodowej. Przyjąć zatem należy, że dokumentami potwierdzającymi legalny obrót handlowy w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej będą wszelkie dokumenty które jednoznacznie i w sposób nie budzący wątpliwości potwierdzają taki obrót.

W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, m.in. koncentrat jest produkowany w Niemczech na bazie alkoholu etylowego częściowo skażonego zgodnie z niemieckim prawem wewnętrznym, a producent od którego nabywa koncentrat płynu do spryskiwaczy legalnie sprzedaje Koncentrat odbiorcom na terenie Niemiec. Dostawa jest dokumentowana fakturą wystawioną w imieniu producenta przez Wnioskodawcę w trybie samofakturowania. Producent wraz z towarem wydaje nabywcy m.in. certyfikat zgodności towaru oraz dowód dostawy. W certyfikacie określa towar jako koncentrat płynu do spryskiwaczy szyb/pierwsze napełnienie oraz informuje, że towar nie nadaje się do spożycia przez ludzi. Nie jest to alkohol spożywczy.

W dowodzie dostawy wystawianym przez Producenta znajduje się natomiast informacja, iż koncentrat płynu do spryskiwaczy szyb/pierwsze napełnienie, znajdujący się w cysternie danego pojazdu zawiera roztwór etanolu, nieopodatkowany na terytorium Niemiec za ogólnym pozwoleniem.

Producent Koncentratu przedstawił Wnioskodawcy długoterminową deklarację dostawcy o preferencyjnym pochodzeniu towarów, z której wynika, że koncentrat posiada kod 3820 00 i jest produktem pochodzenia wewnątrzwspólnotowego (Niemcy) i odpowiada regułom pochodzenia dla preferencyjnego obrotu towarów z wymienionymi w zaświadczeniu państwami.

W ocenie Organu opisane we wniosku dokumenty mogą być uznane za dokumenty potwierdzające legalny obrót handlowy w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej i tym samym mogą upoważniać do zastosowania zwolnienia o którym mowa w art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania drugiego uznać należy za prawidłowe.

Oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj