Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.837.2017.2.WL
z 24 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2017 r. (data wpływu 24 listopada 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 stycznia 2018 r. (data wpływu 17 stycznia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 stycznia 2018 r. o brakującą opłatę.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca Powiat … jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Powiat … jako Lider złożył wniosek do Urzędu Marszałkowskiego o dofinansowanie projektu „…”, dotyczącego cyfryzacji zasobów geodezyjnych i kartograficznych poszczególnych powiatów województwa … oraz hardwerowo-softwerową rozbudowę istniejących systemów dla potrzeb e-usług, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa 2 …, Działanie 2.1 ….

W tym zakresie przewiduje się:

  • wykonanie cyfrowej ortofotomapy dla obszaru powiatów uczestniczących w projekcie,
  • wykonanie modernizacji ewidencji gruntów i budynków wytypowanych obrębów ewidencyjnych polegającej na zastąpieniu danych prowadzonych w formie analogowej do postaci numerycznej (część kartograficzna operatu ewidencyjnego) oraz na doprowadzeniu zawartych w tej ewidencji danych do zgodności z obowiązującymi przepisami i obowiązującym modelem pojęciowym (część opisowa operatu ewidencyjnego),
  • utworzenie baz danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu dla wytypowanych obrębów ewidencyjnych,
  • utworzenie baz danych obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500 - 1:5000,
  • zakup oprogramowania oraz rozbudowę istniejących systemów do realizacji e-usług,
  • wdrożenie e-usług zaplanowanych do realizacji w ramach projektu na lata 2014-2020.

W dniu 18 lipca 2017 r. podpisana została umowa nr … o dofinansowanie Projektu pomiędzy Województwem … a Powiatem … jako Liderem. Całkowita wartość projektu wynosi 187 500 000 PLN w tym dla Powiatu … – 8 824 570 PLN. Partnerstwo ma charakter publiczno-prawny. Porozumienie o partnerstwie zostało zawarte pomiędzy Powiatem … a Powiatem …, Powiatem …, Powiatem …, Powiatem …, Powiatem …, Powiatem …, Powiatem …, Powiatem …, Powiatem …, Powiatem …, Powiatem …, Powiatem …, Powiatem …, Powiatem …, Powiatem …, Powiatem …, Powiatem …, Powiatem …., Powiatem …. Wnioskodawca pełni rolę Partnera w przedmiotowym projekcie.

Wszyscy Partnerzy (20 powiatów), staną się właścicielem efektów projektu po jego zakończeniu. Oczekiwanym efektem końcowym będzie powstanie e-usług. Środki trwałe zakupione w projekcie to sprzęt komputerowy służący wyposażeniu biura, jak również sprzęt dla Partnerów (serwery (w tym szafa rack), macierz dyskowa, Switch, FIREWALL UPS) zakupiony w celu prawidłowego działania powstałych e-usług, zgodnie ze zdiagnozowanymi potrzebami poszczególnych Partnerów, a zatem podczas realizacji projektu i po jego zakończeniu mienie nie będzie przekazywane innym podmiotom.

Partnerzy przekazują Liderowi środki na pokrycie kosztów wspólnych tj. kosztów działalności biura, wynagrodzeń pracowników biura, obsługi prawnej, ekspertyz i wykonania studium wykonalności. Koszty powyższe zostaną przedstawione do refundacji, a po ich rozliczeniu zwrócone na rachunki Partnerów w części 85%. Partnerzy przekazują środki zgodnie z porozumieniem o partnerstwie, w wysokości wyliczonej przez Lidera, nie wykorzystana część dotacji jest zwracana na rachunki Partnerów po zakończeniu roku kalendarzowego.

Partnerzy nie otrzymują od Lidera żadnych usług i towarów w zamian za przekazane środki. Planowany przepływ finansowy będzie wyglądał następująco, środki będą przekazywane przez IP na wyodrębnione rachunki każdego z partnerów. Planowany sposób rozliczenia to wnioski o płatność częściową w formie refundacji poniesionych wydatków, jak również planowane są zaliczki ze względu na wysokie koszty zakupywanych usług, wnioski o refundację będą składane nie rzadziej niż co kwartał, co jest zgodne z wytycznymi, natomiast w przypadku zaliczki rozliczenie będzie następowało w ciągu miesiąca od jej udzielenia.

Prawa i obowiązki Lidera i Partnerów.

Prawa i obowiązki Lidera:

  1. Na etapie przygotowania Projektu do realizacji Lider zobowiązuje się do:
    1. opracowania dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku o dofinansowanie Projektu,
    2. ponoszenia wydatków związanych z przygotowaniem Projektu w sposób umożliwiający zakwalifikowanie ich jako wydatki kwalifikowalne w ramach RPO W… po podpisaniu umowy o dofinansowanie,
    3. monitoringu prac nad przygotowaniem przez Partnerów dokumentacji wymaganej do złożenia wniosku o dofinansowanie Projektu,
    4. wyłonienia wykonawcy studium wykonalności Projektu,>
    5. utworzenia Biura Projektu.
  1. Na etapie realizacji Projektu Lider zobowiązuje się do:
    1. zabezpieczenia odpowiednich środków w budżecie na czas realizacji projektu w wysokości umożliwiającej realizację zadań określonych w § 3 ust. 5,
    2. przygotowania i złożenia wniosku o dofinansowanie Projektu z niezbędnymi załącznikami,
    3. podpisania umowy o dofinansowanie Projektu,
    4. realizacji Projektu zgodnie z umową o dofinansowanie Projektu wraz z załącznikami,
    5. opracowania wzorów dokumentów na potrzeby realizacji Projektu,
    6. monitorowania przebiegu realizacji Projektu (sprawozdania, harmonogramy, wizyty monitorujące),
    7. składania wniosków o płatność wraz z kompletem wymaganych dokumentów, zgodnie ze szczegółowym harmonogramem, który zostanie określony po podpisaniu umowy o dofinansowanie Projektu,
    8. monitorowanie wykonania wskaźników Projektu,
    9. utworzenia wyodrębnionego rachunku bankowego dotyczącego realizacji Projektu,
    10. promocji Projektu,
    11. umożliwienia kontroli na miejscu w zakresie prawidłowości realizacji Projektu dokonywanej przez IZ RPO W… oraz inne podmioty uprawnione do jej przeprowadzania na podstawie odrębnych przepisów,
    12. przechowywania dokumentacji związanej z realizacją Projektu w terminie wyznaczonym w umowie o dofinansowanie Projektu i zgodnie z przepisami krajowymi dotyczącymi archiwizacji dokumentacji,
    13. rozliczenia końcowego Projektu,
    14. przedstawiania Partnerom wszelkich informacji i wyjaśnień związanych z realizacją Projektu w uzgodnionym terminie,
    15. informowania społeczeństwa o finansowaniu realizacji Projektu przez Unię Europejską oraz zamieszczania we wszystkich dokumentach informacji o udziale Unii Europejskiej we współfinansowaniu Projektu zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
  1. Na etapie porealizacyjnym obejmującym okres trwałości Projektu Lider zobowiązuje się do:
    1. sporządzania raportów zgodnie z wymogami określonymi przez IZ RPO W…,
    2. przeprowadzenia odbioru prac po upływie okresu rękojmi i gwarancji.
  1. Do obowiązków Lidera należą niezależnie od obowiązków wymienionych w ustępach poprzedzających odpowiednie obowiązki Partnera przypadające do realizacji w niniejszym Projekcie.

Prawa i obowiązki Partnerów:

  1. Na etapie przygotowania Projektu do realizacji Partnerzy zobowiązują się do:
    1. upoważnienia Lidera Projektu do reprezentowania Partnerów wobec osób trzecich w działaniach związanych z realizacją Projektu, w tym do zawarcia w ich imieniu i na ich rzecz umowy o dofinansowanie Projektu z Instytucją Pośredniczącą; zakres upoważnienia został określony w pełnomocnictwach dla Lidera Projektu do reprezentowania Partnerów stanowiących załącznik nr 1 do niniejszego porozumienia,
    2. przygotowania dokumentów niezbędnych do złożenia wniosku o dofinansowanie Projektu,
    3. ponoszenia wydatków związanych z przygotowaniem Projektu w sposób umożliwiający zakwalifikowanie ich jako wydatki kwalifikowalne w ramach RPO W… po podpisaniu umowy o dofinansowanie,
    4. udostępnienia Liderowi oraz podmiotom działającym w imieniu lub na rzecz IZ RPO W… wszelkich informacji i dokumentów związanych ze stanem przygotowania zadania,
    5. udostępnienia Liderowi oraz podmiotom działającym w imieniu lub na rzecz Lidera wszelkich informacji i dokumentów wymaganych do opracowania studium wykonalności Projektu.
  1. Na etapie realizacji Projektu Partnerzy zobowiązują się do:
    1. realizacji Projektu zgodnie z umową o dofinansowanie Projektu wraz z załącznikami,
    2. zabezpieczenia odpowiednich środków w budżecie na czas realizacji projektu w wysokości umożliwiającej realizację zadań określonych w § 3 ust. 5,
    3. udostępniania Liderowi oraz podmiotom działającym w imieniu lub na rzecz IZ RPO W… wszelkich informacji i dokumentów związanych z realizacją zadania,
    4. monitorowania przebiegu realizacji Projektu i niezwłocznego informowania Lidera o zmianach i zaistniałych nieprawidłowościach,
    5. przekazywania wszelkich informacji dla Lidera w celu wypełniania obowiązków sprawozdawczych wynikających z Umowy o dofinansowanie i jej załączników,
    6. utworzenia wyodrębnionego rachunku bankowego dotyczącego realizacji Projektu,
    7. prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej dotyczącej realizacji Projektu,
    8. posiadania procedur ustalających zasady ewidencji księgowej operacji gospodarczych dotyczących realizacji Projektu,
    9. umożliwienia kontroli na miejscu w zakresie prawidłowości realizacji Projektu dokonywanej przez Lidera, IZ RPO W… oraz inne podmioty uprawnione do jej przeprowadzania na podstawie odrębnych przepisów,
    10. przechowywania dokumentacji związanej z realizacją Projektu do dnia w terminie wyznaczonym w Umowie o dofinansowanie Projektu i zgodnie z przepisami krajowymi dotyczącymi archiwizacji dokumentacji,
    11. składania dokumentów do wniosku o płatność Liderowi w terminach przyjętych w harmonogramie określonym po podpisaniu umowy o dofinansowanie,
    12. monitorowania wykonania wskaźników realizacji celów Projektu - wskaźników produktów, przy czym Partnerzy informują Lidera o wykonaniu wskaźników w zakresie zadań przekazanych im do realizacji ostatniego dnia każdego etapu wynikającego z harmonogramu rzeczowo-finansowego (w przypadku niewykonania wskaźników lub ryzyka ich niewykonania, Partnerzy informują Lidera pisemnie wraz z wyjaśnieniem),
    13. informowania społeczeństwa o finansowaniu realizacji Projektu przez Unię Europejską oraz zamieszczania we wszystkich dokumentach informacji o udziale Unii Europejskiej we współfinansowaniu Projektu zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
  1. Na etapie porealizacyjnym obejmującym okres trwałości Projektu Partner zobowiązuje się do:
    1. sporządzania raportów zgodnie z wymogami określonymi przez IZ RPO W…,
    2. monitorowania wykonania wskaźników rezultatów w okresie trwałości Projektu i przekazywanie coroczne na wezwanie IZ RPO W… poziomu ich osiągnięcia. W przypadku niewykonania wskaźników, Partnerzy informują Lidera pisemnie wraz z wyjaśnieniem,
    3. przekazania wykonanego zakresu prac do użytkowania,
    4. przekazania informacji o ewentualnych nieprawidłowościach w wykonaniu prac geodezyjnych,
    5. zwrotu dofinansowania, zgodnie z poleceniem zwrotu i w terminie wyznaczonym przez Lidera, w przypadku gdy w okresie 5 lat od dnia zakończenia finansowego realizacji Projekt ulegnie zasadniczej modyfikacji, w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1303/2013.
  1. Za zabezpieczenie trwałości Projektu przez okres 5 lat od daty jego zakończenia odpowiadają Lider i Partnerzy Projektu w zakresie odpowiadającym poszczególnym zadaniom.
  2. Na każdym etapie przygotowania i realizacji projektu Partnerzy mają prawo wglądu do dokumentacji projektu oraz wnoszenia uwag do prowadzonych postępowań.

Powiat … realizuje przedmiotowe zadanie, wynikające z katalogu zadań własnych powiatu na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 5 czerwca 1999 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1868). Realizacja zadania przewidziana jest na lata 2016-2019. Faktury za realizację tego projektu wystawiane będą na Powiat … i pozostałych partnerów (powiaty), którzy są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Po zakończeniu realizacji projektu podatnik za świadczone usługi będzie naliczał opłaty (nie będą wystawiane faktury ani rachunki, wyłącznie dokumenty obliczenia opłaty) są to jednak opłaty publicznoprawne, niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, naliczane zgodnie z ustawą z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2017r., poz. 2101), a zatem Powiat nie ma prawnych możliwości do odliczenia podatku VAT.

Przedmiot interpretacji stanowi stan faktyczny, nie jest przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli skarbowej, celno-skarbowej, jak również sprawa nie została rozstrzygnięta decyzją ani postanowieniem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy istnieje prawna możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizacji zadania polegającego na modernizacji i cyfryzacji zasobów geodezyjnych w związku z realizacją projektu pn.: „…”?

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat … nie ma prawnych możliwości do odliczenia podatku VAT zawartego w wartości całkowitej planowanego przedsięwzięcia, ponieważ rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie Powiat … warunku tego nie spełni, ponieważ realizacja planowanego zadania nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zatem Powiat … nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE. L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1868), powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. geodezji, kartografii i katastru (art. 4 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu służą/będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Zainteresowany nie ma/nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji tego projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ efekty zrealizowanego zadania nie są/nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj