Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-3.4012.441.2017.1.MD
z 4 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Województwa przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2017 r. (data wpływu 6 czerwca 2017 r.), uzupełnionym w dniu 1 sierpnia 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:


  • braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabycia towarów i usług służących do wytworzenia infrastruktury drogowej (innej niż kanały teletechniczne) w ramach projektu „… – przebudowa drogi wojewódzkiej Nr …” – jest prawidłowe;
  • braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabycia towarów i usług służących do wytworzenia kanałów teletechnicznych w ramach projektu „…– przebudowa drogi wojewódzkiej Nr …” – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 czerwca 2017 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 1 sierpnia 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:


  • braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabycia towarów i usług służących do wytworzenia infrastruktury drogowej (innej niż kanały teletechniczne) w ramach ww. projektu;
  • braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabycia towarów i usług służących do wytworzenia kanałów teletechnicznych w ramach ww. projektu.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Województwo … (dalej jako „Województwo”) z dniem 1 stycznia 2017 r., w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. poz. 1454), rozlicza podatek od towarów i usług wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi, w tym z … w … (dalej jako „Zarząd”), którego przedmiotowa sprawa dotyczy.

Zgodnie ze „specustawą” dotyczącą centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług, Zarząd wyrejestrował się z rejestru czynnych podatników podatku od towarów i usług (dalej jako „VAT”).

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, Osi Priorytetowej, Działania, Poddziałania oraz w ramach Programu Operacyjnego, Osi Priorytetowej, Działania, Województwo planuje realizację m.in. projektu „…– przebudowa drogi wojewódzkiej Nr …”. Szacowana wartość projektu 40.000.000 PLN, w tym dofinansowanie … PLN.

Zakres rzeczowy ww. projektu dotyczy budowy i przebudowy infrastruktury drogowej (drogi publiczne) wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną obejmującą budowę lub przebudowę: kanalizacji deszczowej, oświetlenia ulicznego, sieci gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetycznej, sieci teletechnicznej.

W ramach infrastruktury drogowej zostaną wybudowane: nawierzchnie ulic, chodniki, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe, wiaty przystankowe, zieleń drogowa, oświetlenie uliczne, sygnalizacje świetlne, wiadukty, estakady. Ponadto zostaną wybudowane i przebudowane sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej.

Na mocy art. 39 ust. 6-8 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2016, poz. 1440, z późn. zm.), zarządca drogi w trakcie budowy lub przebudowy drogi, zobowiązany jest zlokalizować kanał teletechniczny w pasie drogowym oraz w przypadku wystąpienia zainteresowanych zobowiązany jest do udostępnienia kanałów teletechnicznych w drodze decyzji administracyjnej określającej warunki udostępnienia.

Województwo zastosuje wyżej opisane procedury w odniesieniu do kanałów teletechnicznych wybudowanych w ramach realizowanego projektu i naliczy opłaty za ich udostępnienie zgodnie z zapisami zacytowanych przepisów ustawy.

Podziemna infrastruktura techniczna kolidująca z planowanym projektem, tj. sieci gazowe, sieci ciepłownicze, energetyczne, które będą przebudowywane przez Województwo na podstawie uzgodnień z właścicielami tych sieci zostaną ich własnością bez ponoszenia odpłatności na rzecz Województwa.

Wykonanie powyższych zadań zostanie przekazane podmiotom zewnętrznym, tj. wykonawcom wyłonionym w trybie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 2164, z późn. zm.).

Beneficjentem projektu jest Województwo, które będzie także właścicielem powstałej infrastruktury. Projekt realizowany będzie przez Zarząd.

Faktury z tytułu wydatków na wszystkie towary i usługi nabywane w związku z realizacją inwestycji będą wystawiane na Województwo, które jest zarejestrowane jako podatnik VAT. Cała wybudowana infrastruktura będzie ogólnodostępna. Wybudowane drogi będą służyć do użytku publicznego i wszyscy będą korzystali z nich bezpłatnie.

Zakres realizacji projektu dotyczy w całości zadań nałożonych na Województwo odrębnymi przepisami, w szczególności przepisami ustawy o samorządzie województwa. Inwestycja nie będzie generowała przychodów, które byłyby opodatkowane VAT. Środki finansowe na utrzymanie powstałej infrastruktury zostaną zabezpieczone w budżecie. Uzyskanie interpretacji jest niezbędne w celu przedłożenia do … oraz w ….


W związku z powyższym opisem w uzupełnieniu wniosku zadano następujące pytania.


  1. Czy w odniesieniu do wybudowanej w ramach projektu infrastruktury (innej niż kanały teletechniczne) Beneficjentowi przysługuje prawo do odliczenia VAT od zakupów towarów i usług nabywanych w związku z jej wytworzeniem?
  2. Czy w odniesieniu do wybudowanej infrastruktury technicznej, tj. kanałów teletechnicznych, Beneficjentowi przysługuje prawo do odliczenia VAT od zakupów towarów i usług nabywanych w związku z jej wytworzeniem?


Zdaniem Województwa:

Ad 1.

Brak jest podstaw do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług poniesionego w związku z nabywaniem towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowego projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą.

Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Województwo nie będzie wykonywało żadnych czynności opodatkowanych związanych z drogami wybudowanymi w ramach projektu. Nie będzie wykonywało czynności opodatkowanych związanych z przyjmowaniem i rozliczaniem opłat za korzystanie z dróg gminnych. W tej sytuacji Województwu nie będzie przysługiwało prawo odliczenia VAT naliczonego z tytułu poniesionego wydatku, a tym samym VAT będzie wydatkiem kwalifikowalnym.


Ad 2.

Brak jest podstaw do odliczenia VAT od nabywanych towarów i usług związanych z wytworzeniem kanałów teletechnicznych. Udostępnienie kanałów teletechnicznych odbywać się będzie na podstawie decyzji administracyjnej, która nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu. Efekt projektu nie będzie generował dla Województwa sprzedaży opodatkowanej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego:


  • jest prawidłowe w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabycia towarów i usług służących do wytworzenia infrastruktury drogowej (innej niż kanały teletechniczne) w ramach projektu;
  • jest nieprawidłowe w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabycia towarów i usług służących do wytworzenia kanałów teletechnicznych w ramach projektu.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej „ustawą” – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. jeśli zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy przepis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Jak stanowi art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Województwo (zarejestrowany podatnik VAT) planuje realizację projektu obejmującego budowę i przebudowę infrastruktury drogowej (drogi publiczne) wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną (w tym sieciami teletechnicznymi). Województwo będzie właścicielem wybudowanej infrastruktury. Faktury dotyczące zakupów dokonywanych w ramach projektu będą wystawiane na Województwo. Wybudowane drogi będą służyły do użytku publicznego i wszyscy będą korzystali z nich nieodpłatnie.

W odniesieniu do kanałów teletechnicznych wybudowanych w ramach realizowanego projektu Województwo zastosuje procedury określone w art. 39 ust. 6-8 ustawy o drogach publicznych. W ich świetle zarządca drogi, w trakcie budowy lub przebudowy drogi, zobowiązany jest zlokalizować kanał teletechniczny w pasie drogowym oraz w przypadku wystąpienia zainteresowanych zobowiązany jest do udostępnienia kanałów teletechnicznych w drodze decyzji administracyjnej określającej warunki udostępnienia. Zatem na podstawie decyzji administracyjnej Województwo naliczy opłaty za udostępnienie kanałów teletechnicznych zgodnie z ww. przepisami.

Zakres realizacji projektu dotyczy w całości zadań nałożonych na Województwo odrębnymi przepisami, w szczególności przepisami ustawy o samorządzie województwa.

Na tym tle Województwo powzięło wątpliwość dotyczącą prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabycia towarów i usług służących do wytworzenia infrastruktury drogowej (w tym kanałów teletechnicznych) w ramach ww. projektu.


Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów organ interpretacyjny stwierdza, że Województwo:


  • nie będzie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, który zostanie wykazany na fakturach dokumentujących nabycia towarów i usług służących wytworzeniu infrastruktury drogowej (innej niż kanały teletechniczne), gdyż w tym zakresie nie będzie występowało w charakterze podatnika podatku od towarów i usług;
  • będzie miało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, który zostanie wykazany na fakturach dokumentujących nabycia towarów i usług służących wytworzeniu infrastruktury drogowej w postaci kanałów teletechnicznych, gdyż w tym zakresie będzie występowało w charakterze podatnika podatku od towarów i usług i w związku z tym wystąpi związek dokonywanych nabyć z czynnościami opodatkowanymi, tj. odpłatnym udostępnieniem kanałów teletechnicznych podmiotom trzecim.


W tym bowiem zakresie mamy do czynienia z sytuacją, w której pojawi się skonkretyzowane świadczenie (udostępnienie wolnych zasobów w kanale technologicznym), które jest realizowane z nakazu organu władzy (decyzja administracyjna) między dwoma określonymi stronami transakcji, dla którego istnieje bezpośredni beneficjent czynności. Zarządca drogi zobowiąże się do wykonania na rzecz konkretnego podmiotu (który zgłosił zainteresowanie udostępnieniem kanału technologicznego) czynności określonych w decyzji administracyjnej, a podmiot ten dokona za te czynności opłaty w określonej wysokości. Skoro jest możliwe zidentyfikowanie konkretnego świadczenia wykonywanego przez zarządcę drogi na rzecz określonego podmiotu (nabywcy świadczenia), należy uznać je za świadczenie usług w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług.

Zatem działanie zarządcy drogi obejmujące wydanie decyzji administracyjnej rozstrzygającej w zakresie określonym w art. 39 ustawy o drogach publicznych, nie jest czym innym jak samą realizacją tego świadczenia, które stanowi niewątpliwie czynność cywilnoprawną.

Fakt, że Województwo obarczone będzie zadaniem w postaci realizacji usług wynikających z decyzji administracyjnych nie jest jednoznaczny z tym, że automatycznie zostaje wyłączone – na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy – z zakresu VAT. W przedmiotowej sprawie zachodzi bowiem związek między otrzymywanymi dochodami (uiszczanymi opłatami) a zobowiązaniem się zarządcy drogi do wykonania określonych czynności. Tym samym uiszczane opłaty nie są niczym innym jak wynagrodzeniem wnoszonym na poczet świadczenia usług dokonywanych przez Województwo. Zatem świadczenie przez Wnioskodawcę usług za odpłatnością stanowi – zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy– czynność opodatkowaną.

W przypadku niemożliwości dokonania alokacji, tj. jednoznacznego, obiektywnego przypisania, wszystkich zakupów (usług i towarów) związanych z budową kanałów teletechnicznych do działalności gospodarczej, Województwo powinno mieć na uwadze metody wskazane w art. 86 ust. 2a i nast. ustawy.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii braku możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj